Dag allemaal,
Op dit moment een nieuwe op het forum, en om maar met de deur in huis te vallen:
Had onlangs een JVC A-S3 versterker gekocht. Deze deze het prima, totdat ik toch wat teveel vroeg van de versterker. Stom, gewoon proberen 6 ohms systemen op beide uitgangen te zetten.
Aangezien ik student mechatronica ben heb ik me eens verdiept in de elektrotechniek van de amplifiers. Een interessant onderwerp gevonden op een Frans forum waar een lid hetzelfde probleem had. In plaats van dat de zekeringen dr doorheen schieten gaat de condensator lekken.
Dus ik maar eens gelijkwaardige condensatortjes vervangen (van die dikke 6300uF), schakelde het systeem nog steeds niet aan. Voor de condensatoren in dezelfde schakeling zitten ook een 3 pin diode.
Dit heb ik vervangen met sterkere diodes, gelijk aan de foto's op het forum, referentie: https://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?t=11906
Nog geen resultaat, nu alle kapotte componenten zijn vervangen maar eens de trafo doormeten. Waarschijnlijk heeft deze de geest gegeven.
Dus de JVC zal even aan de kant worden gezet. Misschien mensen die een idee hebben wat er nog meer mis mee is?
Ondertussen maar weer eens rond gekeken op marktplaats. Weer wat anders gezien... Ik kan de versterker niet eens op internet vinden, er wordt op vermeld: Secram Super 10.
Hoor graag reacties wat jullie erover denken!
Groetjes
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als je mechatronica studeert is er eigenlijk geen geldig excuus voor willekeurige componenten vervangen in de hoop dat hij het per ongeluk een keer gaat doen. De schakeling proberen te begrijpen, onderdelen doormeten en de schakeling onder spanning meten, geeft een veel beter resultaat.
Ongeacht welke nieuwe versterker je op dezelfde manier probeert te repareren, gaat de kans op een goed resultaat niet omhoog. Of een versterker het weer doet na vervangen van willekeurige onderdelen, bepaal je met een dobbelsteen of een ander instrument van kansrekening.
Nouja, je hebt in ieder geval aan de trafo gemeten, dat is een goed begin! Wat heb je precies gemeten en wat waren daar de uitkomsten van?
P.S. Secram Super 10 zegt me niet veel, waarschijnlijk een label van een lokale importeur van ene Japans, Taiwanees, Koreaans of Hong Kong apparaat.
Dat zijn best ondergewaardeerde apparaten en ze komen niet zoveel voor als je zou denken. Zou ik dus wel iets zorgvuldiger aanpakken. Eerst nog een keer naar de JVC kijken misschien.
Die Secram lijkt op versterkers van midden 70'er jaren. Ik schat iets ouder dan je JVC. Maar kan ook best een retro-apparaat zijn.
Als je twee keer twee 6 ohm luidsprekers op je JVC hebt gehad, en flink hebt geblazen, zouden de eindtransistoren eruit kunnen liggen. Rond die tijd werden dacht ik ook STK modules toegepast door JVC (dit zijn wat vermogenstransistoren, wellicht inclusief stuurtransistoren, in een enkele behuizing: dan zitten er één of twee zwarte blokken van ~5x4cm op de koelvin). Maar er zouden ook allerlei andere dingen stuk kunnen zijn (inclusief luidsprekerbeveiligings zekeringetjes die destijds nog wel eens werden gebruikt).

Ik ben het met Maarten eens dat jij voor een student electronica een merkwaardige manier van repareren hebt.
Eerst ga je kijken wat er wel en niet werkt in zo'n versterker. Branden er misschien schaal of indicatie lampjes Als wel niet het geval is ga je met een geschikte voltmeter kijken waar er in de versterker wel en geen spanning is. Weet je waar er geen spanning is dan ga je nadenken over dat zou kunnen veroorzaken.
Je hebt die versterker waarschijnlijk gesloopt door hem over te belasten. Daardoor zullen er zelden of nooit condensatoren sneuvelen. Dus waarom je die verwisseld hebt is een grote raadselachtige gok. Aan electronica kun je bijna nooit gewoon zien wat er stuk is. En condensatoren lekken zeer zelden en zichtbaar lekken is helemaal een bijzonderheid. Diodes kunnen wel sneuvelen door overbelasting. Die zijn echter heel eenvoudig te meten en/of testen. Transformatoren, zeker zo'n zware voedingstrafo gaan ook niet zonder veel protesten kapot. Als die defect geraakt door jou overbelasting speelactie had je dat wel gehoord en geroken. In versterkers uit die tijd werd vaak een of andere bruine kit of lijm gebruikt om zware componenten vast te lijmen. Vermoedelijk heb jij die viezigheid aangezien voor de elco lekkage.
Vermoedelijk als die versterker echt helemaal niets doet is er ergens gewoon een zekering gesneuveld. Jij kunt hem waarschijnlijk alleen niet vinden omdat die er misschien een beetje anders uitziet dan jij denkt.
Dit soort van dingen is wat anders dan een versnellingsbak waar je direct kunt zien wat er loos is. Een afgebroken tand kun je met het oog wel vinden. Het op de juiste manier samen stellen van een tandwielkast is echter een ander verhaal. Als je daar net zo makkelijk over denkt als je over electronica denkt wordt ook dat niets.
Ik denk dat jij bij die mecha studie van jou de tronica een beetje vergeten bent.
Op 30 januari 2020 21:28:33 schreef r-p:
Die Secram lijkt op versterkers van midden 70'er jaren. Ik schat iets ouder dan je JVC. Maar kan ook best een retro-apparaat zijn.Als je twee keer twee 6 ohm luidsprekers op je JVC hebt gehad, en flink hebt geblazen, zouden de eindtransistoren eruit kunnen liggen. Rond die tijd werden dacht ik ook STK modules toegepast door JVC (dit zijn wat vermogenstransistoren, wellicht inclusief stuurtransistoren, in een enkele behuizing: dan zitten er één of twee zwarte blokken van ~5x4cm op de koelvin). Maar er zouden ook allerlei andere dingen stuk kunnen zijn (inclusief luidsprekerbeveiligings zekeringetjes die destijds nog wel eens werden gebruikt).
En dan moet je wel weten of je de goede koopt. Ik heb er ooit een binnengekregen, die onbelast al gelijk weer sneuvelden. Bij het openmaken waarom. bleek dat de chipjes die de eindtransistors vormden minder dan een kwart van oppervlakte waren in vergelijking van de originele hybride, die defect geraakt was door het loskrimpem van de pootjes. Gewoon fakes dus. Eigenlijk zou je die dingen om de paar jaar even modten checken of gewoon nog eens doorsolderen....
Op 30 januari 2020 21:32:25 schreef Ex-fietser:
Ik ben het met Maarten eens dat jij voor een student electronica een merkwaardige manier van repareren hebt.Eerst ga je kijken wat er wel en niet werkt in zo'n versterker. Branden er misschien schaal of indicatie lampjes Als wel niet het geval is ga je met een geschikte voltmeter kijken waar er in de versterker wel en geen spanning is. Weet je waar er geen spanning is dan ga je nadenken over dat zou kunnen veroorzaken.
Je hebt die versterker waarschijnlijk gesloopt door hem over te belasten. Daardoor zullen er zelden of nooit condensatoren sneuvelen. Dus waarom je die verwisseld hebt is een grote raadselachtige gok. Aan electronica kun je bijna nooit gewoon zien wat er stuk is. En condensatoren lekken zeer zelden en zichtbaar lekken is helemaal een bijzonderheid. Diodes kunnen wel sneuvelen door overbelasting. Die zijn echter heel eenvoudig te meten en/of testen. Transformatoren, zeker zo'n zware voedingstrafo gaan ook niet zonder veel protesten kapot. Als die defect geraakt door jou overbelasting speelactie had je dat wel gehoord en geroken. In versterkers uit die tijd werd vaak een of andere bruine kit of lijm gebruikt om zware componenten vast te lijmen. Vermoedelijk heb jij die viezigheid aangezien voor de elco lekkage.
Vermoedelijk als die versterker echt helemaal niets doet is er ergens gewoon een zekering gesneuveld. Jij kunt hem waarschijnlijk alleen niet vinden omdat die er misschien een beetje anders uitziet dan jij denkt.
Dit soort van dingen is wat anders dan een versnellingsbak waar je direct kunt zien wat er loos is. Een afgebroken tand kun je met het oog wel vinden. Het op de juiste manier samen stellen van een tandwielkast is echter een ander verhaal. Als je daar net zo makkelijk over denkt als je over electronica denkt wordt ook dat niets.
Ik denk dat jij bij die mecha studie van jou de tronica een beetje vergeten bent.
Als je wil repareren, dan moet je van alles weten, terwijl je met vervangen meteen kunt beginnen. Aanvankleijk geeft dat nog een goed gevoel ook, totdat je de boel inschakelt en de electronica een lange neus naar je maakt 
@Ledlover
Misschien heb je wel gelijk. Tegenwoordig moet alles zo en als YouTube het niet weet dan kan het niet en moet het weg. Ik was 12 of 13 en repareerde regelmatig wat zoals tv's (nog met buizen) enzo. Ging je daar zo zorgeloos te werk dan werd je gelijk knalhard afgestraft als je iets stoms deed. De straf kon zelfs een zeer boos ongeluk zijn. Je moest dus wel erg nadenken voor je ook maar iets ging doen. Ik had geen internet en faculteit om informatie te halen over hoe je iets moest repareren. Alleen een biep met een zeer beperkt aantal technische boeken. Toch repareerde ik best veel en succesvol.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Vroeger was alles beter...
maar wel beetje belerende ouwe mannen clubje hier zeg (en dan ben ik zelf 55 haha).
Zonder aan te klooien leer je het meest, ook al is dat niet altijd doelmatig.
@TS
Hoe weet je zeker dat de trafo defect is, heb je dat gemeten zowel onbelast als belast?
Ben het met jullie eens dat ik niet zomaar moest vervangen, vanmiddag eens gaan verder meten 
Ga update doen wanneer het gebeurd is. En ja als elektrotechnicus kan je ook niet alles weten. Dat is gewoon een ervaring. Ben nu pas een maand bezig met de HiFi systemen. Heb een mooie PDF gevonden met het gehele circuit.
Heb nog iets gevonden. Aan de buitenkant zit nog een zekering. Deze is kapot gedraaid door de vorige eigenaar. Denk dat dat het probleem is.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Het probleem zit hem net in die bruine lijm...
Die smurrie wordt na een lange tijd geleidend! Daar zijn veel apparaten van kapot gegaan, een bekend probleem.
Het goedje tast zelfs de onderdelen zelf ook aan, inclusief de aansluitdraden die Groen/Zwart worden.
Die bruine lijm vreet na lange tijd aan je print en de onderdelen, en wordt elektrisch geleidend!
Die moet je allemaal zorgvuldig wegschrappen en verwijderen.
Ook goed oppoetsen met IPA en een oude tandenborstel.
Sommige onderdelen zul je moeten los solderen om goed proper te kunnen krijgen.
Dank voor deze informatie.
Hoera de transformer is niet dood. Het is een zekering die kapot was. Wanneer ik het circuit nu inschakel kanllen meteen de zekeringen dr uit. Op 1 of andere manier is die combinatie van de diodes op die manier niet goed. Lijkt er toch op dat die kapot zijn en ja de lijm zat overal inderdaad.
Nu heb ik dit plaatje gevonden
Dit is de diodebrug die ik ook heb alleen los van elkaar. Oftewel 4 punten van wisselstroom om zo 1 gelijkstroom te creëren.
Dus voor de plus moet ik de diodes zo hebben dat:
2 wisselstroom komen beide binnen in de anode en komen samen in 1 punt om zo aan de cathode de plus te creëren.
Voor de min andersom.
Werkt niet ?
Even 5 A zekeringen aanschaffen dan maar. Vind het vreemd want er is ergens kortsluiting. Gelukking heb ik geen proper meetinstrument voor condensatoren ?
Iemand nog een ideetje
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik zou aanraden om verdere schade aan de versterker te voorkomen, tot je de kortsluiting gevonden hebt, om een lamp van 25W-40W in serie op te nemen in het netsnoer. Wel een gloeilamp, geen led lampen! Mag ook een halogeen lamp zijn.
Zo verlaag je secundair de spanning en de stroom die er in het circuit loopt.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
In deze versterker zit GEEN STK plak maar gewoon eind transistoren.
Daar zal er wel een of meer van in sluiting liggen.
En zoals @CrossFireX al aangeeft een lamp in serie zetten.
Inderdaad gewone transistoren.
Ik meet rare waardes dus die moeten vervangen worden
Ben benieuwd volgende week maar weer mee verder...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Die laatste zin snap ik even niet?
Rare waardes voor mij zijn de ene kant op 0.7 meten, maar omwisselen van + en - geeft mij geen 1 op de meter weer maar een getal van 0.2 en eentje 0.9.
In de bijlagen is te zien welke transistor het is de pinout is anders dan gewoonlijk.
Ga ze er inderdaad nog uit halen om even apart te meten, zag in ander forum dat het circuit niet helemaal kan zijn ontladen wat rare cijfers kan geven.
Of is dit niet slim om te doen?
Op 31 januari 2020 18:46:21 schreef MetDeVlamInDeCondensator:
Die laatste zin snap ik even niet?Rare waardes voor mij zijn de ene kant op 0.7 meten, maar omwisselen van + en - geeft mij geen 1 op de meter weer maar een getal van 0.2 en eentje 0.9.
In de bijlagen is te zien welke transistor het is de pinout is anders dan gewoonlijk.
Ga ze er inderdaad nog uit halen om even apart te meten, zag in ander forum dat het circuit niet helemaal kan zijn ontladen wat rare cijfers kan geven.
Of is dit niet slim om te doen?
Weet wat je meet !, en vingers niet mee meten, net als de rest van de schakeling afkoppelen!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de overgangen 1 kant op 0,7V meten op de diodestand, dan liggen ze niet in kortsluiting, dus waarschijnlijk niet opgeblazen.
Er is een klein kansje dat ze een beetje lekken, dat kun je alleen meten als je ze lossoldeert, maar meestal zegt de versterker BOEM en raken ze kortgesloten of onderbroken.
Grote kans dus dat de eindtrappen goed of niet heel erg stuk zijn.
Dit noem ik een rare waarde:
De transistor begint met een B, dus is een PNP.
Dat houd in zwart op base, rood op emitter zoals op dit plaatje
Maar wanneer andersom krijg ik dit
En ja dit is goed want van deze kant gezien is rechts de base, staat ook angegeven op het circuit.
Als dit zo is dan is het transistor niet goed?
1.. Heb je een volle batterij in die multimeter? Bij een beetje lege batterij werken deze meters niet goed meer en krijg je rare waarden.
2.. Meet je met de multimeter in de diode stand of anders?
2.. 0,738 volt is een mooie waarde voor een PN overgang in doorlaat.
3.. De waarde 1130 is ook een goede waarde als je de PN overgang tegengesteld meet en de transistor nog in het circuit zit.
4.. Deze PN overgang lijkt mij goed. Nu de andere nog even meten.
Dit is in elke geval een manier om de versterker weer werkend te krijgen. Systematisch de mogelijke oorzaken en fouten aflopen.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (12%)]
Alles netjes 700 aangeven, en de "verkeerde" kant op allemaal 1200 en 1900 als waarde. Geen 000 want dat is kortsluiting.
Dus deze eindtrappen zijn prima als die bewering klopt.
Of dan toch maar eens uit het circuit halen?
Hoera het geheel werkt weer!
Blijblijblij
Doordat het nieuwe diode niet goed vast was gesoldeerd is hij los gesprongen stom
Klinkt weer goed nu het geheel weer proper in mekaar zetten en een nieuwe fuse kastje zoeken, want die ligt nu uit mekaar:-(
Bedankt voor jullie tijd veel geleerd in dit onderwerp