We gaan niet meer reageren op posts van 2008! Hoogstens op de gebeurtenis die heer Max van 12 in 2019 overkwam.
Per jaar komen er in Nederland een kleine 4.000 mensen om het leven bij een ongeluk binnenshuis. Het aantal doden door blikseminslag is ca. 2, waarvan de meeste ook nog eens buitenshuis vallen. TS vroeg of douchen tijdens onweer "levensgevaarlijk" is. Op deze cijfers afgaand ben ik geneigd te zeggen: nee. Want dan zou 'gewoon' in huis verblijven zonder dat het onweert, dat vele malen groter zijn. Is er dan sprake van (enig) risico? Dat is er maar kun je o.a. vermijden door niet te douchen wanneer je weet dat het zou kunnen gaan onweren. Gepast respect hebben voor dit, tijdens een ontlading naar aarde niets ontziende natuurverschijnsel, kan geen kwaad.
Op 17 juni 2019 10:42:49 schreef GJ_:
We gaan niet meer reageren op posts van 2008! Hoogstens op de gebeurtenis die heer Max van 12 in 2019 overkwam.
Zag dit bericht pas nadat ik de mijne had gepost.
mvdk
Golden Member
Als we van GJ dan toch nog mogen reageren op het verhaal van Max:
(uit het AD)
“Hij is erg sportief en dat heeft hem gered, vertelde een arts mij”, zegt Arjan over zijn zoon die zwemt in het selectieteam van de Goudse Reddingsbrigade. “Toch zit er ook een keerzijde aan dat sportieve lijf: door de ontlading van de bliksem komt een bepaalde stof vrij. Dat is te vergelijken met gif en breekt spieren af. Max heeft veel spieren, dus ook veel pijn op dit moment. Hij moet veel drinken om het gif af te breken.”
Weet iemand hier iets van?
Edit:
dat hele AD verhaal staat vol met dingen waarvan ik nog nooit gehoord heb.
Laat dus maar.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Beschadigde spieren produceren melkzuur. Dat gebeurt ook tijdens inspanning. Als er veel schade is zal het inderdaad wel beter zijn om dat af te voeren.
Trouwens nooit geweten dat geesten pijn of spieren hebben; wel knap dat hij nog kan communiceren na een electrocutie. In de jaren '80 en '90 hadden de paranormale programma's die toen in de mode waren, van zo'n verhaal gesmuld.
Of hij is toch niet geëlectrocuteerd natuurlijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het effect van beschadigd weefsel (door bijv. bliksem of een zware aanrijding) is eigenlijk nog niet zo lang bekend.
Het gebeurde vroeger regelmatig dat iemand een zware botsing overleefde, ogenschijnlijk zonder veel letsel, en de volgende dag plotseling overleed.
Men wist toen niet hoe dat kwam.
Oorzaak is dat je lichaam alle beschadigde weefsel afbreekt en afvoert.
Dat was teveel tegelijk, waardoor je nieren 'verstopt' raken en er mee stopten. Veel extra vloeistof voorkomt dat.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
je kan ook aan electriciteit hangen waar je het wel levend vanaf brengt, en een paar uur later sterft. ik dacht dat het iets met eiwitten had te maken die stollen in je bloed. de term 'walking dead' is hier van toepassen dan
Nierfalen is ook een optie. Na een echt flinke klapper altijd even laten testen.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hee! Wie heeft mijn topic zo hard getrapt!?
Zonder dollen, er staan best wat interessante ervaringen van mensen in.
Ook leuk, is dat in 2008 de cameratechniek nog niet zo betaalbaar en ontwikkeld was, dat je veel video's had waarop je kon zien of een bliksem nou omhoog of naar beneden ging. Tegenwoordig wel, en met . en , kan je 'frame by frame' video's op youtube bekijken:
https://youtu.be/qQKhIK4pvYo?t=299
Op 17 juni 2019 16:29:34 schreef Ledlover:
Tegenwoordig wel, en met . en , kan je 'frame by frame' video's op youtube bekijken:
Kun je uitleggen hoe dat werkt? Ik heb tijdens het afspelen op de . en de , gedrukt, maar dat had geen effect.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb een collega gehad die 2x op de bouw door bliksemontlading is geraakt, dak zat er al op, maar via de staalconstructie kreeg ie een flinke opdonder toen de bliksem vlakbij insloeg.
ook een nadeel als dat met de bouw gebeurt, de aarding wordt pas gekoppeld als de voeding en de hoofdkast worden aangelegd, en er dus een aardrail gemaakt kan worden.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Op 17 juni 2019 17:34:56 schreef KlaasZ:
[...]Kun je uitleggen hoe dat werkt? Ik heb tijdens het afspelen op de . en de , gedrukt, maar dat had geen effect.
Eerst op pauze zetten, dan pas werkt het.
mvdk
Golden Member
Ooit eens bij een bezoek van de Hoornse stoomtram aan de Amsterdamse Museumtram, heel lang geleden. Het was een warme dag, en langzaam veranderde het weer, een meneer stak z'n sambreel alvast op. Op een gegeven moment zag ik een lichtflits onder die meneer z'n regenscherm, en de man zelf stond verbaasd te kijken. Ik zei tegen em: u bent zoëven door de bliksem getroffen, het onweergeluid klonk inmiddels ook. Hij stond me geïrriteerd aan te kijken, alsof ik er iets aan kon doen.
Op campings verbaas ik me altijd over mensen die tijdens een onweer met een paraplu over het terrein gaan lopen.
Een harde indirekte inslag, dit overkwam een maat van mij 4 jaar geleden: https://www.hartvannederland.nl/algemeen/2015/gaslek-door-blikseminsla…
De bliksem sloeg in de boom, via de wortels sloeg het over op de gasleiding en elektrische grondkabel. In alle huizen werd de op het net aangesloten elektronica vernield.
De gasvlam konden ze pas twee uur later doven. De boom leeft nog, van een biels in de voortuin was niet veel meer over.
Filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=O33Vx298Tas en https://www.youtube.com/watch?v=larL7WPgkNw
meander
Spanning staat en stroom gaat!
Jaren geleden ben ik een keer indirect getroffen. Ik stond naar buiten te kijken en stond zodoende tegen de radiator. Het sloeg ca 600m-1000m verderop in. Ik voelde de schok voordat ik het geluid hoorde. Het was een redelijke optater, en de aardleks in huis lagen er ook uit. Verder was er niks kapot.
Vorig jaar heb ik bliksem van dichtbij gezien. Het sloeg naar mijn idee in op het dak van de achterburen, of ergens in die straat. Het mooie was dat het geluid heel anders was. Het klonk meer als een rotje en ook het volume viel me erg mee. Precies hetzelfde zoals ik wel eens in een hoogspanningslab heb gezien. De vlamboog was ook relatief dun en je zag het echt mooi kronkelen zoals bij een tesla.
Ik ben na de bui de ramptourist gaan spelen om te kijken of ik kon zien waar het precoes insloeg, maar vanaf buiten nergens schade zien.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 17 juni 2019 11:36:13 schreef maartenbakker:
Beschadigde spieren produceren melkzuur. Dat gebeurt ook tijdens inspanning. Als er veel schade is zal het inderdaad wel beter zijn om dat af te voeren.
Nee melkzuur is een gevokg ban anaeroob metabolisme tijdens grote inspanning, waarbij het zuurstoftransport tekort schiet.
Spierafbraak geeft vorming van kreatinine . De bloedspiegel ervan verhoogt, evenals de uitscheiding in de urine.
Nierfalen is in dit geval het gevolg van shock (nee, niet schok) dit heeft weer een extra verhoging van de kreatinine in de urine tot gevolg; een z.g.n. “Shock nier”.
Ledlover
Ik ben ook eens vlakbij bliksem geweest. Ik liep naar school, het onweerde al. Ik hoorde een felle tik/knal, alsof je een flinke elco kortsluit. Geen donder, echt een klap.
Op weg naar huis gaan bekijken en gevonden waar de inslag was. Een boom had een gespleten/opengebarsten tak. Gezien het niet stormde, en het geluid duidelijk van die richting kwam, ben ik er vrij zeker van dat het een kleine bliksemontlading was. Het was op zo'n 20-30m afstand. Vermoedelijk niet de hoofdbliksem, anders was de schade aan de boom veel groter geweest.
Ik liep met een paraplu. Ik heb met ingeklapte plu mijn weg naar school in looppas vervolgd...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 17 juni 2019 21:12:56 schreef Henry S.:
De gasvlam konden ze pas twee uur later doven. De boom leeft nog, van een biels in de voortuin was niet veel meer over.
als het goed is weten de brandweerlieden dat ze de gasvlam onder geen beding mogen uitspuiten. Dan lekt er namelijk onverbrand gas wat vervolgens bij het minste geringste kan ploffen. Levensgevaarlijk!
Koelen en omgeving beschermen is wat je kan/moet doen. Volgens mij doen ze het volgens het boekje. "De boel kon pas gedoofd worden toen de gasbeheerder het gas afsloot".
een paar jaar geleden stond ik ook is naar buiten te kijken tijdens onweer, met mijn raampje open. toen sloeg de bliksem in ca 500 meter verderop in een weiland, aardlek er uit maar wonder boven wonder geen oplawaaier gehad van de radiator. waarschijnlijk omdat er geen grondkabels in de buurt waren
RAAF12
Golden Member
3 Youtube livestreams met zeehonden uit Lauwersoog https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams
In een auto ben je wel veilig voor de blixem, Kooi van Faraday en de natte banden geleiden ook goed... edit raampje van het huis stond open
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 18 juni 2019 17:45:50 (19%)]
Er is hier op CO al heel wat afgepraat over blikseminslag met dodelijke afloop.
Statistisch gezien 2 personen per jaar.
1 M winnen in de staatsloterij geeft aanzienlijk meer kans.
Tenzij je met tig duizend man op een veld staat natuurlijk (Pinkpop of zo)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In Amerika is iemand 7x getroffen door bliksem (Roy Sullivan, "lightning man") en heeft dat overleefd...
(hij is uiteindelijk gestorven op de 'American way": door iemand neergeschoten... )
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gisteren nog, uit het niets een flits en die sloeg rond 10 uur in een mast van t 150KV net op een paar honderd mtr afstand.
Daarom zijn die masten ook allemaal geaard..
En de bovenste draad tussen de masten is de bliksemdraad.
Ik vraag me af wat er gebeurd bij een inslag direct op een fase.
Ik denk niet veel. Ik denk dat de impedantie van het hoogspanningsnet wel zodanig is, dat een inslag niet veel kwaad kan.Wie weet dat eigenlijk?