ashdown basversterker.

Ik heb een Ashdown basversterker, type abm c115-500 evo3 met 2 verschillende problemen.
Eerst werkte de versterker nog normaal maar had ik ruis op de DI output. Meestal gebruik ik deze niet dus ben de versterker blijven gebruiken.
Na enkele dagen kwam er geen geluid meer uit.
De DI en tuner out geven nog wel signaal, met ruis.
De line out en de speaker uitgang doen niets meer.
aan ic 13 heb ik nog steeds geluid, met ruis. aan ic 14 meet ik absoluut niets, voedingsspanning is in orde.
Zou iemand mij in de goede richting kunnen wijzen want ik geraak er zelf niet uit.

ABM EVO3 Main PCB Page 1 Schematic 2.pdf

ABM EVO3 Main PCB Page 2 Schematic 2.pdf

Thevel

Golden Member

Begin bij de voeding: meet of de +15V en -15V en de 350V aanwezig zijn.

+15, -15 en 350v zijn aanwezig.
Ik heb zowel aan de voeding zelf als aan ic13,14, + en -15 v gemeten

[Bericht gewijzigd door hans_4 op maandag 16 september 2019 16:11:24 (53%)

Tuner out zit al op IC1. Heeft die wel een schone voedingspanning?

Daar heb je al ruis? Ben benieuwd wat voor een ruis?

En welke spanning staat er op Mute-low? iC14 wordt gemute door dit signaal, en dat wordt bepaald door de ingangsplug.

het is een hoge ruis, zeker geen brom.
Op ic1 heb ik al ruis. Op de gate van tr1 meet ik geen ruis, op de source wel. Foto van de voedingsspanning in bijlage, gemeten bij 0.2v/div
op mute low meet ik +15v

voedingsspanning

source tr1

gate tr1

Wat heb je als tijdbasis ingesteld? En is de frequentie van de ruis gelijk aan dat van de rimpel op de voeding?

De tijdsbasis was ingesteld op 0.5µs.
De frequentie van de ruis is inderdaad gelijk aan de rimpel van de voeding.

Ik vermoed dat de ruis en geen audio op de uitgang, 2 verschillende oorzaken zullen hebben, of ben ik hier verkeerd?
Op Pin6 van Ic7 meet ik audio (met ruis) op pin 7 meet ik enkel ruis. Kan ik er vanuit gaan dat dit ic kapot is? Voeding is aanwezig.

RAAF12

Golden Member

De elco's in de signaalweg rond de opamp kunnen ook defect zijn.

Ik heb gemerkt dat De DI output enkel werkt wanneer hij Pre EQ staat ingesteld.

Ik heb IC7, C45, C46 en C47 vervangen, maar nog steeds hetzelfde resultaat.

Het signaal dat op pin 6 van IC7 aankomt ziet er ook als volgt uit:

20mv/div, 2ms

vergeten

Golden Member

Op 16 september 2019 17:16:25 schreef hans_4:
het is een hoge ruis, zeker geen brom.
Op ic1 heb ik al ruis.

Als je daar ruis hebt moet je in de signaalweg voor dat punt zijn. Erna heb je dan zeker ruis!

Op 17 september 2019 18:40:31 schreef hans_4:
Ik vermoed dat de ruis en geen audio op de uitgang 2 verschillende oorzaken zullen hebben, of ben ik hier verkeerd?
Op Pin6 van Ic7 meet ik audio (met ruis) op pin 7 meet ik enkel ruis. Kan ik er vanuit gaan dat dit ic kapot is? Voeding is aanwezig.

Dat kan.
Check wel eerst R70 en C47 of die in orde zijn, daar wordt de versterking mee bepaald.

Met uitgang 2 bedoel je TR1 neem ik aan? of bedoel je connector SK2 pootje 2 en 3? (zet dat er altijd bij er staan overal 2 tjes) dan is het meteen duidelijk
C2, C3 en C4 kunnen ruisbronnen zijn als ze niet goed meer zijn, gebeurd vaker met "oude" elcootjes.
Stel dat de lekstroom van C4 wisselend is van grootte door veroudering, dan kan dat een ruisoorzaak zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oeps, een komma vergeten. Ik bedoelde dus dat de ruis, en het feit dat er geen geluid uit de versterker komt, twee verschillende oorzaken hebben.
C2, C3 en C4 zijn al vervangen.

[Bericht gewijzigd door hans_4 op dinsdag 17 september 2019 23:40:47 (12%)

vergeten

Golden Member

Je kan een geplaatst eigen bericht editten met de editknop. welke komma bedoel je?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 september 2019 18:40:31 schreef hans_4:
Ik vermoed dat de ruis en geen audio op de uitgang hier moest dus een komma 2 verschillende oorzaken zullen hebben, of ben ik hier verkeerd?
Op Pin6 van Ic7 meet ik audio (met ruis) op pin 7 meet ik enkel ruis. Kan ik er vanuit gaan dat dit ic kapot is? Voeding is aanwezig.

Het ging dus niet over "uitgang 2" maar over "2 verschillende oorzaken"
sorry voor de verwarring.

vergeten

Golden Member

OK soms is communicatie erg verwarrend :) Er kunnen best tegelijk 2 problemen zijn.
Een voor een aanpakken:

1. eerst de signaalweg herstellen zodat er weer output is.
2. dan op zoek naar waar in de signaalweg de ruis ontstaat.

Als je de ingang van de versterker kortsluit dan mag er nergens ruis zijn.

Heb je de beschikking over een signaalgenerator of zoiets?
Dan kan je een constant signaal op de ingang zetten.
Dan triggert je scoop beter hij staat nu wat te "zwabberen"

Als ik het zo even samenvat verdenk ik ook IC7-B.   Ervoor signaal, erachter niet! dus kapot!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Het signaal op de foto komt van een signaalgenerator, uiteraard is de signaalgenerator wel goed, er gebeurt dus iets vreemd.
Het belangrijkste lijkt mij inderdaad eerst er voor zorgen dat er terug output is.
IC7 , C45, C46 en C47 zijn vervangen zonder enig resultaat.
Het signaal dat toekomt bij IC7 is ook zeer zwak, slechts +-10mv

vergeten

Golden Member

Is R70 nog ok? (al eerder gevraagd) meet hij de waarde die hij moet zijn?

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 18 september 2019 01:08:51 (76%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

R70 is nog ok, 47K
Op de gate van tr1 meet ik geen ruis, op de source wel.
Aangezien de frequentie van de ruis gelijk is aan de rimpel op de voedingsspanning, vermoed ik dat de ruis daaruit voortkomt?
Tr1 heb ik al vervangen zonder resultaat.

vergeten

Golden Member

Wat betreft de signaalweg van de ingang naar tuner out (geel) daar heb je signaal met ruis.

Als het ingangssignaal ruisvrij is ontstaat de ruis ergens in die gele signaalweg.

C2 en C3 zijn al vervangen en vlakken een eventuele rimpel op de voedingsspanning van de FET af.
FET TR1 staat te ruisen, en/of te oscilleren wat zich als ruis manifesteerd vermoed ik. Ook zijn C5 en C6 verdacht.

Heb je ruismeting even in een plaatje gevat.

Als je het knooppunt van R7, R8 en C6 aan massa verbindt heb je dan nog ruis op tuner out?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als ik het knooppunt van R7, R8 en C6 met de massa verbind heb ik nog steeds ruis.
Zonder ingangssignaal, met de input kortgesloten is er nog steeds ruis. Als ik de kabel uittrek, wordt de uitgang gemute en is er geen ruis meer.

Rood: nog steed ruis.
Groen: geen ruis meer.
Blauw: Nog steeds ruis

Ondertussen ben ik ook verder aan het zoeken naar de oorzaak van het ontbreken van een uitgangssignaal op line out en PL7 (to power amp)
Klopt het signaalpad dat ik nu getekend heb?

[Bericht gewijzigd door hans_4 op woensdag 18 september 2019 15:04:29 (24%)

Het signaal zou in iedergeval op IC 7 pin 7 moeten staan.

Komt het tot daar?

Ik meet op pin 6 van IC2 een signaal, op pin 7 geen signaal, wel een DC spanning.
Op IC7 meet ik niets.

edit: R25 is nog goed

edit2: IC2 is vervangen en ik heb terug signaal op de uitgang.
Op tuner out en DI Out meet ik veel ruis. Op line out en pl7 niet.

[Bericht gewijzigd door hans_4 op woensdag 18 september 2019 17:28:17 (37%)

vergeten

Golden Member

Het signaal pad klopt wel aardig :)
Het gaat in ieder geval NIET door TR18 en TR19 (zijn Mute fets) maar door IC14-A.

Als "tone control" & "compression" zijn ingeschakeld loopt het ook wat anders.
Er zitten overal een soort "mute" Fets die signalen kortsluiten en of omleiden die kunnen ook wel "gek" doen.
Ik noem er een paar: :)
TR3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 13, 17, 18, 19.

Op tuner out en DI Out meet ik veel ruis.

Waar zit, wat is, DI Out, kan die niet vinden.

Het is wat onduidelijk dus nog even 2 vragen.

edit2: IC2 is vervangen en ik heb terug signaal op de uitgang.

Welke uitgang PL7 en line out?

Op tuner out en DI Out meet ik veel ruis. Op line out en pl7 niet.

Daar is wel signaal?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Mooi dat het signaal nu doorkomt.

Er zitten wat “laag” doorlaat filters in het pad, dus daardoor zal de ruis verdwijnen.

Ik had verwacht dat er een oscillatie rond de eerste tor optrad, maar de storing is niet echt sinusvormig, wel erg hoogfrequent. Zal even op zoek naar en rekenmachine voor de frequentie, misschien is daar iets uit af te leiden.

Periode van de storing is ongeveer twee hokjes, dus periode is ongeveer 1 uS?

TR1 heeft de voedingspanning locaal ontkoppeld (R in de lijn naar de voeding en een elko naar de 0. Is de spanning over die elkoos wel schoon? C2 en C3 bedoel ik.