Beste techneuten.
Ik heb een marshall valvestate 8080 met het volgende probleem.
de versterker klinkt op beide kanalen, clean en overdrive heel zacht en erg rommelig met ruis. De voorversterker buis ecc83 heb ik vervangen maar dat maakt geen verschil. De eindversterker is goed, die heb ik gecontroleerd door op de effecten return een effectapparaat met gitaar aan te sluiten. Deze klinkt normaal en gaat erg hard. Wat kan dit zijn? Alvast bedankt.
Groet, Joop.
Hier het schema. Maakt het wat makkelijker om antwoorden te krijgen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Wat kan dit zijn?
Tja wat kan dat wezen. Dat kun je alleen zelf meten. Het kan namelijk alles zijn. Dat kunnen wij vanaf hier niet zien. Je kunt de gok van Roland wagen en IC1 vervangen. Als je geluk hebt werkt alles dan weer. Wel even alle (voedings) spanningen controleren met een goede multimeter. Het is erg prettig om de oorzaak te weten anders gaat het ic in korte tijd misschien weer defect.
Maar als die gok niet werkt zul je gewoon moeten doen wat een reparateur doet in dit soort gevallen.
Een fluitje aan de ingang en dat signaal met een goede scoop door de versterker heen volgen. Even voor de plaats waar het signaal stopt zit je probleem.
Wat je wel nog even kunt doen is controleren of al die volume, toon enzo potmeters nog wel werken. Als het ding veel gebruikt is in vochtige en rokerige ruimten wordt gebruikt kunnen die ook storingen geven.
Die buis hebben ze er in gezet vanwege zijn kromme overdrachts karakteristiek? Of gewoon omdat er een buis in moest?
Het gaat voor mij wegens gebrek aan kennis lastig worden vermoed ik. Het enige wat ik nog kan proberen is de potmeters eens flink doorspuiten, volgens de vorige eigenaar is de versterker een jaar of vijf niet gebruikt. Laten repareren zal niet meer de moeite waard zijn vrees ik. Mag ik jullie hartelijk danken voor jullie reacties en medeleven. Groetjes, Joop.
Mel, buizenversterkers komen uit de prehistorie, zoals buizen tv's en radio's die niemand meer wil. Niemand hoort het verschil tussen een buizen en een transistor versterker. Allemaal emotie onzin. Doe mijn maar een transistor versterker. Groet, Joop.
Op 31 juli 2019 12:23:33 schreef wehrner:
Mel, buizenversterkers komen uit de prehistorie, zoals buizen tv's en radio's die niemand meer wil. Niemand hoort het verschil tussen een buizen en een transistor versterker. Allemaal emotie onzin. Doe mijn maar een transistor versterker. Groet, Joop.
Zeker voor een gitaarversterker. Sommige gitaristen vinden "softclipping" gewoon lekker..
Trouwens, ze worden nog steeds gemaakt...
@wehrner.Natuurlijk joh 
Matchless,Mesa Boogie,Fender en Marshall e.a. maken anno 2019 buizenversterkers omdat het zo ouderwets is en er zo'n beroerd geluid uit komt. 
Muzikanten zijn een raar emotioneel volkje. Alles was vroeger beter ook de slechtste producten.
Complete onzin natuurlijk. Zoals ik al schreef niemand hoort het verschil tussen een buizen en een transistor versterker.
Stel, je hebt een dure gitaar met bijbehorende buizenversterker en effectenbak. Het signaal wat uit de effectenbak komt heeft niks meer te maken met het oorspronkelijke gitaar signaal. Met een gitaar van 100 euro had je het zelfde resultaat bereikt. Een buizenversterker moet er dan weer iets moois van maken. Kromme redenatie toch.
Even de effectbakjes buiten beschouwing gelaten,er zijn hier de meeste versterkers wel gepasseerd.Bij alle transistorversterkers worden trucjes toegepast met GE torren GE diodes,Fet's en weet ik al niet wat.Neem dan gewoon een buis in het overdrive kanaal en klaar is Kees.
Ik had vroeger een Session 75 met een fet in de voortrap.
Het " echte"geluid lijkt er op,maar is het "net niet" 
Edit: Maar dit is mijn mening natuurlijk,jij kan natuurlijk een andere hebben. Ook goed. 
[Bericht gewijzigd door Hubie op (11%)]
Kunnen we het bij het probleem met de amp houden aub?
Solid state vs buizenbakken is een eeuwige discussie waar je toch niet uit komt.
Anoniem
Het gaat voor mij wegens gebrek aan kennis lastig worden vermoed ik. Laten repareren zal niet meer de moeite waard zijn vrees ik.
Met 64038 geregistreerde leden moet er toch iemand in de buurt zijn die zich met dat probleem eens wil bezighouden 
Een echte gitaar versterker is er een met buizen.. lekker puh 
maar om ontopic te komen: is de anode spanning van de ECC wel aanwezig?
[Bericht gewijzigd door mel op (36%)]
Voor zover ik weet is het clean kanaal transistor en loopt het distortion kanaal via de ecc83. Hij doet raar op beide kanalen. Allemaal dank voor de reacties.
Problemen met de opamps schijnt vaker voor te komen bij deze versterker als ik ff op google kijk:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?150173-Marshall-Valvestat…
https://www.ssguitar.com/index.php?topic=2695.15
Maar om die nou blindelings te gaan vervangen zonder te meten lijkt mij een grote gok.
Deze is wellicht ondergesneeuwd met al het geneuzel hierboven.
Op 30 juli 2019 19:03:38 schreef Roland van Leusden:
Waarschijnlijk IC1 kapot, dat heb ik al eerder gehad.
En verder kosten opampjes geen fluit natuurlijk
Er zitten er snel gekeken 3 of 4 in. Ik zal ze allemaal eens vervangen ze kosten niks. We gaan weer aan de slag. Ik laat weten hoe het afloopt. Wederom veel dank.
Normaal zou je dit met een signal injector doen, prik een signaal in de amp (beginnend bij de eindtrap en werk naar de uitgang) en kijk waar het signaal stopt.
Bij gebrek aan een signal injector kan een stukje draad ook ... alleen weet ik niet op wat voor spaninningen dat buisje werkt, dus die methode durf ik niet meteen aan te bevelen.
De HSP voor die buis komt uit een autotrafo(tje) ATX1 met afvlakelco's met een werkspanning van 350 Volt,met een draadje erin gaan prikken (of op de buisvoet)zou ik niet doen.
Zoals ik al schreef, het clean kanaal is transistor want als ik de buis eruit haal werkt dit kanaal gewoon. Het distortion kanaal loopt via de ecc83. Hij doet raar op beide kanalen. Ik mis helaas de kennis om op componenten niveau te werken.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.