Power controller motor dc motor mogelijk?

Om een lang verhaal kort te maken. Ik ben bezig met een automatisch kippenluik te maken die savonds dicht en sochtends open gaat.

Aangezien ik avondles elektriciteit volg heb ik gekozen om deze te programmeren met een Siemens Logo. Deze zorgt ervoor dat op het 1e moment de spanning ervoor zorgt dat de motor links draait en het 2e moment de spanning rechts draait door simpele ompoling van de motor.

In theorie (zonder Logo) werkt dit perfect. Nu is het probleem dat ik een motor gebruik uit een oude boormachine en deze veel te veel kracht heeft en ik deze moet dempen omdat anders mijn logo flipt.. (Ik gebruik dan ook geen originele voeding...)

Daarom heb ik een Power Controller besteld. Op zich werkt dit perfect, ik kan door een potmeter perfect de motor traag laten draaien en dit werkt ideaal. Het enige probleem dat ik nu heb is dat deze precies enkel op 1 manier aan te sluiten is dus niet om te polen valt... Dit heeft het gevolg dat ik de motor maar op 1 manier kan laten draaien...

Heeft er iemand een idee of dit al dan niet toch mogelijk is? Ik heb al vanalles geprobeerd maar lukt precies niet.... Volgens mij valt deze niet om te polen? Ik kan via mijn Logo kiezen om + en - omgekeerd te sturen.

Het gaat over de Kemo power control dc 5A M171, schema in bijlage.

Arco

Special Member

Waarom zo'n idioot zware motor gebruiken? Die is sterk genoeg om een kip te nekken als 'ie ertussen komt... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kun je zonder die Power Controller de motor wel omkeren?
Dus door + en - te wissellen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

2 relais gebruiken op/neer en besturen met de Logo.

LDmicro user.

Op 31 juli 2019 22:23:07 schreef Arco:
Waarom zo'n idioot zware motor gebruiken? Die is sterk genoeg om een kip te nekken als 'ie ertussen komt... ;)

Gewoon puur omdat ik die liggen had.. Ik kan eventueel ook een lichtere motor kopen maar ik weet echt niet welke... Is op 12v..

Op 31 juli 2019 22:25:50 schreef Toeternietoe:
Kun je zonder die Power Controller de motor wel omkeren?
Dus door + en - te wissellen?

Yes dat is mogelijk. Als ik ze rechtstreeks aan de voeding hang werkt het.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 31 juli 2019 22:41:51 (29%)

Dubbelpolig wisselrelais op de uitgang van die powercontroller en dit aansturenen met de logo.

Gr.F_S

Voor mij mag het ook gewoon een lichtere motor zijn. Ik weet alleen totaal niet welke.. Ik ben wel thuis in alles wat met elektriciteit te maken heeft maar als ik begin met koppel etc... sla ik wat tilt... 8)7

Het poortje zelf is een aluminium plaatje van 20x25cm en weegt max 500g. Het moet dus 25cm stijgen/dalen. Hoe snel dit gaat maakt mij op zich niet zo veel uit, zolang hij er maar geen uren over doet... :+

Ik denk dat als ik gewoon een lichtere motor van 12v aansluit het probleem zich vanzelf zal verhelpen, dan kan ik deze rechtstreeks op de uitgangen van mijn logo aansluiten..

Heeft er hier iemand een voorbeeld van? Ik vind vanalle motoren op Ali etc maar is voor mij een blinde gok..

Arco

Special Member

Zoiets? (1 omw. in 6 sec): https://www.banggood.com/Reversible-High-torque-Turbo-Worm-Gear-Motor-…
(ik zou er wel een beveiliging op zetten, bij teveel stroom -> uit)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 1 augustus 2019 00:29:39 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zult hem anders moeten programmeren, anders gaat je logo stuk,

Uitgang 1, naar de motorregelaar.
Uitgang 2 naar een relais aangesloten in omhoog richting.
Uitgang 3 in neerrichting.

Het kan een mini motortje worden als je overbrenging hebt en een contragewicht. Sowieso is dat laatste wel handig, anders zakt het luikje weer dicht.

Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/bediening%20-%20motor%20-%20klep.jpg

S3 en S4 worden dan je plc contacten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Ik zou er ook een kip_zit_klem detector op zetten, een microswitch of iets dergelijks.Anders krijg je veel kippensoep in de kortste keren... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Iedereen alvast super bedankt voor de hulp. Ik bekijk al jullie ideeën eens rustig dit weekend en hou jullie op de hoogte!

Ik veronderstel dat ik dubbelpolige relais nodig heb? Zodat ik ofwel +- of - + kan sturen? Als ik enkel + kan sturen moet de - permanent op de motor en heb ik vuurwerk als ik hem wil draaien?

[Bericht gewijzigd door Mrblomme op donderdag 1 augustus 2019 12:59:51 (44%)

Arco

Special Member

Met 1 pool vast op de motor valt er niks (om) te draaien, alleen aan of uit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2019 12:44:57 schreef Mrblomme:
Ik veronderstel dat ik dubbelpolige relais nodig heb? Zodat ik ofwel +- of - + kan sturen?

Staat toch in het schema, twee relais met een wisselcontact is prima.

S3 en S4 worden je plc contacten, daar stuur je de twee relais mee aan. En vergeet de eindschakelaars niet, anders blijf de motor doorlopen als hij boven of beneden is. :)

Anders krijg je boze of bange kippen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Je hebt ook heel relaxte kippen (met slechte gewoontes... ;) )

http://3.bp.blogspot.com/_dPOBQ8VxDH8/TSYTYZP62pI/AAAAAAAAApU/FC7L0dDxBro/s1600/smoking+chicken.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2019 13:44:01 schreef Lambiek:
[...]
Staat toch in het schema, twee relais met een wisselcontact is prima.

S3 en S4 worden je plc contacten, daar stuur je de twee relais mee aan. En vergeet de eindschakelaars niet, anders blijf de motor doorlopen als hij boven of beneden is. :)

Anders krijg je boze of bange kippen.

[bijlage]

Ahaa ja nu snap ik het! Ok thanks ik bekijk het. Ik heb idd al eindschakelaars! :)

Arco

Special Member

Je kunt het beste de stroom door de motor testen en/of een max draaitijd instellen.
(als er een kip 'vast' zit of de motor ergens anders door belemmerd wordt neemt de stroom toe)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com