Miele stofzuiger - Koolborstel of motor probleem

t bekende verhaal, borstels al een eind op, anker gaat stuk en borstels gaan versneld op door de extra vonkvorming. daardoor valt het niet op dat de motor stuk is.

dit kun je al krijgen door te stofzuigen met veel te volle stofzak, immers is geen doorvoerlucht ook geen koeling voor de motor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juni 2019 20:42:49 schreef testman:
[...] anker gaat stuk en borstels gaan versneld op door de extra vonkvorming. [...]

Maar dan zou je toch verwachten dat de originele borstels geen blinkend maar een mat oppervlak zouden hebben?

Anoniem

Schuurpapier met korrel 320 rond de collector gelegd, borstel geïnstalleerd en wat heen en weer gedraaid met rotor, sluit nog steeds niet ideaal aan

Dan moet je doorgaan met schuren tot hij volledig aansluit
Nieuwe laten inlopen tot vorm van de oude borstel duurt een eeuwigheid
.
.

Ook heeft de nieuwe kool doffe/oneffen zijkanten wat veroorzaakt wordt door de vonkvorming.

Zoals reeds gezegd: zijkant niet schuin aangeslepen.
Je nieuwe borstel is breder dan je collector door de oude borstel is uitgesleten
.
.

heb ik de collector lamellen gecontroleerd, deze vertoonden geen slijtage of beschadigingen,

Foto's kunnen bedriegen maar met de groeven zoals ik ze nu zie had ik geen borstels meer vervangen

de oude borstels kun je nog werkend krijgen, als die ook zo vonken is het ook over, en dat is het toch al lijkt me.

als je op laag toeren laat inlopen, dan houd het gat eens half dicht van de luchtaanzuiging, nu trekt de motor ook meer vermogen als in de stofzuiger, geen filters of andere verliezen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

CJ als een goed draaiende machine stopt omdat een borstel geen contact meer maakt door z'n eindstop ga ik niet denken dat het anker of veldwikkeling defect zouden zijn .
trouwens met de nieuwe borstels draait de motor gewoon goed op laag vermogen met de verwachte vonkvorming door slecht passend te zijn .
gewoon anker afdraaien of vlakmaken

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

denk het toch niet, dat vonken op hoog toeren komt door fijnsluiting in het anker. vaak centrifugaalkrachten die dat doen. als er een echt rotte wikkeling inzit dan vonkt er op 1 punt een stel lamellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 juni 2019 22:10:06 schreef testman:
denk het toch niet, dat vonken op hoog toeren komt door fijnsluiting in het anker. vaak centrifugaalkrachten die dat doen. als er een echt rotte wikkeling inzit dan vonkt er op 1 punt een stel lamellen.

En ik denk het wel hahahaha .

bij sluiting zal er tussen de bepaalde lamellen meer inbranding zijn …... denk ik... en die zijn er niet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Anoniem

Een collector met groeven heeft revisie nodig...
...maar in een stozuiger met deze draaiuren?
Bij terug monteren zijn de schoepen zowiezo in onbalans...

Ronding nieuwe borstel lijkt zelfs niet op de ronding van de oude
Zijkant nieuwe borstels altijd licht afschuinen. Soms is dat al gebeurt af fabriek.

Begin met borstels passend te maken

Op 19 juni 2019 19:58:54 schreef Bram_1234:
Metingen op het anker lijken in orde.
Schuurpapier met korrel 320 rond de collector gelegd, borstel geïnstalleerd en wat heen en weer gedraaid met rotor, sluit nog steeds niet ideaal aan.
Heb de motor op halve snelheid ongeveer 10-15 minuten laten inlopen maar het vonken betert niet.
Hoe lang kan het inlopen normaal ongeveer duren?
Na het inlopen even terug 1 koolborstel weg genomen om te vergelijken met de originele (zie foto's). De kromming van de nieuwe borstel lijkt nog niet ideaal in vergelijking met de originele. Ook heeft de nieuwe kool doffe/oneffen zijkanten wat veroorzaakt wordt door de vonkvorming.
Zou inderdaad kunnen dat er nog iets mis is met de motor zelf, maar wat me dan een raadsel lijkt is waarom de oude koolborstels wel een mooi glad oppervlak hebben, moesten er problemen zijn geweest met de motor, wat vonkvorming en snel afslijten van de oude borstels had veroorzaakt zouden deze toch ook dof(niet blinkend) moeten zijn, niet?

Dat is moeilijk met een tijd aan te geven, is meer een proces en afhankelijk van diverse omstandigheden. Maar je zou niet graag willen hebben dat de borstels al na 15 min. volledig zijn ingesleten. Wanneer dat werkelijk zo snel ging dan kun je je wel voorstellen dat binnen afzienbare tijd de gehele borstel 'weg' is. Misschien dat je in dit stadium de motor eens door een professional moet laten nakijken. Tenminste wanneer de stofzuiger dat nog waard is.

