Phono/Line adapter bromt.

Hai!

Ik heb twee keer de Phone/Line adapter gemaakt die op deze site staat. Makkelijk, want zo kun je van een 4-kanaals, een 6-kanaals mengtafeltje maken. Althans, ik wel, want ik gebruik geen pick-up's :)

Maar, het probleem is nu het volgende. Om één of andere rede zorgen de line-adapters voor een brom op het kanaal. Dit geldt trouwens voor beide adapters.

Als ik de bron, bijvoorbeeld de line-out van de videorecorder, er afhaal, blijft de boel nog steeds brommen op beide kanalen.

Een condensatortje van 1nF werkt niet, aarde-draadje ook niet en ik weet het nu niet meer. Ik heb de line-adapters ingebouwd in een metalen blikje, dus instraling is het niet.

Iemand een tip om dit op te lossen?

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Hier had ik ook last van en heb het ook nog niet opgelost.
Denk dat een andere waarde van condensator genoeg is maar ik weet het niet zeker... Ik heb mijn PC aan mijn Phone lijn gehangen en als ik mijn PC heeeeel zacht zet is het een beetje een normaal gelijd maar nog lang niet mooi..ik wil het dus eigenlijk ook wel graag weten.

Als ik het zo lees, heb je denk ik iets verkeerd gedaan. Je schrijft, als ik de PC heeeel zachtjes zet, klikt het een beetje mooi...

In mijn geval heb ik wel normaal geluid, net zoals op een originele line-ingang, maar, beide phono-kanalen geven een enorme brom...

En DIE moet eruit ;-)

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!
Hugo Welther

Moderator

Je hebt dan toch een aardings-probleem. Of een aardlus.
Heb die adapter hier gewoon op mijn versterker en werkt prima. Wel helemaal ingeblikt.

Hangt de PC ook aan de randaarde? Zo niet heb je een 50Hz brom op de buitenkant en staat de halve lichtnetspanning op je kast. En dus ook op de rest van je apparatuur.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ok, daar gaat'ie dan;

Op mijn mengpaneel hangt het volgende;

1; Tuner met kabelaansluiting
2; Cassettedeck
3; PC, deze is geaard!!!
4; CD-Speler -> deze zit op de adapter en bromt
5; MD-Speler
6; Videorecorder -> deze zit op de adapter en bromt

Dit is dus de situatie, tevens ligt er een aarde-draadje tussen de PC en de mengtafel en tussen de mengtafel en mijn versterker ligt ook een aarde-draadje.

Dit is dus de situatie en die is k*t... |:(

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!
High met Henk

Special Member

Ehh, emsnen PHONO = gevoelig. als je daar met je hand in de buurt komt hoor je al brom. Dus als je slim bent leg je de aarde ook om je schakeling heen, die aarde is dus de mantel van de audiokabel.

Die koppel je aan een mateln behuizing die je OM je schakeling heen legt zodat alles voorzien is van aarde.
Mijn phono zelf bromt nl ook als ik er met mijn hand aan kom of maar in de buurt kom.

Ik heb trouwens het omgekeerde een PHONO versterker, had geen phono op mijn mengtafel

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ook al eens een aarde aan één kant van de adapter losgehaald, (dus zwevend) wil ook nog wel eens helpen...

bloep....

phono kanalen zijn super gevoelig
daar wordt altijd een voorversterker voor g ebruuikt het zou beter ziijn om die weg te halen
phono voorersterkers durven al wel is brommen,zoemen,.... wat dan ook
ze zijn super gevoelig

My Tube is bigger then yours

Phono = 2.5mV, dus jah, wat wil je, goede afgeschermde kabels kopen/maken, en een PC is altijd een stoorbron, bij goedkopere geluidskaarten of onboard dingen erger dan bij duurdere

Succes !

Goed, dan doen we het anders, dan duik ik eens het mengpaneel in...

Zouden er extra componenten in zitten voor de RIAA-correctie?

Kan ik niet de phono-ingangen ombouwen naar line-ingangen, dus de hele voorversterkers eruit halen of omzeilen en de weerstanden, en alle componenten aanpassen?

Of l*l ik nou heel dom...???

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 26 november 2002 21:00:02 schreef PD2RLD:
Goed, dan doen we het anders, dan duik ik eens het mengpaneel in...

Zouden er extra componenten in zitten voor de RIAA-correctie?

Kan ik niet de phono-ingangen ombouwen naar line-ingangen, dus de hele voorversterkers eruit halen of omzeilen en de weerstanden, en alle componenten aanpassen?

Of l*l ik nou heel dom...???

kunde doen
maar uwe garantie is dan wel weg
meestal is het zo dat dat kanaal opgebouwt is zoals een ander en daarachter dan een riaa correctie versterker

My Tube is bigger then yours

Ehh, de garantie maakt me niks uit, het mengpaneel is goed, en wil ik houden, klaar :) Heb er vanmiddag "even" 28 weerstanden in zitten proppen om de ingangen te dempen, dus moet die versterking er ook maar uit :)

Maar als ik het goed begrijp, het signaal van de phono komt eerst door de potmeters heen, en daarna volgt dus de RIAA-correctie cq versterking?

Dan weet ik waar ik moet zoeken namelijk...

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!
Hugo Welther

Moderator

Denk dat ik het al weet.
De tuner zit zeker op de kabel? Zo ja, dan heb je een aardlus. Haal de antenne er eens uit.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hee!!!!! Hoe kan dat nou???????

Ik haal de kabel eruit, je weet wel, dat draadje vanuit de muur in de woonkamer, en het probleem is over...

HOE KAN DIT..???

En, belangrijker, wat is er tegen te doen?
Ik wil toch wel graag kabel-radio hebben...

Iemand een idee???? In elk geval bedankt Hugo, ik weet nu waar ik het zoeken moet en hoef mijn mengpaneel niet wéér te openen!

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Zie deze http://www.google.nl/search?q=cache:584sAEUgYHMC:www.z74.net/FAQ-Brom.… de site was niet bereikbaar, maar staat gelukkig nog in de cache van google.

Marcel

[Bericht gewijzigd door Marcel op dinsdag 26 november 2002 22:48:54

Hugo Welther

Moderator

Op 26 november 2002 22:38:19 schreef PD2RLD:
Hee!!!!! Hoe kan dat nou???????

Ik haal de kabel eruit, je weet wel, dat draadje vanuit de muur in de woonkamer, en het probleem is over...

HOE KAN DIT..???

En, belangrijker, wat is er tegen te doen?
Ik wil toch wel graag kabel-radio hebben...

Iemand een idee???? In elk geval bedankt Hugo, ik weet nu waar ik het zoeken moet en hoef mijn mengpaneel niet wéér te openen!

Zet een C-tje van een 10nF tussen de mantel van de kabel en de antenne ingang van je tuner. Signaal wordt wel iets minder.

Je hebt een aardlus via je eigen energie leverancier en de kabelmaatschappij.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hmmm, heb dit geprobeerd, maar de brom wordt er niet minder op. Ik zal eens kijken naar zo'n scheidingsgevalletje, hopelijk lukt het daarmee, want als ik de CAI eruit trek, heb ik werkelijk een prachtig geluid!

Iemand een schema van een dergelijk filter?

Heel wazig allemaal... |:-(

Roland.

[Bericht gewijzigd door PD2RLD op woensdag 27 november 2002 00:26:42

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Op 26 november 2002 22:32:09 schreef Hugo Welther:
Denk dat ik het al weet.
De tuner zit zeker op de kabel? Zo ja, dan heb je een aardlus. Haal de antenne er eens uit.

ook zo is iets voor gehad
tv-out van een geforce2 pro (vga kaart)
composite signaal naar tv gewoon via scart
slecht beeld veel storing
die kabel er uit
storing er uit

My Tube is bigger then yours

Hee, misschien heb ik iets...

Ik heb nog eens wat dozen nagezocht en ik vond nog een zogenaamde "Booster Adapter" van Altai. Cat. No. BO70A (DW300G).

Volgens mij is dit ding voor auto's bedoeld ofzo, maar er zitten een paar weerstanden in én een soort spoeltjes...

Ik heb het kreng aangesloten tussen de line-out van de tuner en de line-in van de mengtafel.

Als ik dit ding aansluit, hoor ik GEEN brom meer op de Phono-ingangen, MAAR, de muziek van de tuner hoor ik héél zachtjes de mengtafel binnen komen.

Iemand enig idee of ik dit ding kan gebruiken en of er weerstanden verkleind moeten worden???

Na het aansluiten was de brom in elk geval weg, haha! :)

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!
Hugo Welther

Moderator

Ander maak je toch ff zelf een antenne ontkoppelfiltertje.

Ringkerntje (Amidon T50/6 ofzo) met 2 x 5 à 10 windingen geïsoleerd draad van 1mm.
Het gaat erom dat het (kabel)antennesignaal wordt overgedragen en dat de aardlus wordt onderbroken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hey!

Op deze site: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_buildin… staan diverse oplossingen voor een filter. Ik heb getest met een 1nF condensator en dat werkt! Nu alleen nog even naar de electro-boer om een zooitje 10nF's te halen, die zijn aanbevolen.

Ohwja, mocht je meer willen weten hierover, zoek dan eens bij google met het woord 'mantelstroomfilter'. Succes verzekerd!

In elk geval wil ik bij deze iedereen bedanken voor de nuttige tips, het probleem is de wereld uit en ik kan eindelijk letter en figuurlijk ongestoord genieten van mijn muziek en alle aangesloten geluidsbronnen!

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Nou sorry ik heb het schema opnieuw opgebouwd en werkt nog steeds niet. Ik heb het schema tussen mijn PC en mijn Phone aansluiting van mijn stereotoren zitten. Het bromt als een gek. Ik heb de antenne eruit getrokken, ik heb het helemaal geisoleerd, heb 1 GND los getrokken. Maakt allemaal niet uit. (heb trouwens ook mijn CD-speler naar de klootte geholpen zonder dat er sluiting is). Ik heb het toch echt precies hetzelfde gedaan als het schema. Wat doe ik dan verkeerd??

Vis,

Wat is er dan allemaal aan de hand? Je zegt, het spulletje bromt... Probeer eerst ens de oorzaak te achterhalen, zoals;

- Koppel al je apparatuur af en kijk/luister of je mengpaneel bromt ja of nee...

- Koppel dan alless voorzichtig weer aan, 1 apparaat en dan weer luisteren...

- Kijk of je alles wel goed gedaan hebt, zoals je PC aarding, controleer deze desnoods...

- Kijk of je de CAI-kabel op je mengpaneel zit. Niet te letterlijk, maar de aarding van de CAI-kabel en de PC-aarde kan voor een aardlus zorgen...

- Sluit de adapter eens ALLEEN aan op je mengpaneel, dus, alles eraf, en alleen de phono-adapter eraan. Hierop sluit je NIETS aan. Bromt het dan nog?

Ik heb hiermee getest en ik moest de aarding van de CAI-kabel ontkoppelen met condensatoren. nadat ik dit gedaan had, was alle brom verdwenen.

Maar, ik heb nog'n oude Elektuur liggen en die heeft zelfs twee schema's beschreven voor een dergelijke adapter, zitten iets anders in elkaar, meer componenten, maar werken misschien beter?

Test maar eens, ik vond het testen en uitproberen wel leuk, zo kon ik de brom precies achterhalen...

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!

Ja is misschien wel leuk alles 1 voor 1 aansluiten maar ik het schema (phone adapter) tussen mijn PC en mijn Stereotoren. Ik kan dus niets los halen want het is een toren. ik heb alleen een phone ingang. De CD speler enz. zitten er standaard in...

Kijk dan even verder...

Bromt de boel ook als je de adapter aansluit, zonder de PC eraan gekoppeld? Dus alleen de adapter op de phono aansluiten,, meer niet...

Bromt de zaak nog als je de CAI eraf haalt?

Mocht het brommen als je de CAI eraf hebt, dan denk ik dat er iets niet goed zit in de adapter. Maar, wellicht kunnen anderen ook even hun "licht" laten schijnen over deze kwestie...

|:-(

Roland.

Hep maar geen bang... Ooit komt't allemaal goed!