Vraag over Fets en meten ervan

Wat ik uit jou plaatje haal is dat de "oude" een klein beetje variatie inde Id laat zien, en de chinese veel meer. En de chinese heeft meer afhankelijkheid van de Vds.

Maar de versterking van spanning op de gate naar verschil in stroom door de drain-source is veel groter. Of het datasheet dat "verbied" weet ik niet. Vooralsnog lijkt ie prima als j-fet te werken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

De Chineese JFets gaan zeker versterking opleveren, maar je zal je altijd moeten afvragen of dit voldoet voor de gebruikte toepassing.
Via Google zal je voldoende schema's kunnen vinden met enkele JFets in versterker trapjes waar geen tegenkoppeling in zit toegepast.
Dat lever bij de Chineese JFets van b.v. Teddy flinke extra vervorming op en met een goede JFet zoals de door mij geteste Farchild type was de vervorming al niet echt laag.

Wordt de JFet toegepast in een meer traps versterker met voldoende loopgain dan daald de vervorming flink door de extra aanwezigen loopgain.

Teddy, als je kijkt naar mijn BF245a en de oude van jou, dan zie je daarbij dat de stroom door de Drain boven 2V Drain/Source Spanning bijna niet afhankelijk is van de Drain/Source spanning.
Deze eigenschap houd de vervorming laag in versterker trapjes, en bij de Chineese versie is dit dus niet zo goed.

Je bent al jong iemand in ieder geval goed bezig :-)
Probeer ook wat ik al geschreven heb te begrijpen.

Zonder je daar angstvallig aan vast te houden (er zijn altijd uitzonderingen) heeft een versterker trapje meestal een hoge ingangs impedantie
en de uitgangs impedantie is laag ten opzichte van het onderdeel dat je weer gaat aansturen met dat trapje.

Zeg je bouwd een simpele middengolf ontvanger met een diode detector, deze diode detector moet mag alleen maar met een hoge impedantie worden belast.
Je standaard "lijn" ingang van je HiFi installatie zal tussen de 10k en 50K zitten en dat is een veel te zware belating voor de diode detector.
Daar kan je b.v. zo'n enkel JFEt versterker schakeling voor gebruiken zoals ik heb laten zien, waar je kan kiezen tussn 10K of zlef 10Meg als Gate weerstand.

Doordat het audio signaal uit de Middengolf ontvanger laag is, heb je weinig last van de vervorming van dit JFet trapje. omdat de vervorming afhankelijk is van de signaal sterkte die je aanbied op de Gate.

Ga je nu dat simpele JFet versterkertje achter een MP3 speler hangen, dan wordt het al een ander verhaal, dat kan 300mV a 500mV RMS aan signaal opleveren.
Als je nu het versterkertje opbouwd Zoals mijn tweede versie die ik liet zien, dan zou er max 4V RMS (0,5V x8) uit mijn versterker trapje moeten komen, en dat kan niet bij 9V voeding :-)

Nog leuker wordt het als je dit versterker trapje achter een CD speler hangt, een CD speler leverd 2 a 2,2V RMS af, dit is ver buiten wat de simpele JFet versterker aankan!

Een tip.
De RMS waarde bij een versterker trapje vereist een minimale voedingspanning bij lage verliezen in het versteker trapje zonder gebuik van transformatoren.

Het is makkelijk om een verhouding van 3x aan te houden voor de snelle berekening.
Dus als je minimaal 2V RMS uit een versterker trapje vervormingsarm nodig hebt dan is er minimaal 3x de 2V RMS nodig, dat is dus 6V voedingspanning als absolute minimum.
Dit geld voor de moderne opamps en luidspreker eindversterkers vrij goed.
Neem je nu de simpele JFet of de basis transistor schakeling dan werkt die 3x niet,
dan zit je vaak eerder aan de 6x door de simpele opbouw van de schakeling, die niet geoptimaliseert is voor maximale output.

De verhouding 3x die ik aangeeft komt niet uit de lucht vallen, om precies te zijn is het 2√2 en dat is 2,828x, dus afgerond 3x, dit is makelijker te onthouden.

Simpele versterker schakelingen zijn vaak alleen voor kleine signalen geschik en zijn bijna altijd sterk belasing afhankelijk en hebben hoge vervorming percentages.
Ze zijn echter ook het goed beginpunt voor het leren van electronica, en je hebt een DCA Pro, zodat je goed kan zien hoe je active component zich gedraagt!
Die DCA Pro was er in de 1965 nog niet voor een hobbyist :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.