Sinds afgelopen week heb ik een probleem met mijn auto.
Normaal gesproken stap je in, stop je de sleutel in het contactslot, draai je de sleutel om naar het ontstekingspunt Startpunt (waar de motor gaat starten) en begint de motor te starten totdat deze aanslaat. Je hoeft de sleutel dus niet op het ontstekingspunt startpunt te houden om de motor te starten. Je hoeft hem maar eenmalig naar de onsteekstand startstand te draaien, daarna kun je hem loslaten. De motor zal blijven starten totdat deze aanslaat.
Nu doet mijn auto dit niet meer. Ik moet de sleutel op de ontsteekstand startstand houden totdat de motor aanslaat. Als ik de sleutel eerder loslaat stopt de motor met starten (de motor slaat dus niet aan)
wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Hoe zit zon circuit in elkaar? Iets met een overname relais wat op komt als je de sleutel omdraait en afvalt als de motor aanslaat? Iemand een schema van de GOLF 6 wellicht? Ik kan er echt helemaal niks over vinden op internet. Ook geen benaming van dit systeem.
De oorzaak is naar mijn idee als volgt:
Ik stond op een schuine helling met de neus naar boven gericht. De motor was UIT en ik begon zachtjes achteruit te rollen. Toen liet ik de koppeling opkomen (ik wist niet dat ik aan het rollen was, en ik zet de auto altijd in de versnelling) en de versnelling stond in zijn 1 (niet achteruit). Dus de motor heeft voor 1 of 2 omwenteling de verkeerde kant op gedraaid.
Geen idee of dit er iets mee te maken heeft, het kan ook toeval zijn.
Auto is een golf 6 uit 2010 met een 1.2 TSI en een handmatige 6 versnellingsbak en start/stop systeem.
EDIT: Ontsteken vervangen door starten.
Ik moet de sleutel op de ontsteekstand houden totdat de motor aanslaat. Als ik de sleutel eerder loslaat stopt de motor met starten.
Dat lijkt me compleet normaal toch?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ontsteking is 1 stand terug van starten, dus dat lijkt te kloppen. Verwar je soms ontsteken met starten?
Op 2 januari 2020 14:25:53 schreef Sine:
[...]Dat lijkt me compleet normaal toch?
Nee. Bij veel moderne auto's hoef je de sleutel maar even in de ontstekingsstand te zetten en kun je deze daarna loslaten (de sleutel draait dan automatisch naar de normale "on" stand. De startmotor blijft dan echter doorstarten tot de motor aan slaat. (dit is bij mij dus ook het geval)
bij auto's met het ouderwetse systeem moet je de sleutel handmatig in de ontstekingsstand houden. Pas als de motor is aangeslagen kun je de sleutel los laten.
Duidelijk verhaal? of toch een beetje rommelig 
Op 2 januari 2020 14:28:12 schreef maartenbakker:
Ontsteking is 1 stand terug van starten, dus dat lijkt te kloppen. Verwar je soms ontsteken met starten?
Juist. je hebt gelijk. Ik verwar ontsteken met starten. Ik zal het aanpassen. Met ontsteken bedoel ik inderdaad het "ontsteken" van de startmotor
Op 2 januari 2020 14:25:53 schreef Sine:
Dat lijkt me compleet normaal toch?
Ja, vorige eeuw. Nu geef je opdracht om te starten en de auto doet de rest. Ik heb in mijn laatste drie auto's al gewoon een startknop. Die daarvoor werkte ook zo: even een tikkie geven en de auto doet de rest, dus heel even gloeien en daarna starten tot ie aanslaat.
edit: ah, er was ook nog wat spraakverwarring in het spel.
Nu kun je er over discussiëren dat Franse auto bouwers een eeuw achter lopen, maar mijn bolide (bouwj 2010) heeft gewoon een sleutel die ik in de 'start' positie moet houden tot het ding broem zegt.
Op 2 januari 2020 14:30:31 schreef GJ_:
[...]Ja, vorige eeuw. Nu geef je opdracht om te starten en de auto doet de rest. Ik heb in mijn laatste drie auto's al gewoon een startknop. Die daarvoor werkte ook zo: even een tikkie geven en de auto doet de rest, dus heel even gloeien en daarna starten tot ie aanslaat.
precies. Je geeft de sleutel een tikkie in de startstand en de auto doet de rest. Of je nu een startknop of sleutel hebt, ik denk dat deze systemen hetzelfde werken.
Op 2 januari 2020 14:34:30 schreef Sine:
Nu kun je er over discussiëren dat Franse auto bouwers een eeuw achter lopen, maar mijn bolide (bouwj 2010) heeft gewoon een sleutel die ik in de 'start' positie moet houden tot het ding broem zegt.
Begrijpelijk hoor. Lang niet alle nieuwe auto's hebben dit. Kost natuurlijk allicht een paar onderdelen meer. (overname relais etc) terwijl een systeem zoals de jouwe recht toe recht aan is. (contactslot, starter solenoid, startmotor en een accu)
Maar goed, we weten nu hoe het systeem werkt.
Heeft iemand een vermoeden waar het door kan komen?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (0%)]
Ik denk niet dat er overname relais gebruikt worden. Alles wordt zeer waarschijnlijk geregeld door de boordcomputer. Die besluit wanneer de ontsteking actief wordt en die besluit wanneer de startmotor gaat draaien. En die besluit ook wanneer de startmotor moet stoppen met draaien.
Als de computer van de bestuurder het commando krijgt om te gaan rijden zal er een programma gaan draaien dat de start cyclus uitvoert. Afhankelijk van de temperatuur en luchtdruk zal er een brandstof lucht mengsel naar de motor worden gestuurd. De ontsteking zal gaan werken en tenslotte zal de startmotor gaan draaien. Als de motor tenslotte is aangeslagen zal de computer dat zien en de startmotor weer uitschakelen. De automatische startstopsystemen werken ook op deze manier. Bij deze auto's is het al genoeg om de rem los te laten en op het gaspedaal te duwen om te zorgen dat de motor gestart wordt.
Bij de TS werkt de cyclus dus niet meer. Dat zou een sensor probleem kunnen zijn. De ecu ziet niet goed meer of de motor wel of niet loopt en stopt daarom met de startcyclus voordat de motor gestart is.
Alle auto's met een immobiliser erin kunnen op een of andere manier het starten van een auto blokkeren, wellicht speelt zoiets? Ik zou zelf kijken of er een fout code via de obd te vinden is. Zo niet dan zou ik naar het start gedeelte van het elektrisch schema kijken. Wellicht kan je het wiring diagram van de golf zo vinden. Anders moet je kijken of je ergens een werkplaatshandleiding boek kan vinden.
VW Golf 6 schema staat op https://vwts.ru/vw/g6/vw-golf-6-wiring-diagrams-eng.pdf
rob040
Golden Member
Op 2 januari 2020 14:34:30 schreef Sine:
Nu kun je er over discussiëren dat Franse auto bouwers een eeuw achter lopen...
Helemaal niet nodig, ik ben het zo al met je eens. 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Normaal bepaalde de wegrijd blokkering samen met de motor ecu of de start geautoriseerd wordt of niet.
Door het achteruit draaien van de motor kan er een start probleem gedetecteerd zijn, je moet de foutcodes even lezen en resetten.
In het ergste geval is door het achteruit draaien de distributie ketting versprongen (niet geheel toevallig, is een kwaal met de 1,2 en 1,4 Tsi). Dit kan ook een foutcode opwekken betreffende de nokkenas positie.
De motor start dan wel maar je moet lang doorstarten eer hij aanslaat.
Ik zou denk ik even naar een goede garage gaan. En als
In het ergste geval is door het achteruit draaien de distributie ketting versprongen
probleem kan zijn zou ik de wagen nog laten afslepen ook. In elk geval niet meer de motor laten draaien. Het wordt anders wel erg spannend.
Als er een tand verspringt verschijnt er een foutcode op het display (VW6)
Dat is niet geval als we TS mogen geloven. Gewoon de foutcode's uitlezen via de OBD aansluiting. Of naar een garage gaan.
Bedankt voor alle reacties. Ik had de obd2 al uitgelezen en deze gaf geen enkele melding. Ook lijkt er verder geen enkel probleem te zijn motorisch. Motor start en loopt verder niet anders dan normaal.
EricP
mét CE
Toch zou het mij niks verbazen als er iets (waarschijnlijk dan weer niet generieks) een 'storing' geeft en de boel in een soort van noodloop draait. Kun je met jouw tool ook VW-specifieke dingen doen? Of alleen generiek?
Paul Welther
Als je inderdaad een universele obd2 lezer gebruikt kan je de fout soms niet zien.
Gebruik minimaal vagcom en laat vagcom een hele uitdraai maken van alle stuurapparaten.
Als de distributie versprongen is dan moet de t.s een foutcode krijgen op de nokkenas/krukas syncronisatie .
Dan zou feitelijk het MM lampje moeten branden .
Als dat zo blijft zou je kunnen overwegen om de motorsturing te resetten. Kan je in de garage ook laten doen.
Oorzaak is wat wazig maar ik ken het uit de systemen van de landbouw. Bij zware landbouwmachines wordt het toerental van de motor vergeleken en de starter blijft draaien tot dit voldoende hoog is.
Het ZOU een sensorfout kunnen zijn maar vaak helpt het om de boel even te resetten.
Nadeel? Vaak ben je dan ook wat instellingen kwijt van radio etc al verwacht ik dit niet bij moderne radio's.
Ik zou wel opletten ivm het automatisch sluiten, sleutelherkenning etc.
Hoe deden/doen wij dit? Accu loshalen, kopje koffie, accu weer aansluiten. Meestal nodig na een verzwakte accu of startpoging wanneer de machine niet volledig stil stond. Zijn bij ons Duitse machines, vandaar dat ik dit vermoed.
Dat zal niet lukken want als het een permanente storing is komt deze gewoon weer terug .
De enigste beste remedie is distributie op tijd zetten uiteraard met nieuwe ketting en tandwielen .
Maar als er geen fout in het geheugen staat van de Pcm ook niet in het freezeframe dan zou dit gissen worden .
Dan zou je een krukas / nokkenas meting moeten doen met de scoop of deze inderdaad van tijd is .
Het moet met vag.com of vcds ook te zien zijn of de immo eraf gaat .
[Bericht gewijzigd door daandc op (43%)]
Paul Welther
Helaas geeft niet iedere sensor fout onmiddellijk een melding op het dashboard.
Het kan ook een slecht werkende remlicht of koppeling schakelaar zijn. Maar zonder goede diagnose app. ben je nergens tegenwoordig .
Dat ligt er inderdaad ook aan hoelang t.s er al mee rijdt .
Maar met vcds zou de t.s ook kunnen zien of het rempedaal of koppelingspedaal vrijgegeven wordt .
Maar een schema is in dit geval ook niet onhandig.
Ik zal vanavond eens kijken of ik deze kan vinden in autodata als ik m heb dan post ik m wel .
[Bericht gewijzigd door daandc op (18%)]
Christiaan stuur me even een mailtje als je interesse hebt in een werkplaats manual .
Ik heb al even gekeken jouw auto is uitgevoerd met een koppelingschakelaar(G476)en een rempedaalschakelaar(G100)