Lood-zuur woonbatterij in Euro6 kampeerbus


EricP

mét CE

Die 5% is natuurlijk niet erg reëel. Immers, eea. werkt alleen 'in de stad' (en evt. in de bergen). En dan nog maar gedurende korte tijd.
Dus als je zegt... het scheelt 5% in de tijd dat het werkt, dan wil ik daar wellicht nog wel in mee. Het wordt in ruim minder dan 5% van de tijd gebruikt, daarmee is de winst nagenoeg 0...

maartenbakker

Special Member

Op 19 augustus 2020 19:42:30 schreef big_fat_mama:
[...]
(niet-electrische) fiets.

Dat stukje tussen haakjes vraag ik me af. Hoe is het rendement van mond tot spieren eigenlijk?

Niet dat je daar op moet willen bezuinigen, maar toch.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Nou ja, ik heb ooit eens iemand een ondergeschikte horen toebijten: "Het enige wat jij kunt is van goed brood str*nt maken!" Daar zal het rendement niet zo hoog geweest zijn :).

Dat scheelt de energie van het laden (alsof dat de moeite is...)

Het scheelt ook enorm in de levensduur van de accu. Door een accu continu onder laad-spanning (>13,2V) zetten ook al als die vol is treed er plaat corrosie op en dat vermindert de levensuur van de accu. Bij 12,7V zal er dan een evenwicht zijn waarbij de boordsystemen genoeg spanning hebben en de accu niet erg veroudert.

EricP

mét CE

Ja, om dan als er geremd moet worden opeens zoveel mogelijk stroom erin te douwen...
De laatste accu uit mijn wagenpark die ik vervangen heb heeft altijd tot 14V4 geladen (dat staat tenminste op de spanningsregelaar). Die is eind 2018 vervangen (yep, toen het kouder begon te worden :) ). Is in de zomer 2004 aangeschaft. Mazzel? Het zou zomaar kunnen. No-budget exemplaar van Halfords. Onderhoudsvrij. Maar blijkbaar is 14V4 niet direct dodelijk. Ook niet als het er een keertje 10 uur (vrijwel) continu op staat.

Buck-boost lijkt me niet de ideale oplossing, want 'dom' 13.8V op een accu zetten != goed laden.

Is niet waar. Bij mij werkt dit al heel wat jaren (accu's inmiddels een jaar of 10) uitstekend.

Alleen was dat wel met 'domme' loodaccu's en was ook het af en toe bijvullen met demi water onderdeel van normaal onderhoud.

Ook dit is wel een bijzonder oude koe.

Overkokende leeg geelektroliseerde (beetje raar woord eigenlijk wel) accu's stammen uit de tijd van de gelijkstroomdynamo's en elektromechanische spanningsregelaars. Mijn oudste auto (1962) had dat ooit als nieuwe auto. Maar dat systeem is al jaren geleden 'voor dat ik hem had' vervangen door een modernere wisselstroom dynamo met ingebouwde gelijkrichter.

Ik heb pas nog een auto (1968) veranderd naar een wisselstroom dynamo en de elektromechanische regelaar overbrugt. Het elektrische schema van de auto blijf daardoor origineel. Draadbrug weg en de wisselstroomdynamo vervangen door de oude gelijkstroomdynamo en de ingreep is weer ongedaan gemaakt.

Een oude elektromechanische regelaar bestaat uit een aantal relais contacten die continu staan te schakelen. Je hoort het apparaat ook nonstop zoemen. Die contacten schakelen de spanning die van de dynamo naar het boordnet doorlaten constant aan en uit. De schakeltijden zijn afhankelijk van de spanning die de dynamo levert en de stroomvraag. Het was eigenlijk een schakelvoeding met mechanische schakelcontacten. De gelijkstroomdynamo leverde ook als hij in vol bedrijf was een betrekkelijk hoge spanning van wel 16 volt of meer.

Die relais contacten werden zo afgesteld er een gemiddelde spanning van 13,8 volt werd afgeleverd aan de accu. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als door slijtage, hoge temperaturen en andere externe oorzaken de contacten wat langer blijven plakken. Dan gaat de gemiddelde spanning omhoog. En die spanning kan bij permanent plakkende contacten zo hoog worden dat accu's gaan overkoken of zelfs ploffen. En als een accu overgekookt was moest je zowel zuur als demiwater toevoegen. En met de zuurweger testen of alles in verhouding was. Als er alleen maar water was weggeelektroliseerd dan was bijvullen met demiwater voldoende.

Maar de tijd van de elektronische regelaars is al erg lang geleden begonnen en daarmee is ook demiwater bijvulverhaal geëindigd.

Die wil ik niet met een relais of diode lomp aan de startaccu parallel zetten.

Een relais heeft een zekere onzekerheid betreft de werking. Zeker die z.g. intelligente relais. Eigenlijk omdat intelligente dingen alleen de dingen goed doen waarvoor ze geprogrammeerd zijn. Als er een kleinigheid iets anders is, kunnen intelligente dingen opeens heel dom gaan doen.

Ik vind de diode oplossing de mooiste. Accu's worden netjes met de gewenste 13,8 volt geladen. En de accu bepaald zelf met hoeveel stroom dat gebeurt. De diode zorgt dat er alleen voor dat de accu's elkaar niet kunnen laden of ontladen. Bij mij is de dynamo spanning gecompenseerd om de diode spanningsverliezen teniet te doen. En dit werkt echt uitstekend. Ik heb zelfs meerder accusets (Met elk een eigen diode) die ik allemaal uit de dynamo kan laden. Dat kunnen verschillende soorten accu's (Lood/zwavelzuur, litium, NiMh, enz zijn. Elke accu heeft wel zijn eigen lader. En de startaccu gebruikt dus gewoon de boordspanning als laadspanning. Je moet alleen wel zorgen dat de dynamo voldoende capaciteit heeft.

Een pv paneel heb ik nog niet, maar ik heb wel voorzieningen getroffen door twee extra diodes bij te plaatsen. Met die twee extra diodes kan ik dan zeg maar een pv panel en een walstroomvoeding parallel aan de dynamo zetten. Waar ik ook ben kan ik op deze manier alle mogelijkheden benutten om stroom(lading) in de accu's te verzamelen. Ik hoef ook nooit na te denken. Als ik ergens aankom stop ik gewoon de 230 volt steker in het walstopcontact en de accu's gaan laden totdat ze vol zijn of als het andere accu's zijn dan de loodzwavelzuur accu's regelt de lader dat. Ik heb nog geen paneel maar als ik dat straks wel heb gebeurt er hetzelfde als de zon aan of uitgaat.

Helaas gaat dit niet werken met een modern intelligent laadsysteem. Dat is dan intelligentie die dom wordt doordat er een kleinigheid iets anders is. Je zou die intelligentie dan dus eigenlijk opnieuw moeten programmeren zodat die weer slim wordt. Gaat dat niet dan is misschien een tweede dynamo een optie. Tegenwoordig is zelfs dat lastig. Een eenvoudige pully op een motor is ook te simpel. Dat moet per see een moeilijke tandriem zijn. Wat dat betreft is niet elke elke vernieuwing ook een verbetering.

@BFM Waarom een Fiat Ducato? Ik denk dat ik voor een iveco met 4x4 zou gaan of eigenlijk eerder deze:

Dit is veel betaalbaarder dan b.v. een vw bus. Heeft een moderne benzine motor. Je mag er dus overal mee komen. Je kunt hem kaal kopen en zelf met camperzooi volbouwen of zoals hier kant en klaar. En hij heeft grote wielen en 4x4. Je kunt ook naar een ander soort campings dan de geasfalteerde langs de snelweg. Je staat niet vast in een molshoop.

Op 19 augustus 2020 20:59:00 schreef Ex-fietser:
[...]

Is niet waar. Bij mij werkt dit al heel wat jaren (accu's inmiddels een jaar of 10) uitstekend.

Dat men het al jaren zo doet wil nog niet zeggen dat het de ideale oplossing is. Na het starten gaat er toch even tijdelijk een veel te grote laadstroom lopen. En ook als de accu na ca 20 minuten rijden al lang weer vol is word er nog steeds te veel spanning op de accu gezet waardoor deze veroudert.

Het meeste ideale is om nooit een te hoge laadstroom te hebben en stoppen met laden als de accu vol is en voor het type accu de juiste laadcurve te gebruiken.
Wat DJSmiley zegt klopt dus ook gewoon en als je de keuze hebt voor je extra woonaccu is die manier van laden toch aan te bevelen boven er domweg 13,8V op te zetten. Maar of ik een lader van 189,- of buckboost voor 20,- zou nemen weet ik ook nog niet het antwoord op.

Na het starten gaat er toch even tijdelijk een veel te grote laadstroom lopen.

Is dit werkelijk waar? En wat is een hoge stroom. We hebben het hier over een startaccu. Die is gemaakt voor hoge stromen. Bij mij loopt er tijdens het starten gewoon een startstroom van tegen de 600 Ampère en bij een koude start in de winter gaat hij daar ruim overheen. Weet niet precies meer hoeveel, dacht van 660 of 670 Ampère. En dat gaat nu al weer vijf jaar goed en de vorige accu's hebben het 12 jaar ofzo uitgehouden. Ik heb met laden nooit meer gezien dan pieken van 20 ampere. Het lijkt mij dat die accu's dergelijke kleine laadstroompjes op hun sloffen achteruitfietsend het wilhelmus fluitend kunnen doen. En ik gebruik de wagen regelmatig, hij staat gewoon buiten en niet aan een onderhoudslader ofzo. De wagen moet alles zelf kunnen. Hij startte een aantal jaren geleden nadat ik drie maanden in het buitenland had gezeten zelfs zonder morren bij 22 graden onder nul.

Heb je een z.g. zonneaccu of speciale huishoud accu dan zou ik daar wel een speciale lader voor gaan gebruiken. Die kunnen volgens hun specs n.l. niet op deze manier gebruikt worden. Grote ontlaadstromen kunnen deze accu's overigens ook niet aan. Maar ze hebben wel een zeer lage zelfontlading.

EricP

mét CE

Dat men het al jaren zo doet wil nog niet zeggen dat het de ideale oplossing is. Na het starten gaat er toch even tijdelijk een veel te grote laadstroom lopen.

Mwah... Meer dan 60A kan het niet zijn - aangenomen dat type plaatje dynamo klopt. Diverse merken specificeren als 'initial current' max 2C (Sonnenschein zo nu en dan zelfs 4C!). Nou, daar zit je ruim onder.

En ook als de accu na ca 20 minuten rijden al lang weer vol is word er nog steeds te veel spanning op de accu gezet waardoor deze veroudert.

Hoge temperatuur maakt veel meer kapot dan een wat hogere spanning. Wat dat betreft zit die accu in de rijwind beter dan die 'lichtaccu' ergens in een kastje met de warmte van de zon de hele dag...

Het meeste ideale is om nooit een te hoge laadstroom te hebben en stoppen met laden als de accu vol is en voor het type accu de juiste laadcurve te gebruiken.

Klopt. Maar houd 'm dan ook netjes op 20°C. Dat doet veel meer dan zo nu en dan wat stroom...

Wat DJSmiley zegt klopt dus ook gewoon en als je de keuze hebt voor je extra woonaccu is die manier van laden toch aan te bevelen boven er domweg 13,8V op te zetten. Maar of ik een lader van 189,- of buckboost voor 20,- zou nemen weet ik ook nog niet het antwoord op.

Welk probleem los je dan op? 13V8 is best tam. En je rijdt niet de hele dag, dus het staat er ook niet de hele dag op. Dus welk probleem zou het oplossen?
Stel de accu doet het nu met 'je rommelt maar wat aan' 10 jaar. Zou-ie het nou echt 11 jaar gaan doen als je echt 'curves' volgt enzo? Ik geloof er geen moer van...

speciale huishoud accu

Dat zijn vaak gewoon tractie cellen. Dikkere platen met minder oppervlakte. Daardoor zijn ze minder goed in staat om enorme stromen te leveren, maar het duurt ook langer voor een plaat uit elkaar valt. Bij sulfateren ben je natuurlijk net zo goed het haasje...

Aan boord kom je regelmatig 'open' tractiesets tegen. Opgebouwd uit 12 losse 2V cellen, iets van 700-1000Ah bij 24V nominaal. Daarvan is zelfs gespect dat je ze boven de 29V moet laden en zo nu en dan moet 'vereffenen' door ze naar 30-32V te brengen (beetje afhankelijk van de fabrikant). Blijkbaar kunnen ze daar gewoon tegen, want 8-10 jaar voor zo'n set bij cyclisch gebruik is heel normaal. De meeste laders laden eerst met hun max. stroom (meestal hangt er maar 80A aan, dat heeft wat te maken met voorschriften). Als-ie z'n max 'boost' spanning heeft bereikt, wordt er in CV mode geladen. Tot de stroom laag genoeg is gedurende langere tijd. Uiteindelijk eindigt de boel bij 26.8V ofzo - en blijft daar hangen tot de lader spanningsloos geweest is of het tijd vindt om weer te gaan laden. Overigens gebruiken die wel water - by design. Zeker na 'vereffenen' kan er wel een paar liter bij :+.

Die paar uur op 13V8 voor een 12V setje is nou niet echt iets om je druk over te maken. Overigens wel uitgaande van 20°C temperatuur...

Die paar uur op 13V8 voor een 12V setje is nou niet echt iets om je druk over te maken. Overigens wel uitgaande van 20°C temperatuur...

Yep, mee eens. Mijn boordspanningsregelaar kan ik ook in drie standen zetten. Laag, midden en hoog. Vroeger zonder de scheidingsdiode had ik hem zomers op laag en in de winter op midden. Met de scheidingsdiode heb ik hem zomers op midden en 's winters op hoog staan.

Deze schakeling werd ook gebruikt als de wagen in hele warme of juist hele koude landen gebruikt wordt. Afhankelijk van het land stel je de lader in.

De meeste accu's worden ook 's zomers kapot geladen. En men merkt dat dan pas in de winter, als de accu tijdens koude ochtend ineens moet werken.

Waarom een Fiat Ducato?

Wat een stomme opmerking! De wagen is gekozen en staat hier voor de deur, dat staat niet ter discussie. Dat jij of wie ook liever aardbeiijsjes lust terwijl ik frambozensmaak verkies doet ook al niet terzake. Bovenal gaat het hier over batterijen en over het laden derzelve, niet over voertuig A vs. voertuig B.

Nevenaf ben ik wel nieuwsgierig naar de wagen uit het prentje: wat is dat voor een merk/type?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@B_F_M Het beeld van de werking van uw installatie doet me eerder denken aan een loszittend kabelcontact , defecte alternator of een afgebroken batterijklem .

Op 20 augustus 2020 06:56:40 schreef big_fat_mama:

Nevenaf ben ik wel nieuwsgierig naar de wagen uit het prentje: wat is dat voor een merk/type?

Uaz Bukhanka.
Heel erg leuk, maar beslist niet een vervanger van een Ducato.
Ducato's hebben bijna personenwagen-comfort. De Bukhanka is gebouwd op 50 jaar oude 4x4 techniek (letterlijk!) met starre assen en bladveren.
De enige moderne dingen die er in zitten, zijn een motor die aan de euro milieu-eisen voldoet, en een airbag. De rest is nog degelijke maar ouderwetse sovjet-techniek.

Zo'n UAZ is idd ook leuk.

Maar dat is nogal een verschil in doen. Dat ding is 'bijna' een onverwoestbaar 4x4 stuk metaal.

Een Ducato(/Boxer/Jumper) is een comfortbus. Dat is toch aardig de andere kant op ;)

(Heb zelf een Ducato bijna klaar met de ombouw tot camper)

Welk probleem los je dan op? 13V8 is best tam.

Ik heb nooit beweert dat er een probleem is. Ik ben het enkel met de stelling van DJsmiliey eens dat het laden met 13,8V niet ideaal is.

Het zal in alle geval beter zijn (of minder slecht, zo men wil) dan "laden" met 12,7V= en af en toe een korte piek tot wel 14,5 V= , dan nog afhankelijk van het rijgedrag.

[ en, off-topic over die UAZ: dat lijkt me zeer geschikt voor een restauratieproject, als men veel tijd heeft en een geschikte werkplaats. Voor mijn huidige toepassing is de Ducato meer geschikt: niet omwille van het comfort, dat laat me koud; wel wegens het flink lagere verbruik en de grotere laadruimte. Ik heb de Ducato trouwens gekocht zonder airco, en als hij leverbaar was zonder servostuur en zonder electrische deursloten en wat nog al niet dan had ik hem zo gekocht ]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 20 augustus 2020 17:48:38 (15%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wat een stomme opmerking

Ik bedoelde er niets mee hoor. Ik snap dat je hem al hebt, maar vroeg me af af waarom je daarvoor had gekozen. Uit andere verhalen begrijp dat die keuze dus luxe zou kunnen zijn.

Het is een andere keuze dan die ik zou maken. Luxe is voor mij minder belangrijk dan het overal kunnen komen en nooit vast komen te staan. Ik heb een paar keer op en camping gestaan waar ik diverse medeKampeerders met caravan of camper de bagger uit heb kunnen slepen. En ook hele erge mooie campers gezien die ergens in gereden waren waar ze niet meer zonder schade uit Konden komen. Dan heb ik liever een kleine eenvoudige camper waarmee je even verder weg van de parkeerplaats langs de snelweg in het wild kunt kamperen.

Maar ieder zijn keuze hoor.

Ik bedoelde er niets mee hoor.

Dan had je volgens mij beter nix gezegd.

Het is een andere keuze dan die ik zou maken.

Mag ik voor dergelijke discussie verwijzen naar de diverse camperforums?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 20 augustus 2020 18:43:33 (44%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

BFM. Is je probleem opgelost?
Uit dank voor uw hulp in mijn topic ben ik eens zoek gegaan en vond dit: 105€. Lijkt me niet overdreven. Het is Power Elektronica.

http://omvormer-advies.nl/accu-2/bswm160-goedkoper-alternatief-voor-la…

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hehe, ik ging er nog wel op antwoorden hoor, maar het leek me nog wat vroeg. Vooral ook omdat ik nogal veel herrie en drukte om me heen heb.

Maar jawel, voorzover ik thans kan zien is het opgelost, toch minstens voorlopig. Het opzet is nu als volgt:

* vanuit het boordnet wordt een buck-boostconverter gevoed, (een goedkoopje uit China) via een relais dat bediend wordt door de (pseudo-)D+ uit de extra connector.

* die buck-boostconverter hangt direct aan de woonbatterij, en houdt die dus op een fraaie constante spanning

* ter opvolging heb ik over de woonbatterij een (eveneens cheapo Chinees) digitaal voltmetertje hangen, dat wijst de hele tijd 14,0 V=, na een nachtje stilstaan is dat 13,9V= maar dat duurt nooit lang. Let wel dat dingetje is niet gecontroleerd of gecalibreerd of nageregeld, een dezer moet ik er eens een fatsoenlijke meter naast hangen; maar ik heb alle vertrouwen dat mijn (70 Ah semi-tractie, Varta) woonbatterij nu netjes constant opgeladen blijft.

* eveneens ter opvolging heb ik in serie met de woonbatterij een amperemeter 5/0/-5; als ik 's morgens de wagen start dan gaat die meter heel eventjes in de hoek maar dat duurt hooguit twee seconden, daarna valt hij terug naar een amp of twee.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Special Member

Afhankelijk van de precieze chemie en constructie van de accu is 13,9-14,0V te hoog om langdurig zonder overmatige slijtage op de accu te zetten. Dat er 2A blijft lopen kan daar ook op wijzen. Zoek voor de zekerheid even het betreffende datablad op. Als het goed is staat daar een floatspanning en een temperatuurcoëfficiënt in.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is normaal bij alle moderne motoren, jongens. Bij afremmen op de motor wordt de energie gebruikt om via de generator de accu op te laden. Bij normaal rijden wordt de accu zo min mogelijk geladen, scheelt weer brandstof en worden we weer een procentje milieuvriendelijker van.

Op 19 september 2020 00:25:18 schreef rweust:
Dit is normaal bij alle moderne motoren, jongens. Bij afremmen op de motor wordt de energie gebruikt om via de generator de accu op te laden. Bij normaal rijden wordt de accu zo min mogelijk geladen, scheelt weer brandstof en worden we weer een procentje milieuvriendelijker van.

Als je dat al implementeert scheelt het volgens mij geen drol. Wat niet wil zeggen dat je het niet moet doen...
Mijn Prius laad max. 100A bij 250V en als ik wat harder afrem, gaat de frictie-rem meehelpen.. Bij 12V wil je dan al richting de 2000A om vergelijkbaar resultaat te halen. Zelfs 200A vindt zowel de accu als de dynamo volgens mij niet leuk.
En bij mijn Prius zie ik maximaal eens een 150-200Wh per 5 minuten die ik gerecupereerd heb (wordt op het display getoond). Dus als een 'gewone' auto eens 200Wh in een heel uur stadsverkeer terug de accu in stopt, is het denk ik al heel erg veel. Bij lange na niet genoeg om gedurende die zelfde tijd de verlichting te laten branden.

maartenbakker

Special Member

200Wh is genoeg voor de verlichting, inclusief minstens een stukje laadrendement. Bij LED en Xenon zelfs heel ruim.

In wat langzamer verkeer is dat gewoon een paar procent van het gevraagde motorvermogen, dus dat scheelt echt wel wat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 19 september 2020 19:51:45 (35%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."