Philips 43PUS6501/12 Backlight Kapot

Van mijn oma heb ik een drie jaar oude, kapotte Philips 43PUS6501 televisie gekregen. Het toestel lijkt nog goed op te starten echter werkt de backlight niet. Wanneer ik een zaklamp op het scherm richt is o.a. het Philips logo tijdens het opstarten en menu's te zien en het toestel reageert nog gewoon op de afstandsbediening. Ook brand het Philips logo bij de voet van het toestel. Ik ben op zoek naar een manier om deze weer werkend te krijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De televisie naar fabrieksinstellingen te resetten door een USB stick met data wipe en meest recente firmware te flashen, zoals beschreven op XDA. Is dit daadwerkelijk de manier om dit te doen, of is er nog een ander trucje wat toegepast kan worden?

- Online heb ik de Service Manual gevonden van het model televisie, chassis QM16.3E, waar in o.a. de bekabeling van de verschillende onderdelen staan. Aangezien de TV normaal en ik het vermoeden heb dat er iets mis is met de backlight, ben ik gaan kijken naar de voeding daarvan. De leds zijn verbonden aan de voeding via de CN8101 connector en daarbij staat op de + vled en - vled1 en - vled2 pinnen ongeveer 46 volt zonder aangesloten leds, en 50 volt wanneer de strip is aangesloten. Zijn dit normale waarden voor de leds die de backlight verzorgen?
PSU Philips TV

Voor degene die het schema willen zien van de voeding (met het typenummer 715G7857), deze staat op blz 77 van de service manual.

Vragen
Zit ik in de juiste hoek dat de backlight stuk is, of zou dit nog iets software- / hardwarematigs kunnen zijn?
Hoe kan ik testen of de PSU en daarmee de leds wel goed aangestuurd worden?
Hoe kan ik testen of de leds kapot zijn?
Hoe kan ik testen of de PSU kapot is? (Welke punten kan ik nog meer doormeten op de PSU printplaat om te achterhalen wat er mis is?)
Is een dergelijke PSU te repareren of is het handiger om een nieuwe te bestellen online?

Ik heb een multimeter en een soldeerbout en ben niet bang om daarmee aan de slag te gaan, weet alleen niet zo goed waar

Bij dit model mag je er van uit gaan dat de backlight defect is, komt vaker voor. De led strips dienen allemaal vervangen te worden.

Op 27 november 2019 15:37:04 schreef william1967:
Bij dit model mag je er van uit gaan dat de backlight defect is, komt vaker voor. De led strips dienen allemaal vervangen te worden.

Heb je tips om te checken of de led strips daadwerkelijk kapot zijn?
Mocht dat het geval zijn, heeft iemand goede adresjes om nieuwe te bestellen? Een snelle zoektocht online levert vrij prijzige strips op van rond de 95€...

Soms kan je elke led meten met een meter op diodestand. Wat de strips beteft, je moet echt de goede hebben, kijk daarom of er een servicemanual is of zoek in Ebay of Alixpress op de goede types van het merk. Maar als je voor het eerst backlight gaat vervangen wees dan erg voorzichtig met het panel verwijderen (flexcables breken zo! en dan strepen in t beeld !!) en de sheets en vuiltjes enzo bij het terugzetten van panel. Je kan soms ook die ene led vervangen, want vaak is het maar eentje die kapot is en dan gaan er een hele rij mee in serie die nog wel goed zijn. Maar dan wel de backlight maximaal op 50 procent zetten wil je het niet nog een keer doen binnen een maand ofzo. De leds zijn vaak specifiek voor de strip en merk, maar zijn wel individueel te vervangen met hetelucht verwijderen dan voorzichtig nieuwe erop solderen (ev. met draadjes eraan omdat ze maar eventjes heel warm mogen worden nl!!)

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Die strips zijn vrijwel zeker stuk. Als je ze via reguliere kanalen niet betaalbaar kunt vinden, dan kun je ook nog even op de opschriften van de strips zoeken. Aliexpress is vaak wel een goede bron.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Thnx voor de tips. Vanavond de tv wederom uit elkaar geschroefd en de leds een voor een gecheckt in de diodestand. In totaal waren 9 van de 60 leds stuk!
Via een webshop in NL de strips kunnen vinden, hopelijk zijn ze nog voor het weekend binnen.

Nu vraag ik me nog af of de spanning van rond de 50 volt ok is voor het 5 tal ledstrips (12 leds per strip) dat achter het display zit. Wil natuurlijk niet dat er een aantal leds doorbranden vanwege een te hoge spanning wanneer het scherm weer opgelapt is ;)

maartenbakker

Golden Member

De voeding is een stroombron. Als hij geen LED's detecteert zal hij of de maximale spanning geven om te proberen genoeg stroom te laten lopen, of het even proberen en daarna terugschakelen (50V lijkt me vrij laag, maar kan wel) of afslaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

50 volt had ik gemeten op de vled pinnen. Nog een keer goed de service manual doorgekeken, en dit blijkt best goed te kunnen voor het type PSU (715G6973) dat in het model zit wat ik heb staan.

The output voltages to the chassis are:
- +3.5V output (standby mode)
- +12 output (on-mode)
- +12V_audio (audio AMP power)
- 42V(Boost for backlight for 715G7857)
- 70V(Boost for backlight for 715G7720)
- 48V(Boost for backlight for 715G6973)
- 48V(Boost for backlight for 715G7312)
- 77V(Boost for backlight for 715G7831)
- Output to the display; in case of
- IPB: High voltage to the LCD panel
- PSL and PSLS (LED-driver outputs)
- PSDL (high frequent) AC-current.

Nu maar hopen dat de strips snel binnen zijn!

maartenbakker

Golden Member

50V klinkt inderdaad goed. Die 77V was meer wat ik in gedachten had, maar dat is duidelijk voor grotere beeldmaten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 28 november 2019 17:32:27 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor een 43 Inch komt het niet vaak voor...

Update: De TV werkt weer! Na het vervangen van de ledstrips is het display weer 100% operationeel! Netflix en YouTube streamen weer zonder genade naar de televisie.

Ik ben nu echter achter een volgend euvel gekomen, de TV wil geen HDCP handshake uitvoeren met niet 4K apparaten aangesloten op de HDMI poorten. Zo laat de KPN box wel alle menu's zien, echter blijft het beeld zelf zwart. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan fixen?

Weliswaar een oud item, maar ik heb hier bij een kennis dezelfde tv met vermoedelijk hetzelfde probleem.

Mijn vraag: hoe kan ik bij die backlight-strips komen zonder de toch uiterst kwetsbare LCD-aansluitingen aan de onderrand te beschadigen?

Die LCD-verbindingen zitten nl. niet alleen aan de LCD zelf vast, maar zijn via een soort interfaceprintjes ook behoorlijk grondig vastgeplakt aan het metalen frame waarin de ledstrips zitten. (Transparante plaktape aan de bovenkant, dubbelzijdig zwart spul aan de onderzijde van de interfaceprintjes.)

Lostrekken lijkt me een recept voor problemen, maar de lcd naar onderen wegklappen lijkt me ook riskant gezien de korte folieverbindingen en het gewicht van de grove onderdelen. In de service-manual QM16.3 kon ik hier niets over vinden (is zo te zien ook een afwijkend apparaat).

Alvast dank voor tips,

P.S.: Mocht ik wat amateuristisch overkomen: ja, dat klopt -- wat betreft deze moderne toestellen. Ik heb echter letterlijk duizenden tv's gerepareerd, te beginnen met de roemruchte K7 ...

Richard Rasker

Zoek even via Youtube, er zijn filmpjes van te vinden hoe je een panel openmaakt voor het vervangen van de led strips.

Gewoon erg voorzichtig die plakfolie lostrekken (dont touch!) staat er soms ook op alvast!) of doorsnijden met een stanley mes. maar wees dan nog extreem voorzichtiger want je snijdt er ook gelijk mee de kwetsbare cof flex kabels er mee door. Ja ook Philips maakt het zo dat als je het openmaakt al kapotmaakt (Wat is er gebeurd met Lets make things better ???) Leve de slimme product ontwikkelaars die weggooi en 'probeer het niet te maken' electronica maken' ja en ook Philips wordt nu zo nu een kloon merk gemaakt in China....

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Hier zit geen stukje Philips in en er is ook niks gekloonds aan. Hooguit zou je van een plakmerk kunnen spreken.

Het paneel kan van de paneelfabrikant (LG, Sharp, AUO, etc) komen maar ook door TPV geassembleerd zijn uit een LCD-plaat van een paneelfabrikant en een lichtbak van TPV. Het toestel zelf is geen kloon maar een origineel ontwerp van TPV aan de hand van commerciële specificaties van TP Vision die op zijn beurt licentiehouder is voor het merk Philips en volle dochter van TPV.

Ik weet niet zeker of het plakken van displaystrips typisch is voor TPV of dat het bepaalde paneelfabrikanten zijn die het doen. Bij veel LG panelen liggen ze los, alleen op hun plek gehouden door een paar haakjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OK, de vastgeplakte dingen moeten dus los, en dat is een vervelend klusje.
Die transparante plakfolie bovenop gaat nog wel lukken. Echter de strook met de uiteindelijke interfaceprintjes (volgens mij ook nog eens folieprint) met dubbelzijdig klevend spul eronder wordt wel erg lastig. Misschien dat het lukt met verwarmen, of anders een staaldraadlus (dunne gitaarsnaar) om de drager te doorsnijden.

Maar ik zal eerst nog eens met de eigenaar overleggen -- ik begrijp dat het apparaat nog maar drie of vier jaar oud is, en dan is het toch eigenlijk wel heel kwalijk om 'm alweer af te moeten schrijven. Misschien dat de verkoper 'm tegen gereduceerd tarief wil repareren.

In ieder geval dank aan allen, ik weet wat ik wilde weten!

Nee niet gaan verwarmen, tenminste niet zo dat je de COF kabels meeneemt en zo van de LCD afschuift dan ben je te laat en is het einde panel (want dat kan je zelf niet meer herstellen zonder speciaal gereedschap en microscoop). Gewoon proberen los te trekken en eventueel doorsnijden of lichtjes maar heel kort gericht verwarmen. En als je dit voor het eerst doet ga je bijna altijd wel ergens de fout in. Dus wees extra voorzichtig...

*hier heb ik geen app voor nodig

dus!

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 4 maart 2020 13:30:12 (99%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Dat 'de fout in gaan' is dus geen optie, ook al ben ik behoorlijk handig en erg voorzichtig, want ik wil de eigenaar noch mezelf opzadelen met een gevalletje total loss -- iets waar toch een behoorlijke kans op bestaat.

Samen met de geringe leeftijd (blijkt zelfs nog minder dan drie jaar oud!) is het denk ik het beste om gewoon maar garantie te claimen. Het was anders geweest bij een oud en al compleet afgeschreven ding, maar deze is domweg nog te nieuw.

Nogmaals dank voor de informatie en het meedenken!

Ja garantie zou ik ook claimen als het toestel pas 3 jaar oud is. Duurzame gebruiksgoederen hebben wegens gewoonterecht een langere wettelijke garantie dan de fabrieksgarantie. Zoiets heb ik ooit gehoord tijdens mijn rechtenstudie ooit... Omdat de verwachting ervan was dat het tijdens je leven mee zou gaan en toen was 5 jaar nog minimaal en 10 jaar heel normaal. En 20 jaar heel goed voor de A merken die toen ook zolang nog voorraden aanhielden... En nu....is ook philips een weggooimerk geworden...lijkt het...

*hier heb ik geen app voor nodig