Gegevens NRU condensatormicrofoon MO432

Ik probeer het maar eens hier, maar ik verwacht eerlijk gezegd weinig reacties, want de informatie waar ik naar op zoek ben schijnt heel lastig te vinden te zijn:

Ik ben in het bezit van een NRU MO432 condensatormicrofoon. De NRU was de voorloper van NOS/NOB en heeft indertijd veel apparatuur zelf ontworpen, waaronder ook microfoons.
De microfoon werkt en is kwalitatief zéker niet slecht, hij werkt op 12 volt en is gebouwd volgens het hoogfrequent principe, een beetje zoals de Sennheiser MKH microfoons. De signaalafgifte is vrij laag, in de grootte orde van een dynamische microfoon.
Al jaren ben ik op zoek naar meer informatie of een schema van deze microfoon (er zit een BC109 in en een ingekapselde spoel), maar nergens is er iets te vinden. Er schijnen nog een paar van deze microfoons in het land in gebruik te zijn, dat zag ik tenminste ooit op het internet, maar bij een recente zoektocht was er niets meer te vinden. Dus... wie weer er meer over de NRU MO432 microfoon?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien had je het al gezien, maar hier lijken ze er nog twee zelf in gebruik te hebben ('Bekijk hier alle apparatuur', onderaan).
Je kunt er eens een mailtje aan wagen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Het membraam zal ingekocht zijn bij AKG (staat daar een merkteken op?) en rechts de balansuitgangstrafo met symmetrische 600Ω line uit. DE NRU later de NOS gebruikte de grote Tuchel connector in de jaren 60. De fantoomspanning was meen ik 48V DC.
Die BC108 is idd de oscillator voor de HF polarisatiespanning. De trafo brengt het signaal op nivo.
De technische gegevens kan ik ook niet vinden, als je weet wel type membraam kapsel er gebruikt wordt is er verder te zoeken.

Volgens informatie die ik van een oud-omroepmedewerker kreeg, zijn de kapsels afkomstig van Neumann. Later heeft de NRU ook eigen kapsels gemaakt.
De microfoons zouden zijn ontwikkeld door professor Geluk, vandaar dat deze microfoons ook wel 'Geluk microfoons' werden genoemd.
Impedantie van de microfoon is 200 ohm.
Er is geen sprake van fantoomvoeding, maar er zijn twee afzonderlijke voedingsaders voor de 12 volt voedingsspanning.
De connector is 6-polig, ten onrechte ook wel "klein-tuchel" genoemd.
Uitgangstransformator is ca 3,2:1, dus primair 2 K.ohm bij 200 ohm afsluitimpedantie.

En dank Frederick E. Terman! Dat was de website die ik ooit eens gezien had! Ik heb inmiddels een mailtje gestuurd.