Begrenzer bromfiets

Goedendag,

Ik heb vandaag een begrenzer geinstalleerd op een 2takt bromfiets,
Deze zit aangesloten op de signaalspoel van de cdi en op de massa van de bromfiets.
Nu is het probleem dat de begrenzer de bromfiets zo veel belemmerd dat hij niet aan blijft, er zit een potmeter op het kastje maar in elke stand blijft het probleem zich voor doen.
Het gaat om een betella hps 558, ik vroeg mij af of ik er elektronisch iets aan doen, er word gesuggereerd dat de begrenzer op de volgende manier werkt :

Zoals je hier ziet wordt er een condensator (een soort mini-baterijtje in de vorm van een electronisch component) tussen de signaaldraad en het frame (de - pool) gezet, de werking is mij niet echt duidelijk, op http://www.dsv.nl/~honda wordt er gesuggereert dat een condensator bij een bepaalde frequentie kort sluit, hierdoor is een toerental boven een bepaalde frequentie niet mogenlijk. Maar de schrijver van dat artikel is het ook niet zeker van zijn zaak
Mijn theorie: door het rondraaien van het vliegwiel wordt er bij een elke toer in de ontstekingspoel een stroom opgewekt, welke vervolgens naar de cdi gaat. Onbegrenst gaat de puls direct naar de cdi toe, begrenst zit er zegmaar een 2e obstakel in het circuit, de condensator. Deze wil opgeladen worden, en zal dus deels ook opgeladen worden, en een ander deel van de stroom zal naar de cdi gaan. Deze spanning zal de eerste toer te laag zijn om de drempel van de cdi te overschrijden, maar de 2e keer zal de condensator ver genoeg opgeladen zijn en zal de cdi zijn werk doen (maar de puls zal wel hoger zijn, omdat dan ook direct de condensator wordt ontladen, hierdoor zal het op de lange duur schade aan je cdi opleveren, wat natuurlijk zonde is

Bron: bromfietsforum

Zouden jullie mij kunnen helpen, ik ben namelijk een behoorlijke leek op elektronica gebied.

Bij voorbaat dank

mel

Golden Member

Waarom zou je een begrenzer willen maken op een bromfiets?
Als het goed is gaat hij van de fabriek uit niet harder dan 45 km/h.. O-)
Ik denk stiekem dat het een opgevoerde brommer is, en dat je hiermee de politie om de tuin wil leiden..Helaas voor jou, zijn die ook niet achterlijk.. ;)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 15 maart 2020 09:45:35 (35%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Een moderne bromfiets heeft een constructiesnelheid van 50km/u. Op de rollenbank mag een bromfiets tot 60km/u meten. Pas bij 60 is er een feit.

Bij een brommert is het aan de bestuurder zelf zich aan de maximum snelheid te houden. Een begrenzer trapt een agent met rollenbank niet in.

Arco

Special Member

Als je wilt begrenzen moet je dat doen n.a.v. de snelheid (aantal wielomwentelingen), niet het toerental.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 15 maart 2020 10:24:03 schreef Arco:
Als je wilt begrenzen moet je dat doen n.a.v. de snelheid (aantal wielomwentelingen), niet het toerental.

Het is anders vrij normaal om dat via het toerental te doen, bij auto's, motorfietsen, buitenboordmotoren doen ze niet anders.

Ben bang dat het apparaat niet goed werkt of dat het niet goed aangesloten is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb vroeger er een voor mezelf gebouwd. Eigenlijk trouwens alleen voor als er gecontroleerd werd...en het werkte. Naar keuze aan te schakelen.

Wat je moet doen is boven een bepaald toerental de ontsteking vertragen. Door de delay komt de vonk wat laat en is de verbranding niet meer bij de optimale druk. De vertraging moet progressief zijn, bij hoger toerental meer vertraging (wat later in de fase van de motor), maar een vast delay doet dat al automatisch (mag wel wat sterker).

Bij laag en normaal toerental mag je echter niet vertragen, anders loopt hij erg slecht.

Het is niet zo goed voor het milieu als je vol gas rijdt, de verbranding is onvolledig. Meer rook. Maar wel minder stikstofoxides.

Eigenlijk zou je net als bij autos de inspuiting moeten regelen,

Arco

Special Member

Het is anders vrij normaal om dat via het toerental te doen, bij auto's, motorfietsen, buitenboordmotoren doen ze niet anders.

Je krijgt dan een toerenbegrenzer, geen snelheidsbegrenzer.
Dat heeft als nadeel dat die ook ingrijpt bij een hoger toerental in een lage versnelling, en dus optrekken niet meer zo lekker loopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 maart 2020 10:45:36 schreef Arco:
[...]
Je krijgt dan een toerenbegrenzer, geen snelheidsbegrenzer.
Dat heeft als nadeel dat die ook ingrijpt bij een hoger toerental in een lage versnelling, en dus optrekken niet meer zo lekker loopt...

Klopt. Om dit op te lossen moet je ook het snelheidssignaal meenemen in de vertraging. Ook valt dan op dat de brommer wel erg hoge toeren kan draaien.

Het viel best mee. De brommer liep bij mij dan 40 en met 4 versnellingen hou je ook bij lage snelheid voldoende koppel om thuis te komen. Ik heb het maar 1 keer nodig gehad, het werkte 100%.

Allereerst zal ik even aangeven dat de maximale constructiesnelheid inderdaad 45 km/uur is, deze vraag stel ik eigenlijk omdat een klant van mij een morsecode begrenzer geinstalleerd wilde hebben, echter bij het installeren viel mij op dat tijdens het inschakelen van de begrenzer de bromfiets volledig uit valt.

Ik ga er zelf van uit dat de begrenzer werkt doormiddel van een condensator die wanneer de begrenzer is ingeschakeld tussen de signaalspoel en de aarde staat. Wanneer de condensator echter te groot is begrenst hij teveel waardoor de bromfiets niet aan wil, ik denk dat dit het probleem is bij deze begrenzer. Ik zou daarom willen weten of het mogelijk is om voor de condensator een circuit te plaatsen die ervoor zorgt dat de begrenzing minder is.

Indien dit niet mogelijk is vroeg ik mij af of iemand zou willen helpen met het maken van een circuit voor een morse code schakelaar

GJ_

Moderator

Op 15 maart 2020 14:11:21 schreef broezet:
Allereerst zal ik even aangeven dat de maximale constructiesnelheid inderdaad 45 km/uur is,...

50km/u voor de wet.
Sorry, ik zat er naast. De door de constructie bepaalde maximumsnelheid mag niet meer zijn dan de maximum constructiesnelheid + 5km/u. de maximum constructiesnelheid is inderdaad 45km/u. De brommert mag dus wel 45+5=50km/u halen.

mel

Golden Member

Daar gaat weer zoveel km vanaf voor de wettelijke compensatie van de meetapparatuur...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Voor mijn zoon heb ik hier destijds ook naar gekeken maar het laten "weglekken" van het stuursignaal naar de bobine via een condensator heeft nooit echt lekker gewerkt. Zijn geluk was dat het een schakelbrommer was waardoor je nog wel eea kon compenseren. Volgens mij zou je beter af zijn een eigen CDI te maken met een begrens optie.
Mijn zoon heeft inmidels gekozen voor een "Geel kenteken scooter" en volgens mij is de "Rollenbank WOK" grens 45 km/h + 5Km/h marge + 5Km/h rollenbank marge, dan kom je op 55 km/h en dat vind hij snel genoeg.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 15 maart 2020 14:49:15 (24%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had gewoon mijn eigen CDI gemaakt. Trafo voor 400V generatie in een 1uF (of wat meer) condensator en die ontladen met een thyristor over de bobine.

Dan is het signaal van de opnemer ofwel sensor of contactpuntjes wat beter aan te passen.

Ik zat zelf te denken aan een circuit die het signaal van de signaaldraad aftapt em dmv een 1 microfarad condensator de stroom wegleid, voltage is tussen 40v ac stationair en 60volt ac bij hoge toeren. Eventueel een morse code schakelaar om het circuit in en uit te schakelen.

Snap zelf niet hoe het exact werkt, aangezien het ontstekingstijdstip niet wordt vertraagd, daarvoor zou de condensator toch in de signaaldraad moeten staan

Anoniem

deze vraag stel ik eigenlijk omdat een klant van mij een morsecode begrenzer geinstalleerd wilde hebben, echter bij het installeren viel mij op dat tijdens het inschakelen van de begrenzer de bromfiets volledig uit valt.

Kan die module dan niet terug naar je leverancier?

Indien dit niet mogelijk is vroeg ik mij af of iemand zou willen helpen met het maken van een circuit voor een morse code schakelaar

Chapeau dat er nog ondernemers zijn die wat willen doen voor hun klanten :P

Kan die module dan niet terug naar je leverancier?

Dat wil ik inderdaad nog even proberen, begrenzers geven ze echter niet echt garantie op.

Chapeau dat er nog ondernemers zijn die wat willen doen voor hun klanten :P

Als kleine lokale ondernemer wil je jezelf natuurlijk onderscheiden :p zou het zelf ook balen vinden voor de klant aangezien er veel geld in is gestopt om het te realiseren, beetje jammer als hetgeen waar je het voor doet dan niet functioneerd