Voeding

Hallo allemaal ik heb de op de foto staande voeding gemaakt en aan een trafo van 27.7v 18A gemaakt.
maar bij mij werkt hij niet.
op de schema zie je dat als je de tip2955 voor je heb rechts met weerstand 0,1R5w de + ingang is de middelste de + uitgang.
links met de condensator is serie de min is maar ook als ik dit setje los heb werkt het ook niet

waar zit hier de fout in? als ik de Tip 2055 serie heb met een motor op 12v op de 2 buitenste pinnen werkt hij wel is net of de + uitgang op de schema niet klopt

ook heb ik geprobeerd met 4 x2955
en dan als je hem met de tekst naar je toe heb rechts met weerstand de ingang + links alle 4 parallel en dan 1x de 470uf in serie de -
en dan moet de middelste de + uitgang zijn maar gek genoeg wekt dat niet en is de middelste de - uitgang waar zit hier de fout in.

fred101

Golden Member

Heb je ook het schema ipv deze bouwtekening ? Volgens mij heb je de 2n2955 verkeerd om. De collector op een lagere spanning dan de emitter. Edirt, is een pnp, ik dacht npn
Je kuynt niet zo maar van alles gaan omdraaien als test, een keer verkeerd en je kunt nieuwe torren kopen. Zeker als de trafo veel stroom kan leveren.

Bouw eerst het LM317 deel op en check dat onder belasting (met een lampje ofzo) Als dat werkt kun jje de boel uitbreiden maar ik weet niet of dat stuk met die torren zo gaat werken (ik ben even te lui om het uit te tekenen :-) )

Tip 2055 ?

Is dat een 27V AC trafo ?, de LM317 mag maar 40BDC op zijn ingang hebben. Zit je daar nog onder ? (zonder bleeder over die mega elco kan de spanning hoger oplopen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De LM317 is niet juist aangesloten op de tekening. toch juist, heel verwarrend met zo'n tekening.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 30 juni 2020 17:32:53 (35%)

LDmicro user.
fred101

Golden Member

MGP, dat zou toch best fout kunnen zitten. Als de TS niet weet hoe het werkt dan kun je het heel makkelijk net verkeerd om aansluiten. Zoals het is getekend kijk je tegen de onderkant aan als je de pootjes als referentie neemt, maar met de tab als referentie kijk je er boven op.

Het is nu de vraag wat de TS heeft gedaan.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 30 juni 2020 17:40:01 (42%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het lijkt er op dat de TIP2955, met de bases en 0,15 Ohm weerstanden aan de ruwe plus zit in plaats van de emitters. Ook bij de LM317 zijn de adjust en input verwisseld.
3D tekeningen,

Schema

Oeps, emitterpijltjes vergeten, zitten aan de erretjes van 0,15

[Bericht gewijzigd door buzzy op dinsdag 30 juni 2020 19:03:44 (12%)

OP de plaats waar de pijl naar wijst moet er wel een verbinding zijn, moeilijk te zien op het originele (kleuter)schema.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Uitgangselco lijkt me ook wat magertjes, dit zal niet heel stabiel zijn zo.

Leesbaar, en een stukje beter:

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 30 juni 2020 18:31:06 (26%)

Op 30 juni 2020 18:22:53 schreef Sine:
Uitgangselco lijkt me ook wat magertjes, dit zal niet heel stabiel zijn zo.

Moet voor een goede regeling niet te groot zijn.De in en uitgang ook nog een C van 100nF inzetten.

vergeten

Golden Member

Zat er helemaal naast zelfs ik raak in de war van dit schema :( :)
Volgens mij probeert hij dit na te tekenen & maken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat een bek_kt schema is me dat zeg. Geen stroombegrenzing, maar wel een zekering op de uitgang, NA de regeling. Beetje gammele zekeringhouder en daar gaat de stabiliteit.

Bovendien is de manier van tekenen om te huilen, dit is een zoekplaatje dat eerst moet uitgezocht worden vooraleer het bouwen kan aanvangen. Er valt inderdaad heel erg te vrezen dat onze T/S een pak halfgeleiders heeft opgeblazen. Zoja, beste topic/starter, zou ik u aanraden om niet met dezelfde tekening opnieuw te beginnen; er zijn ongetwijfeld betere schema's te vinden.

Ik ga grif akkoord met de opmerkingen van @buzzy: de elco aan de uitgang moet niet te groot worden, daarmee zou alleen de regeling trager worden. En inderdaad een 100 nF over alle elco's.

Is het ook niet een mogelijke bron van problemen dat de "sense" van de LM317 helemaal tot tegen de nul kan getrokken worden met de potmeter?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Oke bedankt allemaal

dan lijkt het me beter als ik wat ander zoek.

kwam ook deze tegen
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Voedingen/2-30Volt%2010%20A…

maar is 30v de max wat hij kan hebben

en stel ik doe hier een tip142 parallel tegen dat hij 15A kan hebben moet er dan ook een 2de 3.3 ohm 1w weerstand bij? of de 1w een 2w weerstand van maken.

Op 30 juni 2020 18:31:18 schreef vergeten:
Zat er helemaal naast zelfs ik raak in de war van dit schema :( :)
Volgens mij probeert hij dit na te tekenen & maken.

klopt zo iets wil ik hebben maar kan deze ook tot max 40v ingang
of 30v zodat ik er toch ruim 24v uit kan hallen

Op 30 juni 2020 18:22:53 schreef Sine:
Uitgangselco lijkt me ook wat magertjes, dit zal niet heel stabiel zijn zo.

Leesbaar, en een stukje beter:

De batterij van mijn balpen was bijna leeg en dan krijg je geen strakke schema's :+

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ben je wel zeker dat je zoveel stroom wilt hebben?

Het is natuurlijk verleidelijk, met zo'n mooie grote trafo, maar die trafo kan, na gelijkrichting en afvlakking, bijna 13 amp leveren; dat is niet niks, als er daar iets mis mee gaat dan kan het wel eens heel serieus mis gaan.

Overweeg misschien om een eerste voeding te maken met bescheidener specs, 1 of 2 amp is al heel wat voor de meeste projecten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Voor 15A heb je veel meer als 1 transistor nodig...
Die transistor kan wel 15A aan, maar moet als de uitgangsspanning laag is meer als 500W aan warmte wegwerken! (een TIP142 houdt 't bij 125W al voor gezien...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben het helemaal eens met Arco en BigFatMama. In al die jaren dat ik experimenteer heb ik nog nooit een regelbare voeding nodig gehad met dergelijk extreme eisen. Met een regelbaare voeding van 3 tot 25 volt en 1.5 ampere heb ik bijna alles kunnen doen. Als ik grote stromen nodig heb gebruik ik een voeding met een vaste spanning. Het is bijvoorbeeld erg handig om een voeding van 12 volt en een van 24 volt te hebben die grote stromen kunnen leveren. Dergelijke voedingen zijn ook redelijk makkelijk zelf te bouwen.

De ideale voeding zou natuurlijk één zijn waarmee je jouw auto kunt starten, je buizen versterker en je hf-buizenversterker van spanning kunt voorzien. Je krijgt dan een monster dat 800 Ampère kan leveren en een regelbare uitgangspanning heeft die je traploos kunt instellen tussen de nul volt en de 900 volt ofzo. En nu wil jij je auto starten terwijl je naar de radio luistert en je je cw verbinding onderhoud met een kortegolf buizen zender.

Ten eerste is een dergelijk voeding technisch niet echt haalbaar en voor een amateur helemaal niet.

Bouw nu gewoon een paar kleine regelbare voedingen voorzien van alle toeters en bellen als instelbare stroom begrenzing, een goede uitlezing en een goede stabiliteit. Daar heb je veel meer aan.

En breng die dikke trafo naar de oud ijzerboer ofzo. Dit soort trafo's duiken tegenwoordig overal op voor weinig. Waarom? Omdat er door de mogelijkheden van de moderne elektronica tegenwoordig veel betere alternatieven zijn. Alternatieven die goedkoper, veel zuiniger en veel en veel handzamer in het gebruik zijn.

Er is eigenlijk nog maar een situatie waar een dergelijke trafo goed gebruikt kan worden en dat is om eindversterkers te voeden. Je gebruikt dan geen spanningsregelaars meer. De spanning uit de trafo richt je alleen maar gelijk en filter je met wat buffer Elco's en ratelcondensatoren enzo tot een mooie gelijkspanning die voldoet voor de aan te sluiten belasting.

Om autoradio's te testen gebruik ik een flinke ringkern trafo waar na gelijkrichting en filtering een hele mooie gelijkspanning van 13 volt uitkomt die prima voldoet om een autoradio te voeden. Het is een zuinige oplossing omdat je geen verliezen hebt in je spanningsregelaars.

aan die kleine voedingen heb ik niks als ik ze voor dingen zoals aantal 100w led,s stevige elektromotors en nog veel meer

dus 10a is iets wat ik zeker zoek nu nog een goede regelbare schakeling voor de 10a - 30v ingang

er staan zoveel schakelingen en schema,s op internet dat ik die 30a gekozen heb maar ja die is dus niet goed die op de eerder gedeelde link staat is 10a
maar wekt deze wel goed? en als ik er 2 of 4 transistors in zou plaatsen kan hij dan als het is nodig is langdurig 15A aan.

plus met 1 transistor zit een 3.3ohm 1w weerstand

zou deze bij elke transistor die ik er bijplaats 1 eigen weerstand moeten of is 1 van 4w goed voor 4 transistors

pamwikkeling

Special Member

Ik heb in het verleden regelmatig "grote" DC voedingen nodig gehad.
Ofwel voor hoge spanningen ofwel voor hoge stromen, soms voor beide.

Meestal een beetje "rommel" bij elkaar klutsen en hopen dat het niet fout loopt.

Onderstaande vindt je een regelbare voeding van enkele kilowatts (meestal) bestaande uit :

- scheidingstrafo 230/230V
- variac 230/0-230V
- scheidingtrafo 230/ naar wat er toevallig nodig was
- 3 fazige bruggelijkrichter 50A ? 1000V ? (niet altijd alle diodes in gebruik)
- laagdoorlaat filter condensatortje - spoeltje - condensatortje
- vaak een fluke om spanning of stroom te meten.

Gewoon gebruiken wat je hebt liggen en daar effe iets mee maken.
Opmerking : de stabiliteit van de spanning was niet altijd even belangrijk voor de toepassing.

pamwikkeling

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op dinsdag 30 juni 2020 23:58:46 (100%)

Hoi pamwikkeling

dus als ik het goed heb heb je eerst de
scheidingstrafo 230/230V en dan de
variac 230/0-230V en dan weer een
scheidingtrafo 230/ 230 maar dan met de in en uitgaande spanning van de variac als ik het goed heb zo ?en dan de 3 fazige bruggelijkrichter en de
laagdoorlaat filter condensatortje -

Sine

Moderator

Als ik anno nu een gestabiliseerde voeding met flink wat oomph nodig heb dan grijp ik al snel naar een switcher.

Als het niet gestabiliseerd hoeft dan is lekker lomp en simpel de oplossing van pamwikkeling.

Arco

Special Member

Voor 'noodgevallen' heb ik twee trafo's bewaard, gesloopt uit UPS'en, kunnen per stuk 13.5V bij 65A leveren... :9

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juli 2020 01:51:11 schreef Arco:
Voor 'noodgevallen' heb ik twee trafo's bewaard, gesloopt uit UPS'en, kunnen per stuk 13.5V bij 65A leveren... :9

Allemaal klein spul.
Voor echt een krats kocht ik een voeding van TCR, 80S34. Voor de meeste hobbydoeleinden goed genoeg.
regelbaar tot 80 volt DC, instelbare stroombegrenzing tot 34Amp..
Klein nadeel, gewicht bijna 60Kg.
Kwam uit de opruiming van een oude frabriekslijn uit een 19"rek en ziet er als fonkel nieuw uit
Destijds 25 guldens voor betaald, exclusief versteviging van de vloer in het hobbyhok

Ik heb mijn voeding even niet onder de werkbank vandaan gehaald.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

zou deze bij elke transistor die ik er bijplaats 1 eigen weerstand moeten of is 1 van 4w goed voor 4 transistors

Door zo'n soort vraag te stellen maak je duidelijk dat je aan zo'n soort project niet aan toe bent. Als je niet heel goed weet wat er eigenlijk gebeurt blijf je van dit soort vermogens beter af, het is echt al te gevaarlijk.

Als je het echt allemaal zelf wilt doen, "the hard way" zogezegd, dan ben je maar beter bereid om deze "hard way" stapje per stapje te doorlopen. Als je vanaf nul wilt leren bergklimmen ga je ook niet gelijk naar de Himalaya.

Begin alstublieft met een bescheiden voeding, die kan best baseren op de gegeven transformator. En laat ons weten hoe dat verloopt, we geven graag raad, en zien graag stapsgewijze groei van kennis en inzicht.

Denk vooral niet dat er bij dit soort vermogens pasklare recepten bestaan! Wat je ook doet zal individueel moeten bekeken en overwogen en berekend worden. Waarbij er hier veel ervaring en ondersteuning te bekomen is.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 1 juli 2020 12:34:14 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord