Op 26 april 2020 15:29:37 schreef RAAF12:
Ik ken anders zat truckers die dat doen. Als ik naar Spanje rijd in een auto vanuit Noord-Nederland zit ik ook gauw aan 700km per dag.

Het gaat niet om het aantal km per dag, maar om het stuk dat je achter elkaar zonder pauze rijdt. Heel veel mensen rijden voor vakantie wel zo'n 1000km of meer, maar niet aan een stuk. Da's gewoon dom.
@Erik, of e-rijden voordelig is hangt gelukkig niet af van de bruikbaarheid dat het voor jou persoonlijk is. Oordeel toch eens niet alles naar je eigen referentiekader. Kijk eens wat wijder!
Voor het gros van de dagelijks rijders is het volledig bruikbaar. Het moet alleen nog goedkoper in aanschaf.

Oa. de groene milieu lobby wordt nu door documentaire maker Michael Moore in een nieuwe film belicht. Een maand gratis te bekijken.
https://www.humo.be/tv/michael-moore-zet-nieuwe-milieudocu-planet-of-h… geen ondertitels.

Op 26 april 2020 14:39:19 schreef evelo:
De aardgasprijs is belachelijk laag en het lijkt er op dat die nog lager zal worden door de corona-crisis.
Wij betalen nu 25€ per maand voor ongeveer 5000kWh voor verwarming en warm water.

?
Geen kritiek of sarcastisch bedoelt, maar ik mis even wat.
In NL kost een kWh ruim 20ct, dus 5000kWh is dan 1000 euro. Dus zul je wel gas bedoelen. Daar betaal ik volgens mij 80ct/m^3 voor en Googlen levert ~10kWh per kuub op voor laagcalorisch gas. Dan krijg je voor 25 euro dus ongeveer 30 kuub of 300kWh.

Mits de geGooglede waarde klopt, kom ik zelfs met kale gas of kWh prijs nog veel hoger uit (~250euro of ~300euro voor 5000kWh). Dus wat mis ik?

In Belgie word gas omgerekend naar Kwh.

Dan nog: huidige gasprijs energiebeurs: 12,5euro/MWh, dus zonder belasting. Dan krijg je nog steeds maar 2000kWh voor 25 euro.

Misschien was ik wat onduidelijk: ik bedoel 25€/maand = 300€/jaar.

Op de site van de Vlaamse energieregulator kan je je verbruik opgeven en krijg je een lijst met alle energieleveranciers/prijs/voorwaarden.

Als ik vandaag 5000kWh/jaar(+/-500m3) simuleert dan zie ik dat de goedkoopste leverancier dit kan leveren voor 219€/jaar.

Een gemiddeld internet abonnement is meestal een stuk duurder!

Op 26 april 2020 23:15:12 schreef fikkie:
In Belgie word gas omgerekend naar Kwh.

Ook logisch, want gas is energie, net als elektriciteit, dus kWh :P

Op 27 april 2020 09:03:07 schreef mel:
[...]Ook logisch, want gas is energie, net als elektriciteit, dus kWh :P

Ik reken altijd in Kwh per kg en m3 om mijn houtpellets om te rekenen naar gas en elektra.
Gewoon om appels en peren te vergelijken.

Op 27 april 2020 09:03:07 schreef mel:
Ook logisch, want gas is energie, net als elektriciteit, dus kWh :P

Met die redenatie reken je de bananen bij de super ook af per kWh? Ook energie.

@Sine hieronder: kwestie van hard duwen :-)

Waarom zou dat bij aardgas met een vaste calorische waarde niet kunnen?

@flip,
Die passen niet in de gasleiding.

Op 26 april 2020 12:29:19 schreef joopv:
En wat is het voordeel daarvan nou precies? Omschrijf dat eens. Hoeveel tijdswinst heb je in een jaar tijd?

Ik wil eigenlijk stellen dat je met een elektrische auto minder tijd kwijt bent met laden, dan dat je met een benzine auto kwijt bent aan de pomp.
10 seconden s'morgens bij het loskoppelen, en 10 sec s'avonds bij het aansluiten.

En als ik naar München apparatuur ga wegbrengen?

Op 27 april 2020 10:05:08 schreef flipflop:
[...]
Met die redenatie reken je de bananen bij de super ook af per kWh? Ook energie.

@Sine hieronder: kwestie van hard duwen :-)

Kolen bevatten ook heel veel kWh. Maar ondanks dat ze veel meer kWh bevatten dan bananen word je er toch niet dik van als je ze eet.

Dus het spreekwoord wordt kolen en bananen vergelijken. En nog iedereen een plezierige thuiskoningsdag gewenst.

Op 27 april 2020 07:24:29 schreef evelo:
Misschien was ik wat onduidelijk: ik bedoel 25€/maand = 300€/jaar.

...

Als ik vandaag 5000kWh/jaar(+/-500m3) simuleert dan zie ik dat de goedkoopste leverancier dit kan leveren voor 219€/jaar.

OK, dan snap ik 'm weer ;)

Goedkoopste in NL lijkt rond 345€ te zitten (69ct/m^3 * 500m^3), exclusief alle vaste kosten. Zal wel weer een gevalletje belastingen zijn.

Op 27 april 2020 14:30:56 schreef Hoeben:
En als ik naar München apparatuur ga wegbrengen?

Dat moet je met een koerier doen. Jij bent veel te duur om dat zelf te doen. Tenzij je ook iets moet doen ter plekke, in dat geval moet je halverwege ene keertje laden tijdens je pauze.

Moet je vooral doen in de drukke tijd. Dan is er geen leeg oplaadpunt te vinden. Ik heb dat weleens gechecked met een app die alle vrije oplaadpunten in Europa laat zien. Zelfs de snelladers van Tesla zijn overdag vaak allemaal bezet. Of je moet voldoende geduld hebben en in de rij aansluiten....
vrije en bezette oplaadpunten https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/waar-staan-de-oplaadpunten

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

Onzin natuurlijk, wat ik eerder al melde, E rijden is leuk voor mensen die iedere dag op hun eigen parkeerplekje staan bij hun kantoor.
Je weet wel, die mensen die ook met de trein* zouden kunnen.

Voor ons soort mensen, de troubleshooters/onderhoudstechnici enz is het domweg onpraktisch.

Ik moet bv -nu- ergens heen, vlieg nog even langs de TU voor wat losse zooi en ga met een baal op mijn dragers en of spare op de aanhanger richting klant in Bloemkoolstronkstradeel, provincie Heerejezusendweg eventueel in Godvergetenveroverdegrens.
Die wil echt niet even een uur langer wachten tot zijn productielijn draait omdat ik zo nodig een keertje extra moet laden onderweg.

Als voorbeeld.
En het is niet vergezocht, een deel van mijn kennissenkring doet dit op dagelijkse regelmaat.
Ik heb dergelijk werk ook wel gedaan toen ik nog afstanden kon rijden....

E-auto, leuk, voor wie vaste ritten op vaste tijden (min of meer) rijdt.

*] Ik heb ook nog eens een poosje met de trein naar mijn werk moeten gaan, nooit meer.
Haringen ton, langdurig (dubbel zo lang als met de auto) en de auto had ik per definitie nodig om bij het dichtstbijzijnde station te komen ik anders te laat zou zijn omdat het openbaar vervoer zo vroeg nog niet gestart was.

Ik woon nu op een kleine 2km van kantoor. Maar voor mijn werk ben ik elke dag op de baan. Gemiddeld iets van een 150km per dag met uitschieters tot 350km.

Laden bij mij thuis is praktisch niet haalbaar: rijwoning zonder oprit.

Als de werkgever mij een tesla3(of whatever variant daarop met zelfde range) geeft en een deftige laadpaal aan kantoor laat plaatsen dan zou ik het wel zien zitten om elke dag dat kleine stukje met de fiets naar kantoor te rijden om van daar uit te vertrekken met de werkauto.

Momenteel vertrek ik nog van thuis en gebruik ik nog mijn eigen autootje: mazda2 benzine bj 2005. Daarvoor krijg ik 36cent/km onkostenvergoeding. Momenteel rij ik netto all-in aan 16 á 18 cent per km dus ik wacht rustig af.

Het is heel simpel: die auto's zijn nog veel te duur. In ieder geval veel meer dan ik ooit voor een auto wil uitgeven,

@jinny: dat zou best kunnen als je een serie-hybride had, oftewel een elektrische auto met range extender. Een kleine motor met een generator die optimaal werkt als hij ~30kW moet leveren, en die je dus alleen gebruikt als de normale range niet toereikend is, wat relatief zeldzaam zou moeten zijn.

Dan kan ik toch net zo gemakkelijk direct voor de diesel gaan?

Nee, dat zeg ik toch, "wat relatief zeldzaam zou moeten zijn". Ik kan moeilijk geloven dat je dagelijks meer dan 300km rijdt, en sowieso kun je de eerste 300km puur elektrisch doen, wat veel goedkoper is, en daarna pas fossiele brandstof te gaan verstoken.

Toegegeven, een aanhanger sleuren is niet bepaald goed voor de actieradius, maar dat is ook niet goed voor je verbruik met een verbrandingsmotor.

Eigenlijk ben ik verbaast dat een kleine range extender nog geen gangbare optie is op elektrische auto's. Een gasturbine geïntegreerd met een generator zou ideaal zijn; hoog specifiek vermogen, en een hoog toerental is ook gunstig voor de generator. Daarmee zou de accu zelfs wat kleiner kunnen, want die hoeft nog maar toereikend te zijn voor de meeste dagen.

Nou, die tijd heb ik wel gehad, maar de afgelopen 8 weken heb ik gemiddeld 0 km met mijn auto gereden.
Wel drie uur gevlogen en dagelijks 160 165 nM of zo afgelegd
Die 300 km haal ik dus wel, maar niet met de auto momenteel... :+

Nederland is klein genoeg om zonder problemen EV te rijden.

Denk eraan dat de gemeente op aanvraag een laadpaal in je straat zet. Heb je meteen een eigen parkeerplaats... ;-)

Op 28 april 2020 09:54:50 schreef Boudie:
Heb je meteen een eigen parkeerplaats... ;-)

Totdat iemand anders er gaat staan.