Stapelaar met batterij, rechtstreeks op netspanning

Beste,

Ik wil een soort lift maken van mijn kelder naar de garage. Een gat in de keldervloer is al voorzien. Momenteel behelp ik mij met een elektrische katrol. Echter zou ik een plateau willen maken. O.a. om makkelijk de moto naar de kelder (sleutelplaats) te verplaatsen.

Ik dacht gebruik te maken van een oude stapelaar. Deze hebben een groot batterijpack op 12V of 24V, dat men regelmatig moet opladen met 230V. Meestal hebben die batterijen hun beste tijd reeds gehad, als de stapelaars tweedehands aangeboden worden. Ook zal die van mij niet verplaatsbaar moeten zijn, maar een vaste plaats onder het keldergat krijgen.

Nu mijn vraag. Wat is er nodig om dit batterijpack er tussen uit te halen en de stapelaar op het net aan te sluiten? De uitgang van de transfo (die de netspanning omzet naar de batterijlaadspanning) rechtstreeks naar de motor? (de plaats waar nu de uitgang van de batterijen op aangesloten is)
Of moet hier nog iets van een soort buffer of regelaar tussen geplaatst worden?

Alvast bedankt!

Je zal je netspanning toch sowieso moeten omvormen naar de spanning die die batterij leverde.
Dus een gelijkrichter die een redelijk vlakke DC spanning levert, en het vermogen aankan.

Misschien is het ook interessant om gewoon een liftje te kopen?
Is misschien iets duurder maar het gaat je een pak tijd en kopzorgen besparen, en gaat gebruiksvriendelijker zijn.

Kijk dan eerst eens op de specs van de uitgang van de lader, en de motor.
Zit dat niet dicht bij elkaar, kun je rook verwachten.

Dat kump er noe van....

Ik zat met hetzelfde idee.
Ik heb de Stapelaar momenteel al in de kelder staan, het is 2 jaar goed gegaan maar nu heeft de batterij het begeven. Ik ben nu als elektronica leek ook op zoek naar een manier om de accu van 24v 240ah te omzeilen en deze rechtstreeks op netspanning aan te sluiten. Heb je al een oplossing gevonden?

maartenbakker

Golden Member

De oplossing is een netvoeding die meer kost dan een set accu's. Ook voedingen die de volledige motorstroom kunnen leveren, komen in de problemen met de aanloopstroom.

Wat dat betreft zou je beter af zijn met een stapelaar met een hogere motorspanning (zoals sommige heftrucks). Dan kun je wellicht volstaan met een scheidingstrafo en een motorregeling.

Je kunt ook kijken naar het vervangen van de motor door een 230V exemplaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 10 juli 2019 13:28:01 (23%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kunt ook naar de autosloop gaan. Neem een accu conditiemeter mee (of leen hem) en zoek 2 goede 12V accu's uit. Dan ben je vaak voor ca 50 euro klaar.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op 10 juli 2019 15:06:15 (45%)]

Jacques van Montfort
fred101

Golden Member

Nieuwe accus lijkt me het goedkoopste (als het gewoon auto accus zijn) En ze dan evt met een druppellader vol houden.

Geen idee wat een stapelaar is maar is het niet mogelijk er hand bediening op te maken ? (als je motor niet dagelijks de kelder in moet want dan zou ik voor accus gaan.)

Ik ben geen motor specialist dus geen idee hoe zo'n motor wordt aangestuurd. Zit hij (via een schakelaar) direct op de accu, of zit er een of andere motor regeling tussen ?
Ofwel wat voor motor is het.

Daarnaast moet je weten hoeveel stroom die motor trekt.

Dan weet je wat er eventueel tussen moet en hoe zwaar de voeding moet zijn.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Zoals gezegt ga je eigenlijk geen 230V Netvoeding vinden die de stroom van de stapelaar aankan. De stroom moet toch echt uit de accu's komen. Wat wel kan is de accu's gewoon permanent aan een 24V lader hangen het moet dan wel een druppelader zijn want anders gaat je accu overladen worden.
Best is een 24V voeding die een beetje regelbaar is je stelt dan gewoon de maximum spanning in en dan kan de accu nooit overladen worden. Een voordeel van continu opgeladen zijn is dat dat accu's veel langer meegaan.

help

Golden Member

Een andere optie zou zijn om het hydraulische deel om te bouwen en te voorzien van een hydraulische pomp op 230V.

@help dat is inderdaad wel de beste oplossing. Dan hoeft het ook niet persee hetzelfe vermogen te zijn, met kleiner vermogen en dus kleine vloeistof stroom zal het wel langzamer omhoog gaan.

Meestal zitten er tractie accu's in die dingen, geen "gewone auto accu".

Dat kump er noe van....

een auto accu werkt ook wel, het is immers een af en toe piekgebruik. druppellader erop die je dan op een klokje zet voor een halve dag per week laden, anders verdampt het demi water door het opwarmen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2019 14:08:49 schreef fred101:
Geen idee wat een stapelaar is maar is het niet mogelijk er hand bediening op te maken ? (als je motor niet dagelijks de kelder in moet want dan zou ik voor accus gaan.)

Een stapelaar is een (relatief) simpele soort elektrische palletwagen die de mogelijkheid heeft pallets ook vrij hoog in een stelling te kunnen zetten/daar uit te halen.

Er zijn 80.000 verschillende types: op de ene kun je staan, op de ander niet, de ene kan tot ruim 3 meter heffen, op de ander is hooguit 1,2 meter de max.
Met de grootste ondingen kun je zelfs (met nogal wat oefening) 2 pallets tegelijk optillen (en er mee wegrijden): naast de hoogheffende vorken kunnen ook de ondervorken nog genoeg heffen om een pallet van de vloer te tillen.

Op de ene zit een geavanceerde motorregeling (die ook terug kan leveren op de accu), op de oudere is het nog gewoon een schakelaar voor langzaam heffen of dalen en een schakelaar voor snel heffen of dalen en een vrij simpele snelheidsregeling met relais.

Belangrijkste: al die dingen heffen en dalen al hydraulisch: een elektromotor drijft een hydrauliekpomp aan.

Ik ben daarom ook best benieuwd hoe mensen de bediening van die dingen tot een lift omgebouwd hebben...

@ Testman: ik weet het niet hoor. Als je een stapelaar als lift gebruikt praat je over een flinke langdurige belasting vergeleken met het starten van een auto, wat in de meeste gevallen secondenwerk is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik werk vaker met een stapelaar uit het jaar huifkar, accu's zijn dik 10 jaar oud en vergen intussen een 9 liter demi water op een jaar, en toch trekken die het nog als er een volle vrachtwagen pallets mee verzet moet worden. refererend aan het accu laadtoestand display, kan ik zeggen dat rijden meer stroom trekt als omhoog gaan, tenzij er ook de max aan gewicht op de lepels staat, dat is dan wel te horen, want de lagers van de pomp zijn allang verdampt.

met een stel diesel accu's kom je een eind bij sporadisch gebruik. hogere startcapaciteit is wel beter, hangt van het gewicht af wat ermee verzet. een voeding vergeet maar, tenzij je ergens nog een trafo hebt liggen van 24V ( wat er aan accu inzit ) bij 80-150A met dito diodebrug, zeg een lasapparaat of fikse oplader. een smps voeding gaat onderuit met die lasten, de pomp is immers niet geregeld zoals de motor voor rijden dus de volle motorstroom schakelt ineens in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer