marantz 5020 cassettespeler

Hallo, ik heb vorige week een marantz 5020 tape deck in bezit gekregen en gisteren even open gemaakt en getest. Er is 1 kanaal dat niet werkt. IK meet op de ingangspinnen van het preamp bord dat het signaal daar reeds niet toekomt. Is er iemand hier die ervaring heeft met het herstellen van cassettespelers? Gebeurt het soms dat de leeskop defect is?
Valt dit nog te herstellen?
Als iemand een tip heeft, laat maar horen.
ALvast bedankt,
Roebas

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eerst dit: Ga NIET de weerstanden (L en R) van de kop meten met een multimeter!
Daarmee zou je de kop magnetiseren door de meetspanning van de meter. De kop blijft daarna magnetisch, waardoor je je bandjes verpest bij het afspelen.

Je kunt - als je daar een beetje bij kunt komen - de aansluitingen van links en rechts aan de kop eens verwisselen. Als dan het ándere kanaal stil blijft, zit de fout waarschijnlijk in de kop. Dat zou kunnen, al komt het zelden voor.
Blijft de fout in hetzelfde kanaal, dan zit het niet in de kop. Als het signaal bij de voorversterker al weg is, kan het ook nog in de opneem/weergeef-schakelaar zitten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Dat is niet echt een ramp, daar bestaan weer demagetiseerders voor.
Maar voorkomen is altijd beter natuurlijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik kijk eens wat er nog allemaal tussen leeskop en input preamp zit. Dacht dat dit rechtstreeks verbonden was.
Ik hou jullie op de hoogte

RAAF12

Golden Member

Het schema staat op Hifi engine. Dit is een wat simpeler model met een combi opname/weergave kop.
In het schema staan ze, linker en rechter kanaal en de wiskop.

r/p betekent record/play
Het kan natuurlijk dat de kop defect is maar die kan je ohms doormeten. Het komt niet vaak voor. Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De kop lijkt inderdaad rechtstreeks aangesloten op de pre-amp.
Op de print gaat het spoor echter eerst gelijk weer naar de opneem/weergeefschakelaar.
Door de aparte schakeling daarvan kan het gebeuren dat je aan de ingang van de print niets lijkt te meten, hoewel toch de kop in orde is.
Blokschema:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit soort problemen zit heel vaak in de Rec/Play schakelaar. Voorzichtig demonteren, ultra soon reinigen met IPA en een klein beetje smeren met bv RS-contactvet.

Hallo, nog wat verder zitten zoeken. Wat fenomenen gezien waar ik het fijne nog niet van begrijp.
Als ik mijn signal tracer tussen pin J105 en de massa hang, krijg ik het geluid van mijn cassette te horen.
Als ik met mijn signal tracer tussen pin J205 en de massa hang, slaagt de VU meter van dit kanaal volledig naar rechts, maar krijg ik geen geluid te horen.
Ik heb de VU meter van het niet werkende kanaal eventjes zien bewegen op de muziek, maar dit was slecht een tweetal seconden, daarna terug niet meer.
Ik vermoed dus dat de leeskop niet defect is, maar er wel ergens anders iets aan de hand is...
Enige suggestie?
Mag ik nu ergens op de ingangspinnen van de preamp met mijn multimeter meten, of is dat om miserie vragen?

RAAF12

Golden Member

Op het schema de hele signaalweg volgen. Met een 1000Hz toon op een cassette is het makkelijker zoeken. Je mag overal meten, vanaf de kop t/m de output!
Met die audiotracer is dat veel makkelijker dan met een multimeter.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 12 april 2020 16:37:44 (18%)

die tip van de gammele rec/play schakelaar is een bekende. lange strip op de print die tig contacten heeft. alleen in rec stand wordt deze bediend, maar is vaak vuil.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 april 2020 13:37:24 schreef roebas:
Ik kijk eens wat er nog allemaal tussen leeskop en input preamp zit. Dacht dat dit rechtstreeks verbonden was.
Ik hou jullie op de hoogte

Nee, daar zit de opname weergave schakelaar tussen, en die geeft vaak een probleem. Kan misschien provisorisch verholpen worden door een aantal keer de opname schakelaar in te drukken en los te laten (gaan)

Op 12 april 2020 16:36:19 schreef testman:
die tip van de gammele rec/play schakelaar is een bekende. lange strip op de print die tig contacten heeft. alleen in rec stand wordt deze bediend, maar is vaak vuil.

Het probleem is dat hij juist NIET bediend wordt. Meestal wordt er alleen nog afgespeeld. Daarom zijn de contacten geoxideerd. Flink aantal malen gebruiken kan het probleem misschien en een beetje verhelpen, maar dan weet je waar het zit, en is correct reinigen schakelaar de oplossing. Dus niet met contactspray.

Thevel

Golden Member

Op 12 april 2020 15:52:20 schreef roebas:
Als ik mijn signal tracer tussen pin J105 en de massa hang, krijg ik het geluid van mijn cassette te horen.
Als ik met mijn signal tracer tussen pin J205 en de massa hang, slaagt de VU meter van dit kanaal volledig naar rechts, maar krijg ik geen geluid te horen.

Heb je het kabeltje van de kop naar de print al doorgemeten, daar wil nog wel eens een breuk in zitten.
Ook kan het zijn dat er een soldering op de kop los zit.

Op 12 april 2020 17:42:55 schreef pararuud:
[...]

Het probleem is dat hij juist NIET bediend wordt. Meestal wordt er alleen nog afgespeeld. Daarom zijn de contacten geoxideerd. Flink aantal malen gebruiken kan het probleem misschien en een beetje verhelpen, maar dan weet je waar het zit, en is correct reinigen schakelaar de oplossing. Dus niet met contactspray.

al zat meegemaakt in de tijd dat cassette nog een gangbaar medium was. niet zelden was die schakelaar niet vuil, maar had deze taai vet, waardoor de schakelaar tussen 2 standen in was komen staan na vele jaren eens op rec gezet te zijn, de pal die de schakelaar bedient op rec trekt vaak alleen, een veertje dient de schakelaar weer terug te trekken naar de standaard play positie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo, ik zal morgen nog eens wat metingen doen. Durfde rond de leeskop geen metingen doen, maar ik kan inderdaad natuurlijk wel checken of er geen onderbreking is tussen de leeskop en de print.
Moet wel toegeven dat de moed me deze middag wat in de schoenen zonk toen ik ontdekte dat ook de volumeregeling niet meer werkt (ook niet voor het goede kanaal). Als ik een meetprobe aan het foute kanaal hang, zag ik de VU-meter van dat kanaal plots wel werken. Waarschijnlijk pikte die via de probe (overspraak) iets op?
Ik had deze middag wel al wat contactspray in de REC schakelaar gespoten, en lees hierboven dat dit geen goed idee is. Oeps. Waarom is dit geen goede oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken...

deck zal een 30+ jaar zijn intussen? elco's die gaar zijn kunnen dit ook veroorzaken, zeker als er erg kleine inzitten. die drogen uit, vooral in de signaal lijnen krijg je dan geen geluid meer, of slecht geluid wat in no time helemaal weg is omdat de elco's nu weg zijn. zeker na tig jaar warm opgeslagen gestaan te hebben en dan ineens gaan gebruiken krijg je dat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Misschien dat ik het verkeerd lees maar volgens mij heeft de TS met een signal tracer het signaal beluisterd van de kop, spoor A geeft geluid, spoor B niets.
Conclusie: kabelbreuk, kop defect of soldering.
Wil natuurlijk niet zeggen dar er nog meer problemen zijn...

Hallo, ik kon me toch niet inhouden en heb vandaag nog wat voort geprutst. Ben bijna zeker dat de leeskop defect is. Op het goed werkende kanaal meet ik 160 ohm over de leeskop. Over het andere kanaal meer dan 200K. De verbindingen van contacten leeskop naar preamp print zijn in orde.
Ik weet niet of er hiervan nog leeskoppen te verkrijgen zijn?
Het type dat er op staat is 4285 102 G6G3.

RAAF12

Golden Member

Het typenummer van de REC/PLAY head is LH42851020. Misschien een verzamelaar op een Marantz forum nog iets heeft liggen...
Er zijn wel nieuwe, universele opname/weergavekoppen te koop, maar dat moet maar net passen qua montage en eigenschappen van de kop.
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=&_osacat=31197&_from=R40&…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 13 april 2020 16:16:02 (16%)

roebas,

Als ik een cassettedeck heb met slecht of geen geluid, dan maak ik de Rec/Play schakelaar schoon.

Eerst de Rec/Play schakelaar uit solderen uit de print op 1 kant van de schakelaar een merk teken maken dan de lipjes om buigen en het schakeldeel,
met de koperen contactjes eruit halen en de contact pinnen reinigen.
en ook de koperen contactjes.
Daarna weer monteren en de lipjes weer terug buigen en de schakelaar weer op de print solderen.

Bandje 66.

Op 13 april 2020 14:17:45 schreef RAAF12:
.
Er zijn wel nieuwe, universele opname/weergavekoppen te koop, maar dat moet maar net passen qua montage en eigenschappen van de kop.
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=&_osacat=31197&_from=R40&…

Hallo, weet iemand waar ik dit in België of Nederland zou kunnen vinden?
Merci alvast

Hallo, ik heb intussen via iemand op het Marantzforum een tweedehands leeskop ontvangen en deze gisterenavond geinstalleerd. Als ik de casettespeler nu aanzet slaat de VU meter van het defecte kanaal onmiddellijk volledig naar rechts uit. Ik meet over de twee contacten van de VU meter 1.5 VDC. Ik heb de cassettespeler hierna onmiddellijk afgezet. Want mijn vermoeden is dat er iets anders fout is waardoor de vorige leeskop het ook begeven heeft. Als ik de vervangen leeskop meet vind ik voor het ene werkende kanaal een weerstandswaarde van +- 170 Ohm over de contacten. Het andere kanaal is onderbroken.
Iemand suggesties waar ik kan beginnen zoeken? Misschien best de (hopelijk nog) goede leeskop eerst terug lossolderen, want anders begeeft deze het misschien binnenkort ook.
Ik heb gewoon schrik dat ik door te testen en onderzoeken wat er aan de hand is de Vu meter en de leeskop stuk ga maken.
Daarom had ik gedacht om één contact van het defecte kanaal aan de leeskop los te solderen, en hetzelfde te doen met de VU meter.
Ik weet wel niet of ik dan nog dezelfde fenomenen ga kunnen zien.
Maar dan misschien een 1000Hz signaal op de inputs van het preamp board injecteren en zo volgen door het signaalpad en alle DC waarden van de transistoren controleren met het schema?
Ik vind het alleszins een prachttoestel en zou het graag terug aan de praat krijgen.

[Bericht gewijzigd door roebas op donderdag 3 maart 2022 22:05:42 (27%)

kan een defecte kop versterker zijn, tor gaar en Vcc staat direct op de kop bijv. check ook de grote rec switch op de print, die is vaker vuil en geeft rare storingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem is opgelost! Het was inderdaad zoals enkelen hier suggereerden de REC switch. Ik heb deze (na het vervangen van de leeskop, want die was zeker defect) met tuner spray de contacten gereinigd, en plots zeer zuiver geluid uit beide kanalen, en twee werkende VU meters!
Merci voor het meedenken....