Chinese elko's

Ok, het is wel bekend dat Chinese elko's slecht kunnen worden maar zo snel als in deze video? Behringer spul is misschien budget spul maar niet gedacht dat het tegenwoordig zo slecht is bij de parts inkoop afdeling. Simpele signaal elkotjes gaan meestal niet zo kort mee dacht ik, nog nooit vervangen. Wel gemeten uit 90s Sony spul ofzo maar die zijn meestal prima

Ik schrik er wel van. Vind het zonde van alle moeite om iets inelkaar te zetten dat vervolgens niet meer gerepareerd gaat worden.

https://www.youtube.com/watch?v=ZilcEagVCdI

Kruimel

Golden Member

Noemt hij hoe oud dit ding is dan? Introductie van het apparaat was blijkbaar 2005 (volgens één van de comments). Het gaat dus over een supercompacte mixer van $150 die na 15 jaar stuk ging door het verouderen van de kleine elco'tjes er in. Mijn mening hierover is dat 15 jaar voor zo een ding niet slecht is en je zeker niet opgelicht bent als je goedkope audio-apparatuur na die tijd stuk is. Dit heeft wat mij betreft niets te maken met China.

In de praktijk lijken kleine elco's vatbaarder voor het opdrogen van het elektrolyt, dat komt waarschijnlijk door hun relatief grotere oppervlakte ten opzichte van het volume. Dat wordt erger als je geminiaturiseerde condensators gaat gebruiken wegens de kleine behuizing. Daar is dan weinig extra interne ruimte om meer vloeistof of lange labyrintverzegelingen te herbergen. Verder is het een klein kastje, waarschijnlijk vol met A/D converters en lineare regelaars (hij liep op een externe klassieke nettrafo) die lekker warm werden in gebruik. Blijkbaar was het ding deel van een muzikale opstelling, het zou me niet verbazen dat dit ding in die 15 jaar meer aan dan uit heeft gestaan.

Zelf heb ik wel slechte condensators gevonden in audio-apparatuur. Dat betrof vaak kleine elco's, onder andere van Nippon Chemicon. Denon neigde die nog wel in de signaalweg te zetten om DC te blokkeren of subsonische filtering te implementeren. Volgens mij is het probleem in dit filmpje geen voorbeeld van slechte elco's, maar alleen van versleten elco's. De levensduur van elco's van A-merken wordt in hun eigen datasheets ook uitgedrukt in uren, het is gewoon een component dat kan slijten en dat dit sneller doet bij hogere temperaturen.

Jinny

Golden Member

Ik begreep uit het verhaal dat ie dat ding in 2018 had gekocht....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Slechte elco's zijn elco's die eerder verslijten dan je aan de hand van het datablad mag verwachten. Die kans is inderdaad groter bij no-name merken.

Behringer heeft geloof ik wel een beetje het budgetspul binnen de professionele sector.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ben bang dat deze 47uf elkotjes vergaan door tijd en niet door verslijten door rimpelstroom in een signaal pad dat er niet is om iets op te warmen.

Elko's uit oude goede spullen krijgen meestal iets meer capaciteit en gaan niet naar nano of pico waarden.

rob040

Golden Member

Verslijten vind ik ook iets mechanisch. Volgens mij verouderen ze gewoon.

maartenbakker

Golden Member

Of het nou fysisch of chemisch is, slijtage is in mijn ogen een activiteit terwijl verouderen passief is. Elco's kunnen zowel slijten (door rimpelstroom bijvoorbeeld) als verouderen.

Nou is dat ook een beetje onduidelijk. Uitdrogen valt sowieso onder verouderen, maar in een signaalweg kan een elco ook langzaam gedeformeerd raken. Is dat ook gewoon veroudering of toch slijtage? Ik denk veroudering omdat het in vergelijkbare mate gebeurt bij een te lage voorspanning en bij gewoon op voorraad laten liggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in onze mercedes zaten allerhande electronische problemen (C200 uit 2001), toen we die hadden was die 15jaar oud. één van de defecten was de stuurhoeksensor die foutive informatie gaf waardoor de ABS in werking kwam als je licht remde (en toch rechtdoor ging). niet veel last van in de zomer, maar in de winter op sneeuw was er niet mee te rijden.

ding koste 470€ en is niet meer dan een ring met ledjes en de andere kant lichtgevoelige transistoren met een plastic ring tussen met openingen. kan weinig aan stuk. alle sensoren deden het, alle ledjes deden het.
bij vervangen van de elco in de voeding (DC van 12V naar 5V) was het probleem weg.
probleem is dus dat die dingen, als ze gek doen, de hele canbus naar de maan helpen

ook daar dus een geval van uitdroging, in de zomer wordt het vlot +60°C in de auto, dat zal er ook niet aan helpen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Een automotive ontwerper weet als het goed is dat daar solid aluminiumcondensatoren in horen of tegenwoordig bij gebrek daaraan, polymeer elco's. Droge tantaalcondensatoren mogen ook, als die stuk gaan valt gewoon de hele boel uit en weet je tenminste dat je een storing hebt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 31 augustus 2020 11:55:54 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn ervaringen met Behringer spul zijn gelijk aan die van de Youtuber. Volgens mij is het zelfs hetzelfde tafeltje wat ik onder handen heb gehad. Ding werd pittig warm bij normaal gebruik kan ik je vertellen.

Ook bij mij enkele elco's vervangen en toen werkte de boel weer.

Op 30 augustus 2020 23:32:54 schreef Jinny:
Ik begreep uit het verhaal dat ie dat ding in 2018 had gekocht....

Op 30 augustus 2020 23:35:15 schreef maartenbakker:
Behringer heeft geloof ik wel een beetje het budgetspul binnen de professionele sector.

Zeg maar gerust heel erg budgetspul. Er zijn een paar apparaten van ze die eruit springen, voor de rest haalt menig audiotechnicus zijn neus op voor dit spul.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Ding werd pittig warm bij normaal gebruik kan ik je vertellen.

Is ook te zien in het filmpje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.