ronw
Golden Member
In topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146862
werd ik geconfronteerd met stabiliteits problemen van de Tapir electrosmog detector.
Ik heb ondertussen een paar andere varianten getest, ten dele met leuke resultaten.
Het laatste experiment combineert twee schakelingen, een VLF voorversterker waarvan ik de bron op dit moment niet terug kan vinden, en het detector/versterker-gedeelte van Techlib.com.
Ik ben geen fan van het Manhattan-style bouwen, maar voelde me eigenlijk verplicht het een kans te geven:
Ik was prettig verbaast dat de mosfet de marteling had overleefd, de schakeling uiterst gevoelig is, en nog stabiel ook.
Mijn vragen:
De 150k antenne-weerstand: zinvol of niet?
De diodes: zinvol of niet?
Is het zinvol een UHF mosfet te gebruiken, of worden signalen met een dergelijk hoge frequentie sowieso niet gedecteerd?
Hopelijk dat iemand kan adviseren!
[Bericht gewijzigd door ronw op (27%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha ronw,
Leuke opzet heb eerst even je andere draadje gelezen je kan ook een torretje of fetje als detector gebruiken.
Eigenlijk kan je de MSA18 gebruiken die heeft een goede β er voor.
Ik dacht dat @rob007 hier een vraagje over stelde wel een bias aan de tor leggen dus niet zoals je vaak ziet doorverbinden 
De gevoeligheid van zo'n detector is in het kwadratische gebied veel beter scheelt een factor 3 denk ik 
In je ander draadje maak je gebruik van een heel oud principe wat al heel snel in de vuilnisbak belande en toen der tijd was de Ether nog leeg 
Ik weet niet of dit betrouwbaar resultaat geeft zo'n begrenzingsversterker wordt nog wel gebruikt in microgolf techniek en als logaritmische detector.
Het nadeel is dat de sterkste win maar als het gaat om het aantonen van een EM veld kan het werken.
De opbouw is prima als experiment je kunt op deze manier gemakkelijk van componenten wisselen.
Je vraag om een mosfet te gebruiken ik zie in je schema een UHF mosfet 
Ik denk alleen dat je detector er niet veel meer van maak (ik ga kijken) een BAT85 gaat niet zo hoog in frequentie dat geldt ook als je een transistor wil misbruiken is eigenlijk voor een laag middenfrequent.
Maar de koppeling naar de buitenwacht is belangrijk ik denk dan ook dat je een paar sprietjes van verschillende lengte nodig heb.
Groet,
Henk.
Jouw Manhattan-Style van bouwen is misschien niet de mooiste optie maar in de HF wereld soms een goede oplossing als pcb's storingen en gedoe geven.
In mijn stoute 3 meter tijd zag je niet anders dan dit soort in elkaar gebakken projecten.
Wat ik persoonlijk wel alijd deed en jou ook kan adviseren, is om de aansluitpootjes aan componenten zo kort mogelijk te houden. Alle lange aansluitpootjes kunnen potentiele antennes/oppikkers worden.
Ik tekende vroeger eerst het ontwerp op papier in realische echte maten. Hierdoor kon ik met de componenten schuiven zodat de aansluitpootjes zo kort mogelijk geknipt konden worden, waardoor het geheel er ook nog wat strakker uitzag.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
De 150k antenne-weerstand: zinvol of niet?
De diodes: zinvol of niet?
Is het zinvol een UHF mosfet te gebruiken, of worden signalen met een dergelijk hoge frequentie sowieso niet gedecteerd?
Die diodes zijn een must, ze houden de MOSFET heel (zo'n gate kan niet bijster veel hebben...). Er staan er drie in serie om nog een beetje signaal over te houden, dat de ingangscapaciteit daardoor afneemt is een pré.
Die 150k weerstand zit er vervolgens in om de diodes heel te houden in geval van serieuze ontladingen (stroombeperking).
Voor de MOSFET kún je een UHF geval nemen, maar ik zou het laten afhangen van de beschikbaarheid en prijs...