Jamo D-160E specificaties

Hallo mede CO-ers,

Ik heb hier een set Jamo D-160E speakers staan en ben op zoek naar het frequentiebereik van deze speakers. Ik kom vele modellen tegen echter van deze heb ik niks kunnen vinden.
Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Ik meen dat er een tijd geleden ook iets over de Jamo d-160E speakers is gevraagd en dat ging ook over het frequentiebereik. 41-2000Hz is zeker geen HiFi norm want die is 20-20.000Hz. Jamo was in mijn optiek een luidsprekerbouwer die gadgets zoals ledlampjes inbouwde om professioneel over te komen maar zelfs met een dertig watt transistorversterker kon je de luidsprekers van een Jamo naar de eeuwige jachtvelden helpen omdat Jamo het totaal van het wattage van de luidsprekers bij elkaar op telde. Als gebruik van een 5.1 systeem als surround luidsprekers zullen ze best wel kwaliteit leveren maar dan wel met een subwoofer die het gemis aan zeg maar voelbare bastonen opvangt.

20 hz ? dat haalt bijna geen enkele luidspreker, ook nu niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2019 00:25:56 (86%)

Op 14 juni 2019 18:57:58 schreef ronny530:
41-2000Hz is zeker geen HiFi norm want die is 20-20.000Hz.

20-20.000Hz wordt genomen voor het menselijk gehoor, dat dus hoorbaar zou kunnen zijn.

Het is geen Hi-Fi norm.

Frequentie bereik geeft geen garantie voor goed geluid.

De HIFI norm is wat in onbruik geraakt maar toen Philips nog luidsprekers in elkaar knutselde was het frequentiebereik waarmee Philips adverteerde toch 20Hz-20.000Hz. Het geluid was zeer goed en in het lage tonen gebied nog voelbaar ook.

Hubie

Special Member

Yep,DIN 45500 of zoiets?

Allemaal prachtig natuurlijk maar ik ben met mijn 61 jaar stierstarnakel doof voor alles wat boven de 13 KHz uit de speakers komt. ;-)

Edit\Hieronder
Dat waren de folders van Philips waar ik als 10 jarige altijd kwijlend in zat te kijken (met twee kwartjes zakgeld per week ;-) )

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 15 juni 2019 19:57:25 (32%)

Op 15 juni 2019 14:35:17 schreef ronny530:
De HIFI norm is wat in onbruik geraakt maar toen Philips nog luidsprekers in elkaar knutselde was het frequentiebereik waarmee Philips adverteerde toch 20Hz-20.000Hz. Het geluid was zeer goed en in het lage tonen gebied nog voelbaar ook.

noem eens type's ik ben nieuwsgierig
https://www.mfbfreaks.com/documentatie/hifi-folders/philips-nederland/… geen 20 hz te vinden, reclame is iets anders

Dit type is de grootste philips ooit gebouwd en komt aardig in de buurt van die 'hifi norm' die nergens op slaat.

http://www.oudio.nl/speakers/22rh499.htm

Ik ken ze persoonlijk, ze gaan wel diep op zich, maar het is helemaal niets bijzonders verder.

Je hebt bij de Jamo's ook helemaal niets aan dat bereik, bij geen enkele speaker overigens. 99% van het geluid in muziek zit ver binnen die getallen, dus 40-18k vs 20-20k maakt heel weinig uit, voor de meeste mensen.

Bedankt voor de link @maus, toevallig heb ik twee van deze speakers in mijn bezit.
En kan ik nu de specificaties zien en ook nog wat ze in 1973 hebben gekost, bijna 800 gulden!

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 15 juni 2019 22:21:06 schreef Martin V:
Bedankt voor de link @maus, toevallig heb ik twee van deze speakers in mijn bezit.
En kan ik nu de specificaties zien en ook nog wat ze in 1973 hebben gekost, bijna 800 gulden!

Leuk dat je ze hebt, gebruik je ze ook?

Ik heb een "498" zoals ik het zelf noem gebouwd. Een 50 liter kast met dezelfde woofer als de 499 maar met 2 tweeters en 2 mids per box.

Dit gaat ook al zeer laag maar geen 20Hz, heerlijk laag hoor.

Hubie

Special Member

Geluid(muziek) is erg subjectief natuurlijk.
Mijn eerste goedkope draaitafeltje met een kristal element aangesloten op de P.U. ingang van een Loewe Opta en later op een Sierra had een prachtig geluid.
Ik krijg soms de kriebels van HiFi idioten.
De laagste toon van een contrabas is 55 Hertz.
Dus 20 Hertz weergeven heeft geen enkel nut.
Ik vergelijk het weleens met wijnproevers.
Ja hoor,ik proef iets van noten en iets van fruit en een vleugje kamille. ;-)

Op 15 juni 2019 22:38:18 schreef nijhuisr:
[...]

Leuk dat je ze hebt, gebruik je ze ook?

Nee ik heb ze niet in gebruik, ik heb wel een ander setje in gebruik gehad die waren hetzelfde.
Het setje wat ik hier heb staan zitten in een zwarte houten kast, is dat soms weer een ander type?

Telefunken Sender Systeme Berlin

Lager als 55Hz heeft denk ik ook weinig nut.
Ik heb zelf wel eens een luistertest gedaan met een sinus generator de frequentie zo hoog op te voeren dat ik die nog kon horen.
Ik weet niet precies tot hoe hoog ik het kon horen maar bij 13 of 15kHz was het maximum wat ik kon waarnemen.
De toon werd ook steeds zachter, terwijl de amplitude gelijk bleef.

Diezelfde test heb ik in het lage frequentie bereik ook gedaan, met hetzelfde resultaat onder de 50Hz was het bijna niet meer hoorbaar, terwijl de amplitude hetzelfde bleef.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Ik heb 25 jaar geleden een keer een test gedaan met mijn dochter die toen 5 jaar oud was.
Ik kwam toen tot 15 KHz en mijn dochter tot 19 KHz.

RAAF12

Golden Member

Grote kerkorgels kunnen erg laag weergeven, daar zijn wel opnames van. De 16Hz van de Groot C bijv. Eerder te voelen dan te horen...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Register_(orgel)#Toonhoogte_en_voetmaat_…

Op 14 juni 2019 16:51:49 schreef rick_noname:
Frequency range 41-20.000Hz

Dat zegt niets! Is het gemeten binnen -3dB, -6dB ect. Als dat het er niet bij staat in de specificaties zijn het inhoudsloze getallen.

De toon werd ook steeds zachter, terwijl de amplitude gelijk bleef.

De hoorbare sinustoon wordt zwakker in het hoge gebied, draai je het volume wat op dan hoor je de toon weer. Maar daar is een grens aan, als het oor niet langer wenst mee te werken.

Hubie

Special Member

Lijkt mij geen optie voor een doorsnee huiskamer. ;-)

Ik citeer:

De corpuslengte van de hoogste c (de c'''') van een 1⁄16’ is maar ca. 10 mm en zo'n pijpje geeft een toon van 16 384 Hz, terwijl die van Groot C van een open 32’ bijna 10 meter is. De toon van die Groot C is met zijn 16 Hz bijna niet meer te horen infrasoon, maar wel te voelen. Bouw je zo'n pijp van 18 mm dik multiplex, dan weegt hij bovendien ongeveer 500 kg.

Een frequentiebereik heeft natuurlijk enkel zin als je ook vermeldt binnen hoeveel dB dit bereik ligt. Anders heeft een wekkerradio een frequentiebereik van 16 Hz tot 52 KHz (+10/-60dB). Vaak wordt -8dB gebruikt maar 't is geen zekerheid :)

Martin V: wat te denken van orgelmuziek? Een lekkere bass drum? Elektronische muziek? Films? Als je niet lager dan 55 Hz gaat, mis je echt een pak! OK, voor popmuziek is 't niet nodig, daar zit nauwelijks wat in onder de 50 Hz, door dat weg te knippen kunnen ze de rest luider maken (en luid verkoopt). Maar in goed gemasterde muziek, films of elektronische muziek heb je er écht wel wat aan.

