Woonbatterij in Euro6 diesel

Jinny

Golden Member

Nu moet ik zeggen dat mijn plaatselijke garage, twee broers die de garage van hun verongelukte vader hebben voortgezet, geen probleem te gek is.
Kom je daar binnen met een dergelijke constructie dan stuiten deze jongens niet maar helpen ze je weer op weg, hoe dan ook.
In de geest van hun vader.. (waar ik ook al klant was)

Ze zijn er echt nog wel hoor.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Houd die dan maar goed in eer! Hier te lande zie ik er ook nog wel, maar het is toch een uitstervend ras. Laatst liet mijn garagist me nog kurkdroog in de kou staan toen ik luttele 15 km verder het reservewiel er niet onderuit kreeg, doordat het hele mechaniek vastgeroest was. Tsja, die is dus niet meer mijn garagist, sedertdien.

En bovenal, nogmaals ten overvloede: men kan er niet meer op rekenen, in deze 21ste eeuw, zulke vaklui nog te treffen als men ergens in den vreemde in de problemen komt. Alles moet zoveel mogelijk standaard zijn, en wat niet standaard is moet men zelf helemaal absoluut 100% beheersen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 17 september 2019 21:02:38 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Ik heb zelf gesleuteld, de materie beheers ik.
Pas als ik er niet meer uitkom, dan komen de jongens in beeld... :)
Maar ik ben zuinig op die twee. (en hun moeder, de weduwe)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Ik heb een autootje bj 2005. In de garage waar ik die gekocht heb in 2010 en die ook het onderhoud doen zeggen ze zelf: zo lang mogelijk mee rijden, de nieuwe zijn niet beter.

Als ik het goed begrijp zoekt de vraagsteller een acculader voor een ~12V accu die wordt gevoed door ~12V.
En dan ook nog zo dat de lader alleen laad als de dynamo draait cq energie over heeft.

In mijn betreurde bus had ik een slim ding tussen de 2 accu's die dat regelt, maar dat gaat hier wellicht niet want, 2 verschillende accu soorten en een (te) slimme lader van de auto zelf die in de war raakt als er een 2e accu aangekoppeld wordt.

Vat ik het zo goed samen ?

Tidak Ada

Golden Member

Zoiets, maar dan iets anders....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Het systeem is zo goed als de zwakste schakel..
Ik herinner me nog grote Opels uit de jaren '90, klacht, extreem brandstofgebruik en warm slecht starten.
Oorzaak, de temperatuursensor vd ECU, die ging stuk waardoor de ECU permanent dacht dat de motor -40 graden Celsius was en daarop voldoende benzine inspoot om de motor draaiende te houden.

Dat is hierboven in de link ook gebeurd..

Dat is de reden dat een extra dynamo (mits ruimte) een botte maar wel effectieve manier is.
Het is een mechanische belasting vd motor, net alsof je iets tegenwind hebt en je hebt niks te maken met de euro 6 regeling.

Maar het is aan de TS om daar een beslissing over te nemen..

ps, in mijn boot, niks met euro 6 te maken en iets meer ruimte, komt ook een extra dynamo voor de huishoudaccus.
Daar ligt bijna 700 A/h aan woonaccu in...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Nee. Standaard alternator, drijfriemen kan iedere merkgarage herstellen. Ook in Verweggistan. Knutselarij niet, zelfs niet in Bommerskonten.

Dan neem je de dynamo uit een euro 5. Van hetzelfde merk. Die elke 'merkgarage' kan bestellen.

Volgens mij ben je gewoon heel hard op zoek naar een niet bestaand probleem. Binnen de lijntjes kleuren deed ik als kleuter al niet, ik ben er inmiddels te oud voor om het nog te leren. Wil je geen geld verdienen? Nou, dan laat je het. Dan ga ik wel naar iemand die het wel wil! (of eigenlijk: ik doe het zelf wel... geen zin om jou voor jouw gepruts zonder het gewenste resultaat meer dan €50 ex. per uur te betalen).

En als je extra dynamo er mee stopt... Die vierwieler rijdt nog steeds hoor. Wellicht iets vaker een kabeltje leggen. Maar ja, met een DCDC converter moet je dat ook.

Daar komt bij dat ik tot op heden 1x 'vodden' heb gehad met een dynamo: na 300Mm ofzo waren de koolborstels moe. Standaard Bosch verhaal, het eerste het beste revisiebedrijf heeft die gewoon op de plank liggen... 2 boutjes... nog geen 5 minuten schroeven.

Maar TS wil gewoon horen dat een (overigens in het begin van dit draadje reeds door mij voorgestelde) DCDC converter de enige juiste oplossing is. Gaat er aan voorbij dat je ook die moet optuigen en bedraden (ohjee meneer, er is aan de electrische installatie van Uw auto gezeten. Nee, nu kunnen wij er niks meer mee!). Prik 'm in de 'accessoire aansluiting' die 15A zou moeten kunnen doen en ontdek dat dat ook maar beperkt is - te dunne draadjes en een connector die die 15A alleen in de folder kan hebben. Maar ja, het is wel 'standaard', dat wel (makkelijk te repareren ipv. iets wat gewoon niet stuk gaat!)

Laatst liet mijn garagist me nog kurkdroog in de kou staan toen ik luttele 15 km verder het reservewiel er niet onderuit kreeg, doordat het hele mechaniek vastgeroest was.

Ah, die bus die altijd door een 'merkgarage' onderhouden is?

Tsja, die is dus niet meer mijn garagist, sedertdien.

Kijk, je snapt het dus wel... Het is geen rocket science.

En bovenal, nogmaals ten overvloede: men kan er niet meer op rekenen, in deze 21ste eeuw, zulke vaklui nog te treffen als men ergens in den vreemde in de problemen komt. Alles moet zoveel mogelijk standaard zijn, en wat niet standaard is moet men zelf helemaal absoluut 100% beheersen.

Als je al vaklui nodig hebt om 2 bouten los te draaien (dat is alles waar zo'n ding aan hangt...) Tsja...

700 A/h

Ouch. En als ik 'm nou 3 uur gebruik... Heb ik dan 2100A?

Ik vind dat hier toch wel heel makkelijk wordt gesproken over het bijplaatsen van een een dynamo hoor. Hoeveel van de mensen hebben dat daadwerkelijk wel eens gedaan?

Ik rijd zelf met twee dynamo's onder de motorkap. Een grote 24 volt 2,5 kW dynamo en een kleine 12 volt 1 kW dynamo. Volgen sommige alternators misschien maar ik noem het gewoon dynamo's...

De situatie is uit nood geboren doordat ik ineens mijn gehuurde werkplaats uit moest en met een half afgemaakte auto zat. In de auto een motor geschikt voor 12 volt. (Startmotor, gloeiers en brandstof solenoide.) De auto was verder 24 volt. En geen steun voor mijn grote 24 volt volt dynamo. Daarvoor moest ik een ander distributiehuis plaatsen met plaats voor de grote steun. Er was geen tijd om aan een ander distributiehuis te plaatsen. Het snelste was een 12 volt dynamo te realiseren. Dat heb ik toen gedaan samen met een dikke omvormer naar 24 volt (Van ome ali natuurlijk) Met deze situatie heb ik ongeveer een jaar gereden en deze gaf geen problemen. Daarna heb ik een ander distributiehuis geplaatst (Meteen een nieuwe distributieriem natuurlijk) en de dikke 24 volt dynamo. Alles weer terug naar de 24 volt en een 24 volt startmotor. Starten op 24 volt gaat echt een stuk beter. De omvormer die uitstekend werkte heb ik er dus weer uitgehaald. En verder heb ik het 12 volt systeem maar laten zitten. De oude 12 volt dynamo (ook een jaar of dertig uit een slopert) ging overigens ook na een tijdje stuk (vastloper en snaar opgevreten) en is vervangen door 60 euro exemplaar van mister auto. En die werkt nu al weer een tijdje goed. Zo duur is een dynamo echt niet.

Met al dit geknutsel ben ik toch wel wat aandacht vragende zaken tegen gekomen.

Na een jaar bleek mijn 12 volt dynamosteun gebroken. De mechanische belasting van de dynamosteun is enorm. Helemaal als je een lange v-snaar hebt. Die v-snaar staat voortdurend aan de dynamosteun te trekken en te trillen. Lange v-snaren zijn funest. Dat moet je echt niet willen. Ik heb er ook een extra steunwiel op gemaakt om het flapperen te beperken. Onder zware belasting wordt zo'n snaar langer en gaat de afgaande zijde klapperen. M8 bouten breken gewoon af. Zeker als het spul van de gamma is. Mijn 24 volt dynamo zit met m12 bouten sterkte 8.8. Mijn 12 volt dynamo zit met m8 fijne draad sterkte 10.2. gemonteerd.

Wat wel duur is en wat niet makkelijk is, is het geknutsel om de extra dynamo in de auto gemonteerd te krijgen. Zeker als het niet op een niet door de fabrikant bedachte plek moet komen. Er zal een degelijke steun custom gemaakt moeten worden. Bevestigingspunten op het blok gevonden moeten worden. V-snaren zijn tegenwoordig multieriemen en zitten onder kunstof kappen weggegewerkt. Er zullen nieuwe kappen gemaakt moeten worden, of een gat er in, of gewoon weggelaten. Misschien moet er een andere pully op de krukas met een extra laag op de pully? Drijft de dynamoriem ook je waterpomp aan? Als je snaar onverhoopt wordt opgevreten (Dat kan al door een takje of andersoortig vuil, (als je zonder beschermende kappen rijd.) En dan heb je dus ook geen motorkoeling meer.

Wil je dit soort dingen goed doen dan zitten er wel een paar haken en ogen aan. Zonder het zoeken naar de juiste onderdelen mee te tellen ben je zo een paar dagen aan het knutselen. En dat is een dure knutsel partij als je het laat doen. Een van de redenen dat veel garagisten dat niet willen doen. Andere redenen zijn een stukje aansprakelijkheid en garantie dat ze zullen moeten geven.

Het is niet voor niet voor niets dat ik met die UAZ wagen kwam. Deze wagen is zeer eenvoudig en heeft daardoor een hoop nadelen van de moderne wagens niet of minder. Ook een hoop voordelen overigens niet. Veiligheidssystemen zullen minder zijn dan die in moderne wagens denk ik. De nadelen van de diesel hetze heb je ook niet met dit ding. Ik weet niet precies hoe het zit maar in Egypte mag je geloof ik niet in met een diesel of het is heel duur ofzo. Of het nog steeds zo is weet ik niet? Ik ken diverse mensen die om die reden maar om Egypte heen gereden zijn.

Wat makkelijker te realiseren is een hoog vermogen dynamo op de plek van de standaard dynamo. En een scheidingsdiode om de tweede accu te laden. Ik heb zo jaren lang achter een diode scheider een 24 volt accu gehad en een 24 naar twaalf volt lader met 12 volt accu. In het geval BFM zou ik ook zoiets maken.

In de meeste gevallen is een dikkere dynamo overigens ook niet eens nodig. Een duizend watter pompt je accu's in no time vol. Of wil jij een accu met 90 ampere gaan laden? Dat vind die niet leuk hoor. Meer als als 10 a 15 ampere trekt een ladende accu niet hoor. Of je moet een 12 volt accu met 24 volt gaan laden. Dikkere dynamo's zijn nodig als je extra lampen (4 300 watt verstralers ofzo) , electrische kachels, elektrische lieren, senseo's, en achterlijk grote stereo's aan boord hebt.

Dus een dikkere dynamo via een scheidingsdiode naar de gewone lood startaccu. En dan op de plek van de tweede accu een buckboost converterlader met bijbehorende tweede speciale accu. Ook deze oplossing kost geld, Zo'n fet schedingsdiode vind ik best duur en dan komen die laders er nog bij. Maar met een systeem als dit heb je ook wel wat. Een systeem waar je op kunt vertrouwen en waarbij de garanties van de fabriek toch ook behouden blijven. De startaccu wordt gewoon geladen zoals altijd door de spanningsbron in de dynamo. De huishoud accu kan een hele andere batterij zijn. Lithium ofzo als je dat wilt. Daar heb je dan ook de juiste lader voor.. Maar als je een loodaccu zou gaan gebruiken ben je alleen met scheidingsdiode als klaar. Je moet het niet moeilijker maken dan het al is. Neem dan voor de tweede accu een loodaccu die niet geschikt is om te starten maar een die speciaal voor huishoudelijke dingen bedoelt is. Ook die doen het echt wel goed hoor. Met een zonnepaneel erbij kun je ook wel een weekendje staan met een draaiend koelkastje. Ik zou geen elektrisch koffiezetter gaan gebruiken.

Ik heb alleen geen idee wat het motormanagement systeem vind van een scheidingsdiode op de dynamo en accu. Stomme gedoe van het inleren van een accu enzo.

Jinny

Golden Member

Dat motormanagment is nu net de bottlenek.
Alles wat de capaciteit vd originele accu schijnbaar verandert (diodescheider, zonnepanelen) raakt de meuk van op de war.

@EricP, 3 accus van 230 Amp/h parallel.
Dynamo gaat een 230A exemplaar worden.
Die 70A schrikken die accu's niet direct van hoor...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

3 accus van 230 Amp/h parallel.
Dynamo gaat een 230A exemplaar worden.

Dat is nogal wat. Is dat ook voor een campertje? Gebruik jij een senseo en een elektrische frituur ofzo?

