buitenantenne geen signaal

ik heb een antenne die werkt op 5 gigahertz dit is voor detecteren van drone. voor goede ontvangst moeten die buiten zetten maar de kabel is veel te kort maar 1.5m. we hebben extra besteld 150m rg58 met n connector en de antenne met deze extra kabel op het dak gelegd. helaas geen ontvangst nul komma nul

ik heb dit besproken en het probleem is dat de extra kabel veel te veel weerstand heeft waardoor alle signaal verloren gaat. is er dus een oplossing voor om de kabel van de antenne te verlengen? zonder verliezen dus.

anders moeten we de detector buiten zetten maar met regen en ander weer enzo is dat ook geen goede oplossing eventueel wel een tijdelijke want over 20 dagen moet er een demonstratie worden gegeven

rg58 is totaal ongeschikt voor 5 ghz,na 10meter is de demping al veel te groot. de maximale frequentie is 1 ghz http://www.farnell.com/datasheets/84294.pdf

zelfs bv aircell 7 geeft al flink demping https://www.jbe.nl/downloads/1385/Aircell%207%20Informatie.pdf

Zet de detector in een tent / kast op het dak lijkt mij de goedkoopste oplossing.

Op mijn middelbare hadden ze een paar skibakken (die dakkoffers die je wel eens op personenauto's ziet) op het dak van de school gemonteerd. Daar zat apparatuur in waarmee kosmische straling/deeltjes kon worden gedetecteerd.

Een andere optie is om je signaal op het dak naar beneden te mixen, en het naar beneden gemixte signaal door je kabel te sturen. Dat is hoe een sateliet-TV ontvanger werkt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

RG58 is inderdaad wel een heel slechte keuze voor 5GHz, ik denk dat meer als 5m bij zwakke signalen al teveel is...
Er zit natuurlijk niet voor niets maar 1.5m kabel aan. Ik zou de detector ook op dak zetten. Alle andere oplossingen geven een slechter resultaat.

Mixen als bij een LNBF zou een optie zijn, maar dat zie ik je niet in 20 dagen ontwerpen, testen, en werkend hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou iets buitenzetten. Er zijn vast eindeloos veel voorbeelden hoe je een rapberry pi buiten zet, voedt (poe), eventueel via Wi-Fi of de POE kabel verbindt en droog houdt. Dat wordt ook veel gedaan door vliegtuigvolgers, weerstations, etcetera.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er zijn wel fabrikanten die een specificatie opgeven voor 5 GHz. Voor een RG58CU van een goed merk was dat bijvoorbeeld bijna 200 dB voor 100 m, dus zeg ca. 2 dB/m.

Voor 150 m kabel wordt dan het signaalvermogen aan de uitgang gelijk aan: het signaal aan de ingang gedeeld door 1030, dus gedeeld door een één met dertig nullen erachter. Dat is onmeetbaar weinig, en het signaal gewoon door de lucht zal veel harder zijn.

Een grappige manier om in te zien hoe veel zo'n lange kabel dempt, is de volgende berekening.
Stel, dat je kabel slechts 39 m lang zou moeten zijn. De demping zou dan 78 dB bedragen.
Nu laat ik de kabel gewoon weg, en zet aan de ene en aan de andere kant een 0 dB antennetje neer. Wat is nu de paddemping tussen die antennes? Dat blijkt ook 78 dB te zijn.

Voor kortere afstanden is een kabel voordeliger, maar voor langere afstanden blijkt dus dat géén kabel minder demping geeft dan kabel. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ja ik had ook gemerkt dat het signaal niet doorkomt helaas

ik heb dit getest door binnen de kabel aan te sluiten op afstandsbediening drone via extra stuk en dan de drone naast de antenne op het dak gezet

als het werkt zou je dan moeten kunnen vliegen van binnen maar de afstandsbediening kreeg geen verbinding met de drone

ik heb ook de antenne zonder extra kabel aan de afstandsbediening aangesloten en dat werkt goed

inderdaad ik denk dat we de ontvanger buiten moeten zetten dan kunnen we een lange internetkabel gebruiken daar zitten geen verliezen in toch? en een verlengkabel natuurlijk want er is geen stopcontact

het scherm met de weergave moet zeker in het controlecentrum komen dus we moeten wel iets verlengen we kunnen niet het scherm op het dak zetten dat is niet handig

Uiteraard heeft een UTP kabel ook verlies. Je verlengkabel voor voeding ook. Of dacht je dat je die zonder problemen oneindig lang kon maken? Was het maar waar :-) Nou verwacht ik daar minder problemen in dit geval, tenzij het om 100-en meters gaat.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

POE power over ethernet. Dus je netwerkkabel is genoeg voor data én stroom. Netwerkdata kan een meter of honderd, daarna kan je weer een nieuwe switch gebruiken voor de volgende 100m.

Op bijvoorbeeld een RaspberryPi draait software voor de ontvangst en stuurt het s ignaal of stuurcodes via mp3, Aac, mp4 of HTML/XML verder via je netwerk.

RAAF12

Golden Member

Op 22 september 2019 14:48:01 schreef IVA:
inderdaad ik denk dat we de ontvanger buiten moeten zetten dan kunnen we een lange internetkabel gebruiken daar zitten geen verliezen in toch? en een verlengkabel natuurlijk want er is geen stopcontact

Dat geeft geen weinig verliezen, afhankelijk van de lengte, neem wel een goede kabel die tegen regen en zonneschijn kan. Of leg de kabel in een waterdichte goot langs de muur.

Ik ken iemand die een indoor 2.4GHz/5GHz Wifi router met vaste antenne's in een waterdichte plastic box driehoog op het dak heeft gezet voor een betere reikwijdte. Dan werkt het ook prima voor jouw losse 5GHz antenne.

mel

Golden Member

In de professionele wereld, bv voor radars, worden golfpijpen gebruikt..
Dit geeft, als je het goed behandeld, heel weinig verlies..
Maar dat is wel een specifieke tak van sport...Niet echt voor beginners...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Da's wel een beetje oldschool tegenwoordig, mel. :-) En 100m golfpijp is ook nog best lastig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 23 september 2019 15:32:36 schreef flipflop:
Da's wel een beetje oldschool tegenwoordig, mel. :-) En 100m golfpijp is ook nog best lastig.

Ik ben een ouwe l*l :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

we hebben het probleem met de rg58 kabel opgelost met een lange internetkabel dit werkt perfect