fusible resistor

Dag mensen,

Ik heb een defecte weerstand in een Sony TC-K515S. Hij staat niet in het schema dat ik kan vinden helaas, op de print staat R730. ook niet in de parts list, heel bijzonder allemaal.

Het zal niet veel uitmaken voor de waarde want hij zit gewoon in de -7.5VDC voeding lijn maar ik snap de kleurcode niet.

De code is: oranje oranje zilver zilver groen.

Zal wel een kleine waarde hebben denk ik.

Wie weet de kleur code van fusible resistors?

rob040

Golden Member

Gewoon? heb ik niet goed gegoogled blijkbaar.

niks stuk alleen de fusible resistor.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op vrijdag 18 september 2020 23:40:23 (31%)

mel

Golden Member

Dat ding gaat niet vanzelf stuk. Ze zijn gemaakt om kapot te gaan als er te veel stroom gaat lopen.. Als je m vervangt, kan het best zijn dat hij weer stuk gaat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zou als test eens een gewone weerstand erin duwen en zien wat er gebeurd. Zit er nog een fout in, dan gaat die stevig roken.

als alles ok blijkt , of na herstelling wel vervangen door een fusible resistor om de herstelling af te ronden.

Aangezien deze fuse resistor niet in het schema staat is het iets dat Sony later in de produktie heeft toegevoegd als extra veiligheid. waarschijnlijk om een of ander theoretisch gevaar af te wenden.

ook altijd goed een apparaat via een aangepaste serielamp te voeden tijdens het testen/herstelling.

Ik heb er een .33 ohm 1 watter in gezet en de opamp werd warm.
Nieuwe opamp en alles werkt weer prima.

Wel gek dat ik de weerstand in het schema niet kan vinden, hij zit in de -7.5 rail bij Q704

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/30ODLu.jpg

Ik sluit al mijn te repareren spul aan via een 60Watt gloeilamp idd.