Voedinkje resetten

Beste CO-ers,

Ben in bezit van een experimenteervoedinkje, welke voorzien is van een thyristorbeveiliging tegen overbelasting. Nadat de voeding uitvalt door de thyristor moet het apparaatje uit- en daarna weer aangezet worden. Mijn bedoeling daarvoor is in de nabijheid van de thyristor iets van een resetknopje te plaatsen. Bij K1 of K2 een verbreek kontakje te maken. Andere mogelijkheid is een bouton tussen K1 en K2. Welke mogelijkheid is het beste voor deze schakeling?
Graag reactie.
Met vriendelijke groet, Piet Hein2.

wacht eens even.. die thyristor werkt als "crow bar", complete kortsluiting. Kan niet anders of er moet nog een andere beveiliging inzitten die er uit gaat (zekering bvb), waardoor de thyristor sowieso uit geleiding komt?

te rap.. 470 Ohm overgekeken. :-)

onderbrekende knop tussen anode aansluitng en zaak is ok.

Gewoon tussen K1 en K2 een maakdrukknop zetten.
Als die faalt en bij resetten maak je geen verbinding tussen K1 en K2, dan blijft de thyristor aangesproken en je voeding blijft dan in veilige toestand.
Zet je op positie K1 een verbreekdrukknop en die faalt, dan is de verbinding van de anode met de 470 ohm weerstand niet aanwezig. Als alles goed gaat is niks aan het handje, maar als de thyristor bij sluiting aangestuurd wordt, dan gebeurt er niks. Er zal geen thyristorstroom vloeien en de 2N3055 zal maximaal mogelijke stroom blijven leveren.

Op 2 juni 2020 22:08:55 schreef big_fat_mama:
[...]
Een "button", misschien, in het hoog-nieuw-nederlands ;)

@bfm,
Ben je wel een echte Belg?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is een bouton? Een zekering?

Een "button", misschien, in het hoog-nieuw-nederlands ;)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 2 juni 2020 22:09:17 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Brrrrr smerig voedingkje ....

Stabilisatie kun je het eigenlijk niet over hebben, het ding is op z'n best 'instelbaar'.

Dat zelfde geldt voor de stroombegrenzing instelbare zekering, die kun je vrolijk naar maximaal draaien, waar hij gewoon niets meer doet.

Zo te zien aan de tekenwijze van de halfgeleiders en de schakeling is het ook een oud voedinkje. Voor de meeste toepassingen is deze voeding wel toereikend.

@Ohm Pi : dacht ik ook. opzet deed me meteen denken aan een voeding uit 1963 uit een greatz brochure.. toen nog met Ge torren en relais als overstroombeveiliging.

soms zie je nog wel eens oude ideeën in een nieuw jasje.. waardoor ik me de vraag stel of er mensen zich daar mee bezig houden om hits te scoren.. : oude schema's opfrissen. zonder de nodige kennis en als gevolg wat fouten hier en daar. RoB zijn dipmeterschema was ook al zo iets "obscuurs". (PNP werd NPN, maar batterij werd niet mee gedraaid enzv..)

vergeten

Golden Member

Het is natuurlijk geen echte "kortsluitende crow-bar", maar waarom zit hij vóór de regeling?
Zo is het aangesloten DUT toch best slecht beschermd!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De DUT is op deze manier juist wel goed beschermd. De spanning aan de uitgang gaat helemaal onderuit.
Overigens vind ik de schemasymbolen wel heel apart. Ik heb halfgeleiders nog nooit op deze manier getekend gezien.

Beste mensen, hartelijk dank voor de genomen moeite en het aan mij verschafte advies.
“Brrrrr smerig voedingkje .... “ Voor mij een midden-zeventiger nog altijd goed genoeg, doet precies wat ik er van verlang en heeft me nog nooit in de steek gelaten, dus… ik doe niet mee met de wedloop van groot-groter-grootst.
Echter mijn vraag was advies of beste optie om de resetknop in de schakeling te plaatsen: bij K1 of K2 als verbreekcontact, of een maakdrukknop tussen K1 en K2. Klakkeloos de resetknop tussen anode en kathode over te nemen zoals in mijn andere voedinkje (Elektronika Hobbie: ’junior voeding’), kon in de afgebeelde voeding wel eens fout zijn. De plaats van waaruit de gate van de thyristor gestuurd werd, was daar anders. Met de gegeven antwoorden waar de reset te plaatsen kan ik nu wel verder.
‘Of ik een Belg was?’ Nee. Een rasechte Veluwenaar.
Voorts ‘ter lering en vermaak’: bouton is Frans leenwoord en button een Engels leenwoord.
“Brrrrr smerig voedingkje .... “ is een heel vies/faud woord, want dat hoort in Nederland zonder een ’g’, als u begrijpt wat ik bedoel. Voor mij is het nog steeds een mooi en handig apparaat!
Elke dag volg ik dit forum, al begrijp ik er ook alles niet meer van. Maar leerzaam vind ik het wel.