Wellicht doen je luidsprekers niet veel meer onder de 50Hz waardoor je 't niet meer hoort. Het oor wordt bij lage frequenties flink ongevoeliger, maar 40 Hz is nog makkelijk hoorbaar. Voor 30 Hz moet je de volumeknop wellicht op standje burenruzie zetten, en bij 20 Hz mag je een tiental watt in een mooie subwoofer duwen.

[edit] Raaf was me voor :)

RAAF12

Golden Member

@Hubie, Nee, dan moet je in een kathedraal gaan wonen :-) Ik ben helaas IETS kleiner behuisd, het voordeel is wel dat het makkelijker warm te stoken is :-)

Die luistertest deed ik met een hoofdtelefoon.
Maar ik heb dat ook op de speaker gedaan, opmerkelijk was dat de laagste frequenties over gingen van hoorbaar geluid in trillende golven.
Het geluid werd dus steeds zachter en de kast van de luidspreker ging meer trillen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 15 juni 2019 22:21:06 schreef Martin V:
Bedankt voor de link @maus, toevallig heb ik twee van deze speakers in mijn bezit.
En kan ik nu de specificaties zien en ook nog wat ze in 1973 hebben gekost, bijna 800 gulden!

Mijn vader heeft ze en gebruikt ze regelmatig. Uiteraard met bijbehorende Philips versterker uit die tijd, dat werkt prachtig.

Op 16 juni 2019 00:13:50 schreef Martin V:
Die luistertest deed ik met een hoofdtelefoon.
Maar ik heb dat ook op de speaker gedaan, opmerkelijk was dat de laagste frequenties over gingen van hoorbaar geluid in trillende golven.
Het geluid werd dus steeds zachter en de kast van de luidspreker ging meer trillen.

Dan kan zowel je koptelefoon als je luidsprekerset het niet, of je versterker trekt het niet, of je oren niet etc... 25hz is nog prima hoorbaar, mits weergegeven door de juiste sets.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 16 juni 2019 00:19:33 (41%)

In die tijd had je meestal een rumble filter op je versterker anders lagen die woofers maar wat te wapperen bij een lp.

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

Geluid is een beleving die voor iedereen anders is de een houd van een flat signaal en de ander wil zelf keuzes maken. Bij oude versterkers was dat simpel te realiseren want meer dan een lage en hoge tonen en eventueel een loudness regeling zat er niet op. Als je lage tonen onder de 40Hz niet hoort of voelt waarom schaffen mensen dan massaal een subwoofer aan die een frequentiebereik van 28 tot 200 Hz heeft. Jamo's zijn opzich geen slechte luidsprekers maar van superkwaliteit zijn ze ook niet.

mel

Golden Member

Veel mensen houden nou eenmaal van dat "bonken bonken" ,het heeft niks meer met muziek te maken.
Alles word bovendien ook nog eens door een compressor gevoerd, dus het is een vreselijke herrie.
En ja als je ouder word, hoor je de hoge tonen niet meer.
Gelukkig hoor ik de lijnfrequentie van de CRT tv niet meer...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 juni 2019 21:42:40 (45%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ja daar zijn boeken over vol geschreven, er zijn klassieke muziek liefhebbers die willen de muziekinstrumenten liefst net zo horen als op het concertpodium maar dan in hun luisterkamer, incl. het brede stereobeeld maar ook de diepte, ik meen dat hoornblazers achter staan en de violen voorop het podium. Bij de allerbeste luidsprekers is die diepte te 'horen'
Mensen die pop/hop/ luisteren hebben een synthetisch beeld waar de elektrieke instrumenten geheel via het mengpaneel worden samen gebreid.
Wie heeft er nog een CRT staan?