Ik vind dat hier toch wel heel makkelijk wordt gesproken over het bijplaatsen van een een dynamo hoor. Hoeveel van de mensen hebben dat daadwerkelijk wel eens gedaan?
Ik rijd zelf met twee dynamo's onder de motorkap. Een grote 24 volt 2,5 kW dynamo en een kleine 12 volt 1 kW dynamo. Volgen sommige alternators misschien maar ik noem het gewoon dynamo's...
De situatie is uit nood geboren doordat ik ineens mijn gehuurde werkplaats uit moest en met een half afgemaakte auto zat. In de auto een motor geschikt voor 12 volt. (Startmotor, gloeiers en brandstof solenoide.) De auto was verder 24 volt. En geen steun voor mijn grote 24 volt volt dynamo. Daarvoor moest ik een ander distributiehuis plaatsen met plaats voor de grote steun. Er was geen tijd om aan een ander distributiehuis te plaatsen. Het snelste was een 12 volt dynamo te realiseren. Dat heb ik toen gedaan samen met een dikke omvormer naar 24 volt (Van ome ali natuurlijk) Met deze situatie heb ik ongeveer een jaar gereden en deze gaf geen problemen. Daarna heb ik een ander distributiehuis geplaatst (Meteen een nieuwe distributieriem natuurlijk) en de dikke 24 volt dynamo. Alles weer terug naar de 24 volt en een 24 volt startmotor. Starten op 24 volt gaat echt een stuk beter. De omvormer die uitstekend werkte heb ik er dus weer uitgehaald. En verder heb ik het 12 volt systeem maar laten zitten. De oude 12 volt dynamo (ook een jaar of dertig uit een slopert) ging overigens ook na een tijdje stuk (vastloper en snaar opgevreten) en is vervangen door 60 euro exemplaar van mister auto. En die werkt nu al weer een tijdje goed. Zo duur is een dynamo echt niet.
Met al dit geknutsel ben ik toch wel wat aandacht vragende zaken tegen gekomen.
Na een jaar bleek mijn 12 volt dynamosteun gebroken. De mechanische belasting van de dynamosteun is enorm. Helemaal als je een lange v-snaar hebt. Die v-snaar staat voortdurend aan de dynamosteun te trekken en te trillen. Lange v-snaren zijn funest. Dat moet je echt niet willen. Ik heb er ook een extra steunwiel op gemaakt om het flapperen te beperken. Onder zware belasting wordt zo'n snaar langer en gaat de afgaande zijde klapperen. M8 bouten breken gewoon af. Zeker als het spul van de gamma is. Mijn 24 volt dynamo zit met m12 bouten sterkte 8.8. Mijn 12 volt dynamo zit met m8 fijne draad sterkte 10.2. gemonteerd.
Wat wel duur is en wat niet makkelijk is, is het geknutsel om de extra dynamo in de auto gemonteerd te krijgen. Zeker als het niet op een niet door de fabrikant bedachte plek moet komen. Er zal een degelijke steun custom gemaakt moeten worden. Bevestigingspunten op het blok gevonden moeten worden. V-snaren zijn tegenwoordig multieriemen en zitten onder kunstof kappen weggegewerkt. Er zullen nieuwe kappen gemaakt moeten worden, of een gat er in, of gewoon weggelaten. Misschien moet er een andere pully op de krukas met een extra laag op de pully? Drijft de dynamoriem ook je waterpomp aan? Als je snaar onverhoopt wordt opgevreten (Dat kan al door een takje of andersoortig vuil, (als je zonder beschermende kappen rijd.) En dan heb je dus ook geen motorkoeling meer.
Wil je dit soort dingen goed doen dan zitten er wel een paar haken en ogen aan. Zonder het zoeken naar de juiste onderdelen mee te tellen ben je zo een paar dagen aan het knutselen. En dat is een dure knutsel partij als je het laat doen. Een van de redenen dat veel garagisten dat niet willen doen. Andere redenen zijn een stukje aansprakelijkheid en garantie dat ze zullen moeten geven.
Het is niet voor niet voor niets dat ik met die UAZ wagen kwam. Deze wagen is zeer eenvoudig en heeft daardoor een hoop nadelen van de moderne wagens niet of minder. Ook een hoop voordelen overigens niet. Veiligheidssystemen zullen minder zijn dan die in moderne wagens denk ik. De nadelen van de diesel hetze heb je ook niet met dit ding. Ik weet niet precies hoe het zit maar in Egypte mag je geloof ik niet in met een diesel of het is heel duur ofzo. Of het nog steeds zo is weet ik niet? Ik ken diverse mensen die om die reden maar om Egypte heen gereden zijn.
Wat makkelijker te realiseren is een hoog vermogen dynamo op de plek van de standaard dynamo. En een scheidingsdiode om de tweede accu te laden. Ik heb zo jaren lang achter een diode scheider een 24 volt accu gehad en een 24 naar twaalf volt lader met 12 volt accu. In het geval BFM zou ik ook zoiets maken.
In de meeste gevallen is een dikkere dynamo overigens ook niet eens nodig. Een duizend watter pompt je accu's in no time vol. Of wil jij een accu met 90 ampere gaan laden? Dat vind die niet leuk hoor. Meer als als 10 a 15 ampere trekt een ladende accu niet hoor. Of je moet een 12 volt accu met 24 volt gaan laden. Dikkere dynamo's zijn nodig als je extra lampen (4 300 watt verstralers ofzo) , electrische kachels, elektrische lieren, senseo's, en achterlijk grote stereo's aan boord hebt.
Dus een dikkere dynamo via een scheidingsdiode naar de gewone lood startaccu. En dan op de plek van de tweede accu een buckboost converterlader met bijbehorende tweede speciale accu. Ook deze oplossing kost geld, Zo'n fet schedingsdiode vind ik best duur en dan komen die laders er nog bij. Maar met een systeem als dit heb je ook wel wat. Een systeem waar je op kunt vertrouwen en waarbij de garanties van de fabriek toch ook behouden blijven. De startaccu wordt gewoon geladen zoals altijd door de spanningsbron in de dynamo. De huishoud accu kan een hele andere batterij zijn. Lithium ofzo als je dat wilt. Daar heb je dan ook de juiste lader voor.. Maar als je een loodaccu zou gaan gebruiken ben je alleen met scheidingsdiode als klaar. Je moet het niet moeilijker maken dan het al is. Neem dan voor de tweede accu een loodaccu die niet geschikt is om te starten maar een die speciaal voor huishoudelijke dingen bedoelt is. Ook die doen het echt wel goed hoor. Met een zonnepaneel erbij kun je ook wel een weekendje staan met een draaiend koelkastje. Ik zou geen elektrisch koffiezetter gaan gebruiken.
Ik heb alleen geen idee wat het motormanagement systeem vind van een scheidingsdiode op de dynamo en accu. Stomme gedoe van het inleren van een accu enzo.