Op 19 september 2020 00:25:18 schreef rweust:
Dit is normaal bij alle moderne motoren, jongens. Bij afremmen op de motor wordt de energie gebruikt om via de generator de accu op te laden. Bij normaal rijden wordt de accu zo min mogelijk geladen, scheelt weer brandstof en worden we weer een procentje milieuvriendelijker van.
Als je dat al implementeert scheelt het volgens mij geen drol. Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen...
Mijn Prius laad max. 100A bij 250V en als ik wat harder afrem, gaat de frictie-rem meehelpen.. Bij 12V wil je dan al richting de 2000A om vergelijkbaar resultaat te halen. Zelfs 200A vindt zowel de accu als de dynamo volgens mij niet leuk.
En bij mijn Prius zie ik maximaal eens een 150-200Wh per 5 minuten die ik gerecupereerd heb (wordt op het display getoond). Dus als een 'gewone' auto eens 200Wh in een heel uur stadsverkeer terug de accu in stopt, is het denk ik al heel erg veel. Bij lange na niet genoeg om gedurende die zelfde tijd de verlichting te laten branden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
200Wh is genoeg voor de verlichting, inclusief minstens een stukje laadrendement. Bij LED en Xenon zelfs heel ruim.
In wat langzamer verkeer is dat gewoon een paar procent van het gevraagde motorvermogen, dus dat scheelt echt wel wat.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]