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Er bestaan zgn laadboosters die vaak in campers worden ingebouwd. Die liegen het motormanagement voor dat de startaccu lading nodig heeft, waardoor de dynamo actief geschakeld blijft door het motormanagement. De laadbooster regelt het laadvermogen zelf naar startaccu en accessoire-accu.

Misschien je licht eens opsteken bij een camperhandel/ombouwer.

Voor zover ik weet, heeft een Ducato EU6 nog geen intelligente dynamo, dus kan de "oude" vertrouwde methode zonder laadbooster gebruikt worden. Maar of de EU6d en de EU6d temp motoren die ook nog hebben weet ik niet. Fiat is niet mijn dagelijkse kost....

EricP

mét CE

Ik vind dat hier toch wel heel makkelijk wordt gesproken over het bijplaatsen van een een dynamo hoor. Hoeveel van de mensen hebben dat daadwerkelijk wel eens gedaan?

Ik. Meermaals. De voorwaarde dat het 'te doen' moet zijn, stond al in mijn eerste post. Of dat bij de beoogde vierwieler van TS zo is, dat weet ik niet. Een custom-made beugel is altijd wel een dingetje. Maar tot op heden niet moeilijk te maken... Liefste heb je natuurlijk een vrij poulie. Bijvoorbeeld voor airco (maar die zit er niet in) ofzo.

@Jinny: Ik had van jou toch wel verwacht dat je door hebt dat een eenheid van A/h helemaal nergens op slaat - in de context van een accu.

700Ah op 24V is aan boord niks bijzonders. Meestal inderdaad met een forse 2de dynamo erbij. Soms zelfs 2 (2 'kleintjes' zijn goedkoper dan 1 grote). Als het een fatsoenlijke tractieset is, is met 200A laden (initial) geen enkel probleem.

Maar goed... TS heeft reeds besloten dat en DCDC converter de enige oplossing is in deze context, dus eh... 'succes ermee'.

Jinny

Golden Member

Ah, had ik niet eens op gelet, tikvoudje..
Het is overigens 12V.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

TS heeft reeds besloten dat en DCDC converter de enige oplossing is in deze context

Wil Ued. me aub geen woorden in de mond/pen/klavier leggen? Ik zal zeker geen finale conclusie trekken zolang niet vast staat welk voertuig het wordt. Behalve dat het een diesel zal zijn (omdat ik dat wil, en de afwegingen terzake zijn gemaakt, geen hulp bij nodig, dankjewel) en dat een diesel vandaag enkel nog een Euro6 is (omdat de overheid dat zo beslist heeft, zogezegd voor ons aller bestwil) ligt alles nog open.

Bij de keuze van het voertuig zal ik zeker dit aspect stevig laten meetellen. Is er een optie voor "zwaardere alternator"? Is er een optie voor "uitbreidingsstekker voor kampeervoertuigen"? Die laatste optie heb ik op m'n huidige Ducato en ze voldoet prima voor wat ik nodig heb.

Het enige wat ik totnogtoe uit deze draad heb geconcludeerd is dit: een DC/DC-converter kan altijd worden toegepast, kan vlot een plaatsje vinden, hoeft niet al te duur te zijn in de handel. Voor mezelf denk ik er dan bij: en kan misschien zelfs - mits bepaalde compromissen - zelf gebouwd worden voor nog minder geld. Ik weet dus dat er altijd een oplossing zal zijn, en dat geeft me heel wat meer vrijheid bij de keuze van het nieuwe voertuig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Gebruik jij een senseo en een elektrische frituur ofzo?

De haardroger niet vergeten, he. ;)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Op 18 september 2019 11:14:07 schreef Ex-fietser:
[...]

Dat is nogal wat. Is dat ook voor een campertje?

Drijvend campertje..

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 18 september 2019 18:09:10 (12%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Oude foto uit 2017 die ik ineens voorhanden had..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Dit word mijn nieuwe camper :P

Alleen nog ff sparen...

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 18 september 2019 19:31:53 (21%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Op 18 september 2019 02:06:23 schreef RAAF12:
Kijk, dat krijg je nou door die vermaledijde Euro6 uitlaatgasnorm:
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/blog/2019/09/column-brand-in-d…

Nee dat krijg je door slecht onderhoud/controle, heb je het artikel ook gelezen ?

Jinny

Golden Member

Nee, door een defecte sensor, heeft niks met slecht onderhoud te maken.
Gewoon domme pech.

@Ex-fietser, thks, we zijn er erg blij mee...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen