Stereo Radio is kapot

Hallo, ik ben al een tijdje bezig aan de Philips Reverbeo radio. De stereo van deze radio doet het niet, 1 speaker geeft goed geluid en de andere helemaal niks, nu heb ik de dubbele voor versterker buis al na gelopen en de eindtrappen, allemaal geen succes. Wel zitten alle buisvoeten aardig los...

gaat het over de FM stand of via externe input? zit er een stereo decoder in het toestel? geef eens het juiste typenr, er zijn vele koeien die blaar heten..

Hoe heb je de circuits "nagelopen"?

Op de foto's zitten de holnietjes van de buisvoeten nog keurig op hun plaats. Denk niet dat die losser zitten dan normaal..

Hallo, ik ben al een tijdje bezig aan de Philips Reverbeo radio. De stereo van deze radio doet het niet, 1 speaker geeft goed geluid en de andere helemaal niks, nu heb ik de dubbele voor versterker buis al na gelopen en de eindtrappen, allemaal geen succes. Wel zitten alle buisvoeten aardig los...

Wat is nu je vraag en wat bedoel je met nalopen?

Schema's kunnen helpen bij het vinden van een probleem.

Type nummer radio is: Philips B7X11A/01 op de originele handleiding van Philips staat dat bij geen geluid van 1 of beide speakers de voorversterkerbuis vervangen moet worden. Dat is hierbij het geval niet. Mijn vraag is of iemand weet hoe je dit probleempje eenvoudig op kan lossen als dat mogelijk is.

De buis voeten zelf zitten los, niet de contacten. Dit zal geen invloed op de stereo hebben.

Ik zat zelf te denken aan de trafo's voor bijde speakers, waarvan de teerknollen niet vervangen zijn alhoewel dit vaak bij andere radio's geen problemen geeft.

Het gaat over de FM stand, externe input heb ik (nog) niet kunnen testen.

Arco

Special Member

't Is trouwens geen stereo radio. (is een b7x14a, alleen de tape/pickup ingang is stereo). Werkt de pick-up/tape ingang wel op beide speakers?
Dan wordt 't een kwestie van spanningen doormeten en kijken waar het afwijkt. Schema staat hier: https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_B7X14A.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op de originele handleiding van Philips staat dat bij geen geluid van 1 of beide speakers de voorversterkerbuis vervangen moet worden

Ik zat zelf te denken aan de trafo's voor bijde speakers

Dat zijn nogal wat aannames die niet echt ergens op gebaseerd zijn. Ik kan nog wel tientallen redenen bedenken waardoor een kanaal het niet (goed) doet.

Om dit probleem te gaan tackelen zul je moeten gaan zoeken. Meestal is het nameten van alle gelijk(voedingspanningen) een goede start. Gebruik hier een beetje knap meetapparaat voor en meet op de diverse plekken behalve de gelijkspanningswaarde ook de rimpel. Ik zou echter beginnen met controleren of er een gelijkspanning staat op de dc blocking condensator bij de uitgangstrafo en de koppel condensatoren aan de roosters van de buizen. Als deze condensatoren defect zijn kan er flinke gevolg schade ontstaan. De UGT's kunnen sneuvelen. En die zijn nu toch wel erg lastig te vervangen.

Als je condensatoren in orde zijn en de voedinspanningen op de diverse plaatsen ook kun je verder gaan zoeken met bijvoorbeeld een scoop of een signaalvolger. Dan kom je je probleem vanzelf tegen.

Gewoon maar onderdelen gaan vervangen omdat iemand dat je ergens verteld is een beetje gelukzoeken. Heb je de jackpot dan heb je bij het eerste onderdeel prijs. Meestal ben je dus pas klaar bij het laatste onderdeel. En dan heb je dus de hele radio vervangen.

Oh, kijk Arco heeft je al voorzien van een schema.

Arco

Special Member

De luidspreker zelf kan ook kapot zijn... (moet ongeveer 600 Ohm meten met een multimeter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klopt wat Arco zegt. Het is geen stereo FM radio. De twee versterkers worden o.a. in dit toestel gebruikt door de nagalmveer oftewel Reverbeo.
Als één uitgang het niet doet zou je kunnen beginnen met het controleren of ze het wel op P.U. stand doen. Vervolgens zou je de buizen kunnen verwisselen of ruilen. Je sluit dan al iets uit. Dan afhankelijk van het resultaat de niet klinkende speaker ohms doormeten. Controle op spreekspoel onderbreking. Ook de in de eindtrap aanwezige schakelaars controleren. Wordt dat allemaal niets dan kan je eventueel spanning verschillen meten op de goede c.q. de defecte eindtrap. Je moet dan verder het toestel in duiken om één en ander helder te krijgen. Doordat je twee identieke eindtrappen hebt kan je mooi verschillen meten ten opzichte van elkaar. Ik volg het wel.

Ik zelf ben begonnen in het vak in 1970 tot 2013. toen ik begon waren deze radio's een jaar of 15 oud en kreeg ze toen o.m. regelmatig aangeboden ter reparatie. Maar ook ik weet niet alles hoor!

Beste leden, ik heb de beide eindversterker buizen geruild met een andere radio waarbij die het wel doen, dit heeft geen effect. Dit heb ik ook bij de voorversterkerbuis gedaan, maar ook geen effect. Zoals eerder gezegd heb ik de radio getest op PU stand en een telefoon op de grammofoon plug gezet. Hierbij nog steeds aan 1 kant geluid, het is dus bij FM en PU. Er lijkt in het verleden zoals Arco al zij een speaker te zijn vervangen, andere stickers staan erop, ik ga de "defecte" speaker doormeten en het resulaat bekijken!

Arco

Special Member

Als men er toen een 'gewone' 8 Ohm speaker in heeft gezet, dan hoor je inderdaad niks... (type moet op 'AM' eindigen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Doe de volgende dingen:

- Meet de spanningen op de el84's, op schermrooster en anode tegenover massa/chassis. Spanningen ok? (beide tussen 200 en 300v)
Dan:

- Raak met één meetpen de stuurroosters van de el84's aan. Je moet een brom uit de speaker horen. OK?

- Maak dan alle signaalvoerende schakelaars schoon. De toon en stereo/monoschakelaars zijn gevoelig voor vuil. De druktoetsen kunnen ook problemen veroorzaken.

Geen spanning? Controleer uitgangstrafo op continuiteit. Doorgebrande uitgangstrafo = geen spanning op anode el84.

Geen brom? Controleer speaker zelf, en de bedrading daarheen. Haal ook de el84 van het defecte kanaal er uit, en stop 'm er in terug, en herhaal dat een paar keer om de contactjes schoon te krabben.

Na enkele duizenden uren spelen, zullen ook de keramische buiscondensatortjes het begeven. Dat herken je aan onregelmatige kraakstoringen, die toenemen bij toenemende temperatuur. Maar da's wat voor in de toekomst.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Luidsprekers eerst even doormeten dan. Zoals gezegd iets van 600 Ohm los, aangesloten zou je iets van 270 Ohm meten.
(bij aantikken met multimeter op diodestand kun je ook een tik horen als 'ie heel is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb eerst bijde speakers door gemeten (aangesloten). De werkende speaker ging kraken in diode stand. De niet-werkende speaker deed niks. Bij de weerstand meten komt geen goed duidelijk getal uit.

De weerstand metingen kwam uit: werkende speaker 70 Ohm ingesteld op het laagst mogelijk 200 Ohm en ruis geluid. De niet - werkende speaker kwam geen duidelijk getal uit, schommelde tussen 200 en 0 de hele tijd en geen ruis

Wel als het volume helemaal naar beneden staat komt er een heel lichte brom uit de speaker.

[Bericht gewijzigd door User45 op zondag 23 februari 2020 16:22:54 (10%)

Arco

Special Member

Als de speaker geen geluid geeft zal 'ie kapot zijn: afgekoppeld zul je dan oneindig meten (zelfde als met niet aangesloten meestsnoeren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Die 600 R dubbelconus luidsprekers van ome Flip zag je vroeger wel eens NOS voorbij komen in de dump.
Nu moet je ze met een lampje zoeken.

Ik heb met succes een ad3800am 'geflitst'.

Spreekspoel gaf oneindig aan op de multimeter. Megger 500v gaf ook oneindig.

Fractie van een seconde aangesloten op m'n ruhmkorff om een koolspoortje te veroorzaken. Speaker gaf een luide BRRRRRT! Nu gaf de speaker enkele kilo-ohms aan op de megger, maar nog oneindig op de multimeter.

Ten slotte een kleine 350v elco ontladen over de spoel, om de onderbroken eindjes van de spreekspoel aan elkaar te lassen. Vergeleken met een ad3800am in goede toestand, gaf deze qua 10% minder DC-weerstand aan maar voor gebruik in een radio met balansregelaar is dat verder helemaal geen probleem. Die 10% vermindering is ofwel een paar windingen die overbrugd of kortgesloten zijn, ofwel normale tolerantie van de spoel.

Onorthodox, maar weggooien is zonde en herwikkelen van een dergelijke speaker is het geld niet waard.

De speaker had ik overigens zélf opgeblazen, doordat de 15w OTL-versterker waar ik 'm op aansloot, een rare keiharde fluit gaf door vuile potmeters en schakelaars...

Zelfde trucje heb ik zonder de ruhmkorff, ook 2x met succes gedaan op Philips ad140t dometweeters.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Als die speaker echt stuk is heb ik wel een 3800AM een liggen. Hoeft niet veel te kosten.
Eerst de rest van die radio restaureren anders sneuvelt dat exemplaar wellicht ook.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

Kan me herinneren dat ik ooit bij Hugo geweest ben met een gelijk exemplaar, daar deed ook 1 kanaal het niet meer en heeft Hugo een condensator vervangen, weet helaas niet meer welke :-(.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ga inderdaad eerst de fout zoeken voordat er een nieuwe speaker in geplaatst wordt. Ik ga eerst de beide eindtrappen doormeten zoals eerder gezegd en vanuit daar de fout opzoeken. Het zal niet iets heel groots zijn, op de radio staat dat hij een tijdje terug nog volledig nagekeken is en waar nodig onderdelen zijn vervangen.

Hugo Welther

Moderator

Op 23 februari 2020 22:59:54 schreef bprosman:
Kan me herinneren dat ik ooit bij Hugo geweest ben met een gelijk exemplaar, daar deed ook 1 kanaal het niet meer en heeft Hugo een condensator vervangen, weet helaas niet meer welke :-(.

Koppel C's en de condensatoren aan de anode van de EL84's om mee te beginnen. Als die laatste lek zijn is het "fingers crossed" of de UGT's nog heel zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Die laatste dienen dan ook vervangen te worden door goede MKP's met een werkspanning van tenminste 1000V. Als je op de centen bent kun je iets op die condensatoren besparen door de schakeling te modificeren maar dat zou ik niet doen.

De koppelcondensatoren zijn waarschijnlijk ceramische of polyester (mosterd) C's dus niet direct verdacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Op 24 februari 2020 20:48:51 schreef maartenbakker:
... of polyester (mosterd) C's dus niet direct verdacht.

Pssst.... niet verder vertellen: Die heb ik zelfs NOS ook stuk gehad. Lek als een zeef.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.