senioren hulp gevraagt voor vader zoon project

hallo
ik heb geen verstand van zenders
maar ik wil mijn vader graag nog 1 keer helpen
mijn vader heeft ooit een zender laten bouwen door iemand met een beperking
die zender heeft hij toen 3 jaar gebruikt
we praten nu over eind 70 begin 80
die zender was gebouwd op een el 84 en een broodbakje ( luch trommel )
ja ik weet daar begin je nu niks meer mee
dat is ook niet de bedoeling
mijn ouwe heer heeft alles nog
mengpaneel op buisen
oude platen spelers
en zijn platen
hij heeft begin jaren tachtig alles aan de kant gegooid ( hij kreeg kinderen )
ik heb een nieuwe el 84 besteld
ik wil nog 1 keer samen met die man uitzenden
hij is nu in de 70
ik wil nog 1 keer uitzenden met mijn vader
8 uur is genoeg
wat ben ik nodig
waar moet ik aan denken
ik weet dat een el 84 tegen woordig geen betekening heeft
dus alle negatieve verhalen en wat beter is .... is niet nodig
voor mij persoonlijk wil ik graag die setup nog 1 keer in de lucht hebben
samen met mijn vader

Op welke frequentie moet die zender gaan werken? En welke antenne wil je gaan gebruiken? Reken wel op hoge boetes en dwangsommen als het Agentschap Telecom je ermee pakt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat een ontroerend verhaal. Zo schoon dat ik bijna de zeer slordige schrijfwijze vergeef ;)

Geen complexen maken! en nog het minst van al over die EL84: we hebben hier al meerdere draadjes zien passeren waar die in een zender wordt toegepast. Daar is absoluut niks verkeerd aan.

Maar inderdaad wel opletten met de wettelijke aspecten, het gaat er ietwat strenger aan toe vandaag.

Het is begrijpelijk dat er weinig concrete gegevens zijn, maar een paar foto's van de zender en misschien nog meer van de antenne (als die nog bestaat) zouden veel duidelijkheid brengen.

En bovenal: er zal toch iemand het eens persoonlijk moeten (komen) bekijken, geef min of meer aan waar het te doen is?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je pech hebt wordt hij ook 1 keer opgepakt als je via een antenne zend ipv dummy load.

de antenne is er al jaren niet meer
ik begrijp het risico
maar mijn vader niet meer de fitste zo gezegd
( ik wil niet in detail treden )
maar dit wil ik doen
zijn zender is zijn stiekeme trots al heeft dat ding sinds 1983 geen stroom meer gezien
niemand mag er aan zitten ( ja ik )
dus daarom ben ik advies nodig van wat oud gedienden
of mensen die nog weten wat een el 84 is

Op 11 maart 2020 17:22:15 schreef wvogel57:
Op welke frequentie moet die zender gaan werken? En welke antenne wil je gaan gebruiken? Reken wel op hoge boetes en dwangsommen als het Agentschap Telecom je ermee pakt.

frequentie is niet belangrijk
het is maar voor een paar uur ( 8 ) eenmalig

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@moderators: dubbeldraadje, aub samenvoegen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 maart 2020 17:17:22 schreef goudvink:
hallo
ik heb geen verstand van zenders
maar ik wil mijn vader graag nog 1 keer helpen
mijn vader heeft ooit een zender laten bouwen door iemand met een beperking
die zender heeft hij toen 3 jaar gebruikt
we praten nu over eind 70 begin 80
die zender was gebouwd op een el 84 en een broodbakje ( luch trommel )
ja ik weet daar begin je nu niks meer mee
dat is ook niet de bedoeling
mijn ouwe heer heeft alles nog
mengpaneel op buisen
oude platen spelers
en zijn platen
hij heeft begin jaren tachtig alles aan de kant gegooid ( hij kreeg kinderen )
ik heb een nieuwe el 84 besteld
ik wil nog 1 keer samen met die man uitzenden
hij is nu in de 70
ik wil nog 1 keer uitzenden met mijn vader
8 uur is genoeg
wat ben ik nodig
waar moet ik aan denken
ik weet dat een el 84 tegen woordig geen betekening heeft
dus alle negatieve verhalen en wat beter is .... is niet nodig
voor mij persoonlijk wil ik graag die setup nog 1 keer in de lucht hebben
samen met mijn vader
oja de schrijf wijze is te verklaren
mijn vader zijn hobby was de zender
die van mij is stoken en auto,s van voor 80
en ik sleutel vandaag niet zeg maar :)

foto,s kan ik regelen als dat gewenst is

Even twee tips: open maar 1 topic. Gebruik als je iets wil toevoegen aan je bericht, de edit-functie. https://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png
Het is niet de bedoeling om je eigen topics te kicken (binnen 24 uur een nieuw bericht onder je eigen bericht plaatsen)

De frequentie is wél belangrijk want daar ontwerp je je antenne op, die je dus nog niet hebt.

Bovendien is 8 uur op de verkeerde frequentie méér dan genoeg tijd om je op te sporen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Als het signaal de voortuin niet uitkomt zal het wel meevallen. Het gaat hier om het zenden, het maken van een programma. Niet om de luistercijfers.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Als het de bedoeling is dat iemand het kan ontvangen, zul je op een frequentie moeten zenden die ze kunnen ontvangen.

Ik neem aan dat die zender op de AM band zit? Die is tegenwoordig zo leeg dat je waarschijnlijk niemand tot last bent als je eenmalig een paar uur met een beperkt vermogen gaat zenden; de kans dat iemand je hoort is ook nihil, tenzij je vooraf mensen tipt om te gaan luisteren.

Ik zou die zender niet zomaar aanzetten, als hij al 35 jaar stilgestaan heeft; zeer waarschijnlijk zijn de elco's slecht geworden, en inschakelen zonder die te formeren is funest voor het apparaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nogmaals: Op welke frequentie wil je gaan uitzenden? Een EL84 kan voldoende vermogen produceren om met een goede antenne kilometers ver in de omtrek hoorbaar te zijn.

Shiptronic

Overleden

De vraag is ook, hoe weet je dat je uitzend? welke ontvanger ga je gebruiken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op welke frequentie wil je gaan uitzenden?

Hij wil uitzenden op dezelfde frekwentie als zijn vader want hij wil zenden met dezelfde zender als zijn vader.

Ongelukkigerwijze wil/kan hij niet zeggen om wat voor een zender het dan wel gaat. Foto's kunnen zogezegd wel, als die er inderdaad komen kan er misschien (misschien!) iets meer uit opgemaakt worden.

De antenne is er ook niet meer, die had ook nog een indicatie kunnen geven van de beoogde frekwentie. In een oud fotoalbum zou er nog een foto van de antenne kunnen opduiken, wie weet?

welke ontvanger ga je gebruiken?

Daar kan geen zinnig antwoord op komen zolang de frekwentie niet geweten is.

@T/S, er is hier veel hulp te bekomen maar dan is er echt meer info nodig, wie een kristallen bol heeft die heeft betere plaatsen om te vertoeven dan dit forum. Help ons aub u te helpen! Totnogtoe weten we alleen dat het om een zender gaat met een EL84, dat kan duizend kanten uit.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hugo Welther

Moderator

@TS. Ik wil het toch even zeggen:
Tegenwoordig is de bestuurlijke beschikking maximaal 15k euro als je wordt gepakt. Het is en blijft illegaal.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En wellicht ook inbeslagname van dat gekoesterde familie-erfgoed.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hoewel het vader-zoon concept mij persoonlijk erg aanspreekt, ligt het gevaar op de loer dat we tegen onze eigen forumpolicy gaan zondigen.
https://www.circuitsonline.net/forum/faq#illegaal

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ik heb een idee !

Laten we heb helpen om zo goed mogelijk en veilig mogelijk dit toch te doen !

Ik denk als we weten te voorkomen dat ie per ongeluk op de schipholband terecht komt (o.i.d.) het niet zo'n vaart zal lopen.

(de amateurs roepen nu lelijke dingen naar me.. >:) )

Anoniem

Een zielig verhaaltje is prima om bij een illegaal projectje niet meteen afgekat te worden, Werkt in de gottalent tv programma's ook uitstekend om sympathie te winnen.
Ik geloof er geen snars van . Het ligt er wel heel erg dik op.

Maak je niet dik GD. Met alleen kennis van het feit dat er een el84 gebruikt wordt kan er toch niets voor deze man geregeld worden. Je kunt daar eindeloos veel soorten zenders mee bouwen je zult altijd de verkeerde kiezen.

Het is zoiets als ik wil met mijn pa nog 1 keer in die bewuste oude auto rijden. Kunnen jullie dat regelen. Er zaten vier wielen onder. Dan weten jullie vast wel welke auto ik bedoel?

Ik snap die nostalgie heel goed want in die tijd was een illegale fm zender zeer éénvoudig te maken en bestond niet uit complexe onderdelen. In de bijgevoegde bijlage een schema voor een ECC 85 buis maar die kan ook voor een EL 84 aangepast worden want het basisprincipe blijft gelijk. De spoel met de bijbehorende condensatoren laten de buis op een instelbare frequentie oscilleren en de getoonde secundaire spoel werd als koppelspoel in de primaire spoel gedraaid en dat was nog niet zo simpel want ze mochten elkaar niet raken. Het kon ook anders op winding 2 en 4 een 240 ohms lintkabel solderen en daar een gesloten dipool fm antenne op aansluiten. Zo'n antenne was is als die 240 ohms lintkabel ook zelf te maken door een stuk van 1 meter 40 dubbel te vouwen en één ader te onderbreken de beide aders met lintkabel aan de spoel te solderen. De uiteinden van de lintkabel aders met elkaar verbinden en zo hoog als mogelijk aan de muur bevestigen. Het wordt wel een zoektocht om de gebruikte toltrimmers te vinden want de frequentie dient wel ingesteld te worden en met 250 volt op het chassis weet je in één keer dat voorzichtiger moet zijn.

Misschien is dit wel het oude project.....

Piet

fatbeard

Honourable Member

Heeee, die herken ik!
Een 'bouwbrief' van Aurora Kontakt als ik me niet vergis...

Ach, de nostalgie...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.