hoi,

Ik heb al menige postings gelezen over scheidingstrafo's, maar ik snap het nog niet helemaal.

Als ik gewoon de fase uit het stopcontact aan zou pakken krijg ik 220 op mn fikken omdat de stroom via de aarde (die aan de nul vasthangt) terug gaat naar de centrale.

Wanneer ik een scheidingstrafo zou toepassen gebeurt dit niet omdat er secundair geen aarde aanwezig is., maar ik sta toch zelf in verbinding met de aarde als ik 1 pool vastpak? of zie ik dit nu verkeerd.

Ik vat het even niet. Wie kan mij hier helder een antwoord op geven. Of is het beter als ik even een tekeningetje maak?

mvg
Klokn

Natuurlijk hang je zelf nog aan aarde, maar de secundaire kant van de scheidingstrafo `zweeft', de stroomkring is niet gesloten als je de fase vastpakt (itt een gewone fase, de N hangt ergenst aan de PE) omdat de N nergenst aan zit.

Als je N en L aan de secundaire kant tegelijk aanraakt krijg je natuurlijk gewoon een gevaarlijke optater.

Er loopt overigens altijd wat lekstroom door (parasitaire) capaciteiten, minder perfecte isolatie etc.

Op 21 maart 2005 16:35:20 schreef Aart:
Natuurlijk hang je zelf nog aan aarde, maar de secundaire kant van de scheidingstrafo `zweeft', de stroomkring is niet gesloten als je de fase vastpakt (itt een gewone fase, de N hangt ergenst aan de PE) omdat de N nergenst aan zit.

Als je N en L aan de secundaire kant tegelijk aanraakt krijg je natuurlijk gewoon een gevaarlijke optater.

Er loopt overigens altijd wat lekstroom door (parasitaire) capaciteiten, minder perfecte isolatie etc.

Ben ik het mee akkoord.
Alleen is dit stof die nogal moeilijk te vatten is. Zeker zonder diepere achtergrond...

mmmm? dus als ik het goed begrijp werkt zo je aardlekschakelaar ook niet meer ?

en ook niet als je een ongulukkige aan raking maakt met beide conacten of een deelspanning er van

Op 21 maart 2005 16:52:55 schreef High-Voltage:
[...]

Ben ik het mee akkoord.
Alleen is dit stof die nogal moeilijk te vatten is. Zeker zonder diepere achtergrond...

Jep ik snap het. Ik was effe in de war, dacht waarschijnlijk te moeilijk. Heb een elektrotechnische achtergrond, maar zat zoals gewoonlijk weer te moeilijk te denken. haha.
Wat stom zeg: tuurlijk is er geen stroomkring.
thnx voor de replies.

greetz
Klokn

mmmm? dus als ik het goed begrijp werkt zo je aardlekschakelaar ook niet meer ?

Aardlekschakelaars werken op zich gewoon als je een scheidingstrafo gebruikt, je kunt achter je scheidingsrafo in principe echter geen aardlek meer maken waardoor hij aan zou spreken.

Net zoals dat niet gebeurd als je aan de secundaire kant van een gewone voedingstrafo een verbinding met de aarde maakt.

en ook niet als je een ongulukkige aan raking maakt met beide conacten of een deelspanning er van

Nope, maar dan spreekt een aardlek in het normale geval ook niet aan. Je bent dan een normale belasting zonder lek.
Meestal zal zonder scheidingstrafo dan ook wel een flink aardlek optreden en gaat hij uit.

Het blijft altijd oppassen met dit soort spanningen.
Scheidingstransformatoren gebruik je vooral bij reparatie van apparatuur waarbij het chassis aan een kant van de netspanning hangt, zoals bij veel oude TV's. Of als je direct aan (een schakeling aan-) het net wilt meten met niet speciaal geisoleerde meetapparatuur als een scoop.

Je kan een scheidingstrafo ook gebruiken voor linke projecten zoals eletrolyses ed...