PM3264 condensator vervangen

Zojuist een rookpluim uit mijn oude philips scope.
Probleem is deze condensator in de voeding:

RIFA 0.22uf 250Volt

Kan ik die vervangen door deze:

Philips 0.22uf 250Volt

ja dat kan, die zeeblauwe gaan amper stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt testman,

De scope werkt weer!

Zou moeten werken, eerlijk gezegd zou elke X2 condensator dit kunnen doen, alleen die Rifa bommen moet je mijden als de pest.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

En hun Wima zusjes die er bijna hetzelfde uitzien, iets minder snel stuk gaan maar minstens zo hard fikken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier zo'n zelfde philips oscilloscoop staan. Misschien dat ik hem ook eens open maak en die condensator preventief vervang.

Hij staat hier naast een HP8591 spectrumanalyser waarvan deze week zo'n zelfde condensator uitrookte. De lucht is nog niet opgetrokken. De voeding heb ik al wel uit elkaar gehaald. Het ding zit best vervelend in elkaar met twee gesandwitchte printen.

En vandaag was het dus raak, de condensator uit de Philipsscope ging er echt aan. De hobbyruimte zat weer vol met rook.....En weer is het windstil.

maartenbakker

Golden Member

Nou, dat heeft dan ook niet lang geduurd... Ik heb een stapeltje Philips voor toekomstige werkplekinrichting staan en daar gaan die rookbommen uit zelfs nog voordat er maar een netsnoer bij in de buurt komt.

Ik vraag me toch af of ik nou geluk heb gehad, ik heb jarenlang naar Grundig televisies gekeken en zelfs nooit gekeken wat daar inzat. Van andere modellen weet ik dat ze vaak WIMA MP3 gebruikten. Iets beter, maar die heb ik toch ook uitgefikt gezien (zoek op PE2169 voor een Philipsproduct waar die inzaten, laatst 1 bij het oudijzer gegooid omdat hij te ver opgefikt was).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Ik had vorige week in Philips voeding 0 - 75V ook zo een rookbom, op de werktafel stond gewoon een mist- damp wolk van ca 10cm hoog wat langzaam voort bewoog.

daar gaan die rookbommen uit zelfs nog voordat er maar een netsnoer bij in de buurt komt.

Mijn voeding heeft een vast gemonteerde stekker dus dan kan het wel lastig worden. Hij ging af ca 20 seconden nadat ik bezig was, dus je hebt wel de tijd om de stekker erin te steken ;). Wellicht om het Rifi/Wima rookbommen topic te openen met je mooiste rookpluimen. Ik was net te laat met filmen, nog wel een mistige foto kunnen maken, het wiite wat je op het bureau ziet naast het kastje met de drukknoppen is dus ook die mist. Op de grond hangt het ook nog.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 10 augustus 2020 17:39:34 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Oef, Rifa rook.

Nee joh, die dingen hoef je niet preventief te vervangen ... blijven jaaaaren goed.
Uhu ... Tuurlijk.