auto accu aan het net (nos.nl)

JoWi

Special Member

Op 25 april 2020 09:48:09 schreef EricP:
[...]Ja, NU nog. Maar met een paar jaar is dat over - als die oh zo betrouwbare plannen niet nog een keer gewijzigd worden.
ALS dat stabiel zou zijn, dan hadden hier al lang panelen op het dak gelegen. Voor 5ct/kWh terug leveren kan dat niet uit.

En dan heb je te lang gewacht, want vanaf 2023 wordt de saldering afgebouwd in ongeveer 10 jaar.
De eerste panelen zaten erop in 2012, in 2014 nog uitgebreid tot 1600 Wp en de kosten zijn voor 90% terugverdiend. Vanaf 2021 heb ik dus voor een flink deel 'gratis' stroom :)

Ignorance is bliss

Op 25 april 2020 09:48:09 schreef EricP:
de kerncentrale had in 2009 operationeel moeten zijn. *Iets* zegt me dan ruim 10 jaar overschrijding (op 5 jaar bouwen...) een of meerdere oorzaken heeft die bij een overheid liggen. Niet van technische aard.

Was het maar waar. De vertraging komt doordat het een nieuw, "inherent veilig" model kerncentrale is. Niet het bekende (simpelere) fukushima ontwerp.

In china hebben ze er ook twee van dit nieuwe type gebouwd, daar hadden ze "maar" 9 jaar nodig. Overigens heeft China diverse bouwprojecten voor kerncentrales gestopt. Wie denkt dat dat vanwege milieuhippies is mag zijn vinger opsteken.

mvdk

Golden Member

Zoals ik het lees, hebben ze daar in Australië serious problems om de schemerlampen aan te houden. Ik dacht in m'n onschuld dat loadshedding alleen maar een Zuid Afrikaans probleem was (veroorzaakt door de opvolger van Mandela, maar dat is polletiek). Zoals ik het lees, maar ik moet me verder gaan verdiepen, is er onvoldoende opwekcapaciteit bijgebouwd de laatste jaren, (alweer, politieke keuzes.)
In dat guardian document staat terloops:

The document does not state the project’s profit margins.

Maar je kan zelf gaan rekenen. Ik zelf zou gaan om absolute pieken in vraag te bedienen. Die zijn kort, maar wel duur. Maar dat zijn er maar weinig. Ga je voor de wat langere pieken, dan loop je het risico dat je niet aan je verplichting kan voldoen. En dan gaat dus het licht uit.
Hier in NL staat ergens langs de A15, of heet het daar al de N15, ook zo'n container met batterijen, in de onmiddellijke nabijheid van een windturbine.
De vraag blijft hoe lang die batterijen meegaan.
Het is met al dit soort projecten, het word met veel tamtam geopenbaard, maar het meeste gaat heel stilletjes uit.
Dat Eneco project, elektriciteit halen uit menging van zoet en zout water: hoor je niets meer over...
Een ander Eneco project, elektriciteit opwekken met een turbine in een gasstation, waar 40bar naar 8bar gaat: ook stil geworden. Bij dat soort projecten moet je ook de kosten optellen van personeel dat elke dag even gaat kijken of alles wel goed gaat.

Ik vind het hartstikke gaaf dat er zo geëxperimenteerd wordt! Sommige dingen moet je een beetje uitproberen om te zien wat het brengt. En dat de opening met tamtam gaat, ja, zo gaat dat in de media. Moet je zelf een beetje afvlakken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
KGE

Golden Member

Op 24 april 2020 22:08:00 schreef EricP:
[...]Toch grappig dat jij die blijkbaar 's nachts op kan laden met zonne-energie :)

Op dit moment kan ik (door corona werktijden) hem al om 15:00 aanprikken en dan is er nog een aantal uren meer dan 3 kW/uur beschikbaar wat dus perfect past. De energiemeter komt dan niet of nauwelijks in beweging. Dus ja, echte zonne-energie.

[...]Dat geloof ik direct. Iets ander klimaat daar... En voordat je met een stel Tesla's waar je 30% van de capaciteit mag gebruiken

Heb je het project al eens bekeken ? En hoezo 30% ? In een EV kun je ook gewoon meer dan 90% gebruiken. Het zijn geen loodaccu's.

Ja, als je er alleen boodschappen mee doet, gaat het lang goed ja :).

Mijn teller staat inmiddels op meer dan 51000 km dus hoezo boodschappen. Ik lees van andere Ioniq rijders dat ze al meer dan een ton gereden hebben.

Maar zonder gekheid... Voor woon-werk verkeer heb ik in mij hele werkzame leven maar 3 jaar zo dicht bij huis gewerkt dat het had gekund als het toen actueel zou zijn geweest. Mijn alternatief was de fiets... En ja, het zou ook vast wel electrisch kunnen. Als je elke keer dat je parkeert het ding gelijk aan het infuus hangt. Wat dus ook niet op schiet. 1x geen paal beschikbaar om welke reden dan ook en het is 'game over'.

Ik vrees dat je een aantal jaren achterloopt.

Met zo nu en dan een dag van 1000km is iets electrisch anno nu gewoon niet te doen. Of het nou waanzinnig 'gaaf' rijdt of niet.

Waarom niet ? Rij je 1000 km achter elkaar door ? In de lunchpauze kun je een Model 3 prima opladen aan een supercharger.

Maar terug naar waar dit topic over begon. Ik ben ook een tijdje naar de Tesla Power Wall aan het kijken geweest. En er zijn nog een paar fabrikanten die iets soortgelijks hebben. De capaciteit is te klein. De levensduur is te kort en de prijs is te hoog om het voor thuis interessant te maken. Het idee was uiteraard voor het merendeel self-supporting te worden. Met een mooi dak op het zuiden.
Zou het dan wel lonend zijn als je eea. beschikbaar stelt aan 'derden'? Ik geloof er niks van...

Nee, dat beschikbaar stellen is ook niet mijn ding, mijn auto heeft daar ook niet de mogelijkheid voor. Maar er is een project (geweest) van een energieleverancier waarbij je voor relatief weinig geld een Powerwall geinstalleerd kreeg op voorwaarde dat je een deel beschikbaar stelt tijdens de piekuren. Daarmee kunnen ze dan een kolencentrale vervangen mits genoeg mensen meedoen.

En ik geloof ook dat je je vergist in de levensduur van de huidige EV accu's. Ook al is de capaciteit teruggelopen naar 75% dan zijn deze accu's prima te gebruiken als thuis accu. Dit gebeurd ook al. In een stadion hier in Nederland staat een buffer die compleet is opgebouwd met 'afgekeurde' EV accu's.

De ontwikkelingen staan ook niet stil, Samsung is al heel ver met een nieuw type lithium accu waarin geen kobalt meer nodig is:

https://www.youtube.com/watch?v=TAFk-CebHWA

mel

Golden Member

Alles electrisch zal nooit kunnen.Zowel rijden als koken en je huis verwarmen.Daar is het net ook niet geschikt voor.Tennet heeft nu al soms problemen met leveren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

En dan heb je te lang gewacht, want vanaf 2023 wordt de saldering afgebouwd in ongeveer 10 jaar.
De eerste panelen zaten erop in 2012, in 2014 nog uitgebreid tot 1600 Wp en de kosten zijn voor 90% terugverdiend. Vanaf 2021 heb ik dus voor een flink deel 'gratis' stroom :)

Ik had vast ruzie gekregen met de toenmalige eigenaar als ik in 2012 al wat op dit dak had gelegd :)

Op dit moment kan ik (door corona werktijden)

En dat gaat ook vast wel 10 of 15 jaar zo blijven. Op dit moment staat mijn vierwieler stil. Ik hoef helemaal niet te tanken. Het zou zomaar morgen anders kunnen zijn :)

Heb je het project al eens bekeken ? En hoezo 30% ? In een EV kun je ook gewoon meer dan 90% gebruiken. Het zijn geen loodaccu's.

Eh... nou, dan heb je dus een 'lege' accu van je zo geweldige electrische auto als je weg wilt. Dat schiet dus niet op. Overigens gebruikt Tesla zelf al geen 100%, gewoon om de levensduur te verlengen. Dus nee, het is geen lood accu. De getallen zullen wat anders liggen. Het concept is hetzelfde.

Mijn teller staat inmiddels op meer dan 51000 km dus hoezo boodschappen. Ik lees van andere Ioniq rijders dat ze al meer dan een ton gereden hebben.

Als die kar 5 jaar oud is, is het nog steeds een boodschappen auto met nog geen 1000km in de maand...

Ik vrees dat je een aantal jaren achterloopt.

Ik vrees dat jij een aantal jaren achter loopt. Het inzicht dat dit niet gaat werken is bij jou nog niet aangekomen :+

Waarom niet ? Rij je 1000 km achter elkaar door ? In de lunchpauze kun je een Model 3 prima opladen aan een supercharger.

Ja, in 3 kwartier 80%. Dat schiet dus niet op. 500km heen. Daar wil ik geen 3 kwartier langer over doen. Vervolgens kan je auto niet bij je klus staan - want die moet laden om naar huis te kunnen. Auto leeg ruimen. Ergens in den vreemde een laadpaal zoeken. Terug naar je klus lopen.
Dan 500km terug. En dat niet halen met slechts 1x laden onderweg omdat je niet helemaal 'vol' weg kon. Het zou je hobby kunnen zijn ja. De mijne is het niet.

Maar er is een project (geweest) van een energieleverancier waarbij je voor relatief weinig geld een Powerwall geinstalleerd kreeg op voorwaarde dat je een deel beschikbaar stelt tijdens de piekuren. Daarmee kunnen ze dan een kolencentrale vervangen mits genoeg mensen meedoen.

Klopt. Heb ik gezien. Je kreeg iets van 7kWh ofzo. En daar wilden zij er 3 van hebben. Dus ik kan 4kWh opslaan. En dat mag ik in de zomer dan in 10 uur laden. Een paneeltje wat 400W effectief levert dus - de rest schiet uiteraard niet op. Ik neem aan dat je zelf ook snapt dat dat niet op gaat schieten. Het probeersel is niet voor niets gestopt, wel?

En ik geloof ook dat je je vergist in de levensduur van de huidige EV accu's. Ook al is de capaciteit teruggelopen naar 75% dan zijn deze accu's prima te gebruiken als thuis accu.

Wel en niet. De capaciteit die terug loopt gaat vergezeld van een toename in inwendige weerstand. Die zorgt bij zowel laden als ontladen voor warmte ontwikkeling. Ofwel: het rendement gaat achteruit. En de boel wordt warmer waardoor de degeneratie sneller gaat. Dus ja, het zou kunnen werken. Maar je bent zeer ruim over de helft van de levensduur.

Dit gebeurdt ook al. In een stadion hier in Nederland staat een buffer die compleet is opgebouwd met 'afgekeurde' EV accu's.

Klopt. Met een hoop TAMTAM geïntroduceerd. En daarna werd het oorverdovend stil.

De ontwikkelingen staan ook niet stil, Samsung is al heel ver met een nieuw type lithium accu waarin geen kobalt meer nodig is:

Dat past dus mooi in wat ik eerder schreef: verzin iets wat wel werkt! Veel grotere capaciteit. Zelfde rendement (of beter). Langere levensduur. En dan gaan we praten. Maar op dit moment bestaat het nog niet.

Was het maar waar. De vertraging komt doordat het een nieuw, "inherent veilig" model kerncentrale is. Niet het bekende (simpelere) fukushima ontwerp.

Siemens is vast niet uitgestapt omdat er wat te verdienen was. En ook niet omdat er volgens plan gebouwd werd... Of denk je van wel?

In china hebben ze er ook twee van dit nieuwe type gebouwd, daar hadden ze "maar" 9 jaar nodig.

Dus het concept ligt er in jouw optiek. Zijn de Finnen het wiel opnieuw aan het uitvinden volgens jou?

Overigens heeft China diverse bouwprojecten voor kerncentrales gestopt. Wie denkt dat dat vanwege milieuhippies is mag zijn vinger opsteken.

Neu... Daar is fossiel net als hier gewoon makkelijker. En daar boeit enige vorm van uitstoot niemand is, zo lijkt het. Daarnaast weet ik niet hoe China in zowel iets kool achtigs als in iets voor hun reactoren zit. Het kan ook een simpele overweging zijn 'kolen hebben we en kernbrandstof niet'. Dezelfde reden dat Denemarken 20 jaar geleden met windmolens begon: minder afhankelijk zijn van het buitenland voor olie en kolen import - dat was tenminste toen wat er bij de aanleg van die parken als motivatie genoemd werd. Wel grappig als je tussen zo'n windmolenpark op zee door vaart (dat mag daar gewoon). 15 jaar na oplevering staat zeker een derde stil. En er varen continu bootjes heen-en-weer met mensen die blijkbaar onderhoud / reparaties doen. En niet een keertje, maar elke keer dat je in de buurt komt.

Alles electrisch zal nooit kunnen.Zowel rijden als koken en je huis verwarmen. Daar is het net ook niet geschikt voor. Tennet heeft nu al soms problemen met leveren.

Precies. Ofwel: accepteer dat dit niet gaat werken en verzin wat anders. Of accepteer dat de huidige maatschappij (stroom op afroep) niet voort te zetten is. Beiden ligt natuurlijk in de opinie erg gevoelig.
Ik blijf natuurlijk de milieu vervuiler, want ik trek nooit enige lader uit een WCD als er niks aan hangt. Degene die er bewust mee om gaat doet dat wel. En heeft een wasdroger met A+++ label ofzo. Dat is natuurlijk veel beter voor het milieu dan mijn waslijn en een handje laders wat niks staat te doen. Toch?

KGE

Golden Member

@EricP

Ja jij bent de grote uitzondering en voor jou werkt helemaal niets. Al die miljoenen elektrische rijders zijn knettergek.
Ik heb die 51000 in minder dan 3 jaar gereden dus niks geen boodschappen auto. Maar het is zinloos om daar met jou over te discussieren. Jij rijdt elke dag 1000 km neemt geen pauzes (wat doe je voor werk eigenlijk?) en kunt geen navigatiesysteem volgen die je de dichtsbijzijnde laadpaal laat zien (waar er inmiddels tienduizenden van zijn in Nederland).

Kijk je kunt altijd uitzonderingen verzinnen waarbij dit of dat niet gaat zoals nu bij een diesel of benzine auto. Maar ja verandering he..

Jinny

Golden Member

Nou, ik heb ook geen trek in een E auto hoor..
Door omstandigheden staat mijn dieseltje straks twee maanden stil, maar normaal wordt ie zo gebruikt dat een E auto niet handig is.
En mijn dieseltje is betaald plus dat ie van 2006 is en dus inmiddels totalloss geweest was ivm de accu's.

Ik ben het in deze wel met EricP eens, er zal nog heel wat water door de Rijn stromen voordat er een oplossing is voor iedereen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Mijn Berlingo Diesel, kostte maar 450 Euro,ding rijd als een tierelier en ziet er niet uit, maar dat zal me echt aan mn derriere oxideren. Mij kost het niet veel, alleen motorrijtuigenbelasting en verzekering. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 april 2020 21:17:00 schreef KGE:
Ja jij bent de grote uitzondering en voor jou werkt helemaal niets. Al die miljoenen elektrische rijders zijn knettergek.

Bij alle grote veranderingen zijn er lieden die alleen maar de nadelen zien, en redenen vinden waarom het nou net voor hen niet gaat werken. Dat zie je in alle energie/verlichting/auto discussies hier. Telkens weer dezelfde (achterhaalde) argumenten. Ik probeer er maar niet meer op te reageren, da's trekken aan een dood paard.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Nou.De gebruiksvriendelijkheid wil ook wat..
Een elektrische auto zal ,pak m beet, 400 , 450 kM actieradius zijn?
Ik haal met m dieseltje de 1000 wel

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

En wat is het voordeel daarvan nou precies? Omschrijf dat eens. Hoeveel tijdswinst heb je in een jaar tijd?

Ik wil eigenlijk stellen dat je met een elektrische auto minder tijd kwijt bent met laden, dan dat je met een benzine auto kwijt bent aan de pomp.
10 seconden s'morgens bij het loskoppelen, en 10 sec s'avonds bij het aansluiten.

Auto aan het net en thuisaccu

Afgezien dat elekrisch transport met de voertuigen schoner is bij het voertuig zelf,komt er ergens toch wat rook uit de pijp met een rendement van pak hem weg 60%, het aandeel groen is minder dan 10 %.
Maar we kunnen niet beter momenteel,het net kan het niet aan,het word ons door de strot geduwd of we nou willen of niet?.

Als al die particulieren dat nou doen scheelt dat miljarden aan kabeltjes leggen ,de consument betaald zowiezo en scheelt de energie boer veel geld.
Warmtepompies en all electric?.

We gaan dat niet meer stoppen en om een stabiel net te houden kan het ook niet anders zonder de infra aan te passen.

Nu zijn er in mijn woonplaats niet veel pv panelen,weinig warmtepompen en elektrische autos, als dat gaat veranderen en allemaal gelijk aan en savonds nog eens elektrisch koken,dat word lachen.

Ga vast wat kaarsen inslaan.

Neem gelijk WC papier mee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 26 april 2020 11:39:23 schreef flipflop:
Bij alle grote veranderingen zijn er lieden die alleen maar de nadelen zien, en redenen vinden waarom het nou net voor hen niet gaat werken.

En kloppen die redenen dan niet? Een elektrische auto is leuk als je hem thuis op je oprit kunt laden. Maar als je ergens in de bush met een lege accu komt te staan heb je daar niet veel aan. Met een klassieke auto kun je altijd een jerrycan met benzine of diesel meenemen, genoeg om de eerste pomp te halen.

Op 26 april 2020 11:39:23 schreef flipflop:
[...]
Bij alle grote veranderingen zijn er lieden die alleen maar de nadelen zien, en redenen vinden waarom het nou net voor hen niet gaat werken. Dat zie je in alle energie/verlichting/auto discussies hier. Telkens weer dezelfde (achterhaalde) argumenten. Ik probeer er maar niet meer op te reageren, da's trekken aan een dood paard.

Ik zie het helemaal niet negatief hoor,dat het anders moet ben ik van overtuigd.
Zeker het feit dat corona nu zorgt voor schone lucht zegt mij genoeg.

Op 26 april 2020 13:09:04 schreef KlaasZ:
En kloppen die redenen dan niet? Een elektrische auto is leuk als je hem thuis op je oprit kunt laden. Maar...

Nou, nog even dan... Nee, die argumenten kun je bijna allemaal weerleggen. Zie de ervaringen van elektrische rijders hier in dit topic, die hebben nergens problemen mee. En zo ken ik nog meer e-rijders, die lachen zit rot om de dieselaars-die-1000km-op-een-tank-kunnen. Ook jouw argument van stranden in de bush slaat nergens op, al snap ik je angst wel. Wie heeft er een tankje achterin, en hoe vaak ben je gestrand in je leven? Ik beide niet. Ik hou er altijd rekening mee om op tijd te tanken.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 26 april 2020 13:38:08 (19%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Ja jij bent de grote uitzondering en voor jou werkt helemaal niets. Al die miljoenen elektrische rijders zijn knettergek.

Nee hoor. Als lease bak ter vervanging van de fiets kan het een prima idee zijn. Ik heb geen leasebak.

Ik heb die 51000 in minder dan 3 jaar gereden dus niks geen boodschappen auto.

Dat is 1500km in de maand. 5x opladen. Iets meer dan elke week. Tsja...

Jij rijdt elke dag 1000 km neemt geen pauzes

Lezen kun je ook niet echt he? Ik neem inderdaad geen pauze als ik 500km rijd. Ik zou niet weten waarom. Time is money. En als ik al pauze neem, dan is het om ff af te tappen. Dat duurt geen 45 minuten! Die boterham kan ik ook wel naar binnen schuiven als ik rijd.

en kunt geen navigatiesysteem volgen die je de dichtsbijzijnde laadpaal laat zien (waar er inmiddels tienduizenden van zijn in Nederland).

Ik wil helemaal niet naar een laadpaal. Ik wil naar mijn klus of naar huis. Meer wil ik niet. Daarnaast: in Nederland moet je serieus moeite doen om 500km enkele reis te halen (red je dat überhaupt?) Met alle wijsheid die jij hebt, weet je natuurlijk al lang dat dit zich niet alleen in Nederland afspeelt en dat het dus irrelevant is dat er zo her en der een paal in Nederland staat.

Maar ja verandering he..

Verandering is prima. Maar niet als het achteruitgang is. Een actieradius van 350km is gewoon niet de moeite waard. Nogmaals, maak er 800km of iets in de buurt van en 5min. laadtijd, dan gaan we praten.

Een elektrische auto is leuk als je hem thuis op je oprit kunt laden. Maar als je ergens in de bush met een lege accu komt te staan heb je daar niet veel aan. Met een klassieke auto kun je altijd een jerrycan met benzine of diesel meenemen, genoeg om de eerste pomp te halen.

Dat is dan de andere kant op overdrijven (en ja... ik heb ook wel eens met een lege tank gestaan. Guess what... eigen schuld, dus niet zeuren). Feit blijft dat als je een beetje kilometers maakt, het laden gewoon veel te lang duurt. De discussie over een aanhanger of wat zooi op het dak en een nog kleinere actieradius gaan we dan nog niet eens aan...

Zie de ervaringen van elektrische rijders hier in dit topic, die hebben nergens problemen mee.

Nee, als boodschappenauto die bijna altijd binnen z'n actieradius de oprit weer haalt hoeft dan ook niet...

Ik hou er altijd rekening mee om op tijd te tanken.

Dan moet dat wel kunnen. Dus er moet een paal op de route staan op het punt dat ik aan laden toe ben, die moet vrij zijn en de accu in max. 5 minuten kunnen laden. Dan houd je alleen het gedoe over dat je elke zeg 300km stil staat. Dat is voor die 5 minuten nog wel te overzien.
Ik lach me rot om mijn buren. Elke avond met een kabel in de weer. Ook in de stromende regen. Bij anderen aanbellen of ze hun auto willen verplaatsen want hun kabel is net te kort op de plek waar-ie nu staat. Best vermakelijk.
En nogmaals: als alles voor je betaald wordt zou het best kunnen dat je de veelheid aan nadelen en de subsidies op de koop toe neemt. Maar een volledige vervanging voor een auto zoals gebruikelijk is het in elk geval niet - eerder 5 tot 10 stappen terug. Al mag het dan een 'leuke' ervaring zijn (daarvan kan ik niet eten!)

evelo

Golden Member

Ik verwacht mij binnen enkele jaren aan dynamische elektriciteitsprijzen in functie van het aanbod groene energie.

Als consument zal het dus de truc zijn om je consumptie zo goed mogelijk aan te passen zodanig dat je verbruik hebt wanneer de prijs laag is.

De grootste energieverbruiker in mijn huis is de verwarming. Nu is die op aardgas maar eens die dynamische prijs een feit is en als blijkt dat het financieel uit kan dan ga ik mijn vloerverwarming gebruiken als dumpweerstand door een elektrische weerstand van pakweg 3kW aan te bouwen aan de metalen evenwichtsfles.
Ik veronderstel dat de netbeheerder wel een signaal zal voorzien dat ik kan gebruiken om via een logo of iets dergelijks een relais aan te sturen.

Maar voorlopig doe ik helemaal niets. De aardgasprijs is belachelijk laag en het lijkt er op dat die nog lager zal worden door de corona-crisis.
Wij betalen nu 25€ per maand voor ongeveer 5000kWh voor verwarming en warm water.
Dus momenteel is geen enkele investering de moeite waard om te overwegen.

joopv

Golden Member

Op 26 april 2020 14:01:48 schreef EricP:
[...]Lezen kun je ook niet echt he? Ik neem inderdaad geen pauze als ik 500km rijd. Ik zou niet weten waarom. Time is money. En als ik al pauze neem, dan is het om ff af te tappen. Dat duurt geen 45 minuten! Die boterham kan ik ook wel naar binnen schuiven als ik rijd.[...]

Zit je nou uitdagingen te maken voor opmerkingen hierover, of meen je dit serieus? Geen enkel mens die goed bij zijn hoofd is rijdt zo'n eind in 1 stuk achter elkaar.

[...]Verandering is prima. Maar niet als het achteruitgang is. Een actieradius van 350km is gewoon niet de moeite waard. Nogmaals, maak er 800km of iets in de buurt van en 5min. laadtijd, dan gaan we praten.[...]

Ik zou willen stellen dat we tot op heden geprofiteerd hebben van die olie en dat dat een uitzonderlijke situatie was, en dat we nu terug naar een normale situatie gaan.

Of wil je de huidige situatie - waarbij we in pakumbeet 200 jaar alle olie en gas voorraden verbruiken die zeg een miljard jaar nodig gehad hebben om te ontstaan, als normaal betitelen?

RAAF12

Golden Member

Op 26 april 2020 15:07:23 schreef joopv:
[...]
Zit je nou uitdagingen te maken voor opmerkingen hierover, of meen je dit serieus? Geen enkel mens die goed bij zijn hoofd is rijdt zo'n eind achter elkaar.

Ik ken anders zat truckers die dat doen. Als ik naar Spanje rijd in een auto vanuit Noord-Nederland zit ik ook gauw aan 700km per dag. 1000km vind ik iets teveel dan red ik het niet met in het daglicht te rijden. Als recreatieve oldtimer wil ik wel van het landschap kunnen genieten. Helaas zijn de grenzen dicht :-(
Het zal mijn tijd wel duren, elektrieke auto's zijn niet aan mij besteed. Mijn neef heeft een Tesla maar die rijd hoogstens 100km per dag en laad thuis op. En vliegt voor vakantie naar het buitenland, als dat straks weer kan.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 26 april 2020 15:36:57 (16%)

Jinny

Golden Member

E Auto's zijn leuk voor kantoormensen.
Ik heb er niks aan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

EV's zijn leuk voor iedereen die er mee uit de voeten kan.
Anders gezegd: Het past je, of het past je niet.

Ik werk niet meer en rij af en toe misschien 200 km op een dag. Als ik thuiskom plug ik 'm in (eigen oprit) en de volgende dag kan ik weer daarheen waar ik maar wil.

Naar mijn vakantiehuis doe ik, net als veel anderen, met het vliegtuig. Daar ik heb een andere auto staan. Simpel en comfortabel (tenminste... als die straks na een paar maanden nog wil starten...).

Nogmaals: het is maar net of het je past.
Maar ik weet minstens één ding heel erg zeker. Ik vind elektrisch rijden het summum aan autorijden.
Ik heb heel aardige auto's gehad, zowel op benzine als diesel, maar ik kan me niet voorstellen dat ik, in Nederland, ooit nog zoiets weer zal kopen.

Vervangen DOOR.