Windows 10 werkbaar maken

Arco

Special Member

Windows heeft hier net nog een 'upgrade' uitgevoerd... :S
Na opstarten moest ik bevestigen dat Firefox vervangen zou worden door Edge. Nee dus!

Verder was mijn VLC player op non actief gezet en vervangen door hun eigen 'Groove', die ook nog eens niet werkte...
Dus weer even gesleuteld om de boel te herstellen... :(
(uninstall van Groove wordt geweigerd, waarom weet ik niet want bijna niemand gebruikt 't...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2019 19:03:05 schreef weardguy:
Ik ben, sinds ik de laptop van m'n oom geërfd heb, nummer 2 met Windows 10. Nou... met enige zekerheid is Windows 7 m'n laatste Windows versie geweest en stap ik over op Linux.

Ook bij mij de reden dat ik overgegaan ben naar Linux. (Xubuntu interface) Windows is een grotere ramp aan het worden met elke nieuwere versie.

Het grootste probleem is nog dat je vrijwel nergens een laptop kunt kopen zonder voorgeïnstalleerd OS, welke dan altijd Windows is. Dus als je er linux o.i.d. op zet, heb je nog altijd betaald voor een OS wat je niet gebruikt.
Een probleem wat je niet hebt met PC-kasten die je zelf kunt samenstellen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
mel

Golden Member

Een beetje techneut zal wel gek zijn als hij windhoos zou gebruiken...
Linux is stabieler, beter, en ook nog eens gratis..
En kantoorprogramma's werken ook, zelfs misschien beter in Linux dan in windhoos..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Er is veel meer technische Windows software als voor Linux, dus de keuze voor Windows lijkt me logisch...
(net als de Mac altijd een logische keuze was voor grafisch ontwerpers...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@mel
Al moet je daar ook mee uitkijken. Mijn laptop draait Xubuntu 16. Voor mijn 3D-printer heb ik een PC opgebouwd waar ik Xubuntu 18 opgezet had. Dit was intussen de laatste LTS versie. Maar deze geeft om de zoveel tijd een algemene storingsmelding zonder specificatie en Slic3r crasht bij opstarten. Slic3r wil wel werken in 16. Ik heb beide versies op meerdere computers uitgeprobeerd.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

je kunt bij updates de optie aanzetten om 35 dagen max geen updates te laten installeren. op een systeem waar geen internet op wordt gebruikt heb ik de wupdate service op handmatig gezet, dus geen irritante updates tijdens gebruik, want updaten duurt zo 40 minuten.. bij w7 kon je door met de aanuit knop af te sluiten de updates desnoods jaren omzeilen, maar w10 niet meer. ook al staat het ingesteld dat je alleen buiten gebruikstijden wilt updaten, komen er nog updates ineens die vanzelf gaan lopen. die vind ms dan blijkbaar zo belangrijk, dus check vooral de instellingen nadien maar weer. wat hun belangrijk vinden is gunstig voor hun, dus reclame ed zal er wel weer zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Het is opvallend dat hier over de menu structuur van W10 gespoken wordt.
Terwijl de privacy settings veel belangrijker zijn en dat is niet omdat ik dit vind!

De interface van W10 is redelijk simpel zo in te stellen dat er zeer goed mee te werken is ook door een aantal functies
die b.v. niet in W7 of eerder waren ingebouwd zonder extra software te installeren.

Natuurlijk ziet het er dan toch wat anders uit, maar vanuit mijn klantenkring hoor ik als ik dit heb ingesteld er nooit klachten over.
Het aanpassen van de "Default" programma's is één van de items die standaard op mijn lijstje staat voor een klant.
Dit net als wat andere basis tools zoals VLC, 7Zip, Irfanview, Foxit Reader, Altap Salamander, ImgBurn, TapinRadio, en fsekrit-1.40 voor het opslaan van tekst gegevens en uitleg aan mijn klanten hiervoor.

Back-Up programma
Voor back-up vaak Cobian Backup als aanvulling op de File History van W10.
B.V. encrypted naar een clouddienst voor de "Disaster Backup"

Beeldscherm
Bij grote schermen moet je niet steeds met je hooft draaien...
Meestal bij 22-Inch schermen heb je een resolutie van 1980x1080, is de breedte echt hoger voor de eerste waarde bij 22-Inch dan begint het ongunstig te worden voor je ogen.
Bij 1980x1080 en een "normale" ongeveer 65cm oog <=> voorkant beeldscherm afstand moet je alees duidelijk kunen zien in één oogopslag.
Is dit niet zo dan is een goede bril noodzakelijk, en dan geen Varifocus! speciale oogafwijkingen natuurlijk uitgezonderd.
Ik zit hier achter 4 van deze schermen, twee boven en twee beneden, de twee beneden zijn de hoofd schermen en de twee er boven staat de minder belangrijke software open.
Geen van mijn klanten die tegenwerkte toen ik ze adviseerde twee beeldschermen te nemen voor productiever werken wil nu nog terug. :-)

Ik had een document van ruim een jaar geleden waarin ik had aangegeven hoe een nieuwe W10 veiliger gemaakt kon worden en de basis tools installatie,
maar dat is ondertussen te veel verouderd.
Dus dat ga ik niet hier plaatsen of er werk in steken om het weer helemaal bij te werken, sorry hiervoor.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Wat ook heel storend is:

Bij mijn Windows7 pc had ik een dual monitor, die altijd actief waren.
Windows zette altijd netjes alles op monitor 1, en er kwamen alleen zaken op monitor 2 als ik ze daar zelf opstartte of naar toe sleepte.
Windows 10 denkt daar anders over. Als 'ie denkt 'monitor is te vol', dan start een programma op de andere monitor.
Ik ben dan verplicht om eerst monitor 2 aan te zetten om het programma weer terug te kunnen slepen naar monitor 1... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 augustus 2019 19:44:49 schreef blackdog:
Hi,
Geen van mijn klanten die tegenwerkte toen ik ze adviseerde twee beeldschermen te nemen voor productiever werken wil nu nog terug. :-)

Groet,
Bram

grappig, op t werk had ik er zelf een hersteld scherm op de pc bijgezet, collega's mee zeuren waarom hun dat niet kregen van ict. nu 2 jaar verder heeft iedereen 2 monitoren aan zn pc hangen, heb wat lcd monitor steunen gemonteerd intussen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 17 augustus 2019 19:34:21 schreef testman:
Bij w7 kon je door met de aanuit knop af te sluiten de updates desnoods jaren omzeilen, maar w10 niet meer. ook al staat het ingesteld dat je alleen buiten gebruikstijden wilt updaten, komen er nog updates ineens die vanzelf gaan lopen. die vind ms dan blijkbaar zo belangrijk, dus check vooral de instellingen nadien maar weer. wat hun belangrijk vinden is gunstig voor hun, dus reclame ed zal er wel weer zijn..

Als je ALT-F4 gebruikt of via het taakbeheer voor afsluiten kiest kan dat nog steeds.

Op 17 augustus 2019 19:24:37 schreef mel:
Een beetje techneut zal wel gek zijn als hij windhoos zou gebruiken...
Linux is stabieler, beter, en ook nog eens gratis..

Daar ben ik het niet mee eens. Zeker de ubuntu versies vind ik zelf instabiel. Lang niet alle applicaties draaien stabiel.
Vroeger was linux stabiel, naarmate er steeds meer meuk in linux bij komt begint het net als windows ook af te takelen.

Een voorbeeld is die shit rood/paarse userinterface van ubuntu, dat is het eerste wat ik eraf tief en direct er een andere windowmanager op zet. Je kunt net als in windows de "rand" van je applicatie niet meer zien. Mateloos irritant en denk ik door een aantal randebielen bij ubuntu overgenomen van windows?

Zo heb ik nog een hele trits irritante zaken die bij oudere ubuntu versies goed werkten en nu op de 18.04 niet meer. Een voorbeeld is "gedit", je hebt onder U 18 geen menu balk meer, bij v 16.xx was er nog een normale File/Edit/.. balk. Blijkbaar weggefaseerd ergens in de windows manager of zo, niet meer terug te krijgen. Echt vreselijk dom.

Steed meer tools zijn in python geschreven en die zijn per definitie een ramp, zoals "meld" een graphisch diff/merge tool voor text files wat ik vaak gebruik. Werkt helemaal niet meer fatsoenlijk, crashed bij mij altijd met een stackdump als ik die afsluit.

Kortom, beide O/S sen zijn in de loop van de jaren alleen maar achteruit geboerd de ene kwa userinterface, de andere kwa stabiliteit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Niet als ie denkt monitor is te vol, als je (de laatste versie van) die applicatie gesloten hebt op monitor 2 zal hij daar in de regel weer terug komen.
En wie draait er een dual monitor setup en gebruikt monitor 2 niet ?!

@Blackdog.
Hoe meer (werkbaar) schermoppervlak hoe liever, ik heb hier nu twee 2560x144 monitoren staan eentje in 27 en een in 25", en boy ... dat had ik veel eerder moeten doen.

De "full hd" resolutie heeft me nooit getrokken 1080 pixels in de hoogte is tegenwoordig gewoon te weinig, mijn vorige waren dan ook 1600x1200 bakken.
Ik prefereer eigenlijk nog steeds 2x 4x3 boven breedbeeld, maar probeer dat nog maar eens te krijgen met een aardige diagonaal en resolutie.

Verder kan ik het alleen maar met BD eens zijn, de interface van 10 is superieur aan die van 7 en 8. Classic shell kan ik alleen maar afraden.
Het is even wennen (en we zijn hier meestal stiekem borderline autistisch genoeg om alle verandering eng te vinden) maar ik zou echt niet meer terug willen.

@mel,
"beter" is een groot woord, vaak is het helaas niet praktisch om over te gaan naar *nux.
Ik zie het ook (nog?) niet als een desktop vervanger.
Op de server kant is het een heel ander verhaal, maar daar hadden we het hier niet over.

Wat overigens niet wilt zeggen dat windows 10 het perfecte OS is, maar het is verdomd praktisch en naar mijn bescheiden mening een erg bruikbaar stuk software.

Je moet er wat aan doen, dat is waar.
Minimaal:
1. Shutup 10 er overheen https://www.oo-software.com/en/shutup10 en alle recommended acties uitvoeren (ik wil nog wel iets verder gaan dan dat )
2. Alle bloatware er af donderstralen.
Ik heb een scriptje aangehangen wat ik standaard na iedere win install uitvoer.
LET OP! dit ding haalt rigoreus dingen weg die je niet zomaar meer terug krijgt!
Zelf even editen en kijken wat het doet, dingen die je wilt laten zitten (of waarvan je de impact niet kunt inschatten) uit commenteren of weg donderen.

Dat windows bij "updates" tegenwoordig dingen rigoreus veranderd is logisch. We zitten namelijk ondertussen stiekem al aan de 8e windows 10. Noem het windows 17 als je wilt.
Iedere van die grote "updates" is stiekem een volledige herinstallatie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history

Ik zie dat je "REM *** Show file extensions in Explorer ***" ook aan zet. Dat is perfect.

Dat die setting op alle windows versies NIET aan staat is naar mijn mening de allergrootste bron van virussen op iedere computer en een vette blamage voor M$ en ALLE systeembeheerders die dat niet uitzetten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

W10 vindt ik wel werkbaar hoor
W8 was pas echt drama

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Wie die "hidden extentions" ooit bedacht heeft weet ik niet, maar dat was inderdaad een extreem slecht idee.

Het is overigens niet 'mijn' script, ik heb dat ook ergens geleend en aangepast / geupdate.
Dat laatste mag ik ook wel weer eens doen, want bepaalde dingen werken niet meer, dus die kan ik er net zo goed uit gooien.

Arco

Special Member

En wie draait er een dual monitor setup en gebruikt monitor 2 niet ?!

Als ik normaal maar 1 of 2 programma's draai gaat dat prima op 1 monitor, zinloos om dan de 2e aan te zetten (meer nekdraaien... ;) )
Maar als ik 'm nodig heb wil ik hem kunnen gebruiken zonder eerst in de display settings te moeten duiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2019 19:18:38 schreef Arco:
Windows heeft hier net nog een 'upgrade' uitgevoerd... :S
Na opstarten moest ik bevestigen dat Firefox vervangen zou worden door Edge. Nee dus!

