Stroomdraad losmaken uit klem

Het 230v, maar ik zie het als een basisvraag.

Hoe verwijder ik de draad uit de deze klem bevestigd op printplaatje schemerschakelaar.

Geprobeerd met een kleine (passende) platte schroevendraaier
- een beetje te draaien
- In te duwen

Eentje is er los, maar dat was volgens mij meer geluk dan wijsheid.

Wat doe ik niet goed? Of zijn ze aan slijtage onderhevig en werkt het dan niet goed meer.

Voor dat ik iets kapot maak, hier de vraag gesteld.

Op 4 augustus 2020 18:58:33 schreef RoelP:
Het 230v, maar ik zie het als een basisvraag.

Hoe verwijder ik de draad uit de deze klem bevestigd op printplaatje schemerschakelaar.

Geprobeerd met een kleine (passende) platte schroevendraaier
- een beetje te draaien
- In te duwen

Eentje is er los, maar dat was volgens mij meer geluk dan wijsheid.

Wat doe ik niet goed? Of zijn ze aan slijtage onderhevig en werkt het dan niet goed meer.

Voor dat ik iets kapot maak, hier de vraag gesteld.

draaien en trekken aan de draad is hoe dat gaat. deze klemmen zijn overigens gammel, draden komen ook weleens los door het bewegen met de print.

printje van een philips fwc armatuur, dit zijn de goede nog van voor de eeuw wisseling. deze heeft de revisie al gehad, de 2 elco's zijn vervangen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 augustus 2020 19:06:37 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank testman, geen schroevendraaier gebruiken dus enkel trekken?
Opening heeft dus geen gebruiksdoel?

Revisie klopt: SOX18E

Is dat niet zo'n blokje van Wago? Ik denk dat je met een schroevendraaier in het gat moet drukken, tegen een veertje aan. En dan tegelijkertijd de draad eruit trekken (of er in duwen).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je moet inderdaad een schroevendraaier in dat gaatje duwen. maar dat werkt niet altijd even goed. De ene keer schiet de draad dan meteen los, de andere keer is het een partijtje worstelen om hem los te krijgen. Dan doen wat testman zegt, draad heen en weer draaien en tegelijk er aan trekken.

als je bij deze erin gaat steken met een schroevendraaier breekt het ding in 2en. draad zit er maar 0,5cm in, wat draaien en licht trekken en komt zo los. anders strak tegen plastic afknippen en de draad in het andere gaatje steken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uiteindelijk gelukt draaien c.q. bewegen printplaatje (suggestie Testman) !
Dank allen.

mvdk

Golden Member

Maar is het nu de bedoeling om het ding weer opnieuw te gaan gebruiken?
Dan is het wel even opletten dat de draadjes er goed inzitten, anders:

Op 4 augustus 2020 19:06:07 schreef testman:
(...)deze klemmen zijn overigens gammel, draden komen ook weleens los door het bewegen met de print.
(...)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

In die zelfklemmende aansluiting gaat altijd hard draad en daar mag je geen aderhuls op knijpen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Massief draad kun je er zo insteken, en uithalen door te trekken en te draaien.
Soepel draad kun je met een adereindhulsje er (meestal) zo insteken, maar is er vrijwel alleen in uit te krijgen door er een kleine schroevendraaier boven in te steken.
Soepel draad zonder adereindhuls kan er alleen maar in of uit door een kleine schroevendraaier in de klem te steken.

Soepel draad geeft zonder adereindhulsje in zulke klemmen de beste verbinding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)