Transformators uit pc voeding

maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2020 19:07:44 schreef rew:
[...]Bovendien:
Met actieve PFC zit er een step-up-converter tussen de gelijkgerichte netspanning en de hoogspannings condensator. Of ze daar dan ook gebruik van maken door de spanningsvariatie in de PFC DCDC op te vangen weet ik niet. (Ik verwacht van wel: Je hoogspannings C kan dan een factor twee kleiner! Maar misschien doorzie ik niet direct alle consequenties...).

Televisies hebben een vaste spanning van meestal tussen 380 en 400V achter de PFC, dat maakt de converter mogelijk ook makkelijker te ontwerpen en/of efficiënter. Ik verwacht dat dat bij computervoedingen (deels van dezelfde fabrikanten zoals Delta Taiwan) hetzelfde is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ook nog diverse van die trafo's liggen van oude pc Psu pcb maar wist eigenlijk ook niet wat mee te doen. Meer voor de fun er enkele gesoldeerd voor evt koperdraad te hergebruiken. Maar wist ook niet dat die speciale trafo's waren dus weer wat geleerd hier :P
Maar zijn er nog andere nuttige dingen mee te bedenken?
Of kan ik beter iets haken van de koperdraad, als er dik genoeg koperdraad inzit :+

Lucky Luke

Golden Member

Op 9 februari 2020 16:08:01 schreef ohm pi:
Voor een plasma-aansteker zijn ze totaal ongeschikt.

Op 9 februari 2020 18:05:24 schreef Lucky Luke:
[...]
Daar hoor ik een uitdaging in... (Ik heb er ook nog een paar liggen, waaronder ook een paar mèt specificaties)

Op 9 februari 2020 21:24:36 schreef ohm pi:
[...]Ik wacht met spanning af.
Ik wens je oprecht succes met deze uitdaging. Ik zou het mooi vinden als het je lukt.

Je hebt gelijk. Ik kom niet verder dan ongeveer 1 kVpp, en daar krijg je geen aansteker mee voor elkaar.
(Zowel ik als mijn 'scope worden trouwens wat ongemakkelijk van dat soort spanningen, dus wellicht is er nog wat meer uit te persen, maar niet veel).

Wat wèl lukt, is er een neonlampje op laten branden:

Dit is rechtstreeks vanuit mijn functiegenerator gevoed, de primaire van de trafo wordt dus "geclamped" en kan niet opslingeren. Ik heb ook nog met een fetje geëxperimenteerd, dan slingert de primaire wel op, maar minder dan ik verwachte. Ongeveer het dubbele of net iets meer van de spanning die ik aanbiedt. Met de trafo gevoed uit de functiegenerator kom ik tot iets van 700 Vpp aan de secundairste kant van beide trafotjes. (seccundaire van de 2e trafo vanaf de bron) De functiegenerator geeft dan ongeveer 20 Vpp. (10 vpp in 50 Ohm wat die trafotjes echt niet zijn). Met een fetje zodat de boel kan opslingeren tot meer dan 20 Vpp primair, kom ik wel tot boven de 1 kV op de secundairste (Maar dan kan ik het weer niet meer meten).

Voor wie nog niet goed naar de foto gekeken heeft, kijk even hoe het neonlampje aangesloten zit.
1 poot hangt los.
Afhankelijk van of de 'scope wel of niet is aangesloten (capaciteit?) werkt dit rond de 150 kHz tot 300 kHz.

Op 11 februari 2020 00:56:27 schreef SparkyGSX:
@Lucky Luke: het moet dan wel een transformator van een flyback converter zijn om mee te beginnen, zonder airgap in de kern, zoals bij een forward converter, is hij echt ongeschikt als storage coil.

Mag ik dat voor de duidelijkheid lezen als:
"@Lucky Luke: het moet dan wel een transformator van een flyback converter zijn om mee te beginnen - met airgap, want zonder airgap in de kern (zoals bij een forward converter) is hij echt ongeschikt als storage coil.

Want inderdaad, ik hoop(te) op wat opslingering / energie-opslag in de spoel.

Je loopt ook het risico dat de primaire isolatie doorslaat van één uiteinde naar een andere winding, vooral op de plaats waar die uiteinden naar buiten komen, en vaak tegen de andere windingen liggen.

Ja, maar ik dacht dat dat toch wel 1 kV tot 5 kV moet kunnen hebben. (Met wat mazzel / niet per se binnen spec. Maar bij normaal gebruik hangt 1 kant aan het lichtnet, en de andere kant is aanraakbaar. Daar zal dus isolatie tussen zitten die toch wat ruimer bemeten is dan 240VAC. Althans, baserend op waar lygte-info.dk mee test en hoe "goede" voedingen daar doorheen komen, moet het toch wel 1 kV /2.5 kV kunnen hebben. 5 is wellicht teveel?)

De wikkelverhouding is vaak maar ongeveer 1:8, dus de uitgangsspanning kon wel eens tegenvallen.

Daar heb je, zo blijkt, helemaal gelijk in.

Ik heb ook even zitten puzzelen waarom die wikkelverhouding zo is. Maar het is simpel: door de pulsbreedte te verminderen, kun je een lagere spanning uit zo' n trafo halen dan je door de wikkelverhouding zou verwachten.

Waar je een normale 50 Hz 240VAC:6VAC trafo nog omgekeerd kunt gebruiken om van 6VAC 240VAC te maken, is het bij zo'n schakelende-voeding-trafo niet mogelijk om 6V met 500% dutycycle aan te bieden om er 240VAC van te maken, terwijl op de "heenweg" 5% dutycycle (ipv 50) prima kan.

Op 11 februari 2020 20:01:44 schreef benleentje:
[...]IK zou dan denken in mijn naïviteit dan maak je de frequentie toch gewoon een stuk hoger en dan lukt het met de kleine inductie ook wel! Maar het zal wel niet zo simpel zijn.

Daar heb je dus gewoon gelijk in. Ik heb wat zitten spelen met een functiegenerator, en met 2 trafotjes achter elkaar wordt de belasting te groot (De spanning tussen de 2 trafotjes stort in. Met de secundaire van het eerste trafotje onbelast staat daar meer spanning dan wanneer belast met het 2e trafotje) - totdat ik de frequentie verhoog (dan krijg ik de spanning tussen de 2 trafotjes weer op peil). Impedantie van de spoelen is dan gewoon hoger. (Secundaire van de eerste trafo voedt de primaire van de 2e. Impedanties matchen natuurlijk voor geen meter, daar heb ik ook geen enkele moeite voor gedaan. Gewoon 2 onbekende trafotjes uit de rommelbak.)

@Brains: Nu, een voeding voor een nixieklok ofzo ermee maken moet lukken, maar meer dan een paar honderd volt zal ' m niet worden. Dat is, ervan uitgaande dat je ze achterstevoren gebruikt, een normale (+/-) 12V/5V/3.3V voeding ermee maken kan natuurlijk ook, maar dat was het oorspronkelijk al...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

@Lucky luke mooie bijdrage.

Mag ik dan voorzichtig concluderen dat een onbekende transformator ook omgekeerd gebruik kan worden maar dan met slechtere efficiëntie en lagere spanning en waarschijnlijk ook lagere vermogens dan in de originele schakeling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 februari 2020 18:05:24 schreef Lucky Luke:
[...]
Daar hoor ik een uitdaging in...

@Lucky Luke,
Ik vind het geweldig dat je de uitdaging aangegaan bent. Nu weten we/jij precies hoe het in elkaar zit.
Jammer genoeg heb ik min of meer gelijk. Het was voor TS beter geweest als jij gelijk had.
@benleentje,
Je kunt deze transformator prima omgekeerd gebruiken met dezelfde of vrijwel dezelfde efficiëntie en vermogen, alleen de uitgangsspanning is een flink stuk lager. Wel zijn de halfgeleiderverliezen flink hoger, want de halfgeleiders werken bij een flink lagere spanning en hogere stroom. Het totale rendement bij verkeerdom gebruik is dus lager.
Ook is het verrassend dat een neonlampje licht geeft met één aangesloten pootje.

Evarist

Golden Member

Op 9 februari 2020 19:39:47 schreef grotedikken:

Ik dacht al die tijd als je 230V aan een trafo legt en er komt aan de andere zijde 6V uit, dat als je dan 6 volt aan de secundaire legt, er 230V uit de primaire komt.

Ik heb het gedaan met een kleine trafo 230--24V. Er kwam 150V uit.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Lucky Luke

Golden Member

Dat komt dus hierdoor:

Op 9 februari 2020 20:19:55 schreef maartenbakker:
[...]
In de wikkelverhouding wordt rekening gehouden met de verliezen. Die correctie pas je in de verkeerde richting toe als je de trafo omgekeerd gebruikt.

Wel interessant dat dat verschil zo groot is. Had ik niet verwacht. (Bij het transformatorenpracticum was het een Grote Trafo, met dus procentueel kleinere verliezen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)