Badkamer zonder aardingsmat

Probleemgevalletje... Badkamer-en-suite (dus direct vast aan de slaapkamer, vrije inloop zonder deuren) is absoluut niet volgens norm aangelegd: ongeaarde WCD's op de rand van zone 1 en 2 (kan er zittend in bad zo bij); IP22 verlichting op 230v in het plafond recht boven de douche op 220 cm hoogte (dus ook zone 1), ongeaarde design-radiator aan de muur in zone 2, geen CAP en ... geen aardmat in de vloer.

De meeste punten hierboven zijn wel op te lossen: WCD's gaan eruit, verlichting wordt opgezet met een SELV keten, radiator krijgt een klemmetje en aardleiding vanaf nieuw aan te leggen CAP.

Maar wat te doen met de ontbrekende aardmat (en de ongeaarde metalen doucheput). Om dat op te lossen is natuurlijk een flinke ingreep en een bittere pil voor de eigenaar om te slikken... Dus blijft de vraag over: na het oplossen van bovenstaande punten de situatie zo laten (dus zonder aardmat), of toch de kango pakken en het vloertje eruit?

Hoor graag jullie overwegingen.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als het metalen doucheputje op een kunststof afvoer zit, dan hoeft het putje NIET met de CAP te worden verbonden.

Je kunt beter helemaal geen potentiaalvereffening toe passen dan 1 ding vergeten.
Dus goed of helemaal niet.

De rest laat ik aan jou over.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 18 juli 2019 17:03:44 (39%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou in ieder geval de radiator en de waterleidingen aarden aan het CAP.
Metalen doucheputje moet je even bekijken hoe groot de kans is dat daar spanning op kan komen te staan. Bij weinig kans geen zorgen over maken. En die aardmat daar zou ik maar helemaal niet aan beginnen, tenzij je het leuk vindt om de bestaande tegels er uit te raggen.

EricP

mét CE

Is je probleem dat je aan een of andere set 'regeltjes' wilt voldoen of heb je een serieus probleem?

Alles leuk een aardig, maar... ik ken heel veel huizen waar nergens aarde in douches of badkamers zit. De mensen die daar wonen, overleven het ook allemaal op miraculeuze wijze.
Als je nou de badkamer vernieuwt, dan snap ik het nog. Dat je knutselwerk van iemand die net niet lang genoeg nagedacht heeft recht trekt, snap ik ook. Maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om de vloer van de badkamer eruit te trekken omdat er geen aardmatje in ligt. Sinds 50+ jaar...

mvdk

Golden Member

Het ligt er natuurlijk ook aan wat er ónder die douchevloer zit. Zit daar een houten vloer onder, op een verdieping, wat is dan het eerste "elektrische" wat in de nabijheid zit? Is het op de begane grond, en is het een slecht isolerende vloer? Wat als je een probleem op de waterleiding hebt?
Waar komen de eventuele gevaren vandaan, daar moet je over nadenken.

Een voorbeeld: er word een staalplaten plafond gemaakt, daarboven cementvloer, daarop de tegeltjes. Tegen het afgewerkte plafond word naderhand een lamphouder geschroefd. Zo'n lamphouder, van kunststof, hoef je niet te aarden. Ik heb van dat soort lamphouders meegemaakt die waren een beetje "verkoold". Kool geleid. Dat vloertje zou dan contact kunnen maken met dat verkoolde ding.
Ik denk trouwens dat ik m'n balkonhek ook maar eens ga aarden. Met die trambovenleiding in de buurt en die mistige dagen weer op komst..

Zorg in ieder geval dat alles achter
een goed werkende 30mA aardlek schakelaar zit.
Dan zijn de grootste gevaren in elk geval gereduceerd.
Om nou de hele badkamer open te breken ?
Ik zou het niet doen.
Overigens:De vloeraarding zoals de meeste
aardings punten zijn potentiaalvereffenings punten tevens verbonden met aarde.
De wandcontactdoos in zone1 (zonder randaarde ook nog)zou ik wel weghalen.
Ook de bedrading dus.

Op 21 juli 2019 10:50:02 schreef EricP:
Is je probleem dat je aan een of andere set 'regeltjes' wilt voldoen of heb je een serieus probleem?

Als het me om de regeltjes zou gaan, dan zou ik per direct kunnen stoppen met werken, omdat ik nog niet eens 'veilig' op een werktrap kan gaan staan om bij het plafond te kunnen... Het 'probleem' dat ik met de situatie heb is met name gemoedsrust:
Een 220V spot recht boven de douchecabine, ongeaard, in een plafond wat op ongeveer 2,20 meter hoogte ligt. En dat terwijl er een jong gezin komt wonen met een kind van 3 jaar en nummer 2 op komst.
Ik zie ze al met de kleine in de douche gaan staan, kind op de arm, en die steekt z'n handje uit om te zien waar het licht vandaan komt...
Of de tweede situatie: men is klaar met badderen en pakt even vast aan het muurtje direct naast het bad en spettert met de natte handen nog wat druppels in de wandcontactdoos...

Ideeën waar bij mij de haren (letterlijk) recht van overeind gaan staan. En iets wat ik zeker opgelost wil hebben om weer wat geruster te kunnen slapen. Ben me er ook terdege van bewust dat er ongetwijfeld nog heel wat onveiligere situaties te bedenken zijn waar het ook al jaren goed gaat.
Een plek waar men mij vraagt/inschakelt om de installatie eens te voorzien van vernieuwing/upgrade, daar ga ik het niet nalaten om in ieder geval het gros van de tekortkomingen op te lossen. En omdat de 'fouten' in deze badkamer zo overduidelijk zijn is het zeker iets waar ik tijd aan wil besteden om het weer zo veilig mogelijk te maken (en de klant trouwens ook prima akkoord is met het ervoor moeten betalen).

Het gebrek aan aardmat (op betonnen breedplaatvloer) laat ik voor nu even als aantekening staan. Is niet voor nu om op te lossen. Met het geheel uitbannen van 220V punten in de badkamer zal de situatie al stukken veiliger worden dan voorheen. Haren föhnen mag men voortaan in de aangrenzende slaapkamer doen.

Tijdje geleden een mooie quote gezien op een van de andere fora: ‘Wil de installateur zichzelf of de klant voor een paar euro een (dodelijke) schok laten toebrengen?’

geloof me dat met kinderen in die leeftijd die badkamer inderdaad een stuk vaker blank komt te staan dan je normaal zou verwachten.
Leuk die emmer over de badrand en die douchekop ondersteboven houden :)

Wat betreft de lamp boven de douche. Ik heb een inbouwspot met IP65 behuizing geplaatst en heb er al 18 jaar plezier van. Maar je zou ook nog voor laagspanning (12 of 24v) kunnen gaan.

Jacques van Montfort
EricP

mét CE

Ik snap je bedenkingen. Dat lampje... Gaat ook verbazend lang goed maar is zeker een goede kandidaat om mee te beginnen.

spettert met de natte handen nog wat druppels in de wandcontactdoos...

Dan kun je beter geen geaarde (of vereffende) vloer hebben... :+

Haren föhnen mag men voortaan in de aangrenzende slaapkamer doen.

Klinkt goed. Voor de eerste week. Dat 0.75mm2 CCS verlengsnoertje van de blokker van de slaapkamer naar de douche na die tijd (want in de slaapkamer... dat is zo erg onhandig!) maakt het ook veel beter...

[offtopic]Ik heb vroegah ooit eens een appartement gehuurd. In de douche geen WCDs, want dat is 'eng'. En alleen een lampje aan het plafond met een trekschakelaar. Wel een afvoer voor de wasmachine. En een wasmachine kraan. En nou geloof jij echt dat er geen langer snoer aan de wasmachine gezet gaat worden om een WCD in de gang te kunnen halen? Echt? :)

Nogmaals, ik snap je punt. Maar als het 'onhandig' is, dan gaan mensen er omheen werken. Dus als je het voor elkaar krijgt, dan zou mijn keus zijn om een zo waterdicht mogelijke WCD achter z'n eigen 10mA alamat zo ver mogelijk bij de douche vandaan te hangen. Vast niet volgens 'de regeltjes', maar IMHO praktisch gezien de veiligste oplossing...

Zo zag onze douche eruit in India, Chili en Zambia. Dat vond ik pas echt eng!!!

Jacques van Montfort

een doorstromer van t goedkope soort, als daar de aarde niet van is aangesloten en je bent lang, nogal dodelijk. hier zie ik dat de aarde om de waterleiding is gedraaid, dus goede aarding kan ook weleens de vraag zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2019 16:06:54 schreef testman:
een doorstromer van t goedkope soort, als daar de aarde niet van is aangesloten en je bent lang, nogal dodelijk. hier zie ik dat de aarde om de waterleiding is gedraaid, dus goede aarding kan ook weleens de vraag zijn..

Maakt niet zoveel uit, draadje hangt ook los in de kop. In de video hieronder halen ze er een uit elkaar.

https://www.youtube.com/watch?v=cNjA0aee07k

de metingen https://www.youtube.com/watch?v=jiErqUkw690
zoekwoord is suicide shower

die draad doet niet niks in de kop, die zorgt dat het uitstromende water op aardpotentiaal komt. anders heb je goed netspanning op je kop, afhankelijk van de geleiding van het water. ding blijft niks, maar daar werkt het min of meer omdat men klein is en niet tegen de douchekop aanstaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Gewoon koud douchen. De meeste mensen bezoeken tropische bestemmingen niet in de "koude" tijd. Meestal is de aanvoertemperatuur in die landen al lauw.

Het gaat erom dat je weet waar je mee bezig bent. Ik heb mijn wasmachine in de badkamer, dat was voor deze kleine appartementjes destijds de oplossing. De oude wasmachine was een beetje op. Bij het losnemen van de kabel uit de trekschakelaar ging met laatstgenoemde wat mis. Er brak iets. De wasmachine die in de plaats kwam sluit ik sindsdien aan met een haspeltje, en die gaat netjes in een RA stopcontact. De opzichter van de woningcorporatie kwam laatst even kijken i.v.m. andere klachten, en noteerde de trekschakelaar. "Die laat ik ook maar even vervangen, zodat het weer veilig is". Met dat haspeltje is het net zo veilig. Ik douche niet als de wasmachine draait, en ik verlaat óók niet het pand als het ding draait. Dus waar gaat het over?

verlenghaspel op de badkamer is gewoon fout..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op 23 juli 2019 22:02:04 schreef testman:
verlenghaspel op de badkamer is gewoon fout..

De regeltjes-brigade. Gewoon omdat het kan!

maartenbakker

Golden Member

Op 23 juli 2019 21:37:14 schreef Peter112:
[...]

Maakt niet zoveel uit, draadje hangt ook los in de kop. In de video hieronder halen ze er een uit elkaar.

https://www.youtube.com/watch?v=cNjA0aee07k

de metingen https://www.youtube.com/watch?v=jiErqUkw690
zoekwoord is suicide shower

Behalve Clive en Diode heb je ooknog Mehdi: https://www.youtube.com/watch?v=06w3-l1AzFk ze voegen allemaal wat aan elkaar toe.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Op 23 juli 2019 22:02:04 schreef testman:
verlenghaspel op de badkamer is gewoon fout..

Is heel erg fout als je em in het dichtstbijzijnde (geen RA) stopcontact prikt. Dat doe ik dus ook niet. En ik ga ook niet onder de douche als de machine draait, maar dat had ik al gezegd. Het enige wat ik verkeerd doe, (maar ja, ik ben een beetje lui, en dan ligt dat snoer helemaal door de gang) is dat ik de haspel niet helemaal afrol.
Maar de nieuwe schakelaar zit er nu, nu nog even naar de gammel voor een stukje 4 aderig wasmachinesnoer.

maartenbakker

Golden Member

Op 23 juli 2019 21:58:59 schreef mvdk:
Gewoon koud douchen.

Ik kan me een fout voorstellen waarbij koud douchen gevaarlijker is dan warm. Namelijk als het fasecontact vastgebakken zit. Hoe groot die kans is, weet ik niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 juli 2019 22:20:04 schreef mvdk:
[...]
Is heel erg fout als je em in het dichtstbijzijnde (geen RA) stopcontact prikt. Dat doe ik dus ook niet. En ik ga ook niet onder de douche als de machine draait, maar dat had ik al gezegd. Het enige wat ik verkeerd doe, (maar ja, ik ben een beetje lui, en dan ligt dat snoer helemaal door de gang) is dat ik de haspel niet helemaal afrol.
Maar de nieuwe schakelaar zit er nu, nu nog even naar de gammel voor een stukje 4 aderig wasmachinesnoer.

als die schakelaar stuk was, had ik er gewoon wago's ingezet, dan maar geen schakelaar. die wasmachine schakelaars is uit de tijd van voor de 30mA aardlek, nu mogen er wcd's op de badkamer zitten. die schakelaars zet toch geen hond uit. verlengsnoeren over natte tegelvloeren slingeren heb ik een bloedhekel aan, al was het maar dat je erover valt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Dat trekkoordje was waarschijnlijk de wasmachine aansluiting, licht knopje zat in die tijd buiten de douch op de gang/hal/overloop. ( en met enige goede wil te vervangen voor een knopje met WCD)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 juli 2019 10:05:29 schreef den_tichel:
[...]
Het gebrek aan aardmat (op betonnen breedplaatvloer) laat ik voor nu even als aantekening staan. Is niet voor nu om op te lossen.

Lijkt mij niet slim, is het daadwerkelijk een breedplaatvloer dan was ten tijde van de bouw van die vloer een aardmat al verplicht. Gebeurd er wat in die badkamer dan zal de verzekeringsinspecteur dat als eerste punt oppakken.

Anoniem

Op 23 juli 2019 22:10:58 schreef EricP:
[...]De regeltjes-brigade. Gewoon omdat het kan!

Kijkkijk, de kleinzoon van Troelstra is weer wakker. Maar hij vergist zich ;-)

Ik kan je soms wel begrijpen, de regeltjes komen stilaan de strot uit.
Ik betaal nu 20Eu vooor een potje visvlokken omdat de aquariumhandelaar de zelfgemaakte prima vlokken van 7Eu niet meer mag verkopen. Er staat geen versheidsdatum op en geen samenstelling. En geen waarschuwing dat je het zelf niet moet eten ;-)

Maar in een badkamer moet je niet gaan improviseren. De huidige regels lijken soms overdreven, maar niet voor een badkamer.
Ze zijn opgesteld door experten en berusten op jarenlange ervaring.
Remember Claude François.

Hahaha die douchekoppen.

https://www.youtube.com/watch?v=jiErqUkw690

Ik heb ze gezien en er zelfs onder gedoucht, alleen wel koud met de steker uit het stopcontact en een zaklantaarn als verlichting. De verlichting durfde ik ook niet aan te komen. het was trouwens een ordentelijk hotel in India. Je lag ook nooit alleen in bed daar, er kroop werkelijk van alles (niet menselijks) rond in dat bed.
Slapen deed je dan ook niet zo goed, maar er was geen andere keuze.