AC voltmeter afregelen fm tuner

Ik heb alle antwoorden hierboven gelezen en alvast bedankt voor deze informatie.

Met mijn fm meetzender stuur ik een ongemoduleerd signaal in op de opgegeven freq, zoals dit staat in de service manual om de dynas af te regelen.
Dan de tuner afgesteld op deze freq.

Er staat nergens bij dat er een piloottoon of stereo multiplex erbij moet.
Ik regel het uitgangsspanning vd meetzender af zoals in de service manual.

Blijkbaar is het te meten signaal erg klein op het testpunt en zit er een DC spanning op, zodat mijn scoop geen stabiel beeld kan van maken.
Ook niet als ik het signaal op de meetzender verhoog of verlaag.

Ik heb momenteel de testopstelling even omgebouwd voor een ander projectje, maar ik zal deze week terug ombouwen.
Dus even geen foto vd scoop.

Ik heb ook een AC voltmeter gekocht, die zal deze week aankomen.

Ik heb ondertussen de AC millivolt meter aangekregen en aangesloten.
Het afregelen van de 4 instelspoelen ging veel sneller dan met een scoop.
Na het afregelen werkt de dynas al veel beter, maar nog niet helemaal goed.
Als ik nu afstem op een zender, dan "lockt" deze niet.
Dwz dat er eerst veel ruis en gekraak is in het signaal, je ziet ook de stereo en rds leds knipperen.
Na een paar minuten werkt de zender ineens wel en is het geluid goed met stereo en rds.
Het maakt niet uit dat een sterke of zwakke zender is, het duurt soms tot enkele minuten tot deze "lockt"

Ik heb de afregelprocedure nog een paar keren overgedaan op max. afstelling op de AC meter.

Wat mij nog opvalt, is dat bij een zender waar enkel spraak uitgezonden wordt, de dynas al na 5 seconden werkt.
Terwijl er bij een zender met muziek dit een paar minuten duurt.

Ik denk dat er ergens een component defect is rond de dynas IC.

Op 4 mei 2020 12:11:58 schreef kozmoz:

Wat mij nog opvalt, is dat bij een zender waar enkel spraak uitgezonden wordt, de dynas al na 5 seconden werkt.
Terwijl er bij een zender met muziek dit een paar minuten duurt.

Ik denk dat er ergens een component defect is rond de dynas IC.

Spraak heeft veel minder zwaai dan muziek. kan me inbeelden dat het locken dan veel sneller gaat dan bij muziek. Bij stereo lijkt het me bijna onmogelijk om de zwaai nog goed te volgen. Stem is meestal mono..ik bedoel, er is geen verschil componente, dus mpx zijbandsignaal is 0. (overigens, ik zat daar ook fout.. het is het filter dat zwaait, niet de oscillator)

welke AC meter heb je aangeschaft?

welke AC meter heb je aangeschaft?

Ik heb een Philips PM2454E gekocht, werkt heel goed, heeft een grote analoge meter.
Daarmee ging het afregelen veel beter dan met een digitale scoop.

Is het normaal dat de dynas ontvangst niet direct werkt wanneer je afstemt op een zender?

Zijn er nog mensen die een T-4970 tuner hebben en hoe de dynas ontvangst is?

Ha kozmoz,

Mooie meter voor dit werk :) als je volgens beschrijving de spoelen heb afgesteld kan je gaan testen in de praktijk.
Hoe ga je dat doen ik bedoel ontvang je een zender of met de meetzender/signaal generator en heb je de doorverbinding verwijdert ?

Je signaal moet tenminste zwak zijn de processor controleert wat er moet gebeuren.
De eerste stap is schakelen van stereo naar mono zonder poes pas een mono signaal kan je redelijk tot goed ontvangen op 100 kHz nabuur zender.
Als dit niet lukt signaal is niet schoon dan schakelt het systeem naar smal als dit ook niet lukt schakelt het systeem naar super smal.
De laatste stap is via het DYNAS systeem dit is alleen voor mono geschikt want de signaalsterkte is laag en/of er is interferentie aanwezig.

Als er voldoende signaalsterkte is en geen storing door nabuur of gelijkkanaal schakelt de DYNAS niet in.
Dus hoe test je :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 mei 2020 19:03:30 schreef kozmoz:
[...]

Ik heb een Philips PM2454E gekocht, werkt heel goed, heeft een grote analoge meter.
Daarmee ging het afregelen veel beter dan met een digitale scoop.

ja, nu is het duidelijk waarom dat niet gaat met je scoop.. een digitale heeft het heel lastig om zulke snel variërende signalen te volgen, tenzij ie veel samples snel kan nemen. welke scoop is is het?
met een analoog scoopje, al was het een stokoude PM3225 zou dat geen probleem zijn :-)

Als er voldoende signaalsterkte is en geen storing door nabuur of gelijkkanaal schakelt de DYNAS niet in.

Volgens mij zou de dynas altijd moeten werken op elke afgestemde radiozender.
Wanneer ik bijvoorbeeld op 106.0 afstem, waarop hier een sterke radiozender zit (60dBuV), werkt deze goed op normale instellingen van de tuner (zeer goed geluid op IF=wide).
Dan druk ik de dynas knop in, nu hoor ik enorm veel geruis en de muziek in de achtergrond, stereo led knippert, ontvangst is minder)
Wanneer de zwaai even zakt (bijvoorbeeld bij spraak), dan werkt de dynas ontvangst ineens goed en blijft goed, geluid is zuiver, stereo led is aan.

Ook eens op zwakke en heel zwakke zenders afgestemd, deze werken allemaal goed zonder dynas, in wide, narrow en super narrow ontvangst.
Ga je via dynas luisteren naar deze zenders, dan lukt het meestal wanneer de zwaai niet te groot is.

Ik heb de afstelprocedure gedaan met een meetzender op 98MHz, geen modulatie, geen piloottoon, doorverbinding geplaatst, en 10 ohm weerstand aangesloten.
Meetzender op de antenne A ingang van de tuner.
Dan de uitgang van meetzender ingesteld volgens procedure (20, 27, 34 dBuV)
Dan de 4 spoelen telkens afgeregeld op max signaal op de AC meter.
Daarna doorverbinding verwijderd en weerstand terug losgedaan.
Antenne aangesloten op tuner ipv meetzender en afgestemd op verschillende zenders.

Misschien is de afregelprocedure in de service manual niet helemaal correct.

welke scoop is is het?

Ik heb een 200MHz siglent SDS1202X-E digitale scoop.

met een analoog scoopje, al was het een stokoude PM3225 zou dat geen probleem zijn

Goede tip, ik heb ergens nog een analoge 20MHz scoop staan.