Ik heb een Philips Steamium NP3900. Dat is een streamer/radio. Dat ding geeft een heel mooi geluid, alleen werkte de rest van het apparaat al bijzonder slecht, nu doet ie het helemaal niet meer. Loopt software matig vast. Nu kan ik hem wegpleuren, maar ik maak hem eerst maar even open. Toen ontstond het volgende idee: Alle electronica eruit, speakers laten zitten, en een Bluetooth ontvanger met versterker erin bouwen. Dat lukt allemaal wel, maar nu komt mijn probleem: er zitten twee "bass" speakers in en twee tweeters. Hoe ga ik die aansluiten? Tweeter is 5 Watt bij 12 Ohm, de bass speaker is 10 Watt bij 8 Ohm. Nu denk ik dat die bass speaker niet zo'n probleem zal hebben bij te veel hoog, maar de tweeter moet wel beschermd worden. Dus concreet mijn vraag: wat kan ik tussen de tweeter en versterker plaatsen om de tweeter te beschermen?

Je zal een scheidingsfilter moeten maken. Grote probleem, de kantelfrequentie. Hoe ver gaat je bas en hoe laag mag je tweeter? Dat zou nog wel eens natte vingerwerk kunnen worden. Meestal is er over dit soort speakers niet veel bekend.

Ik zou denken dat er nu ook filters op de PCB moeten zitten.

Edit: blijkbaar zijn het Pioneer speakertjes maar geen verdere info te vinden.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (12%)]

Kijk even op de print of in het schema hoe het oorspronkelijk zat. Dikke kans dat er een bipolaire elco in serie met de tweeter zat. Philips' subcontractor heeft in dat geval de waarde al voor je uitgerekend en als je zuinig bent kun je de oude hergebruiken.

Is overigens geen beveiliging, maar een scheidingsfilter.

Bedankt voor de snelle reacties!
Dat zal inderdaad wel op de originele pcb zitten, alleen is dat allemaal smd, dus erg klein en dubbellaags. Daardoor zijn de sporen moeilijk te volgen. Ook ziet een aantal grotere componenten als elco's met dikke klodders kit vast gelijmd waardoor je de printsporen daar ook niet kunt volgen helaas. Dat het een scheidingsfilter heet weet ik inderdaad, en met de bescherming bedoel ik dat de tweeter niet de laagste frequenties te verwerken krijgt.

Dit is de originele pcb. Rechts de twee connectoren waar de bass speaker en de tweeter op aangesloten zaten. Is er een manier om aan het originele schema te komen?

Zoek eens naar de datasheet van de TPA3113D2, dat geeft een indicatie hoe het gezeten heeft.

Goeie tip! Morgen ga ik adhv de pin lay-out van deze chip even verder zoeken.

Klasse D, dat zou wel eens een aparte constructie kunnen zijn. Bijvoorbeeld een bi-ampliconstructie waarbij het scheidingsfilter vóór de eindtrappen zit en het ene kanaal van de chip voor de woofer is en het andere voor de tweeter. Dan heb je er niets aan en zul je je seriecondensator zelf moeten uitrekenen. Uitzoeken is wel altijd leerzaam, en misschien valt het mee.

Echt heel "hifi" zal het toch wel niet worden, dus een beetje gokken moet kunnen. Ik zou iets van 10kHz proberen.

Er blijken inderdaad twee van deze versterker ic's op te zitten met ieder twee uitgangen. 1 voor laag en 1 voor hoog. Dus filteronderdelen ga ik niet tegen komen helaas.

Volgens deze site een 1,33 uF bipolair maar gaan proberen voor 10kHz.
https://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/SpeakerCrossover/

Als crossover frequentie in een 2 speaker systeem is 10kHz veel te hoog. Meestal wordt 2.5~~3kHz gebruikt...

https://soundcertified.com/wp-content/uploads/2018/02/2-way-speaker-crossover-diagram.jpg

Ik denk ook dat 10kHz vrij hoog is, zelfs al zijn het kleine speakertjes. Eventueel kun je gewoon de elco in kleine stapjes vergroten tot het goed klinkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Ik heb het idee dat dit niet een volwaardig twee weg systeem is, maar dat de tweeter als aanvulling is gebruikt. Hij is ook best klein in diameter, nog geen 1 inch. Ik ben er dan ook huiverig voor hem te zwaar te belasten. Ik zal eens beginnen met 6000Hz, of wat er in de buurt komt qua waarde van de condensator.

Zet er een bidirectionele 6.8 of 7.5v TVS over de tweeter (bijv. de P6KE7.5CA) die beschermt de tweeter tegen te hoge vermogens.
Dan kun je rustig met je filter experimenteren...

Een tweeter hoeft trouwens niet groot te zijn om veel geluid te kunnen produceren... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]

...maar als ie al vanaf 3k moet werken heb je toch wel een redelijk oppervlak nodig! Goed, 10k wissel is inderdaad vrij hoog. In dit geval zou het wel goed kunnen zijn omdat de "woofer" (quotes omdat het meer een breedbander is) waarschijnlijk al heel hoog komt. De tweeeter trekt het alleen een beetje bij tot aan 20k.
Anyway, gewoon proberen dus.

Dat ga ik inderdaad doen. Onderdelen zijn besteld: 7,5V TVS en 2,2uF om alles onder de 6000Hz weg te filteren. Iedereen hartelijk bedankt voor de input!

Had je niet beter een reeks elco's kunnen bestellen? Nu kun je nog niks uitproberen.

Schakeling B over de tweeter voldoet prima. Voor de 'puristen' (AKA audiofielen) kan ook nog schakeling A gebruikt worden.
De TVS diode heeft een capaciteit van ~5nF, dat heeft enige invloed op het geluid (hoor je echt niet).
Twee 1N4007(5407) antiparallel brengt dit terug tot ~10(30pF)...

Ik zie, chloor houdende lijm op de print bij de potkernen, dus dat goedje wordt nog steeds gebruik. Gaat bij veroudering geleiden, en tast koper aan!