Groetend, Piet Hein2

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

‘Of ik een Belg was?’ Nee. Een rasechte Veluwenaar.

Die vraag was dan ook aan mij gericht :) Maar ik ging er liever niet op in want ik weet zo gelijk niet hoe ik mijn graad van echtheid zou kunnen aftoetsen ;)

@bfm, Ben je wel een echte Belg?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat zelfde geldt voor de stroombegrenzing instelbare zekering

En datzelfde hoort aan elkaar gespeld. Maar het is heel goed dat geldt wel correct is gespeld. Dat zien we toch niet meer zo vaak >:)

@bfm,

Voor mij ben je een echte Belg. 'Bouton' komt kennelijk niet voor in het ABV (= Algemeen Beschaafd Vlaams) anders had je het wel herkend. Ik herkende het als een Frans woord, dus ik dacht dat TS een Vlaming was. 'Bouton' komt kennelijk wel voor in het ABV (= Algemeen Beschaafd Veluws), want daar komt TS vandaan. Ik gebruik het woord 'bouton' nooit, dus ik geloof niet dat het een Nederlands woord is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor mij ben je een echte Belg.

Hm, da's geen compliment hoor. Zelf voel ik me vooral een echte Antwerpenaar, hoewel ik de Koekestad reeds lang verlaten heb, en er nog niet te gauw ga terugkeren. Maar ook met die Antwerpse roots loop ik niet te koop, verre van, eerder integendeel.

'Bouton' komt kennelijk niet voor in het ABV

Nee, hier spreken we over een 'drukknop'. Gewoon Nederlands, dat werkt eigenlijk verrassend goed :) Het Engels 'button' is hier soms wel te horen, maar dan gaat het over zo'n cirkeltje voor op je kleren, met een logo en/of slogan.

Dat 'bouton' valt voor mij dan ook dicht bij 'sudderans' en dat is ook geen compliment.

NB het "beschaafd" schijnt niet meer te zijn toegestaan in deze dagen van om-zich-heen-grijpende politieke correctheid, want het impliceert dat dialectsprekers (m/v/x) niet beschaafd zouden zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Voor elektronica zijn jullie hier aan het goede adres.

Voor alle taal gerelateerde zaken wil ik jullie graag naar https://onzetaal.nl/ verwijzen.

Op 3 juni 2020 16:20:32 schreef Piet Hein2:
Echter mijn vraag was advies of beste optie om de resetknop in de schakeling te plaatsen: bij K1 of K2 als verbreekcontact, of een maakdrukknop tussen K1 en K2.

Dat is op zich een simpele vraag, functioneel beiden werken als reset, maar met een verbreker ergens in de stroombegrenzing werkt die begrenzing niet meer zo lang er op de knop gedrukt wordt.
Dat lijkt me niet wenselijk.

En ja, helaas: smerig.
Met heel weinig meer kan het zo veel beter.

Moest blackdog deze voeding te zien krijgen dan denk ik; :r
Duidelijk wel een ontwerpje waar er naar kosten toe gewerkt is.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 5 juni 2020 20:55:39 (35%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
blackdog

Golden Member

Hi CrossFireX,

Ik had hem al gezien hoor! :+

Tja, hangt er vanaf wat er op word aangesloten.
Er is geen feedback, dus de powwerstage zal niet genereren, wel een pluspuntje!
Maar, slecht gebouwd krijg je natuurlijk alles aan het genereren.

Maar zoals Sine al zij, met een paar extra onderdelen kan je hem echt beter maken.
Ik ga deze schakeling echter niet beter maken, heb wel wat anders te doen. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram, ondertussen zijn de borrelnootjes al weer op... Zucht!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
blackdog

Golden Member

Hi CrossFireX,

Sorry dat ik je heb teleur gesteld... :(

Het inruimen van vele onderdelen gaat voor!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 juni 2020 21:31:28 schreef blackdog:
Maar, slecht gebouwd krijg je natuurlijk alles aan het genereren.

Niet alles. Oscillatoren, bijvoorbeeld, willen nooit oscilleren. De rest echter inderdaad wel. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
blackdog

Golden Member

Hi, Frederick E. Terman

Uhm... wil je er over praten.
Vertel eens, hoeveel heb je er gehad die niet werkte? *grin*

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.