Op 13 oktober 2019 09:27:53 schreef K7Jz:
én je hebt de server van de fabrikant niet nodig.

Storage wordt duurder (per byte) als je minder nodig hebt. Dus 10 Mbyte per device is locaal duurder dan 10Gb voor 1000 apparaten. Als de communicatie zo goed als gratis is (en dat is het met een wifi-chip voor onder een euro) dan is het goedkoper voor hun om centraal 1 harddisk te hebben dan 1000 kleine dingetjes "in het veld".

Op 13 oktober 2019 09:08:20 schreef MGP:
@GD, als het uw vriend is dat hij eens naar de dokter belt en vraagt hoe de verbinding gemaakt wordt ivp iedereen hier tot in het oneindige te laten gissen en waar je anders nooit het antwoord zult op kennen.

Trouwens de meeste mensen interesseert het niet hoe hij aan de gegevens komt als ze maar geholpen worden.

Een gevaar? laat me niet lachen, ze weten bijna alles van iedereen die om het even welke verbinding heeft maar daarom moeten ze nog niet in mijn huis kunnen.
Je moet al van een andere planeet zijn om dat nog niet te weten, er staat bijna elke dag één of ander artikel in de gazet.

Btw. als je erachter komt laat het ons ook weten :)

MGP, ik laat niemand gissen. Ik heb in mijn openingspost gezegd dat het volgens de dokter via WIFI gaat.
Bij een opname krijg je tegenwoordig een stapel documenten onder je neus geduwd waarbij je moet tekenen voor akkoord. Zo dekken ze zich in tegen elke mogelijke schadeclaim. Je zou er al een jurist moeten bijhalen om de inhoud te kunnen begrijpen en eigenlijk heb je geen andere keus of het 'feest' gaat niet door. Een doorsnee patient zal dan ook die hele stapel niet in detail doornemen om te zien of er geen addertjes zitten. Hij is allang blij dat hij geholpen wordt.

Maar dat verklaart niet hoe een apparaat zonder meer kan inloggen op je huisnetwerk. Als ik een fototoestel koop, wil ik niet dat die zonder mijn medeweten verstuurt naar derden waar en wanneer ik foto's neem en nog minder dat dat ding thumbnails van mijn foto's verstuurt.

De huidige privacywet is een lachertje en dergelijke zaken zouden zeer streng aan banden moeten gelegd worden voor het hlemaal ontaardt. Als ik nog eens langsga bij de apneuer, zal ik de usermanual eens vragen. Misschien staat daar meer in.

In het ziekenhuis heeft men hem de vraag gesteld of hij thuis over wifi beschikt. Dus zal het vermoedelijk wel zo gebeuren.

Maar dat verklaart niet hoe een apparaat zonder meer kan inloggen op je huisnetwerk.

Welk merk CPAP is het want dan kan ik je dat uitleggen. Overigens hoeft het niet als je het niet wil. Er is ook nog altijd de mogelijkheid om het SD kaartje uit de machine op te sturen, daar staat ook alle data op.
Kan ook goed zijn dat de arts het "WiFi" noemt terwijl het een Resmed apparaat is met een 3G kaartje er in.

De huidige privacywet is een lachertje en dergelijke zaken zouden zeer streng aan banden moeten gelegd worden voor het hlemaal ontaardt

Dat zijn ze echt niet , die privacy en FDA regels, maar je geeft zelf aan dat er een grote kans is dat je vriend/kennis die ook wel gekregen heeft en zelfs getekend maar niet gelezen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (42%)]

Op 13 oktober 2019 10:40:58 schreef grotedikken:...Maar dat verklaart niet hoe een apparaat zonder meer kan inloggen op je huisnetwerk....

Dat is ook niet gebeurt.
Of het kan doet niet ter zake, het mag niet. En dus doet zo'n apparaat dat niet.

Op 13 oktober 2019 10:40:58 schreef grotedikken:

Maar dat verklaart niet hoe een apparaat zonder meer kan inloggen op je huisnetwerk.

Waarom altijd zoveel dramatiek in uw vraagstelling? kun je geen technische vragen meer stellen? :p

In BE kun je overal zonder paswoord van de eigenaar op internet, zowel bij Telenet als Proximus, bij alle modems staat de Wifi Free standaard open voor iedereen, als je die afsluit kun je daar zelf geen gebruik meer van maken, voor het ogenblik zie ik er 5 op mijn laptop waar ik mij kan inloggen.
Je hebt wel een eigen paswoord nodig.
Dat heeft niks met hakken of zoiets te maken.

Die firma/dokter zal maar pech hebben zeker als er geen openstaat.

Dat is gelijk een heel ander verhaal. Niks huisnetwerk dus maar een semi-openbaar netwerk dat de providers aanleggen met behulp van de routers die ze overal plaatsen.

