Philips 46PFL9706 H/12 Verticale strepen/beeld valt weg

Beste forum leden,
Ik ben Elektro Techneut maar geen ervaring tv .

Klacht: Philips TV 46pfl9706H/12 ,
*Na start goed beeld en geluid na 5 a10 minuten begin blokjes beeld >verticale strepen>beeld valt weg.
*Na een tijdje herstart helaas idem dito.
*Geluid wel aanwezig kan ook zenders zappen ,Signaal 95,kwaliteit 85

Weet helaas nog niet hoe ik e.v.t. gemaakte foto,s tv hier moet posten!

Wie kan mij op weg helpen bij deze reparatie uitdaging?
mvg,
gerritjan

Wat hier volgens mij de oorzaak gaat zijn BGA chip op mainboard begint los te komen,enige oplossing ander mainboard maar deze zijn helaas bijna niet te vinden oplossing 2 bga chip laten reballen

Hartelijk dank Maxtv voor je reactie,
Ieder geval een begin waar ik moet zoeken en verder mee kan en ook benamingen leer kennen!
Foto gepost!
gr,
gerritjan

maartenbakker

Golden Member

@maxtv: Dit is nog geen QFU-chassis, dus BGA's zijn minder gebruikelijk toch? Of zit het probleem in de (BGA van de) framerateconverter die ik op de foto zie zitten?

@Gerritjan: Treedt de fout ook op bij signaal via de HDMI-ingang en in de menu's? Het is misschien wel handig om een foto van de beeldfout te hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Kun je een foto van de voorkant met beeldfout posten, voor extra info ?

Dank voor jullie reactie,
Hierbij de gevraagde foto,s
mvg,
gerritjan

maartenbakker het zou kunnen van de framerateconverter weet niet of die ook
zo warm wordt,deze eens losschroeven en kijken of eronder een koelpat zit zoja zou het kunnen

Vermoed een BGA processor issue of een slecht werkende Video RAM geheugen... In beide gevallen moederbord..

maartenbakker

Golden Member

Is het op elke ingang en ook in de menu's?

Ik vind het inderdaad wel op defect geheugen lijken, of een losse BGA als dat in de Q55x tijd ook al speelde. Maar dan moet de fout op elke bron te zien zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 januari 2020 19:17:40 (66%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vervang de 25Mhz resonator op de t-con en de fout zal opgelost zijn, is een bekend probleem bij deze Sharp t-cons

Bedankt William voor je reactie,
Zal mooi zijn als dit de oplossing zou zijn maar waar kan ik deze 25 Mhz resonator
vinden (hoe ziet deze eruit ?).
En is die e.v.t. door mij met ,,kleine componenten,weerstanden ,condensators e.d.,, print soldeerervaring te vervangen op mijn Tcon?
gr ,
Gerritjan

Op 12 januari 2020 20:54:51 schreef william1967:
Vervang de 25Mhz resonator op de t-con en de fout zal opgelost zijn, is een bekend probleem bij deze Sharp t-cons

Bedoel je de resonator 1T21 (24MHz) op het bolt-on moduul?

maartenbakker

Golden Member

@Gerritjan: de print die je toont is de bolt-on, ook wel framerateconverter genoemd. De TCON zit aan de andere kant van de bolt-on onder een blikken afschermplaatje.

@BenI2C: ik gok dat William het verschil kent tussen de bolt-on en de TCON, maar dubbelchecken kan nooit kwaad.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 13 januari 2020 00:38:35 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok,MaartenBakker,Dus de Tcon moduul zit onder het metalen plaatje zie afbeelding.
Ik kan op deze moduul ook geen Resonator met aanduiding 1T21 vinden!
De 1T serie aanduiding kan ik wel vinden op de bolt-one/frameraeconverter moduul genoemd
maar helaas nog niet de Resonator 1T21 kunnen vinden??Waar zou die kunnen zitten?.Wel de 1T20-22-23-24 links naast de koelplaat op de moduul.
Betekend als ik deze Resonator 1T21 (Waarde/bestel aanduiding ?)vervang zal het probleem zijn opgelost?
Waar kan ik deze 1T21 e.v.t. bestellen ?
Alvast allen dank voor jullie info,
Ik laat weten als het gelukt is!
gr,Gerritjan

maartenbakker

Golden Member

1T21 zou het positienummer van de resonator op de bolt-on zijn, dus die verwijzing zal je inderdaad niet op de TCON vinden. Voor de zekerheid kun je nog even wachten op bevestiging dat het inderdaad om de resonator op de TCON gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze moet je hebben en die zit niet op de BOLTON maar op de T-con , deze vindt je achter de metalen kap onderaan in het midden. Het is een klein keramisch ettertje waarvoor je de nodige skills nodig hebt kwa solderen en desolderen.

Bedoel je de resonator 1T21 (24MHz) op het bolt-on moduul?

Die 1T21 is het dus niet.
Zie laatste bericht "William 1967"

William 1967,Hartelijk dank voor je info en oplossing!
Inmiddels 25 Mhz Resonator Ceramic besteld .
In afwachting !

Dank voor de positie foto!
gr,Gerritjan

Beste Forum leden,
Mijn Philips TV is weer Ok,Prima strak Beeld .
Ik wil alle forum leden bedanken voor hun bijdrage, met name Wiliam76 die uit ervaring deze oplossing de Resonator 25Mhz te vervangen op de tcon aangaf.
hartelijk dank,

Hiermede sluit ik deze Klacht van mijn TV af op dit Forum!.
Gerritjan

Zo'n klein pestdingetje en de TV stopt... Maar ook ik ben verrast!

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Forum leden,

Met interesse lees ik deze post. Ik heb ook dit model Philips TV met hetzelfde probleem.
Ik heb de TV gisteren opengemaakt en het T-CON board gevonden. Dit T-CON board komt overeen met de foto's die zijn gepost.

Ik heb een vraag over 25 Mhz Resonator Ceramic.
Ik heb de link van william1967 (dank daarvoor) naar de website van Farnell geopend waar je de resonator kan kopen alleen als ik daar de foto bekijk van de Resonator dan lijkt die niet overeen te komen met degene die op de T-CON board zit.
Ik heb weinig ervaring met SMD componenten en resonators dus ik weet niet hoe die eruit zouden moeten zien.

Die op de website ziet er qua vorm en kleur anders uit en is volgens de omschrijving 3 pins. Helaas zie ik geen foto van de pin aansluitingen.
Die op het board lijkt 6 pins te zijn of zijn de 3 pinnen aan de ene kant hetzelfde als de 3 aan de andere kant?

Kunnen jullie mij hier meer duidelijkheid over geven?

Alvast bedankt voor de moeite!

De kleur van het onderdeel maakt niet uit, het gaat om de functie en werking. Het onderdeel heeft 3 aansluitingen en geen 6. Als je het ding los hebt dan zie het dat, de aansluitingen lopen onder het onderdeel door en links is verbonden met rechts of hoe je het ook noemen wil.