Afregelen Unigor 4p

Mijn pas verworven Unigor 4p heeft naast poetswerk ook afregeling nodig. Het op punt zetten van AC spanning gaat goed met de instelpot van 800 Ohm. Echter ik kom er niet helemaal uit hoe, en of, de DC spanning af te regelen is. Ik vond elders een topic van Fred over deze meter met dezelfde vraag, maar geen antwoord :)
Er staat in het schema een soort dubbele potmeter afgebeeld van 68k Maar deze kan ik nergens vinden in het apparaat. De potmeter van het wisselspanningsbereik zit in de onderste rode cirkel. In de achterzijde van de draaispoelmeter zit ook nog een schroefje met locktite of lak vast. Zou dit voor lagerafstelling zijn? Of toch een instelpot?
Verder prominent in beeld de enorme 500M weerstand voor het 5kV :o bereik van de meter.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-01.jpg
Hier zit bij de rode cirkel de tandem van de twee instelpots voor het nullen van de weerstands en capaciteits bereiken.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-02.jpg
Het beroemde Unigor overbelastings relais.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-03.jpg
Er staan dus 3 opties tot afregelen in het schema. De 800Ω voor AC bereiken, de nul setting, en de mysterieuze 68k in serie met de draaispoelmeter.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/unigor4p-sch.jpg
Het "euvel" is dat gemeten DC spanningen er een stuk naast staan. Maar vanaf 8V ineens niet meer. De meter staat in het 10V DC bereik. Het lijkt een lineariteits probleem, maar het is wel heel plotseling weg bij 8V.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-4vdc.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-6vdc.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-8vdc.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/unigor4p-10vdc.jpg

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Als alle bereiken het hebben zal er iets met de draaispoelmeter zelf zijn...
(is het probleem ook aanwezig op Ohmsbereik?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Denk het ook, deze 100kΩ/V draaispoelmeters zijn kwetsbaar. Wellicht helpt het schoonmaken en afstellen van de lagering. Is meer horlogemakerswerk dus ken je kwaliteiten.

Tijd voor een nieuwe digitale meter.
Het DC-bereik heeft geen instelmogelijkheden.
En inderdaad, net als @Arco zegt, test het Ohmsbereik.

Op 25 april 2019 18:02:18 schreef LetterHenk:
Er staat in het schema een soort dubbele potmeter afgebeeld van 68k Maar deze kan ik nergens vinden in het apparaat.

Heb je de bijbehorende parallelle 15kΩ weerstand wel gevonden?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 25 april 2019 20:01:02 (51%)

Ik heb net de 3 Ohms bereiken en andere DC bereiken 0,5V 25V en 100V geprobeerd.
Helaas in alle bereiken hetzelfde gedrag. Vanaf 90% tot 100% van de schaal klopt. Alles eronder staat er een flinke tik naast.

De 15k weerstand had ik nog niet naar gezocht, dat is een goede zoek tip. Maar ik zie nu na betere bestudering van het schema ook dat iig in het DC spanningsbereik deze weerstanden helemaal geen deel uitmaken van de meetkring. Ze staan er alleen mee in serie in de wisselspanningsbereiken.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Zal iets met de lagering of veer van de meter zijn. Wat ik een keer heb gehad:
Een heel klein metaalkorreltje tussen draaispoel en magneet, wat zorgde voor onregelmatige uitslagen.
(was nog een heel gepiel omdat er weer tussenuit te krijgen. Het was sowieso heel moeilijk om te zien dat het er uberhaupt was)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Ik heb zelf ook een paar analoge multimeters ;-) en ben dit ook tegenkomen (o.a. bij deze).

Nou is jouw Unigor 100KΩ/V wat gevoelig is en zoals RAAF12 opmerkt hierdoor hem best mechanisch kwetsbaar maakt.

Wat naast schoonmaken van het fysieke draaispoelmeter mechaniek kan helpen is een behandeling met blokgolf generator die is ingesteld op een lage frequentie en een iets hogere maximale spanning dan waar de meter is op ingesteld. Het beste werkt dit als er ook een negatieve offset aan het signaal kan worden toegevoegd. De meter slaat dan iets onder de nul tot iets boven de max uit (maak het niet te gek) en kan na een minuut of 10 weer gangbaar zijn. Je hebt een mooie functie generator, dus je kan uit proberen of het werkt. Ik geef geen garantie, maar het is me in meer dan 50% van de gevallen gelukt.

Verder kan het nog een contact probleem in het schakel dek zijn, want misschien geeft hij juist goed aan onder 90% en fout erboven.

Die 68k potmeter is volgens mij geen potmeter maar een NTC of een af fabriek getunede weerstand.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Demagnetiseren van de spiraal veer ??

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 april 2019 22:07:49 schreef Arco:
Da's meestal koper... ;)

Nou het kan ook veren-brons zijn.
MVG Gerard.:)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Misschien ook veren staal, als het lang mee moet,koper voor deze toepassing??

fred101

Golden Member

Wat flash zegt klopt, ik kwam er achter bij afregelen van een meter. Dat moest met weerstanden. Het ding bleef verlopen. Na een hoop gepruts met tijdelijke instelpotjes kwam ik uiteindelijk weer op de originele weerstanden uit.

Idem bij mijn favoriete en meest kloppende analoge meter (Pantec) Hij klopte voor geen meter maar na een kwartiertje met de meetpennen op een 9V batterij tikken was hij spot on.

Ik zou de meter-movement met rust laten. Het is mogelijk het uit elkaar te halen maar in elkaar zetten en afregelen is best moeilijk. Ik zou het wel willen leren maar ik heb nog steeds geen info daarover kunnen vinden. Daarnaast verslijten ze volgens mij niet echt. Dit soort multimeters staan geen 24/7 te sweepen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Moet toch in de meter zelf zitten. Een te harde schok/val of een vuiltje tussen de spoel is al genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Gewoon stroef lopen bij lang niet gebruiken komt best veel voor. Zeker bij dit soort gevoelige metertjes (10 uA als ik het goed heb). In theorie klopt het ook dat de volle uitslag (meer stroom is meer kracht) beter klopt dan onder in de schaal zoals hier.

Defecte lagering geeft fouten als tegen schaal aanlopende naalden, hakerig bewegen, niet naar 0 terug gaan of maar een beetje uitslaan.

Die 68k +15K parallel staat zo te zien altijd in serie met de meter. Dan zou dat de hoofd afregeling zijn.
Dat zal geen dubbele pot zijn. Die 68k is er om de 15k lager te kunnen maken 0 tot 12k289 ohm.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 26 april 2019 14:08:07 schreef fred101:
Gewoon stroef lopen bij lang niet gebruiken komt best veel voor. Zeker bij dit soort gevoelige metertjes (10 uA als ik het goed heb).

Yep, 100kΩ/V is een 10µA draaispoelmeter. 20 en 40kΩ/V was gangbaar bij universele meters, 100k is extreem gevoelig. Dit soort meters heeft heeft veel windingen paardehaar en is mechanisch kwetsbaar.
Bij vervoer de meter op het gevoeligste stroom bereik zetten en de ingangsklemmen kortsluiten is een goed idee. Als optie kon er een dikke lederen tas bij worden gekocht, zal ook niet voor niets zijn. Overbelasting overleeft zo'n meter niet dan krult de naald in de rechterhoek, maar daarin heeft de fabrikant voorzien met een beveiliging. @TS Mooie meter, ik hoop dat je hem weer helemaal goed krijgt.

Arco

Special Member

Meeste Unigors waren toch van zeer robuuste kwaliteit.
Meters als de 6E werden veel op scholen gebruikt. Dat heel veel dat overleefd hebben en nog steeds werken zegt genoeg...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 26 april 2019 18:02:06 schreef Arco:
Meeste Unigors waren toch van zeer robuuste kwaliteit.
Meters als de 6E werden veel op scholen gebruikt. Dat heel veel dat overleefd hebben en nog steeds werken zegt genoeg...

Robuust is toch eerder een 1mA meter draaispoelmeter, die kan meer hebben. 10µA zou ik fragile noemen. Maja what's in a name.
Dankzij die goede beveiliging overleeft ie.

Hier ook iemand die er zijn eigen licht over laat schijnen
https://books.google.nl/books?id=N0aoBQAAQBAJ&pg=PA107&lpg=PA1…

Op 26 april 2019 14:08:07 schreef fred101:
Die 68k +15K parallel staat zo te zien altijd in serie met de meter. Dan zou dat de hoofd afregeling zijn.

Ze doen niet mee in de gelijkspannings-, gelijkstroom- en meeste weerstandsbereiken.

Op 26 april 2019 14:08:07 schreef fred101:
Gewoon stroef lopen bij lang niet gebruiken komt best veel voor. Zeker bij dit soort gevoelige metertjes (10 uA als ik het goed heb). In theorie klopt het ook dat de volle uitslag (meer stroom is meer kracht) beter klopt dan onder in de schaal zoals hier.

Defecte lagering geeft fouten als tegen schaal aanlopende naalden, hakerig bewegen, niet naar 0 terug gaan of maar een beetje uitslaan.

defecte puntlagering ga je bij deze meter gewoon niet tegenkomen. Zoals de meeste Unigors gebruikt de 4p torsiedraden...

Stof lijkt me niet de oorzaak, dat geeft niet repeterende fouten en een haperige naald. Een statisch geladen plexikap geeft afwijkingen, maar dat verdwijnt na een tijdje. @Henk:heb je de plexi hard gepoetst? be-ademen is de remedie.

fred101

Golden Member

Schoonmaken met wat vaat-afwasmiddel werkt ook goed.

Kris, is dat een tautband achtige constructie ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

Er kan makkelijk een stofje of metaalschilfer tussen de draaispoel en de magneet zitten..
Tegen het licht houden, en eventueel weghalen met een vloeitje en een beetje vaseline.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik heb het gehad met een metaaldeeltje. Da's een stuk lastiger, want dat wil niet graag van zijn magneet gescheiden worden... ;)
(en met gereedschap kom je er ook niet bij...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Allen bedankt voor de input. Voor mij was het eerst even king willie weekend. Wat hier vooral de vrijmarkt bezoeken betekent, met daar de nodige leuke scores, maar daarover later meer.

Met een grondige inspectie met loupe heb ik geen onregelmatigheden kunnen vinden in het loopwerk. Alles ziet er als nieuw uit, geen splinters of stof.
Zoals kris van damme aangeeft gaat het hier niet om een gelagerd loopwerk. Maar een kooi die aan (blijkbaar) torsiedraden “hangt”. Dus stroef lopen lijkt idd niet aan de orde, bovendien stonden de waarden ± 200mV voor. Wat ik niet direct met een haperende loop assioceer, maar daar kan ik naast zitten.
Stonden? Ja stonden, want het lijkt al een stuk verbeterd inmiddels. Ik heb de “behandeling” die flash2b voorstelde toegepast. Om duidelijk te maken wat ik gedaan heb, hierbij mijn youtube debuut.
https://youtu.be/E-Wi789V_aI

De metingen die ik nu doe zijn spot-on alleen wil de naald nog wel eens wat terug wiebelen. Maar steeds minder dan een schaaldeel, om daarna weer goed te gaan staan op de juiste waarde. Bovendien nu na een tweede sessie blokgolven is het nog beter geworden. Ben er wel blij mee zo :)
Wat ik mij nog wel afvraag waar het gelockte schroefje aan de achterzijde van de meter nou voor is. Weet iemand dat?

Action expresses priorities LH

Op 28 april 2019 10:26:10 schreef fred101:
Schoonmaken met wat vaat-afwasmiddel werkt ook goed.

Kris, is dat een tautband achtige constructie ?

tautband is idd hetzelfde als torsiedraden constructie, maar in een andere taal :-)

Op 28 april 2019 15:04:36 schreef LetterHenk:

Zoals kris van damme aangeeft gaat het hier niet om een gelagerd loopwerk. Maar een kooi die aan (blijkbaar) torsiedraden “hangt”. Dus stroef lopen lijkt idd niet aan de orde, bovendien stonden de waarden ± 200mV voor. Wat ik niet direct met een haperende loop assioceer, maar daar kan ik naast zitten.
Stonden? Ja stonden, want het lijkt al een stuk verbeterd inmiddels. Ik heb de “behandeling” die flash2b voorstelde toegepast. Om duidelijk te maken wat ik gedaan heb, hierbij mijn youtube debuut.
https://youtu.be/E-Wi789V_aI

Ben er wel blij mee zo :)
Wat ik mij nog wel afvraag waar het gelockte schroefje aan de achterzijde van de meter nou voor is. Weet iemand dat?

denk toch dat je plexi statisch geladen was. Heb je hem eens bewasemd? De turnoefening van Flash helpt voor gelagerde instrumenten, maar niet voor torsiedraden.
(Voor gelagerde draaispoelintrumenten met "sleep" is demontage , reinigen en smeren van de lager en lagerpunten de beste oplossing, maar daar kruipt uren tijd in)

edit: de gelakte schroef achteraan regelt hoogst waarschijnlijk de voorspanning (mechanisch ) op de torsiedraden grof. De fijninstelling vind je aan de voorzijde .

edit2 : bekeek even je filmpje... je haalde de plexi eraf voor de turnoefening. tuurlijk dat het dan beter gaat met de nauwkeurigheid als lading de oorzaak is.. plexi asap terugplaatsen, ook voor het stof.

Arco

Special Member

Ik heb het hier eens geprobeerd op mijn Unigor 4p, maar met wrijven krijg ik het plastic niet statisch genoeg om de meter raar te laten doen... ;)
Maar het kan wel de oorzaak zijn. Heathkit bijvoorbeeld waarschuwt ervoor in zijn handleidingen:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/39213/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com