Verzwakker

Jinny

Golden Member

Bij een vriend in de rommelbak lagen twee (vijf, hij houd er zelf 3) gelijke verzwakkers, ik had ze al getoond in een topic van Blackdog, maar een eigen topic is ook wel wat waard.

Foto is niet heel scherp, genomen met mijn aardappel en verminkt door Whatsapp, ik plaats wel eens de originelen.

Wel valt op dat het heel mooi is opgebouwd, korte verbindingen en alles keurig afgeschermd.
Ding is relais gestuurd, geen goedkope relaisjes, ergens tegen de 60 Euro ex per stuk.
Teledyne serie serie 712 relais, goed voor 1 GHz.
https://sigma.octopart.com/125693248/image/Teledyne-Relays-712-12.jpg

Maar ook hier, keurig.

Ik meet met een oude Fluke iets van rond de 500 Ohm tussen massa en middenpit en 1 Ohm doorgang zonder spanning erop.
De eerste waarde verbaasde me ergens, ik had daar iets van rond de 75 Ohm verwacht eigenlijk.
Stuurspanning moet volgens het aloude wijze internet iets van 12V zijn

Daar ik mijn meetapparatuur nog niet terug heb, dat zwerft nog ergens tussen Faeröer eilanden en mijn woning, is een goede meting nog even niet aan de orde.

Maar wie er wat achtergrond over kan vertellen is welkom. (Henk?)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Leuk ding Jinny. Staat er niet ergens iets van een merknaam met typenummers erbij op? het lijkt op een stappenverzwakker.

Dit soort van dingen zit vaak in (extreem) dure meetapparaten als meetzenders en spectrumanalyzers van gerenommeerde merken als Tektronix, Hewlet-Packhard, Marconi, Rohde & Zwartz enzo. Als je zou kunnen achterhalen uit welk meetapparaat dit komt kun je vast ook de maintenance manuals en schema's achterhalen. Daar kun je dan weer eventuele specs uit achterhalen.

Anders is het misschien in apparatuur van kabelmaatschappijen enzo te vinden. Maar als het een stappenverzwakker is lijkt mij een meetapparaat waarschijnlijker.

Misschien herkend Fred101 het?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 22 mei 2020 09:50:53 (18%)

Ha Jinny,

Ja ik zie het dit is een Tellonic of Texscan 75 Ω tot 1 GHz.
Welke demping je kan verwachten per stap (6 bit) weet ik ook niet ligt aan de weerstanden.
En dat je 500 Ω naar massa meet komt omdat er een modificatie heeft plaats gevonden met niet de juiste componenten 8)7 die 470 Ω weerstand zou er uit moeten.
Het relais heb je al gevonden daar heb ik er nog wel wat van nieuw in doos dus als je daar problemen mee heb geen punt.
Kan je het nummer op de print opgeven.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

Dat het een stappenverzwakker is staat buiten kijf.
Japans volgens mij.
En inderdaad, mijn idee ook een meetzender oid.
Er staan nergens gegevens op overigens.
Edit, Henk reageert ook al, 376.2

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ha Jinny,

Dat nummer op de print :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

Met vergrootglas bekeken, 2378-2 dus

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi Jinny, ;-)

Ja dat is een mooi verzwakkertje, ik hoop dat hij door de impedantie goed bruikbaar voor je is.
Ik heb hier ook nog een handvol van die mooie Teledyne relais liggen.

Het ding is echt netjes opgebouwd en bevat door Henk zo geliefde compensatie condensatoren die ik niet in mijn projectje heb toegepast.
Dat zijn ondermeer de lipjes gesoldeerd aan de in en de uitgang BNC bussen, bij de reparatie video's op youtube van b.v. de HP 355 serie verzwakkers zijn dat soort compensatie ook goed te zien.
Blijf daar verder af, zonder goede meetapparatuur krijg je dat nooit meer optimaal. :-)

Wat tips..
De impedantie kan je makkelijk achterhalen als je alle relais inschakeld,
maakt niet uit aan welke kant je meet van de verzwakker met de Ohm meter.
Hoe kleiner de totale verzwakking is van het doosje hoe meer de waarde die je meet wat gaat afwijken.
Bij 30dB demping zit je bij de andere kant open rond de 1% fout.

Wat opvalt is dat de relais spoelen ook goed zijn ontkoppeld met een spoeltje en doorvoer condensatoren.

Of een verzwakker goed is doe ik altijd als eerste met DC en een labvoeding, natuurlijk bij lage spanningen.
Voeding op 1V of 2V wat jij makkelijk vind en die dan aangesloten via een uitgemeten serie weerstand.
Bij mij is dat dus meestal 50Ω opgebouwd door twee geselecteerde 1-Watt metaalfilm weerstaden die ik 4 draads heb nagemeten om zo goed mogelijk 50Ω te maken.
Waarden natuurlijk aanpassen voor de impedantie van jouw verzwakker!
Ook de afsluit weerstand maak ik, of meet ik na dat hij goed genoeg is.
Maak je connectoren met IPA schoon.

Bij relais verzwakkers pas ik deze truc nog wel eens toe, via de functie generator schakel ik de relais een tijdje in en uit.
Dat kan bijna altijd op 10Hz, vooral bij deze kleine relais, een paar minuten testen of zo.
Daarna ga ik meten met een DVM op de uitgang en er hangt ook vaak een scoop aan de uitgang.

Heb je een functie generator en een goe AC milivolt meter, dan kan het testen daar ook goed mee, heb je ook je DB aflezing direct voor je neus. :-)
Kijk met je scoop of de gekozen stap niet rammelt, tik bij iedere stap lichtjes tegen de verzwakker, het signaal mag dan niet of nauwelijks varieren.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Jinny,

Duidelijk maar daar kan ik niet zoveel mee is ook niet zo interesant in de tijd van deze verzwakkers was er nog geen internet (voor ons) dus als je iets kan vinden is het een collega radio amateur van je ;)
Je verwakker is 75 Ω dat staat op de print :o maar er is een wijziging aangebracht kijk eens bij die 470 Ω weerstand zit daar geen versterkertje tussenin gebouwd een MAR :?
Hier nog wat algemene gegevens

PE70A8004.pdf

Dan krijg je een indruk die verzakkers zijn van dat type allemaal hetzelfde
Ik heb hier wel zo'n stuk of 20 van diverse merken uit die tijd ook met schakelaars.
Aan de connectoren kan je ook nog kijken welke impedantie !

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op vrijdag 22 mei 2020 11:47:22 (24%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

Dank voor de tips Bram, de vaantjes had ik herkend als PE1'r.. :)

Het extra weerstandje wat duidelijk afwijkt haal ik komende tijd even los, die hoort er niet in.
Zodra ik mijn meetapparatuur weer terug heb zal ik eea eens meten.

De andere die ik heb blijkt weer een andere te zijn, ook verzwakker, maar lagere frequente.
Ook mooi opgebouwd overigens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 22 mei 2020 11:39:43 schreef electron920:
Ha Jinny,

Duidelijk maar daar kan ik niet zoveel mee is ook niet zo interesant in de tijd van deze verzwakkers was er nog geen internet (voor ons) dus als je iets kan vinden is het een collega radio amateur van je ;)
Je verwakker is 75 Ω dat staat op de print :o maar er is een wijziging aangebracht kijk eens bij die 470 Ω weerstand zit daar geen versterkertje tussenin gebouwd een MAR :?

Groet,
Henk.

Die had ik gezien Henk, die weerstand, maar een MAR zit er niet in.
En 75 Ohm is natuurlijk een beetje vervelende impedantie.
Als je normaal in 50 Ohm werkt dan.
Maar nogmaals, eest mijn meetkoffer weer terug, en dan eens meten met de functie-generator en scoop.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb ben noog even ingezoomd geweest op de 470Ω weerstand, Henk zech een MAR versterkertje, dat lijkt mij sterkt, is het niet een ferriet kraal Jinny?
Waarschijnlijk een repararie of een latere MOD om iets recht te trekken?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Het lijkt op een 470 Ohm en een 4,7 Ohm weerstandje, totale weerstand komt met de oude Fluke 27 uit op 475 Ohm.
Dat staat dan over de line en massa.
Ik denk dat ze er beiden origineel niet in horen.
Ook al omdat het afwijkende weerstanden zijn.
Misschien is er iets rechtgetrokken, maar dat proberen we later wel eens.

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 22 mei 2020 11:58:35 (24%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen