Miele Softcare W2203 trommelkruis vervangen

Ik heb een W2203 thuis die de badkamer door stuitert als hij begint met centrifugeren.
De schokdempers zijn ooit al vervangen, maar t gaat van kwaad tot erger. Als ik de trommel ronddraai, zie ik ook een slingering, dus ik trek de voorzichtige conclusie dat het trommelkruis defect is.

Bij Youtube vind ik wel wat filmpjes voor how-to, maar niet echt je van het.

1) is het trommelkruis vervangen voor deze machine op leeftijd nog zinvol?
2) hoe lastig is dit, voor iemand met twee rechterhanden? Kan iemand hiervoor aanwijzingen geven?

Trommelkruis alleen is niet leverbaar, enkel complete trommel en die is duur.
Hoe 'oud' is de machine?

Te oud, in dat geval...
Volgens mij is die minstens van 2006, wanneer niet ouder.

kon je niet een trommelkruis van een oude machine toepassen hier? meen dat er ook een degelijk metalen kruis inkon, wel wat werk maar ok..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jahoor, oude trommelkruizen passen hier in en zijn ruimschoots verkrijgbaar ( Heb er een aantal en anders Marktplaats) en passen er gewoon in. Dagje knutselen en alles weer klaar voor altijd!

Maar stuitert machine of maakt deze slepende geluiden?? Stuiteren komt door slechte schokbrekers maar slepende geluiden door gebroken trommelkruis. Niet verder dan wassen anders heb je meer schade!

Enkel het oude trommelkruis monteren dan, bevestigingsgaten zijn dan juist?
Blijft lagering, dichtingset,.. dan hetzelfde, zelfde as?

Voor welke modellen kan je die oude trommelkruizen gebruiken,
5kg trommel inhoud?

Voor alle modellen zelfs 7 Kg! Alles komt overeen, gaten, asmaat trommelmontering zelfs de glijbus past!

Slepende geluiden maakt hij niet, maar bij ronddraaien van de trommel zie ik duidelijke een soort slingering/hoogteslag. Bij het starten van centrifugeren staat hij als een malle te bonken.

Is het trommelkruis gemakkelijk te bereiken, zodat ik het kan controleren?

[Bericht gewijzigd door Semtexx op maandag 18 november 2019 19:13:49 (15%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Controleren, afhankelijk van merk en type.
Soms kan de bovenkant eraf. Aan de achterkant tegen de bovenkant 2 schroefjes eruit.
Bovenkant kan dan iets opschuiven, soms naar voren, soms naar achteren. Dan kan het bovendeksel eraf en kun je boven in de machine kijken.
Meer krijg je te zien als de achterkant eraf is. Dan kijk je zo tegen het trommelkruis aan.

Ik vermoed eerder een lager.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeter, dat is niet juist. Het trommelkruis bevind zich IN de kuip, achter de draaiende RVS trommel. De buitentrommel die het water bevat, kun je zien van buitenaf.

Het kruis achterop is gewoon een wiel voor de snaar, die gaat nooit stuk. Die staat immers niet altijd in de bak water.

Dus nee, dat kun je niet zien. Je kunt hem op de gok gewoon gaan demonteren en vervangen, je kunt ook een filmpje maken en posten, dan kijken we mee.

Op youtube staat wel een handleiding met vergelijkbare machines. Je bent wel een middagje zoet :)

Hier 2 foto's. Je kunt 2 kruizen tellen. De 'roestige' is degene die stuk gaat.

In dit fillempje zie je op 11:15 het trommelkruis.
De beste man had dat kruis gewoon moeten vervangen nu die wasmachine open is.
Het is wel niet de machine van TS maar het geeft wel een indruk hoeveel werk het is om bij dat kruis te komen.
Het fillempje duurt maar een kwartier, maar in het eggie duurt het veel langer. Zie maus0611 zijn post.

ik had ook een kapot trommelkruis, en toen een vervangende machine gekocht via een facebook groep.
het schijnt dat die trommelkruizen niet goed kunnen tegen altijd wassen op lage temperatuur. 1x in de maand een keer op 90 graden wassen word aanbevolen.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 18 november 2019 23:34:38 schreef ohm pi:
In dit fillempje zie je op 11:15 het trommelkruis.
De beste man had dat kruis gewoon moeten vervangen nu die wasmachine open is.
Het is wel niet de machine van TS maar het geeft wel een indruk hoeveel werk het is om bij dat kruis te komen.
Het fillempje duurt maar een kwartier, maar in het eggie duurt het veel langer. Zie maus0611 zijn post.

Ik zie m die lagers er in slaan op 14 minuut nog wat met een schroef en een beitel, persoonlijk slijp ik liever het oude lager door met een haakse slijper zodra die er uit is natuurlijk en gebruik dan de lagerschaal om het nieuwe lager er in te tikken. Dan kan je m veel mooier er in tikken, i.p.v. met een schroef.
Doordat ie is doorgeslepen kan je m iets inknijpen met een tang, en er zo weer uit halen ook als ie wat dieper er in moet voor bijvoorbeeld een keerring.

zit sinds 2009 in de PV.

Ook meegemaakt, is een zaterdag werk. De trommel moet er van bovenaf uit. Hier een foto hoe mijn kruis ee uit zag, de as had ik er al uit geslepen. Let op al de scheuren en gaten die ontstaan zijn in het kruis.

[Bericht gewijzigd door Tien op dinsdag 19 november 2019 07:12:16 (48%)

Jammer dat dit nu de kwaliteit is van de huidige machines.

Zijn die trommel tiges gemakkelijk te lossen, heb ook ene liggen.

Waar haal je de trommelkruizen ter vervanging, fotos?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 19 november 2019 08:57:18 (30%)

Op een week tijd op de zaak ook weer zo'n 3 Mieles mogen afdanken met gelijkaardig probleem. Allen rond +/-2006. Professioneel loont het niet zo'n herstelling.

Maar alle 3 weer gelijkaardig fenomeen: nog nooit de 95° stand gebruikt en steeds wassen met vloeibare zeep, dan wel waspods...
Tsja, de eerste die zijn kookwasjes doet met poeder en een gebroken kruis heeft moet ik na 15 jaar dienst in onze zaak nog altijd ontmoeten.

Op mp staan soms gebruikte rvs kruizen uit de 700,800,900 series. Anders een gratis af halen en slopen.

Jammer dat de kwaliteit van vroeger niet meer wordt geëvenaard.
Zelfde trommelkruis in hun 'kleine reuzen' professionele machines voor wassalon enz?

[Bericht gewijzigd door fabrice op dinsdag 19 november 2019 10:21:19 (78%)

@beeldbuisje, ik lees even mee, gezien wij dus ook een gebroken kruis hadden en nu weer een zelfde machine (2e hands, was van oudere mensen dus die hebben vast ook vaker een kookwasje gedaan ermee) hebben gekocht.
Nu lees ik dat er ook een verschil is volgens jou tussen vloeibaar wasmiddel en poeder, en ik lees het hier net voor aan degene die het meest de was doet, en daar kwam de vraag uit voort.

zit sinds 2009 in de PV.

Vloeibare zeep is vandaag de dag quasi enkel nog maar in geconcentreerde, stroperige vorm te vinden.
Ondanks men kookwassen doet is daar altijd wat residu van terug te vinden. Veroorzaakt de muffe geuren in de machine enz.
De Mieles tussen 2003 en tot vlak voor de W1 serie hebben een ontluchting op de afvoerpomp zitten. Die is zo goed als altijd verstopt bij vloeibare zeep gebruikers.

De ervaring bij ons is dat poeder, maar dan in de juiste verhouding gedoseerd, geen residu achterlaat.
De hoge temperaturen zorgen voor het oplossen van het residu en de eventuele ontstane organismen. De was die je doet met poeder is gewassen op 95° en op het einde van de rit hou je een propere machine over.

Het fameus trommelkruis wordt in snel tempo ingevreten door de vloeibare zeep resten die er al die tijd tegen plakken.
Het is me ook al opgevallen dat er vrij vaak kruisen sneuvelen in toestellen die in verhouding weinig wassen.

vloeibare zeep is het punt niet, vermits juist gedoseerd. deur dicht laten en zeepbak ook wel, geen ontluchting en dus schimmelvorming die het kruis opvreten. zeepbak open laten staan en je hebt ook geen schimmel meer erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga vanavond even een filmpje maken en posten.
Die kruizen zien er werkelijk niet goed uit. Soort galvanische corrosie? Alu kruis op een RVS trommel, met verzinkte bouten oid? Als dat in het water staat, gaat dat op termijn niet goed.

Ik meld me vanavond weer, maar ergens vraag ik me af of het niet beter is gewoon een nieuwe te kopen. Makkelijker in ieder geval.

Maar dan komt de volgende vraag: wat is tegenwoordig goede kwaliteit aan een ietwat behapbare prijs? Komende tijd heb ik gewoonweg de tijd niet om het hele ding uit elkaar te halen.

Op 19 november 2019 00:04:50 schreef andre1973:
[...]

Ik zie m die lagers er in slaan op 14 minuut nog wat met een schroef en een beitel, persoonlijk slijp ik liever het oude lager door met een haakse slijper zodra die er uit is natuurlijk en gebruik dan de lagerschaal om het nieuwe lager er in te tikken. Dan kan je m veel mooier er in tikken, i.p.v. met een schroef.
Doordat ie is doorgeslepen kan je m iets inknijpen met een tang, en er zo weer uit halen ook als ie wat dieper er in moet voor bijvoorbeeld een keerring.

Ik heb ze ook vervangen (meerderen hier hebben mijn fotoserie). Wat ik heb gedaan: een holle pijp nemen die op de buitenrand van het lager past. Ik heb van een iets te grote wat afgeslepen. Met föhn verwarm je de ruimte waar het lager in moet komen. En het lager zelf leg je in een plastic zakje in de diepvries. Als alles op temperatuur is, zet je het lager op zijn plaats. Met wat geluk valt hij er zelf al in. Anders zet je die pijp erop en met een hamer sla je het lager omlaag. Door de temperatuurverschillen gaat het gemakkelijk.

Sla niet met zo'n boutje, je beschadigt het lagerhuis. En sla ook niet op de binnenring van het lager want dan maak je putjes in de loopbaan van de kogels.

Die oude lagerschaal is natuurlijk ook een goede oplossing.

Op 21 november 2019 10:55:06 schreef Semtexx:
Maar dan komt de volgende vraag: wat is tegenwoordig goede kwaliteit aan een ietwat behapbare prijs? Komende tijd heb ik gewoonweg de tijd niet om het hele ding uit elkaar te halen.

Iedereen zal daar wel een mening over hebben. Is te zien wat het budget is.
Wat ik je niet zou aanraden als ik klanten zo zie.
Samsung (mindere mate LG), was niet proper, problemen met electronica, flippen, lagers te rap kapot, niet willen centrifugeren.
AEG/ electrolux, problemen met electronica, lekkende rubbers, verstoppingen, slechte series motoren, fouten bij opwarmen, roest op rare plaatsen,...
Siemens/ Bosh, vooral die nieuwere series soms verassend domme panne's en defekten. Was nogtans vroeger mijn voorkeur.

Aanraden daar in tegen, Miele of asko voor als het geld
geen probleem is (>1000euro)
Zanussi en beko krijg je wel altijd veel voor je geld, raad ik aan
Whirlpool/bauwknecht is in mijn ogen wel consistente ok qualiteit

"huismerken" Haïer , candy, inuvik, friac, sharp,...
200 euro voor een wasmachine, suprise dat dan de meest willekeurige dingen kapot gaan, moeilijk onderdelen te bestellen. problemen met electrinca zonder uitleg. Liever niet mee beginnen.