@GJ_ : zie mijn reply direct onder ts; ik opperde exact hetzelfde!! KPN FON is hetzelfde en Ziggo heeft ook zoiets..

@HmH, klopt. Ik denk, laat ik het nog een keer in Jip en Janneke taal zeggen voor GD ;-)

ik had er ook niet bij stilgestaan, maar wij hebben inderdaad ook iets dergelijks. Alleen staat het hier uit.

Op 13 oktober 2019 12:38:08 schreef GJ_:
... maar wij hebben inderdaad ook iets dergelijks. Alleen staat het hier uit.

Uitzetten is alleen goed bij mensen die zwemmen in de 4G gigabytes :)

In het begin heb ik dat ook gedaan maar ben daar snel vanaf gestapt.
We zaten enkele dagen aan zee en we konden niet op internet alhoewel de geburen een Telenet modem hadden hangen.

In Nederland zijn de gigabytes niet zo duur. Hoe het in België is weet ik niet, maar ik heb iets van 20GB te verbrassen op 3G/4G. En dat op een standaard SIM only abonementje. Daar kom je best een eind mee hoor.

Op 13 oktober 2019 12:10:34 schreef High met Henk:
@GJ_ : zie mijn reply direct onder ts; ik opperde exact hetzelfde!! KPN FON is hetzelfde en Ziggo heeft ook zoiets..

kpn fon zit in de experiadoos, als je dat uitzet staat het ineens een tijdje later weer aan. kpn heeft net als andere isp's de vervelende gewoonte om hun apparaten gewoon te updaten of te beheren van buitenaf. die experiadoos heeft hier geen 2 dagen gedraaid voor ie richting vergeethoek ging, mn router doet nu wat die doos eerst deed, en nog sneller en stabieler wifi ook.

Ik heb geen problemen met de experia eigenlijk. Het public wifi word zeker niet automatisch weer aangezet.

Vervolgens is het allermakkelijkst dat het apparaat "naar huis (de fabrikant) belt". Echter moet de fabrikant dan wel blijven bestaan, dit platform blijven ondersteunen en niet gehackt worden of "mismanaged" raken.

Uit dat oogpunt heb je liever wat extra werk om je inverter/webcam/stofzuiger beschikbaar te maken op het internet, want als je dat (portforwarding) niet doet heb je al standaard een beveiliging én je hebt de server van de fabrikant niet nodig.

Met medische apparatuur wil je dat niet, stel dat er een beveiligingslek ontdekt wordt, wil je dan 1 centrale server updaten of duizenden apparaten "in het veld" ?. Er is natuurlijk altijd een mogelijkheid tot lek maar de (FDA approvals) , procedures etc voor dit soort servers zijn niet misselijk. Er zijn ook maar een paar partijen die de nodige approvals hebben (waarop ook geaudit wordt) waar je dit mag hosten. Bovendien moet het (voor ons) ook nog in de EU zijn dus niet op een vage budgetserver in India of Kuala Lumpur.

Op 13 oktober 2019 09:40:34 schreef rew:
[...]
Storage wordt duurder (per byte) als je minder nodig hebt. Dus 10 Mbyte per device is locaal duurder dan 10Gb voor 1000 apparaten. Als de communicatie zo goed als gratis is (en dat is het met een wifi-chip voor onder een euro) dan is het goedkoper voor hun om centraal 1 harddisk te hebben dan 1000 kleine dingetjes "in het veld".

Natuurlijk, sterker nog, je kan hele menu's , grafische elementen en hulptekst weglaten uit het apparaat, upgraden gaat veel simpeler etc etc. Maar wil je als gebruiker dat de ip camera via de servers van de fabrikant moet.

Op 13 oktober 2019 14:22:43 schreef bprosman:
[...]
Met medische apparatuur wil je dat niet, stel dat er een beveiligingslek ontdekt wordt, wil je dan 1 centrale server updaten of duizenden apparaten "in het veld" ?. Er is natuurlijk altijd een mogelijkheid tot lek maar de (FDA approvals) , procedures etc voor dit soort servers zijn niet misselijk. Er zijn ook maar een paar partijen die de nodige approvals hebben (waarop ook geaudit wordt) waar je dit mag hosten. Bovendien moet het (voor ons) ook nog in de EU zijn dus niet op een vage budgetserver in India of Kuala Lumpur.

Daar moet de data ook richting arts, dus dat is logisch. Portforwarding en IP adressen regelen zou voor veel patiënten zeer lastig zijn.

Procedures, audits en servers in de EU zegt niet alles. Zelfs bij banken en de allergrootste multinationals, een gaatje kan er zo vallen.