Stroombegrenzing opstarten zeer zware versterker

Hallo allen,

Ik heb een flinke versterker uit de jaren 90, welke (automaat)zekeringen laat springen bij het inschakelen.

Het betreft een Lab.Gruppen LAB1000, we spreken over 18KG en 2x900W.
De versterker heeft géén inschakelvertraging of stroombegrenzing, de trafo hangt simpelweg direct achter de schakelaar. De in het productblad aangegeven inschakelstroom betreft 83A.

Aangezien het een redelijk vintage ding is geworden, destijds top of the line, en hij voor zijn officiele werk niet meer aantrekkelijk is vanwege het gewicht, wil ik hem thuis zo nu en dan inzetten, gewoon om hem een paar weken te laten spelen.

Maar zoals verwacht klapt 2 keer achter elkaar de B16 automaat eruit.
In plaats van automaten wisselen, wat ik dan voor meerdere groepen moet doen, wil ik de versterker gelijk klaar voor de toekomst maken.

Mijn oog viel op het volgende:
https://www.conrad.nl/p/mean-well-icl-16l-meanwell-inschakelstroombegr…

edit; Past niet

Mijn vraag is, werkt dat voor mijn doel? Of kan ik beter voor zoiets gaan:
https://www.conrad.nl/p/unitec-41748-inschakelstroombegrenzer-zwart-55…

Die laatste is wat minder werk, maar ook wat minder netjes. De Meanwell zou ik in de versterker kunnen bouwen met wat geluk.

https://www.conrad.nl/p/renkforce-622412-inschakelstroombegrenzer-voor…

Nog een laatste versie, deze zou, in tegenstelling tot de zwarte hierboven, geen maximale stroombegrenzing hebben. Bij de zwarte staat dit aangegeven, de witte niet.

Alvast bedankt!

High met Henk

Special Member

Weestand erin en relais er overheen

Ofwel je staart op via een weerstand en de tijd die het relais nodig heeft om in te klappen, magnetiseer je: Dan sluit een setje contacten de weerstand kort.

Beste een contactor nemen.
Lijkt me niet dat je daarvoor iets hoeft te kopen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik moet alles kopen want ik heb niets liggen.

Een relais die veilig bij deze vermogens blijft werken, word ook wel een flinke lijkt me?

Even de versterker open gehad, de inbouw versie kan er toch niet in, ik dacht dat er meer ruimte voor de trafo was, maar helaas.

Fotootje ter vermaak.

Op 13 oktober 2019 22:30:45 schreef Paul Welther:
Schema staat hier op de site
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Had hem gezien, dank. Maar voor de prijs/werk kan ik beter een variant op de site kopen. Ik moet dan ook een stekker en stopcontact hebben, en een behuizing en print. Plus dat ik het nog moet bouwen, ik koop het liever, die 40 euro kom ik wel overeen.

De vraag is veranderd, aangezien de Meanwell niet past. Zou de witte of de zwarte van de conrad een optie zijn?

High met Henk

Special Member

Een Ac relais en een weerstand.. Geen pcb nodig
Kun je gewoon uit industrieel spul slopen.

Behuizing en stukkie snoer, wcd en steker is wel prettig ja, maar houten kistje werkt prima, kun je ook wcd meteen in maken. Dan nog een stukkie snoer.. Je blijft onder een tientje met beetje huisvlijt..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Ik heb binnenkort deze beschikbaar (proefprint, heeft ongelukje gehad en wat modificaties... ;) :

Softstart met triac/faseaansnijding. (ik wacht nog op pcb's)
Moet nog getest worden, maar theoretisch zou alles moeten werken.
Afm. 72x52x28, weet niet of je daar ruimte voor hebt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Let wel dat het relais geschikt moet zijn voor 16A en inductieve lasten. Een normaal 10A relaisje is te zwak.

@Arco: is die ook voor inductieve lasten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 oktober 2019 23:01:28 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Ik heb nog niet met zulke zware lasten getest (alleen kleinere trafo's)
Het relais kan max 10A schakelen, maar het hoeft alleen over te nemen van de triac, dus krijgt niet de inschakelstroom te verduren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vandaar deze optie, waarvan in de tekst alle mogelijke eisen staan. Alleen is mijn verbruiker wel erg groot. Ik weet niet wat voor relais gebruikt is..

https://www.conrad.nl/p/renkforce-622412-inschakelstroombegrenzer-voor…

@ Arco, wat is binnenkort? Als in, deze week nog? Dat is wel mijn plan.

Arco

Special Member

Paar weken duurt het zeker nog wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 oktober 2019 21:48:54 schreef maus0611:
Hallo allen,

Ik heb een flinke versterker uit de jaren 90, welke (automaat)zekeringen laat springen bij het inschakelen.

Het betreft een Lab.Gruppen LAB1000, we spreken over 18KG en 2x900W.
De versterker heeft géén inschakelvertraging of stroombegrenzing, de trafo hangt simpelweg direct achter de schakelaar. De in het productblad aangegeven inschakelstroom betreft 83A.

2 x 900W kan ik niet echt een zeer zware versterker noemen...

Maar zoals verwacht klapt 2 keer achter elkaar de B16 automaat eruit.
In plaats van automaten wisselen, wat ik dan voor meerdere groepen moet doen, wil ik de versterker gelijk klaar voor de toekomst maken.

Waarom voor meerdere groepen? Je versterker staat toch gewoon op 1 groep?

Ik sta weleens op andere locaties (bij m'n ouders of thuis) en in huis soms ook een andere groep.

En zwaar nee, maar voor huis tuin en keukenbegrippen wel. Qua gewicht worden ze in dit formaat niet veel gekker ;)

Normaliter heb ik de 12K44 in m'n handen, dat is 12KW... Maar die kan ik nog niet betalen.

joopv

Golden Member

Er bestaan speciale inrush current limiter ntc's voor dit doel.

@Arco, moet je de verbruiker inschakelen via dat kastje of met de schakelaar op het toestel? maw is het werking van uw schakeling geschikt voor bv een slijpschijf (afgezien van het vermogen)?

LDmicro user.

Ik heb dat ook wel eens met mijn Yamaha P4500's als ik ze direct in het stopcontact steek en inschakel. Een verlengsnoer van 10 meter er tussen doet bij mij het trucje, de automaat blijft dan ingeschakeld.

Groeten, Ron.

Bedankt voor de foto van de trafo. Altijd gaaf ;) Is dat 2x900Wrms?

Ik heb er hier ergens eentje liggen met twee 900W ringkernen (per stuk maar zo'n 15cm diameter maar ook 15cm hoog) die gevoelsmatig meet trafo-inhoud heeft dan jouw foto.

@ Ron
Verlengsnoer is geen optie, dat ligt er dan los bij, niet netjes genoeg.

@ rp, de fans die achter de trafo zitten zijn 80mm, voor het idee.

Tidak Ada

Golden Member

Zijn er VDR's NTC die zo'n vermogen aankunnen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 14 oktober 2019 16:33:37 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is al genoemd, Inrush current limiters. Het zijn NTC weerstanden, die de stroom begrenzen. Als de volle stroom er doorheen gaat warmen ze op en worden dan enkele tienden van OHM. Zet er een in een van de netaanvoerdraden van de versterker en je probleem is opgelost,
Op deze site staat een datasheet
https://www.ametherm.com/inrush-current/inrush-current-data-sheets/

Bij dezelfde fabrikant staat ook een verhandeling om de juiste NTC te kiezen.
https://www.ametherm.com/inrush-current/selecting-an-inrush-current-li…
Een ander merk wat je kunt gebruiken is EPCOS (TDK), o.m. bij Farnell te koop.
http://www.farnell.com/datasheets/2015774.pdf?_ga=2.118966666.20444173…

De NTC rechts is er een voor een nominaal verbruik van 23 Ampere.
Links een SG64 geschikt voor 10 Amp AC.
De Sg 64 begint bij 7 Ohm op 25 graden en loopt terug naar 0,08 Ohm bij 10 A.
Datasheet
https://nl.mouser.com/datasheet/2/600/Ametherm_SG64%20AME-1214873.pdf
Opm. NTC's kun je niet parallel schakelen om een groter stroombereik te krijgen, dan moet je een andere kiezen.
Ik monteer ze vaak en een keramische kroonsteen als dat nodig is in bijv een versterker. Voor de meeste versterkers tot een paar kilowatt voldoet de SG64 prima.

Ik vroeg me af of NTCs voor 10A te krijgen zijn. (dat is namelijk wat TS minimaal nodig heeft voor z'n apparaat).

Ik vond deze site. Met duidelijke specs als 10 mega-watt per celcius voor een dissipatie-getal, maar hoe 190 siemens een tijdsconstante kan zijn snap ik niet goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

@rew: Chinezen kennen het verschil tussen hoofd en kleine letters niet...

@buzzy: Waar heb jij die tijdmachine vandaan? Je post is negen minuten eerder dan de foto... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Blijven die dingen dan niet continu als weerstand dienen, en zo de trafo van lagere spanning voorzien? Of snap ik het nu totaal verkeerd.

Op 14 oktober 2019 21:13:36 schreef fatbeard:
@rew: Chinezen kennen het verschil tussen hoofd en kleine letters niet...

@buzzy: Waar heb jij die tijdmachine vandaan? Je post is negen minuten eerder dan de foto... :+

Als je eerst de tekst schrijft en dan even later nog een foto en nog wat tekst toevoegt, kan dat zomaar gebeuren.
Gebeurt ook als de datum van het fototoestel niet goed is ingevuld, dus meer mogelijkheden. De datum op de foto komt van het fototoestel.
Klokje fototoestel liep 10 min voor :)

Hensz

Golden Member

Op 14 oktober 2019 22:14:10 schreef maus0611:
Blijven die dingen dan niet continu als weerstand dienen, en zo de trafo van lagere spanning voorzien? Of snap ik het nu totaal verkeerd.

Je snapt het goed. Zoals buzzy al aangaf is die weerstand relatief klein:

Op 14 oktober 2019 16:14:42 schreef buzzy:
De Sg 64 begint bij 7 Ohm op 25 graden en loopt terug naar 0,08 Ohm bij 10 A.

Zelfs bij de volle belasting van 10A valt er nog maar 0,8V over die NTC, daar zul je geen last van hebben. Hooguit van de 8W die hij dan dissipeert, maar alleen als je hem verkeerd monteert of probeert vast te pakken. ;-)

Don't Panic!