De roest uit de hersenpan geschraapt, maar toch wat bits vergaan.
Ik zie een DC stroomtang, kan DC tot 200A, kan dat DC met de tang gemeten worden (gaat om 12V) of moet dat inline met de pennen?
Een DC tang zal echt via de tang meten neem ik aan. Zeker 200A, dat zie ik je nog niet zo snel doen met wat meetpennetjes.
Wat voor tang is het? merk/type?
De Voltcraft VC-335 staat in de kijker.
Voor AC staat stroom contactloos meten, voor DC geen informatie.
[Bericht gewijzigd door Arlina op (47%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
via de meetbussen kan die tang geen stroom meten, net zoals de meeste ampere tangen dat niet kunnen. stroom gaat via de tang.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat is een stoer tangetje. Wel iets om rekening mee te houden: als je hem voor aandrijvingen gaat gebruiken is 200A al gauw een beetje krap.
Anoniem
Een klassieke stroomtang werkt op het principe van een stroomtransformator waarbij de geleider die tussen de bekken zit als primaire dienst doet.
Dit werkt natuurlijk niet op dc.
Meettangen die ook dc kunnen meten meten het magnetisch veld dat zich rond de geleider bevindt via een hallsensor.
Hetv magnetisch veld is een perfecte weergave van de stroomsterkte, alleen is een hallsensor niet zo lineair.
In het verleden waren dc stroomtangen dus complexer dan een ac tang en dus duur.
Maar met de hedendaagse elektronica is dat geen punt meer.
Het zou dus zomaar kunnen dat een relatief goedkope tang ook prima en voldoende nauwkeurig dc kan meten.
Maar zoals steeds zijn spotgoedkope meters doorgaans verre van nauwkeurig en weinig robuust..
En wat je vereisten zijn , voor welke toepassing en hoe vaak je het nodig hebt en je budget is een persoonlijke keuze zoals met alle gereedschap..
Als je echt geen kat in de zak wilt, ga je toch moeten de volledige specs ergens zien te vinden voor je beslist.
Op 21 juli 2020 18:54:06 schreef Arlina:
De Voltcraft VC-335 staat in de kijker.Voor AC staat stroom contactloos meten, voor DC geen informatie.
Dan heb je grote kans dat je DC geen stroom kan meten met de tang, ik ben er ook wel eens naar op zoek geweest, maar als de prijs gunstig was, dan was DC stroom meten geen optie, en de marketing rakkers weten dat uiterst kundig op de verpakking te zetten.
Is natuurlijk een ac/dc stroomtang, dat contactloos meten slaat op indicatie van ac spanning ala voltstick van bv fluke
Overigens is een stroomtang natuurlijk ook contactloos.
Gr.F_S
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb een Voltcraft van een paar tientjes, en Uni-T heeft ook redelijke stroomtangen voor relatief weinig geld. Het voelt wel altijd een beetje indicatief in plaats van een nauwkeurige meting.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Arlina,
Aardig meetinstrument om jou vraag te beantwoorden de DC stroom meet je ook contactloos 200 A over print busjes in de hand is niet fijn 
Verder gewoon proberen nauwkeurigheid is goed net zo goed als van Fluke alleen de prijs is €200,- minder 
Wel kan je kort zijn over de beveiliging en robuustheid.
Toch zou ik eerder die van @Arco nemen deze is zeker steviger ik heb een Mastech dubbele temperatuur meter en ook een kristal temperatuurmeter van HP die mastech doet niet onder met een platina sensor 
Wat ik van die tangen wel een nadeel vindt is dat de opening nog al groot is voor dunnen draadjes.
Bij Fluke heb je een inzet stukje om de diameter te verkleinen maar goed zelf opletten dat je draad in het midden loop 
Als de koppeling niet consequent is krijg je verschillende resultaten.
Tenslotte meet je niet direct de elektrische stroom maar de magnetische veldsterkte op die plaats.
Groet,
Henk.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Er zijn meerdere methoden om met een tang DC stroom te 'meten', in alle gevallen wordt het door de gelijkstroom opgewekte magneetveld gemeten/bepaald.
Dat kan met een Hall-sensor, met als nadeel dat die dingen niet bijster lineair en temperatuurgevoelig zijn.
Dat kan op verschillende manieren worden beholpen, de eenvoudigste is een compensatiewikkeling die het veld opheft. De stroom die daarvoor nodig is is evenredig met de te meten stroom maal de wikkelverhouding.
Een andere methode is via magnetoresistance, een magnetisch afhankelijke weerstand. Die dingen zijn eveneens niet-lineair en temperatuurgevoelig, maar dat valt goed te compenseren.
Een derde methode is via een differentiële transformator, waarbij de vervorming van een wisselstroompje afhangt van het te meten magneetveld. Redelijk ingewikkeld, maar je kunt er hele kleine velden mee meten: het wordt/werd toegepast in electronische kompassen.
@fatbeard: Een fluxgate 
Wat ik mij afvraag; hoe 'weten' de DC tangen dat ze geen statisch magnetisch veld zien, of erger nog, zelf magnetisch zijn geworden ?
Ik gebruik weleens een DC stroomtang voor kleinere stromen, en die moet je inderdaad wel degelijk 'nullen'.
Bij metingen aan kA's zal het effect van het aardmagnetisch veld wel meevallen en hoeft het nullen misschien niet.
Maar je kunt inderdaad de meest fantastische metingen krijgen als je een magneetje in de bekken legt. 
electron920
Ha Aart,
Dat type wat @TS op het oog heeft kan je nullen en moet je voor DC ook doen hetgeen @ Frederick E. Terman schrijft.
Het kan zeker voorkomen dat je tang gemagnetiseerd wordt de bekende manieren om te demagnetiseren of een boterhammetje eten 
Ik heb zelf een eigen product als stroom probe in gebruik voor redelijk kleine stromen 80 A met een bandbreedte tot 8 MHz 
Om langs draad het magnetisch veld te meten valt wel mee in de vrije ruimte is dit even anders daar was ik mee bezig om een soort camera te ontwikkelen om het veld te meten in drie dimensies.
Dus zeg maar drie spoelen X,Y,Z een interface en een snelle analoge processor.
Groet,
Henk.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Heb ooit op de lichtmis een Fluke tang gekocht. Die werkt naar mijn idee prima. Betaalde ik €18,- voor. Thuis gekomen opgezocht op de site van Fluke om de handleiding te downloaden. Bleek de verkoopprijs > €700 te zijn. Allen hadden ze wel een iets te stugge coax kabel gemonteerd in plaats van de normale leads, om het ding aan een scoop te kunnen hangen (?). Geen probleem voor mij.
Nu mijn vraagje:
Hoe zit het met die Hall-sensoren? Ik vermoed dat die in verzadiging raken bij te hoge stromen, maar kunnen die daar tegen?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 21 juli 2020 19:34:37 schreef grotedikken:
In het verleden waren dc stroomtangen dus complexer dan een ac tang en dus duur.Maar met de hedendaagse elektronica is dat geen punt meer.
Er is nog stevig prijs-verschil tussen de meters die wel DC en niet-DC kunnen meten. Dat alleen stroomtrafo of stroomtrafo en HALL maakt toch wel verschil uit.
Op 21 juli 2020 20:47:09 schreef Aart:
Wat ik mij afvraag; hoe 'weten' de DC tangen dat ze geen statisch magnetisch veld zien, of erger nog, zelf magnetisch zijn geworden ?
Bij de mijne wordt aangeraden om het ding te nullen als ie zo dicht mogelijk bij de te meten positie is. Dus idealiter nul je hem, doe je hem open en schuif je de kabel naar binnen en gaat dan meten zonder het ding een mm te verplaatsen. Maar open, 3cm verplaatsen om OM de niet buigbare geleider heen te gaan, en dan weer dicht en meten moet ook kunnen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
electron920
Ha Tidak Ada,
Dat is dan een uitgebreidere Fluke ik was daarstraks even naar die van @Arco aan het kijken toen ik die Fluke tegen kwam maar dat zal een simpele uitvoering zijn.
Die stroom tangen zijn als je geluk heb klase III dat betekend alles meegenomen 4 % nauwkeurigheid een lab model is ongeveer 2 % en je meter in de meterkast is < 1 % 
Zo,n Hall sensor kan ook in verzadiging raken maar net even anders als het kern materiaal.
Bij de Hall sensor is het meer net als bij een oscillator het vast lopen tegen de voedingsspanning.
Ik gebruik 3 D sensors om mee te experimenteren een soort loep om het veld rond je trafo te meten en begin dit jaar (nog niets mee kunnen doen) heb ik exemplaren met een gevoeligheid van 200 nT deze ga ik in een array bouwen om een groter oppervlak te kunnen belichten.
Wat ik wil doen is iets meer ervaring opdoen omtrend de Line of force in een elektromagnetisch veld.
Groet,
Henk.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Even wat DC tangen aangaat, de goedkopere kunnen vaak absoluut niet omgaan met een HF veld in de buurt.
Ik heb er een die goedkoop was (80 Euro toen) en compleet vd rel raakt van een Watt of 10 HF op 144 MHz op een meter of wat.
Iets waar de Fluke zich niks van aantrekt.
Zomaar iets om in het achterhoofd te houden..
Gebruik al jaren de probes van Tektronix ; A6303 en de A6304 samen met de AM503B probe amplifier .
Voor kleine stroompjes : A6302 .
Voor automotive : Kyoritsu KEW SNAP 2033 . Klein en handig .
Die Voltcraft lijkt wel heel sterk op de UNI-T 210D, in een andere kleur.
Ik gebruik de UNI-T 210E. Die heeft ook een 2A DC bereik met een 1 mA resolutie. En een 20A bereik, ideaal voor zonnepanelen.
Stroom gaat altijd via de tang. Werkt best netjes.
Zo, men is weer heerlijk uit aan het pakken 
De tang gaat voldoen las ik, voor het doel waar een kennis mee zit.
Iets uitgebreider;
Hij heeft een bootje van 13 meter met een DAF 6 cilinder erin, walstroom, 24 en 12 aan boord, en een omvormer.
Door de vorige eigenaar is een spinneweb aangelegd, die is hij nu aan het vereenvoudigen, en meteen goed afzekeren.
Dus wordt alles per stuk doorgemeten, en als het totaal aanstaat.
Het is de enige reden dat de tang nodig is, daarna zal een lade waarschijnlijk zijn laatste rustplaats zijn.