Stapelaar met batterij, rechtstreeks op netspanning

Beste,

Ik wil een soort lift maken van mijn kelder naar de garage. Een gat in de keldervloer is al voorzien. Momenteel behelp ik mij met een elektrische katrol. Echter zou ik een plateau willen maken. O.a. om makkelijk de moto naar de kelder (sleutelplaats) te verplaatsen.

Ik dacht gebruik te maken van een oude stapelaar. Deze hebben een groot batterijpack op 12V of 24V, dat men regelmatig moet opladen met 230V. Meestal hebben die batterijen hun beste tijd reeds gehad, als de stapelaars tweedehands aangeboden worden. Ook zal die van mij niet verplaatsbaar moeten zijn, maar een vaste plaats onder het keldergat krijgen.

Nu mijn vraag. Wat is er nodig om dit batterijpack er tussen uit te halen en de stapelaar op het net aan te sluiten? De uitgang van de transfo (die de netspanning omzet naar de batterijlaadspanning) rechtstreeks naar de motor? (de plaats waar nu de uitgang van de batterijen op aangesloten is)
Of moet hier nog iets van een soort buffer of regelaar tussen geplaatst worden?

Alvast bedankt!

Je zal je netspanning toch sowieso moeten omvormen naar de spanning die die batterij leverde.
Dus een gelijkrichter die een redelijk vlakke DC spanning levert, en het vermogen aankan.

Misschien is het ook interessant om gewoon een liftje te kopen?
Is misschien iets duurder maar het gaat je een pak tijd en kopzorgen besparen, en gaat gebruiksvriendelijker zijn.

Kijk dan eerst eens op de specs van de uitgang van de lader, en de motor.
Zit dat niet dicht bij elkaar, kun je rook verwachten.

Dat kump er noe van....

Ik zat met hetzelfde idee.
Ik heb de Stapelaar momenteel al in de kelder staan, het is 2 jaar goed gegaan maar nu heeft de batterij het begeven. Ik ben nu als elektronica leek ook op zoek naar een manier om de accu van 24v 240ah te omzeilen en deze rechtstreeks op netspanning aan te sluiten. Heb je al een oplossing gevonden?

maartenbakker

Golden Member

De oplossing is een netvoeding die meer kost dan een set accu's. Ook voedingen die de volledige motorstroom kunnen leveren, komen in de problemen met de aanloopstroom.

Wat dat betreft zou je beter af zijn met een stapelaar met een hogere motorspanning (zoals sommige heftrucks). Dan kun je wellicht volstaan met een scheidingstrafo en een motorregeling.

Je kunt ook kijken naar het vervangen van de motor door een 230V exemplaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 juli 2019 13:28:01 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kunt ook naar de autosloop gaan. Neem een accu conditiemeter mee (of leen hem) en zoek 2 goede 12V accu's uit. Dan ben je vaak voor ca 50 euro klaar.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op woensdag 10 juli 2019 15:06:15 (45%)

Jacques van Montfort
fred101

Golden Member

Nieuwe accus lijkt me het goedkoopste (als het gewoon auto accus zijn) En ze dan evt met een druppellader vol houden.

Geen idee wat een stapelaar is maar is het niet mogelijk er hand bediening op te maken ? (als je motor niet dagelijks de kelder in moet want dan zou ik voor accus gaan.)

Ik ben geen motor specialist dus geen idee hoe zo'n motor wordt aangestuurd. Zit hij (via een schakelaar) direct op de accu, of zit er een of andere motor regeling tussen ?
Ofwel wat voor motor is het.

Daarnaast moet je weten hoeveel stroom die motor trekt.

Dan weet je wat er eventueel tussen moet en hoe zwaar de voeding moet zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Zoals gezegt ga je eigenlijk geen 230V Netvoeding vinden die de stroom van de stapelaar aankan. De stroom moet toch echt uit de accu's komen. Wat wel kan is de accu's gewoon permanent aan een 24V lader hangen het moet dan wel een druppelader zijn want anders gaat je accu overladen worden.
Best is een 24V voeding die een beetje regelbaar is je stelt dan gewoon de maximum spanning in en dan kan de accu nooit overladen worden. Een voordeel van continu opgeladen zijn is dat dat accu's veel langer meegaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
help

Golden Member

Een andere optie zou zijn om het hydraulische deel om te bouwen en te voorzien van een hydraulische pomp op 230V.

benleentje

Golden Member

@help dat is inderdaad wel de beste oplossing. Dan hoeft het ook niet persee hetzelfe vermogen te zijn, met kleiner vermogen en dus kleine vloeistof stroom zal het wel langzamer omhoog gaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Meestal zitten er tractie accu's in die dingen, geen "gewone auto accu".

Dat kump er noe van....

een auto accu werkt ook wel, het is immers een af en toe piekgebruik. druppellader erop die je dan op een klokje zet voor een halve dag per week laden, anders verdampt het demi water door het opwarmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2019 14:08:49 schreef fred101:
Geen idee wat een stapelaar is maar is het niet mogelijk er hand bediening op te maken ? (als je motor niet dagelijks de kelder in moet want dan zou ik voor accus gaan.)

Een stapelaar is een (relatief) simpele soort elektrische palletwagen die de mogelijkheid heeft pallets ook vrij hoog in een stelling te kunnen zetten/daar uit te halen.

Er zijn 80.000 verschillende types: op de ene kun je staan, op de ander niet, de ene kan tot ruim 3 meter heffen, op de ander is hooguit 1,2 meter de max.
Met de grootste ondingen kun je zelfs (met nogal wat oefening) 2 pallets tegelijk optillen (en er mee wegrijden): naast de hoogheffende vorken kunnen ook de ondervorken nog genoeg heffen om een pallet van de vloer te tillen.

Op de ene zit een geavanceerde motorregeling (die ook terug kan leveren op de accu), op de oudere is het nog gewoon een schakelaar voor langzaam heffen of dalen en een schakelaar voor snel heffen of dalen en een vrij simpele snelheidsregeling met relais.

Belangrijkste: al die dingen heffen en dalen al hydraulisch: een elektromotor drijft een hydrauliekpomp aan.

Ik ben daarom ook best benieuwd hoe mensen de bediening van die dingen tot een lift omgebouwd hebben...

@ Testman: ik weet het niet hoor. Als je een stapelaar als lift gebruikt praat je over een flinke langdurige belasting vergeleken met het starten van een auto, wat in de meeste gevallen secondenwerk is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik werk vaker met een stapelaar uit het jaar huifkar, accu's zijn dik 10 jaar oud en vergen intussen een 9 liter demi water op een jaar, en toch trekken die het nog als er een volle vrachtwagen pallets mee verzet moet worden. refererend aan het accu laadtoestand display, kan ik zeggen dat rijden meer stroom trekt als omhoog gaan, tenzij er ook de max aan gewicht op de lepels staat, dat is dan wel te horen, want de lagers van de pomp zijn allang verdampt.

met een stel diesel accu's kom je een eind bij sporadisch gebruik. hogere startcapaciteit is wel beter, hangt van het gewicht af wat ermee verzet. een voeding vergeet maar, tenzij je ergens nog een trafo hebt liggen van 24V ( wat er aan accu inzit ) bij 80-150A met dito diodebrug, zeg een lasapparaat of fikse oplader. een smps voeding gaat onderuit met die lasten, de pomp is immers niet geregeld zoals de motor voor rijden dus de volle motorstroom schakelt ineens in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben ondertussen langs geweest bij een hydrauliek specialist voor extra info, en ook nog wat online uitgezocht. Ik heb volgende opties wat verder uitgezocht, en ook wat richtprijzen gevonden.

1) omvormer 230V->24V ==> ~500-600€
Duur omdat deze stapelaars nogal veel amperes vragen, waardoor zeer dure transfo/diodebrug/...

2) 230V motor op de pomp aansluiten ==> ~200-300€
Het bleek onmogelijk om een passende te vinden.

3) 230V motor + pomp op systeem aansluiten ==> ~600€
Ongeveer zelfde prijs als voor omvormer, maar je hebt wel een spiksplinternieuwe motor + pomp.