Op 19 juni 2019 21:52:55 schreef anoniem015:
[...] Dan moet je doorgaan met schuren tot hij volledig aansluit
Nieuwe laten inlopen tot vorm van de oude borstel duurt een eeuwigheid

[...]Foto's kunnen bedriegen maar met de groeven zoals ik ze nu zie had ik geen borstels meer vervangen

Helemaal mee eens!

ik heb pas 1x gehad dat koolborstels van een stofzuiger helemaal op waren, en dat was een centrale stofzuiger. losse stofzuigers zijn niet gemaakt om die uren te halen, lagers zijn allang op tegen die tijd.

overigens ook een puntje, schoepen in onbalans zorgt ook voor resoneren en vonken, net als aangeladen vuil in de schoepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De motor opgeven is nog niet nodig. Maar het blijft vreemd dat de nieuwe koolborstels inclusief houders niet goed op de collector aansluiten en wel eens van een verkeerd type kunnen zijn. Ook dat is te controleren want als de nieuwe koolborstel in de metalen behuizing van de oude koolborstel past dan kan de kunststof houder de oorzaak van de verkeerde passing kunnen zijn.

daarom gaf ik al aan hoe je de oude borstels nog kunt aanpassen om te testen of het daar zit, 3mm langer lopen ze wel weer even op als het anker goed zou zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of een collector inloop stick gebruiken, deze zorgt voor snelle en juiste inloop koolborstels op collector

Ik heb aan de hand van de foto's de positie van de nieuwe koolborstel bekeken en die passing klopt gewoonweg niet, aan de motorzijde is veel ruimte maar aan de lagerzijde niet. De meest brute manier is een deel van de lengte van de koolborstels af te schuren zodat enkel het ingesleten deel van de collector wordt geraakt.

Op 21 juni 2019 19:11:14 schreef smd:
Of een collector inloop stick gebruiken, deze zorgt voor snelle en juiste inloop koolborstels op collector

Een collector "inloop stick" bestaat niet. Collectoren hoeven namelijk niet ingelopen te worden. Ik neem aan dat je die puimsteen sticks bedoelt - of blokken voor de grotere motoren - die (vooral) buiten de reparatie werkplaats wel worden gebruikt voor het 'repareren' van ruwe en beschadigde collectoren. Echter het gebruik van deze dingen heeft geen enkele functie bij het 'voorvormen' van het borstel contactvlak.

IDD die puimsteen sticks. Meestal met gebruik van deze stick gaan ze vele malen beter en sneller inlopen!

Op 22 juni 2019 19:01:03 schreef smd:
IDD die puimsteen sticks. Meestal met gebruik van deze stick gaan ze vele malen beter en sneller inlopen!

Deze opmerking mist iedere onderbouwing. Puimsteen staven zijn uitsluitend bedoeld om de collector te polijsten zodat uiteindelijk de borstels minder snel gaan slijten. In jouw reactie lees ik dat door gebruik van deze staven de borstels er harder van gaan slijten, in dit geval versneld gaan inlopen. Dat is tegenstrijdig en vraagt om een verklaring. Het versneld laten inslijten van de borstels, zodat het borsteleinde de radius van de collector aanneemt, verkrijgt men juist door de collector ruwer te maken, er een dun schuurpapiertje omheen te wikkelen, de borstels er weer in zetten en dan de rotor met de hand gaan draaien totdat het gehele borstel contactvlak er dof uitziet. Wanneer het niet nodig is ga je geen puimsteen staven gebruiken en al helemaal niet om er zgn. borstels mee in te slijten. Van een collector in goede conditie wil je namelijk niet de mooie, glanzende, blauw-paarse 'collector film' verwijderen. Concluderend: collector polijsten met puimsteen en borstels versneld inslijten met schuurpapier zijn twee totaal verschillende handelingen. Beide tegelijkertijd uitvoeren en bovendien nog met slechts één van de genoemde hulpmiddelen, gaat helaas niet.

doorgaans is de motor een poosje onbelast laten draaien genoeg om de borstels te doen inlopen. net als bij een wasmachine, cyclus laten lopen zonder was en klaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Herbert116, Ieder zijn ding maar ik heb er enorm baat bij of het nu een haakse slijper of een wasmachine motor is, het gaat ermee prima.

maartenbakker

Golden Member

@testman: dus bij een stofzuiger met afgesloten aanzuigopening laten lopen? In elk geval niet te lang i.v.m. de koeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

met de behuizing open kan het nog iets lijden mbt koeling, maar idd niet geheel dicht maken het aanzuig gat. immers loopt het toerental ook op door de wegvallende belasting

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Even terug naar de essentie, de koolborstels lopen aan één zijde van de collector aan terwijl aan de andere zijde veel ruimte overblijft. M.i. zijn de koolborstels verkeerd om geplaatst of niet geschikt voor deze motor.

De kunststof behuizing heeft een witte en een lichtbruine kant. Bij de oude borstels zie je de borstel aan de witte kant wat hoger/minder ver afgesleten zijn. Bij de nieuwe lijkt het andersom. Mogelijk zitten ze dus inderdaad verkeerd om. Zou dat kunnen, of past het dan gewoon niet?