Meterruimte mantelbuizen

In een meterruimte komt een gasleiding en elektraleiding binnen. Beiden zijn relatief nieuw, er Is voor elektra geen mantelbuis gebruikt, gas lijkt van wel. De vloer van de meterruimte bestaat uit een plaat en daaronder zand.

Op termijn zal er ook een waterleiding, cai en telefoon in de meterruimte komen. Daarvoor kunnen nu mantelbuizen gelegd worden.

Ik kan waarschijnlijk geen standaard vloerplaat kwijt, mogelijk een multiplex plaat met zoveel mogelijk standaard maatvoering zoals in de richtlijnen meterruimte van de netbeheerder liander.

Heeft het zin om te kijken of ik over de e leiding een mantelbuis krijg? Die zal ik dan horizontaal moeten insnijden. Evt kan ik daarna volstorten met beton.

En het komt ook het beste uit de aardpen in de vloerplaat te laten plaatsen, of is dat onhandig?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

mel

Golden Member

Ik zou geen beton nemen voor onder in de meterkast..Stel dat je er ooit nog eens bij zou moeten...Ik zelf heb een gruwelijke hekel aan beton in een meterkast...
Gewoon grind nemen en dat in het gedeelte onder de plaat gooien. Dat houd ook de beestjes wel weg.
En ik zou wel mantelbuizen nemen.
Dat beschermd de leidingen bij de doorvoer in de plaat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

In BE zijn deze gemeengoed. Of in rechte vorm. Geloof zelfs dat het niet anders meer mag.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

in NL heb je daar een getrokken bocht voor, die loopt in 1 stuk naar buiten onder of door de fundering. je hebt ook wel aannemers die slim bezig denken te zijn en 2x een 45 graden bocht gebruiken, maar daar krijg je geen 4x70 of tyleenslang doorheen. die plaat voor de meterkast wordt ook vaker gewoon nagemaakt uit een plaat underlayment. daar zegt geen hond iets van, als er maar afdoende leidingen inzitten met genoeg diameter. de aarding zit normaal buiten geslagen, dus ook 1 buis voor de aarde..

https://static.rorix.nl/image/product/galvano/1200x1200/686379.jpg/wav…

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 27 april 2019 22:14:39 (0%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de tips, grind is natuurljk veel handiger.

Dat zijn ook de mantelbuizen die ik op het oog heb. Idealitair leg ik die en vraag ik daarna de nebeheerder om de e leiding erdoor te leggen, maar dan wordt het project 1000 euro duurder.
Bestaan er geschikte mantelbuizen die je om een bestaande leiding kan leggen?

En ik snap dat de aarde meestal buiten zit, bij gebrek aan voortuin blijft de optie of in de kruipruimte of in de achtertuin over. Beide nogal omslachtig, vandaar dat ik dacht aan de meterruimte.

Overigens interessant dat de be mantelbuizen voor sommige leidingen dikker zijn dan in nl, D110 voor water. Zijn de leidinger daar dikker?

[Bericht gewijzigd door Shipmate op zaterdag 27 april 2019 18:47:10 (12%)

mel

Golden Member

Als je meterkast gewoon beneden zit, dus geen flat, dan kan de aarde gewoon buiten worden geslagen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

ja, dat is normaal zo. je hebt hier ook wel dikkere getrokken bochten, heb er eens van 125mm besteld gehad, die heb je ook wel nodig voor een bedrijfspand.

je kunt toch ook voor de bestaande kabel een stuk rode flex gebruiken die ze in de grond spitten voor allerhande doeleinden? die snijd je dan open en schuift deze eromheen. als dat niet kan, slang in de lengte helemaal doorsnijden en dan de helften weer aanelkaar tapen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je toch bezig bent, leg er dan meteen een paar loze buizen bij. Altijd handig als er later iets bijkomt zoals glasvezel, buitenkabels etc etc.

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Op 27 april 2019 18:36:49 schreef Shipmate: Bestaan er geschikte mantelbuizen die je om een bestaande leiding kan leggen?

google op deelbare mantelbuis. Aannemers gebruiken niet anders. (Nou ja, bijna niet anders.)
https://www.google.nl/search?source=hp&ei=pp7EXLycL43FwALN4ZI4&amp…

Edit: maar wat je ook doet, zorg dat het gasdicht is. Dat is echt het aller, allerbelangrijkste