Wat jij beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt, met geen enkele upgrade of update.
Vandaag toevallig ge-upgrade van Win10 1809 naar 1903 op m'n Asus laptop.
Edge, FireFox, Chrome stonden erop en na de upgrade nog steeds, en werkend.

Maar er gebeuren wel rare dingen, op een andere PC.
Van de week kon ik daar ineens geen herstelpunt meer maken/terugzetten was gewoon niet te kiezen, lichtgrijs.
Vandaag na een update kon het weer wel 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

@Arco
5V van de pc voeding, door een jack naar buiten, naar een SSR, naar een stekkerdoos waar al de randappratuur in prikt.

Ofwel, geen last van ;)

@vergeten,
Ik meen ooit wel eens iets in die richting gezien te hebben.
Maar billysoft is op zich toch al niet erg netjes met de browser keuze.

Bij het aanpassen van de default browser vraagt ie iets in de richting van "wil je niet toch liever edge gebruiken", en het 'JA' antwoord is daar de kleur van de normale ok knop, de 'Nee ik wil wat anders' tekst is grijs.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 17 augustus 2019 21:44:52 (57%)

multi screen heb ik al 14 jaar intussen. nu een 27" op 2560 resolutie met een tv, die in verhouding gigantisch de tekst weergeeft omdat die maar op 1080 draait met een 32" scherm.

w10 is wat betreft herkenning van usb spul wel veel beter als w7, merendeels omdat het gewoon oud was, de vele updates maakten het os steeds trager. als je een kale versie installeert gaat w10 ook niet de hele riedel aan updates van jaren erop zetten, maar pakt de laatste grote versie meteen, samen met wat programma en driver updates.

de update gaf ook meteen die nieuwe opties weer na een herstart over spraakherkenning, reclame, en het doorgeven van bugs aan ms.

edge is het eerste wat ik eraf mieter doorgaans, om de andere programma's te downloaden ga ik al naar mn standaard browser. na een update krijg je idd die vraag om toch naar edge over te gaan. niet gek als je bedenkt dat internet explorer vroeger de meest gebruikte browser was, tot men ineens ging lopen bij ms. en dat willen ze niet, want hun eigen browser draait ook hun reclame inkomsten beter als dat een 3e partij browser dat doet..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 17 augustus 2019 22:16:25 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 augustus 2019 19:44:49 schreef blackdog:
Het is opvallend dat hier over de menu structuur van W10 gespoken wordt.
Terwijl de privacy settings veel belangrijker zijn en dat is niet omdat ik dit vind!

Die heb ik dan ook bijna niet belicht, dat klopt, maar ik denk er net zo over. Zij hebben geen moer te maken met wat ik met m'n laptop uitspook. Als ik vind dat ze iets mogen weten na een vette crash, wil ik ze best informatie verschaffen, maar pas nadat ik ze daar toestemming voor gegeven heb. Niet, zoals het nu gaat, er vanuit gaan dat je dat allemaal wel prima vind.

Ik zou, als ik de laptop inclusief Windows, niet geërfd zou hebben, betaald hebben voor een besturingssysteem.
Het mag nog duizend keer zo wezen dat je daarmee een gebruiksovereenkomst sluit en je dus (juridisch gezien) de software niet bezit, maar het is naar mijn mening nog steeds zo dat, omdat ik betaald heb, ik mag verwachten dat er niet over mijn schouder meegekeken wordt met wat ik allemaal doe en daar ook nog advertenties bij krijg ook zodat de leverancier nog meer geld kan verdienen.

Het is net zoals een grote speler op de OV-betaalmarkt, genaamd TLS: Als er forse concurrentie zou zijn/er geen monopolie zou zijn, zou het bedrijf in kwestie het zich niet kunnen permitteren zo te handelen, want dan liep men wel naar de concurrent.

Op 17 augustus 2019 19:44:49 schreef blackdog:
De interface van W10 is redelijk simpel zo in te stellen dat er zeer goed mee te werken is ook door een aantal functies
die b.v. niet in W7 of eerder waren ingebouwd zonder extra software te installeren.

Och, het bekende verhaal weer. Omdat dingen in Windows 10 wel kunnen, is het beter dan z'n voorganger.

Ik ben godsgruwelijk de weg kwijt in Windows 10 en ben blij met die GodMode die iemand hier adviseerde. Wat had me dat een tijd gescheeld als ik dat eerder had geweten!

Op 17 augustus 2019 19:44:49 schreef blackdog:
Natuurlijk ziet het er dan toch wat anders uit, maar vanuit mijn klantenkring hoor ik als ik dit heb ingesteld er nooit klachten over.

De ervaring van m'n pa, die jarenlang de IT in een bedrijf met zo'n 100 tot 200 medewerkers draaiende heeft gehouden, is dat veel kleine ergernissen, waaronder kleine ergernissen, ontstaan door overgang van de ene versie van besturingssysteem naar het andere, vaak niet zomaar gemeld worden, in de categorie 'Daar zal wel niets aan gedaan kunnen worden' of 'dat zal nu eenmaal bij de versie-overgang' horen.

Pas bij andere (grotere) problemen waarbij m'n pa op locatie kwam om het op te lossen, werden die kleine irritaties ook gemeld.

Dat je er nooit klachten over hoort, vind ik dan ook een wat zwak argument.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Ik durf te beweren dat het in 10 overzichtelijker geworden is, en ik moet me behelpen met windows sinds 3.1 ;)

Maar god mode heb je niet eens echt nodig, klik eens met je rechter muis op het windows vlaggetje, daar heb je 90% van de diepere instellingen die je direct wilt kunnen pakken al beet.

En ze heten ook nog eens de zelfde naam die ze in win xp al hadden.

@Test
Wat wat en de wat?

Hubie

Special Member

Testman schreef: niet gek als je bedenkt dat internet explorer vroeger de meest gebruikte browser was,
Dan ben je Netscape vergeten zeker? ;-)

ik heb op het wwerk een systeem mogen uitdokteren en het is 100% linux geworden. debian op HP elitedesk G705. die pc's kan je kopen zonder OS.

voor een ander stuk systeem mocht ik ook de hardware uitwerken, en alweer ging ik over naar linux, dit moest een kiosk worden zodat de gebruikers NIKS konden veranderen.
alles getest op een spare G705 en systeem werd goedgekeurd. er werden nieuwe pc's besteld (elitedesk G800) en die kwamen ineens met win10.
windows eraf, linux erop, en toen begon het. bij rebooten merkte de bios dat er iets veranderd was en wiste de boel en begon een image te downloaden.

na weken zoeken moeten opgeven, de hardware is zo omzeep geholpen dat er geen linux op kan. +1000€ per machine, en HP komt er nu niet meer in.
ik kon het omzeilen door linux op te zetten, en dan de hele bootsector van windows nabootsen zodat de bios het niet zag. dat gefoefel werd echter niet goedgekeurd op mijn werk waardoor ik een windows kiosk moest maken, en die doet het enkel met EDGE. nog zo een krappy ding. er moeten 2 favorieten in, maar edge werkt daar niet mee (die zitten in een versleutelde database en niet in de favorieten folder).
om een lang verhaal kort te maken, ben ik van dienst veranderd en weiger ik support te geven op die krengen.
HP komt er niet meer in, en W10 ook niet.
mijn 14jaar oude laptop is aan verandering toe, en ik koop GEEN nieuwe, net voor die onzin

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ten tijde dat ik nog XP draaide was IE de meest gebruikte browser. denk dat ik die ook al een 10 jaar niet meer gebruik intussen.

windows heb ik ook al sinds 95 en heb ook wel een paar versies overgeslagen, want er zat ook zooi tussen, vista bijv.

@ fcapri, ik ken ook wel wat ellende van de hp dozen op t werk, vooral het ge emmer van W10 en displayport met multi scherm. meerdere systemen van diverse achtergronden blijven daar met aanzetten maar op omschakelen minutenlang, na uit power save komen ook weer.. dat had ik hier ook al eens ( geen hp ), en kwam erop uit dat de displayport drivers dat probleem veroorzaakten. dvi of hdmi erop en weg was t.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 augustus 2019 00:13:26 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer