Ik heb een H brug gemaakt zoals deze
http://www.leang.com/robotics/info/circuits/hbridge.gif

Enkel heb ik gerwerkt met TIP122 ipv TIP120 en R=1k

Maar op mijn uitgangen krijg ik enkel maar 5V ipv de aangelegde 14V.

Wat doe ik mis ?

Laat me raden......

Je stuurt de basissen van de transistoren met 5V (vanuit je logica).
Hint: de bovenste transistoren zijn gewoon emittervolgers.

Op 11 maart 2005 14:16:56 schreef Xenobinol:
Laat me raden......

Je stuurt de basissen van de transistoren met 5V (vanuit je logica).
Hint: de bovenste transistoren zijn gewoon emittervolgers.

idd
Nog een hintje ? Weerstanden te groot ?

Nee, de bovenste torren zijn emittervolgers. Met een grote of kleine weerstand... Het blijven emittervolgers :)

Pak voor die bovenste eens PNP. Wel de sturing ff aanpassen.

Eerder te klein: 20mA sourcen uit logica?
Je kunt beter losse voorschakeltorren (BC547)gebruiken, voor elke TIP 1. De bovenste twee torren gaan nooit goed open omdat de basis spanning te laag is.

<foutje, dacht kant en klare oplossing te hebben, maar was zonder niveau aanpassing>

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

En welke PNP hoort het best bij deze NPN?

complement is TIP125.

@jeronimooo: TIP120 is NPN darlington met ingebouwde klemdiode.

TIP125 is een PNP darlington met ingebouwde klemdiode

Fout prentje :$[/img]

OP deze manier dan ?

Dank u

[Bericht gewijzigd door Schizo op ]

Op 11 maart 2005 15:36:12 schreef Schizo:

OP deze manier dan ?

Dank u

NEE!!!

Straks liggen al je torren eruit.
De bovenste twee torren staan namelijk altijd open, het maakt niet uit of je daar 0V of 5V aanbied, ze staan altijd open.
Je zult de basisspanning altijd naar de 14V toe moeten sturen.
Volgende poging :-P

OP deze manier dan ?

Nee, niet op die manier... Tenzij je je signaal lijnen tussen Vcc en GND op en neer kunt trekken (en dan nog heb je ff sluiting gedurende de flank). En in de eerdere post gaf je al aan dat je uC 5V doet en Vcc 14V is.

[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]

Op 11 maart 2005 16:04:51 schreef Boer:
hier :

http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hb.gif

Das inderdaad een bruikbaar circuit, als je A hoog maakt (+5V) dan kan er stroom lopen van Q1 --> belasting --> Q4
Als je B hoog maakt, kan er stroom lopen van Q2 --> belasting --> Q3

Als je zowel A als B hoog maakt dan kan de stroom lopen via de twee bovenste transistoren (indien dit een reactieve last is), via Q1 --> belasting --> body diode Q2 of Q2 --> belasting --> body diode Q1.

Dus als ik het goed heb moet dit een vereenvoudigt schema voorstellen:
http://gradict.kahosl.be/brechtel.wancour/%5Ffiles/easy.PNG

Kan iem zeggen hoe ik aan de waarde van R1 kan geraken ?

Het probleem is dat je een emittervolger hebt, de spanning op de motor word dus doorgegeven aan de emmitter met 0.7 volt spanningsval. Je zult dus eerst het voltage op moeten hogen met een op-amp of een collector schakeling. Dan kun je de volle 14v eruit halen en klopt het schema.

Wat is er mis met het schema in het linkje van Boer?

Op 11 maart 2005 17:46:10 schreef Schizo:
Dus als ik het goed heb moet dit een vereenvoudigt schema voorstellen:
[afbeelding]

Kan iem zeggen hoe ik aan de waarde van R1 kan geraken ?

Ik pak altijd de minimale hfe van de transistor of darlington en de maximale stroom die er gaat lopen, daar ga ik dan nog een stukje boven zitten.

Dus stel er loopt maximaal 2 ampere en de minimale hfe van je darlington is 500 dan heb je minimaal 4 mA door de basis nodig.
En dan gewoon uitrekenen: 11,2 / 0,004 = 2800 ohm.
Een weerstand van 2200 ohm zou het dan best doen.
Al gaat je motor het dan niet zo goed doen als de piekstromen nogal groot worden dus dan zou ik een weerstand van 560 ohm pakken.

Zelf gebruik ik altijd deze H-brug:

http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/H-brug.png

Deze heeft alleen geen kortsluitbeveiliging dus die zou ik dan maken met een lm317 oid.

Nog mooier is het als je MOSFET's gebruikt :-P

Op 15 maart 2005 13:53:58 schreef Xenobinol:
Nog mooier is het als je MOSFET's gebruikt :-P

nb. diodes zijn niet nodig. Gatespanning van 5V kan te weinig zijn. Werkt waarschijnlijk wel met klein motortje. Anders gatespanning omhoogkrikken met tor en weerstand.

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/basic%20-%20H-bridge%20FETs%20004.png

Als het om kleine stromen gaat, kun je het best een L293D nemen. Hier zitten zelfs al 2 H-bruggen in.

Op 15 maart 2005 14:00:27 schreef ikkedus:
nb. diodes zijn niet nodig. Gatespanning van 5V kan te weinig zijn. Werkt waarschijnlijk wel met klein motortje. Anders gatespanning omhoogkrikken met tor en weerstand.

1N4004 als klemdiode??? zou ik niet doen, dit zijn gewoon gelijkricht dioden en dus rétè traaaaaag.
Dit circuit is ook alleen maar geschikt voor een voedingspanning van 5V ofzo, want er is geen signaal aanpassing voor de bovenste (P-channel) MOSFET.
En er is ook totaal geen rekenschap gehouden met de dode tijd tussen de ondersten en de bovenste transistor, er zal dus altijd wat shoot-trough plaats vinden.

Op 15 maart 2005 14:32:00 schreef Xenobinol:
1N4004 als klemdiode??? zou ik niet doen, dit zijn gewoon gelijkricht dioden en dus rétè traaaaaag.

Freddy had dat al eens uitgetest. Bleek nauwelijks verschil te zijn met betere kwaliteit als 1N4148. Maar die kunenn dus sowieso weg, geen punt van discussie.

Dit circuit is ook alleen maar geschikt voor een voedingspanning van 5V ofzo, want er is geen signaal aanpassing voor de bovenste (P-channel) MOSFET.

Moet zelfde zijn idd, maar niveau moet je dan ook aanpassen door daarvoor de voeding van de motorvoeding te nemen en niet een aparte 5V.

En er is ook totaal geen rekenschap gehouden met de dode tijd tussen de ondersten en de bovenste transistor, er zal dus altijd wat shoot-trough plaats vinden.

Tsja, zelfde principe wordt zelfs voor IC's gebruikt. Blijkbaar is het voordeel van de eenvoud groter dan het nadeel van de korte kortsluiting.

Hier snap ik niets van.

Bij de bovenste mosfets is het toch zo, dat er een negatieve spanning op de gate moet staan (t.o.v. de source) om de mosfet te laten geleiden?
Of er nou 0 volt of 5 volt op de gate staat, da's altijd minder dan de source-spanning van 14 volt.
Dan zijn de twee bovenste mosfets toch altijd beide in geleiding, of zie ik dat verkeerd?

Op 15 maart 2005 15:42:01 schreef logic:
Of er nou 0 volt of 5 volt op de gate staat, da's altijd minder dan de source-spanning van 14 volt.

Zo

http://home.wanadoo.nl/sepeezebinkhorst/misc/basic%20-%20H-bridge%20FETs%20100%20-%20niveau-aanp.png

Ah, nu begrijp ik het weer. ;-)