4) volledig nieuw aggregaat 230V ==> ~1000€
Nog een stapje verder is het hele hydraulisch systeem vervangen door een aggregaat. Groot voordeel hierbij is dat je ook de lift kan laten zakken met afstandsbediening. (op het oude systeem gaat dit enkel door een ventiel open te zetten op het hydraulisch systeem. (je zou ook een elektroventiel kunnen toevoegen, maar dit kost ook wel weer wat.))

5) 2 nieuwe auto-batterijen in serie ==> ~200€
De goedkoopste optie.

Ik denk dat ik (voorlopig) toch maar voor de laatste optie ga kiezen. Eens zien hoe lang ik het hiermee kan doen. De lift zal ik (voorlopig?) hoogstens enkele keren per week gebruiken om de moto naar/uit de kelder te brengen. Ook wil ik die lift gebruiken als heftafel om aan de moto's te werken. (enkele avonden per week)
Dus op zich is het gebruik nog redelijk beperkt.

- Hoewel autobatterijen hier eigenlijk niet voor bedoeld zijn, waar moet ik op letten om de juiste aan te schaffen? Ik ken niets van al die types...

Weet niet of je zelf de spullen in elkaar kan sleutelen en of je eventueel over een 3 fase aansluiting beschikt.
En of je weet wat je als druk nodig hebt, liters/minuut zal niet zo'n groot punt zijn lift werkt dan trager of juist sneller.
Maar zoiets ?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-diversen/gereedschap/m1492100666-hyd…

Geen auto batterijen nemen, maar tractie accu's.

Dat kump er noe van....

Semi-tractie pakken, kosten per stuk rond de 100€ (80-...) en je kan er jaren van genieten.
Eventueel ook een druppellader of voedinkje erop om bij te laden. Als je voor een voeding zou gaan met stroombegrenzing zou je die zelfs kunnen aangesloten laten bij gebruik.
Kan je ook zelf iets leuks voor bouwen met druppelladen erbij.

auto batterijen zijn niet geschikt om leeg te trekken en dan weer op te laden.
permanent aan een lader zou je er nog wel mee weg geraken maar met auto batterijen ga je quasi even duur uitkomen. een deftige diesel startaccu van 100Ah 12V kost al snel 100€, dus 2stuks voor 200€. die geven dan makkelijk 600A stroom.

jouw stappelaar zal ze ook niet in 1keer leegtrekken, dus hier zou het nog kunnen werken met auto accu's.

afhankelijk hoeveel stroom die trekt, zou je weg kunnen raken met kleinere benzine start accus, pakweg een 35-45Ah met 300-400A max stroom.
dan zou je wegraken met een accu van 40-45€. totaal samen 90€.
misschien, HEEL misschien zelf met moto start accus (12V 6Ah kost je 20€ nieuw). maar met de hoge prijs/Ah ben je toch beter af met benzine start accu.

ga eens op de auto sloop en probeer zo eens 2 goeie accu's te vinden. met een beetje geluk heb je ze daar aan 15-20€/stuk mee. is een ideale test en in goeie omstandigheden (aan de lader, geen lage of hoge temperaturen) kunnen die accu's het makkelijk nog een paar jaar uithouden.

ik heb thuis een dode start accu (loopt binnen de week naar 0V leeg zonder gebruik), en als ik die 1dag aan de lader hang, kan ik mijn auto er nog gewoon op starten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is er iets bekend over het totale aantal joules dat wordt gebruikt tijdens een hefactie?

Stroom leveren kunnen supercaps wel, maar ik vraag me af hoeveel je ervan nodig hebt voor zo'n hefding... Op spanning houden met een paar ampere voedingkje is dan simpel, maar de aanschaf van 50 of 100 van die dingen is weer minder ;)

Auto starten op supercaps.

2) 230V motor op de pomp aansluiten ==> ~200-300€
Het bleek onmogelijk om een passende te vinden.

Dat probleem ken ik, kwestie van even iemand met een draaibank zoeken die een verloopbusje kan maken. Dan past een tweedehands motor in een keer wel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.