Miele G1022 blijft afpompen en gaat in storing.

Soms blijft de Miele Vaatwasser van de zoon afpompen tot hij in storing gaat.
Het toestel is al 12j oud en het enige wat we kunnen bedenken is dat de niveauregelaar/drukwachter niet goed meer werkt.
De bodemplaat en vlotter zien er nog als nieuw uit, er is dus geen lek te bespeuren.

We hebben een nieuwe niveauregelaar besteld die vermoedelijk dinsdag toekomt
in de hoop dat we gelijk hebben en moest er iemand zijn die met deze fout ervaring heeft zouden we dat graag weten.
Ik heb mijn twijfels dat zo'n niveau/drukwachter(zie afbeelding) kan weten of het water is weggepompt.

LDmicro user.

Ik weet niet of "niveauregelaar" de juiste benaming is omdat meestal deze drukschakelaars de watertoevoer gewoon stoppen wanneer een bepaald niveau is bereikt, maar dit terzijde. Dit gezegd hebbende is het wel duidelijk dat deze drukschakelaar 'niet weet' of de machine wel of niet helemaal leeg is. Ondanks de goede staat van de bodemplaat en vlotterschakelaar kan deze laatste toch wel verdacht zijn in dit geval. Schakelaar is gemakkelijk te testen. Trouwens de drukschakelaar ook wel, wanneer je voldoende kunt blazen.
Aanvulling: de waarde van de getoonde drukschakelaar (1100/700 mm H2O) lijkt me dusdanig hoog dat ik denk dat deze voor de circulatiepomp is bestemd. (bij mijn vorige machine bijv. was de drukschakelaar voor begrenzing van het waterniveau 78/53 mm H2O)

Dat lijkt mij ook verdacht want die zit op de pomp, meestal is dat een vlotter niet ver van het labyrint maar die is nergens te vinden.
Hij wilde persé proberen en we zullen zien.
Zal wel feedback geven voor eventuele andere CO'ers in de toekomst.

LDmicro user.

Waarde van geheel afpompen is gewoon nul oftewel onderbroken , waarde van druk zal t.b.v verwarmen zijn.
Zal dus alleen verwarmen binnen dit bereik.
Te veel water zal flowmeter "waarschuwen"
Ik denk dat drukschakelaar vervuild is en dat een goede schoonmaakbeurt na het losmaken al had geholpen had je veel geld bespaard.
Gaat dus wel goed komen.

bprosman

Golden Member

Ik weet niet of "niveauregelaar" de juiste benaming is

Pressostaat

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit is een hogedruk pressostaat om de verwarming te mogen inschakelen en/ of waterklep aan te sturen. En ja, deze gaan heel vaak stuk door te veel vet in vaatwasser en membramen scheuren. Haal deze er uit en meet tussen aardaansluiting en de contacten, als het goed is, meet je Ohms een fluctuernde waarde, vervang deze dan maar...

Op 17 februari 2020 14:48:49 schreef bprosman:
[...]
Pressostaat

Pressostaat en drukschakelaar zijn hetzelfde. Overigens noemt Miele deze schakelaars in haar materiaallijst "Niveauschalter" en maakt daarbij onderscheid tussen "overlopen" en "verwarming". Kennelijk heeft T/S een drukschakelaar voor de vrijgave van de verwarming besteld. Ik zie het verband echter niet tussen de functie van deze schakelaar en het blijven lopen van de afvoerpomp.
@T/S: hoe wordt die storing tijdens dat "afpompen" precies gemeld of geconstateerd? Wordt er wel helemaal 'leeg' gepompt?

Het afpompen wordt goed uitgevoerd, al het water is weg maar de pomp blijft doorgaan tot de storing aangaat, waarom is mij nog niet bekend.
Ook nadat die drukwachter werd gereinigd.

Raar dat er nergens een vlotter te zien is.

Maar we zullen zien wat dat met een andere drukwachter doet.

NB. Bij de storing gaan alle lampjes knipperen en de vaatwas doet niet verder na het spoelen en leegpompen.
Soms wordt het volledige programma afgewerkt en gaat de storing maar in bij de laatste afpomping.

LDmicro user.

Op 17 februari 2020 18:43:56 schreef MGP:
Het afpompen wordt goed uitgevoerd, al het water is weg maar de pomp blijft doorgaan tot de storing aangaat, waarom is mij nog niet bekend.
Ook nadat die drukwachter werd gereinigd.

Raar dat er nergens een vlotter te zien is.

Maar we zullen zien wat dat met een andere drukwachter doet.

NB. Bij de storing gaan alle lampjes knipperen en de vaatwas doet niet verder na het spoelen en leegpompen.
Soms wordt het volledige programma afgewerkt en gaat de storing maar in bij de laatste afpomping.

MGP
zo een drukschakelaar of pressotat is niet meer dan een gewoon contact.
Normaal is er een rubber slang aangesloten op deze pressostat komende van de onderste waterbak.
Doordat de waterbak gevuld word tot boven het aansluitpunt van deze leiding gaat er een zekere druk opgebouwd worden in de leiding en deze gaat de pressostat doen schakelen.
Dus in feite weet de vaatwasser enkel of er water in de vaatwasser staat of niet.
Het lijkt dan ook of de machine "denkt" dat er nog steeds water in de vaatwasser staat (en dat de pressostat om één of andere reden blijft hangen).
ik heb geen ervaring met dit type toestel echter:
Is de rubber slang niet verstopt ? (zodat de druk niet weg kan uit de pressostat)
Wanneer je de rubber slang langs de kant van de waterpot losmaakt en hierop een lichte luchtdruk zet (blazen) dan kan je op de contactpunten van de pressostat vaststellen of deze doorverbind of niet.

Op 17 februari 2020 18:43:56 schreef MGP:
Het afpompen wordt goed uitgevoerd, al het water is weg maar de pomp blijft doorgaan tot de storing aangaat, waarom is mij nog niet bekend.
Ook nadat die drukwachter werd gereinigd.

Raar dat er nergens een vlotter te zien is.

Maar we zullen zien wat dat met een andere drukwachter doet.

NB. Bij de storing gaan alle lampjes knipperen en de vaatwas doet niet verder na het spoelen en leegpompen.
Soms wordt het volledige programma afgewerkt en gaat de storing maar in bij de laatste afpomping.

Wanneer je de afdekbeplating van de deur sloopt zie je - als je geluk hebt - daar ergens een schema verstopt van deze machine. Daarop zie je dat de afvoerpomp bedient wordt door de besturing of - onvoorwaardelijk - door de vlotterschakelaar ingeval van en voor zolang er water op de bodemplaat staat. Dit moet je verder kunnen helpen bij het zoeken naar de storing. Ik ben bang dat de nieuwe drukschakelaar voor op de uitgang van de circulatiepomp, daar niet veel aan gaan zal veranderen.

Edit: leeg

[Bericht gewijzigd door herbert116 op dinsdag 18 februari 2020 14:09:31 (99%)

Vreemd, elke Miele machine heeft een vlotter, is die er niet uitgehaald?? Of fabriek vergeten?? Schema doet Miele er niet meer in, maar een houder van de vlotter moet je ergens middenvoor tegenkomen

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 18 februari 2020 14:36:23 (35%)

Op 18 februari 2020 14:35:36 schreef smd:
Schema doet Miele er niet meer in, maar ........

Machine is 12 jaar oud. Toen misschien nog wel??

We gaan nu eerst de andere drukwachter monteren als die is binnengekomen en ga de oude eens openmaken om te zien hoe die werkt en misschien een foto posten.

Als het nog niet werkt gaan we er niet teveel werk meer aan doen en zal dat een nieuwe worden, 12j zonder kosten is toch mooi, behalve die nu aangekochte drukwachter.

De Miele service opbellen is hier niet meer aan de orde.

LDmicro user.

't Is gelukt, het toestel draait weer als tevoren na het vervangen van de drukwachter.
Als je lichtjes tegen het membraan drukte hoorde je bij de nieuwe drukwachter een duidelijk klik, bij de oude hoorde je niks, het rubberen membraan ziet er bij de oude ook wat gezwollen uit.

Als ik tijd heb vandaag ga ik die oude eens openmaken.

edit na openmaken: "lichtjes" drukken is horen schakelen, maar dan is de niveauregelaar al in werking, de werking is niet altijd als je zou denken.

LDmicro user.

Hier een paar foto's en inderdaad heeft die niveau/drukwachter 2 functies.
Die contacten gaan open bij lichte aanraking, dat zal het waterniveau aanduiden en als je doordrukt sluiten ze terug door de springveren, dat zal aanduiden dat de omlooppomp werkt (schakelen op 2 verschillende drukken).

Ik denk dat de rubber door de ouderdom te hard is gekomen waardoor de niveauregeling soms niet meer werkte.

LDmicro user.

Zat er geen water achter membraam??

Nee, zo droog als wat en gezien die metalen ring en plaatjes geaard zijn met een draad zou de verliesstroom eruit gaan.

Eerst dacht ik ook hoe kan dat nu het waterniveau detecteren, maar het werkt echt, een kleine druk en die contacten openen.

LDmicro user.

Als membraam nog heel is, bewaar deze, Zit er echt geen klein gaatje in??

Bewaren heeft volgens mij geen zin, je krijgt die drukwachter nooit meer dicht als je die metalen ring verwijdert.
En voor ~90E verzending inbegrepen is dat volgens mij ook de moeite niet.

Het kleinste gaatje zou de drukwachter vol water zetten.

Ik denk dat de volgende keer gans de vaatwas vervangen wordt ;)

LDmicro user.

Op 21 februari 2020 17:56:07 schreef MGP:
Ik denk dat de volgende keer gans de vaatwas vervangen wordt ;)

Zo erg is het toch niet gesteld met deze machine neem ik aan, wanneer je eens in de 12 jaar een drukschakelaar moet vervangen? Heb Mieles gezien van 20+ jaar en zagen er nog uit als nieuw. Men gaat toch ook geen nieuwe auto kopen wanneer er na 8 jaar een nieuwe accu in moet......

Ik rekende met nog eens 12j nu er een nieuwe drukwachter inzit ;)
Maar je weet nooit, een nieuwe omlooppomp kost al gauw 300E en daar gingen mijn gedachten naar.

LDmicro user.

Op 21 februari 2020 22:26:55 schreef MGP:
Ik rekende met nog eens 12j nu er een nieuwe drukwachter inzit ;)
Maar je weet nooit, een nieuwe omlooppomp kost al gauw 300E en daar gingen mijn gedachten naar.

In zo'n geval zouden mijn gedachten eerder uitgaan naar een gebruikte pomp. Of naar mogelijke vervanging van bijv. een lekkende keerring of verrot lagertje. Ik weet wel, het is allemaal een kostenafweging maar een Miele van 24 jaar is geen uitzondering.

Met schaamrood op de wangen moet ik meedelen dat ze weer dezelfde fout vertoont na enkele keren goed te hebben gewerkt.
Het zal dus toch een nieuwe worden, hij wil er niet meer laten naar kijken of kosten maken.

LDmicro user.

Zou toch even verder kijken, 90 Eu is wel veel om weg te gooien..