Geschikte microscoop voor Inspectie van B&O MMC 20CL PU Naald.

Hoi,

Kan iemand mij een gesschikte microscoop aanbevelen (niet te duur, bv die "hand held" USB microscopen van Marktplaats))
voor de inspectie van CL (Contact Line, een soort Shibata) Pick Up naald van een B&O MMC (Moving Micro Cross) MMC20CL PU element.

Dit element is gemonteerd in een SME 3009 Mk2 arm op een Technics SL150 DD platenspeler.

Ik wil graag de naald inspecteren (zonder deze te moeten demonteren).
NB De Headshell is fixed, dus niet afneembaar.
Als ik het element moet uitbouwen, moet alles weer opnieuw afgeregeld worden: dus niet praktisch.

BTW
Ik heb al een Juweliersloep met verlichting geprobeerd, maar daar is de vergroting (toch nog te klein).

RAAF12

Golden Member

Ik gebruik deze om te bepalen of de diamant versleten is. Schoonmaken van de naald kan met een marterhaar penseeltje. Dat ding werd verkocht als naaldloupe en heeft een 50 voudige vergroting.

edit: @pa3gws Nee ik heb geen verkoopadres en ben ook volslagen vergeten waar die werd verkocht. Misschien werkt zo'n Endoscope van de Lidl ook wel.
Opgezocht, te weinig vergroting, helaas....

pa3gws

Golden Member

Interessant kan je ook aangeven waar te koop?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Raaf,

Bedankt voor je advies:
Staan er nog meer gegevens op, zodat we deze kunnen terugvinden?

Je zou deze kunnen proberen. Ikzelf heb hem ook en heeft best wel een goede vergroting.

Hier een voorbeeld van een LP die ik eens geïnspecteerd heb i.v.m. een kras in enkele groeven.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Microscoop.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

.

[Bericht gewijzigd door X3 op dinsdag 30 juni 2020 17:16:47 (99%)

Op 30 juni 2020 14:56:27 schreef redguuz:
Raaf,

Bedankt voor je advies:
Staan er nog meer gegevens op, zodat we deze kunnen terugvinden?

'Pocket Microscope' te vinden via Google.

TinusTech

Golden Member

Er is in eerdere topics al geschreven over dit soort microscopen.Een van de belangrijkste ervaringsregels die ik onthouden heb en ook uit eigen ervaring ken, is dat je een goede stabiele voet nodig hebt De microscoop van Nightwalker is wat dat betreft niet ideaal. Even zoeken bij de bekende Chinezen en je vindt betere.
Zoek eens terug in het vele wat erover geschreven is.

Hij kan losgemaakt worden van de voet. En dan kun je zelf een stevigere standaard maken die ook wat verder weg staat zodat je er grotere objecten onder kunt bekijken. Gewoon zelf wat creatief wezen ;)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
RAAF12

Golden Member

Op 30 juni 2020 14:56:27 schreef redguuz:
Raaf,

Bedankt voor je advies:
Staan er nog meer gegevens op, zodat we deze kunnen terugvinden?

Nee, behalve die letters op de foto, vermoedelijk gekocht toen de Thorens TD150 op de markt kwam. De kijker gaf wel een goed beeld van de conditie van de naald.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 30 juni 2020 22:09:15 (21%)

Allen,

Bedankt voor al jullie adviezen.

Ik heb inmiddels een iets luxere "Chinees" in een RVS behuizing en met RVS statief in Flevoland besteld.
Zal zo'n 14 dagen duren voordat hij uiteindelijk gearriveerd is.
Vergroting tot 500X, maar kan terugzoomen naar 50X, dus dat lijkt mij prima ;
Als hij toch niet (goed) werkt kan ik hem nog steeds gebruiken voor andere doeleinden, bv endoscopisch onderzoek van mijn motor.

Ik zal tzt laten weten hoe hij bevalt en wat foto's uploaden.

Nogmaals Dank & met Vriendelijke Groeten.

Mart

Hi,

Hierbij nog een foto van de B&O MMC 20C (Moving Micro Cross, contact line)
De "Adonstar"van Marktplaats voldoet goed IMO.

Statief is niet erg stabiel , maar voor die prijs mag je niet zeuren!

RAAF12

Golden Member

Kan je de naald ook makkelijk draaien? Met een optische kijker is het verschil tussen elliptische en normaal geslepen exemplaar goed te zien. Maar het gaat natuurlijk om te kunnen bepalen hoe ver het slijtageproces is!

Hi Raaf,

Je kunt hem makkelijk draaien.

BTW
Het is geen spherische of elliptische naald maar een "contact line" of shibata naald.
Moeilijk te zien omdat er nog zwarte verf op zit.

Ik heb dit element jaren geleden gekocht voor weinig in een klein HiFi zaakje in Jutland.
De verkoper zei dat het element nieuw was (wat nu ook blijkt te kloppen).
De zwarte drab plus de puist is verf om te laten zien dat hij niet gebruikt is.

In de doos van het B&O MC20 CL element zat ook een Bruel en Kjaer stripchart met de frquentiekarakteristiek.

Slijtage van zo'n shibata naald zal wel moeilijker te zien zijn dan met een ronde of elliptische naald, denk ik.

De vergroting kan nog iets hoger maar niet veel.
Is met jou microscoop een veel grotere vergroting mogelijk?

RAAF12

Golden Member

Er is maar een vergroting mogelijk, 50X en scherpstellen gebeurd door net zoals een diamantslijper dat doet door de afstand te variëren tot het object. Veel licht is wel belangrijk bij zo'n eenvoudig kijkertje. Maar dan glanst de diamant je ook in kleur tegemoet. Je hebt ook naalden waar alleen de tip van diamant is gemaakt is, die zijn goedkoper. Ik heb hier een houten ADC arm 'Pritchard' met diverse elementen, een Stanton 681 triple E zit er meestal in.

edit: worden nog steeds verkocht!

https://www.marktplaats.nl/q/stanton+681+eee/

Hi RAAF12

Het Stanton 681 EEE element had altijd een zeer goede naam en vereist een zeer lichte arm.
Ik heb er altijd goede reviews over gelezen, maar nooit zelf gehoord.

In de huidige zware armen, voor de Low Compliance MC elementen zal het wel niet tot zijn recht komen, ben ik bang.

Nog bedankt voor je advies!