Digitale Mini Disk copie naar PC ?

Ik zou graag eens er zien te komen , of ik men (MD) Mini Disk opname digitaal naar een computer kan om zetten ... ?

Woordje uitleg : Ik heb vele MD = Mii Disk opnames en omdat MD eigenlijk dood is wil ik al men opnames (ook oude zeezender opnames die ik al digitaal had opgenomen) wens ik niet verloren te laten gaan.

Omdat ik nauwelijks kennis bezit over digitale dingen , vraag ik hier om wat hulp. Ik heb een optische digitale uitgang op de MD speler (door licht als er in de bundel kijkt en nu is men vraag , hoe je dit kunt omzetten (niet analoog) maar digitaal naar bv een desk top pc of lap top om er dan een opname met " Audacity " van te maken ... ? de vraag is kan dit wel of helemaal niet. Moet het dan toch analoog gedaan worden ?

Alvast dank voor het mee denken .... ?

---------
Ik wist niet dat er nog zoveel mensen zijn hier die ook nog MD gebruiken of hebben das wel leuk om lezen. Ik snap het al dat digitale zal dus niet echt lukken vrees ik ? en mocht het wel lukken welke waarde heeft het dan als het om MG opnames gaat dit zal ook niks van nut opbrengen. Dus analoog dan maar aan de slag gaan , maar wat is er eigenlijk mis mee om eens die vraag te stellen ? nieuwsgierig zijn is toch leuk en leert nog eens wat bij ook.

Mijn Huisarts zegt : " de dag dat aan het dood gaan bent , leer je nog altijd nieuwe dingen. " Wie ligt te sterven zal daar geen boodschap aan hebben vrees ik ? maar in die uitspraak zit die waarheid dat je nooit vol leert bent en dat was de boodschap eigenlijk laat merken. Iedereen hartelijke dank het was echt leuk.

Arco

Special Member

Merk, type zou welkom zijn...
Als 't een toslink is, kun je een goedkope geluidskaart het toslink ingang nemen: https://www.allekabels.nl/pci-kaart/4974/1228870/5.1-pci-geluidskaart.…

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 30 september 2020 01:54:21 (73%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ehh... gaat denk ik niet lukken via digitale uitgang..

En die kaart die Arco aanbeveelt.. das een pci kaart he, geen pci-express..dus alleen voor heel oude computers!

Als ik dat zo doorlees op de wiki pagina zijn die uitgangen copy beveiligd...

zie > https://en.wikipedia.org/wiki/MiniDisc

Stukje over copy protection goed doorlezen!

Ik zou gewoon analoog via je geluidskaart gaan opnemen...

De Atrac compressie die minidisc gebruikt is namelijk ook niet echt van een klasse dat je via digital out "betere" rips zou krijgen... !

fatbeard

Honourable Member

Je zou de bestanden moeten kunnen kopiëren via USB en dan op de PC 'uitpakken', daar zijn programma's voor. Precies dat heb ik zelf ook gedaan voor een aantal opnames, maar dat was al weer een paar jaar geleden dus de details ben ik kwijt. Ik kan me alleen nog herinneren dat het MD formaat nogal schimmig in elkaar zit...
Ik zal vanavond ff kijken of ik de procedure en/of programma's nog kan achterhalen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Semtexx

Golden Member

Dat gaat helaas niet; zover ik weet. Ik heb een Minidisc speler met USB aansluiting, met Sony SoundStage werkt dat goed voor kopieren van PC naar Minidisc.
Helaas kan ik geen opnames van Minidisc terug naar de PC spelen. Dat was een van de redenen waarom deze NetMDs nooit opgang gemaakt hebben in de markt. Het heeft helaas te maken met de kopieerbeveiliging/auteursrechten waar Sony (met enorm grote dochterfirma Sony Music) zo krampachtig aan vast heeft gehouden.

Ik heb destijds (5-7 jaar geleden) gezocht naar mogelijke hacks om toch digitaal te kunnen kopieren. Helaas heb ik niets gevonden. Ik gebruikte mijn MD om zelf met een microfoon digitaal op te kunnen nemen.

wtt

Golden Member

Was het niet zo dat die kopieëerbeveiliging de eerste digitale kopie (van een origineel dus) toeliet en de daarop volgenden blokkeerde? Je kon met MD immers ook CD's digitaal kopieëren. Aangezien TS eigen opnamen wil kopieëren, zou dit moeten gaan. Er zijn voldoende interne en externe geluidskaarten op de markt met toslink ingangen. Hardware zou dus ook geen probleem moeten zijn.

Edit: Nu ik erover nadenk... Ik heb ook wel radio-opnamen gemaakt met MD. En daar heb ik later CD's van gebrand. Ik ben er vrij zeker van dat dit digitaal van MD naar PC is gegaan. Dat was juist zo leuk met die optische kabeltjes;-)

[Bericht gewijzigd door wtt op woensdag 30 september 2020 10:00:35 (24%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Weet je zeker dat de digitale connector een uitgang is en geen ingang?

Er zal toch ergens in de keten een vertaalslag van ATRAC naar WAV gemaakt moeten worden om de audio op de PC verder te verwerken.
Bij mijn weten kan dat niet rechtstreeks ATRAC -> WAV maar gaat het altijd via een analoge stap ATRAC -> analoog -> WAV.
Dan kun je het beste de minidisk speler zelf de analoge stap laten maken en dus gewoon de analoge audio uitgang gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Elektuur had ooit een copybitkiller voor SPDIF-signalen. Dan moet het inderdaad wel een uitgang zijn. Het benodigde signaal is intern waarschijnlijk wel aanwezig, maar of de fabrikant het naar buiten voert is altijd de vraag.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 30 september 2020 12:53:14 (72%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je toevallig een Sony MZ-RH1 hebt dan kan dat via de USB aansluiting.

In mijn laptop (Macbook Pro uit 2013) kun je zo'n optische kabel rechtstreeks inprikken en opnames maken. De aansluiting is voor 3,5 inch jackpluggen, maar er kan dus ook een TOSlink in.

Misschien iemand zoeken met zo'n laptop in de omgeving en deze een poosje lenen?

Ik woon helaas niet in de buurt van de Belse grens. Ons moeder wel, maar die heeft dan weer geen macbook :)

TerraTec had een vinkje om de copybit aan en uit te zetten.
of dat nu nog zo is weet ik niet.

Ik heb om alles van MD en DAT en Tape naar PC over te zetten een Terratec DMX gebruikt.
http://terratec.ultron.info/Audio/DMX/Images/DMX_and_Xtension_R_L.jpghttp://terratec.ultron.info/Audio/DMX/Images/DMX_and_Xtension_R_S.jpg
het is wel een oudje en ze hadden een hoop gezeik met de drivers dus verder als Win 98/ME is het niet gekomen.

Jammer destijds een prijzige kaart

Op 30 september 2020 12:49:49 schreef TinusTech:

Dan kun je het beste de minidisk speler zelf de analoge stap laten maken en dus gewoon de analoge audio uitgang gebruiken.

Hou het simpel, gewoon analoog aansluiten, geen hond hoort het verschil in geluid. (Zeker niet met oude zeezender opname's, allemaal AM kwaliteit.)

Arco

Special Member

Zeker niet met oude zeezender opname's, allemaal AM kwaliteit.

Niet allemaal hoor...
RNI was er ook in FM stereo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

't was ff zoeken...

Ik gebruik een MZ-NH700.
Via de USB aansluiting kun je gewoon de bestanden downloaden (een directory HMDHIFI en HI-MD.IND), als ik me goed herinner heb je ze echt allemaal nodig (het is een soort database).

Die moet dan geconverteerd worden naar de individuele tracks, dat ZOU moeten kunnen met SonicStage.
Ik heb een ander programma gebruikt maar weet alleen niet meer welk, mogelijk was dat QHiMDTransfer.

Met zoeken op HMA conversie moet wel wat te vinden zijn, maar doodleuk de audio output gebruiken zoals al door meerderen is voorgesteld is ook een (veel makkelijker) optie.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
wtt

Golden Member

Zo ongeveer alle MD decks die ik ken (Sony, Kenwood) hebben digitaal IN en OUT (sommigen zowel optisch als coaxiaal). Wat daar uitkomt is S/PDIF (IEC 61937 standard) en daarmee pcm compatible en kan dus direkt een externe DAC in, of uiteraard de hier genoemde geluidskaart. Het voordeel van deze weg is dat aan de geluidskaart verder geen al te hoge eisen hoeven te worden gesteld. Het signaal is digitaal, blijft dit ook en gaat rechtstreeks de PC in.
Het analoge uitgangssignaal van de betere Sony MD decks is ook prima, maar de analoge weg door een geluidskaart van een PC is niet altijd zo geweldig.
Aan de andere kant, om er nou speciaal een extra geluidskaart voor aan te schaffen... Het is een keus.
En inderdaad, ook leuk, dat copy-bit kan bij sommige drivers van geluidskaarten worden aan/uit gezet. Al speelt dat probleem hier niet, het gaat om de eerste kopie, dus sowieso toegestaan.

Nadeel tov wat Fatbeard noemt: bovengenoemde methode gaat realtime. Het duurt dus 74 minuten om een vol schijfje naar PC te kopieren. Over USB gaat dat veel makkelijker/sneller.

Ik heb het even geprobeerd, ik heb hier een redelijke verzameling MD spelers waaronder met USB.

De software Sonicstage weigert alles te kopieren wat niet al op de PC bestaat, oftewel wat je niet zelf via de PC op een MD hebt gezet weigert hij...

Helaas...

Op 30 september 2020 09:29:16 schreef Semtexx:
Dat gaat helaas niet; zover ik weet. Ik heb een Minidisc speler met USB aansluiting, met Sony SoundStage werkt dat goed voor kopieren van PC naar Minidisc.
Helaas kan ik geen opnames van Minidisc terug naar de PC spelen. Dat was een van de redenen waarom deze NetMDs nooit opgang gemaakt hebben in de markt. Het heeft helaas te maken met de kopieerbeveiliging/auteursrechten waar Sony (met enorm grote dochterfirma Sony Music) zo krampachtig aan vast heeft gehouden.

Ik heb destijds (5-7 jaar geleden) gezocht naar mogelijke hacks om toch digitaal te kunnen kopieren. Helaas heb ik niets gevonden. Ik gebruikte mijn MD om zelf met een microfoon digitaal op te kunnen nemen.

Ja en toch weet ik van een ex kennis uit Nederland die geluidstechnicus is (was) want we hebben al iets meer dan 18 j geen enkel contact meer met elkaar door privé omstandigheden.

Maar heeft die digitale copie beveiliging waar je het over hebt wel kunnen gebruiken. Je kon die toestelletjes gewoon kopen de het dan wel mogelijk maakte op zoveel digitale copies te maken als je zelf wilde. Hij las ook een vakblad op het gebied van audio , als die dan hier vaak langs kwam. Dan was het altijd men vraag aan hem of ik zijn vakblad mocht lezen.

Ik weet echt niet meer in welk land waar je dat spul kon kopen , wat ik wel weet is dat MD in de VS een flop is geweest.

Even dit ik weet wel hoe je een analoge copie van MD naar een lap top of desk top pc moet maken en daarvoor gebruik ik Audacity heel goed simpel veel mogelijkheden en gratis.

Op de lap top is dat beetje een probleem omdat het was lastig is om de gewenste input te vinden , want dan werkt er later enkele dingen niet meer. Dus heb ik een usb - rca omzet spl gekocht werkt zeer goed maar als je de usb aansluit dan moet ik de lap top heel vaak terug opstarten maar soms werkt het zo ook maw de ene keer wel en de andere keer weer niet ? tis wel raar maar goed , dat los ik op door er bv een radio singnaal in de stoppen , en dan wachten tot ik de audio uit de lap top speaker hoor. Het kon eerder ook wel met zo een 3,6 mm mini jack maar dan was altijd een heel gedoe en knoeien om het geluid door de lap top speaker te horen.

Trouwens met die RCA - USB omzetter kan je ook een platenspeler op aansluiten dus best handig voor zij die platen willen digitaal omzetten.

Toen ik men draagbare MD speler kocht waar je ook long play mee kan opnemen 2x de speelduur dus. Zat er een cd met software bij die je toen op een xp pc kon zetten en daar kon je dan bv de titels in vullen. Heb hier nog een andere MD speler staan (die al lang naar de haaien is want das het probleem , die zijn zo gemaakt dat die net buiten de garantie tijd stuk gaan weet ik van een goeie vriend die cd spelers enz hersteld)Op die MD speler kon je een qwertie keyboard op aansluiten en daarmee de titels in vullen.

Ik ben altijd heel erg blij geweest met MD ik vind het zeer jammer dar die sinds 2012 als ik het goed heb ? niet meer verkocht worden.

Nu eens iets over die opnames , ik wilde eigenlijk eerder eens weten of je een eigen analoge MD opname digitaal kan kopiëren naar een pc. Want je kan wel éénmalig een digitale copy maken géén twee copies.

Maar eigenlijk is analoog ook best wel ok , want het gaat echt niet om opnames van goeie kwaliteit maar het gaat eerder om MG opnames van de enige zeezender die we nog hadden in het midden van de jaren 70. En dat was R Mi Amigo overdag en in de nacht Caroline.

En ik zou het erg zonde vinden als alle twee mijn MD speler bv stuk zouden gaan en ik dan geen opnames meer kan beluisteren en dus dat is de reden om ze digitaal in mp3 om te zetten of wave alleen neemt dat veel data in beslag. En ik heb zo iets van een 500 md of meer liggen.

PS Ik ga hier niet iedereen apart gaan beantwoorden , want dan staat het hier bom vol met berichten , maar met dit bericht wil ik aan iedereen dank zeggen die heeft mee gedacht. Ik stel dit zeer op prijs en waarom bv niet digitaal een copie maken geeft ook minder ruis bv , dan het analoog te doen. Maar als het echt niet digitaal kan dan ga ik daar toch niet echt wakker van liggen tis gewoon een vraag om te zien of het al dan niet kan en mogelijk is ? daarvoor is dit forum toch wel een goede zaak.

Mensen hartelijke dank voor jullie bijdragen. Ik lees alles van A tot Z.

Op 30 september 2020 01:44:26 schreef Arco:
Merk, type zou welkom zijn...
Als 't een toslink is, kun je een goedkope geluidskaart het toslink ingang nemen: https://www.allekabels.nl/pci-kaart/4974/1228870/5.1-pci-geluidskaart.…

De lap top is een Acer Swift 1(als ik het goed heb ?) type : SF 113de rest is lastig om lezen en ben best wel wat moe. Is het dit wat je wil weten ?

Op 30 september 2020 03:37:05 schreef Ron-nl:
Ehh... gaat denk ik niet lukken via digitale uitgang..

En die kaart die Arco aanbeveelt.. das een pci kaart he, geen pci-express..dus alleen voor heel oude computers!

Als ik dat zo doorlees op de wiki pagina zijn die uitgangen copy beveiligd...

zie > https://en.wikipedia.org/wiki/MiniDisc

Stukje over copy protection goed doorlezen!

Ik zou gewoon analoog via je geluidskaart gaan opnemen...

De Atrac compressie die minidisc gebruikt is namelijk ook niet echt van een klasse dat je via digital out "betere" rips zou krijgen... !

Je kan wel 1 op 1 een digitale copy maken hoor met MD , dat heb ik trouwens al eens gedaan maar van de 2 de digitale copy een 3 de digitale copy maken gaat dan weer niet , maar een ex kennis die had een doosje gekocht waarmee je zoveel digitale copy kon maken als je zelf wilde. (Lees men andere bijdrage daar staat het ook in)

Arco

Special Member

Nee, type minidisk speler...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 september 2020 09:15:39 schreef fatbeard:
Je zou de bestanden moeten kunnen kopiëren via USB en dan op de PC 'uitpakken', daar zijn programma's voor. Precies dat heb ik zelf ook gedaan voor een aantal opnames, maar dat was al weer een paar jaar geleden dus de details ben ik kwijt. Ik kan me alleen nog herinneren dat het MD formaat nogal schimmig in elkaar zit...
Ik zal vanavond ff kijken of ik de procedure en/of programma's nog kan achterhalen.

Ik heb dit gekocht goed spul en niet echt duurhttps://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.0RWG9nyh-meZWQvCcZs48AHaFf%26pid%3DApi&f=1

Op 1 oktober 2020 03:18:53 schreef Arco:
Nee, type minidisk speler...

Opes sorry de ene is een Sony MDS JE 500 (tafel model noemen we dit hier in Vlaanderen)en de draagbare is MZ - N520 en ik heb nog een derde draagbare das de MZ 1 of 3 (uit het hoofd) of zo iets een van de eerste types die draagbaar waren. Verder nog een kapotte 303 Sony en een 620 of 630 die kon dubbel play opnemen maar beiden zijn stuk " error staat er als je er een md in stopt. Die 303 was de eerste MD speler die ik kocht ergens midden jaren 90.

En md's waren peper duur 60 min koste iets van € 12 dacht ik en 74 iets van € 20 ongeveer en ik heb er toch wel wel een stuk of 100 gekochten of 60 of 74 , tot ik er genoeg van had van die prijs en er achter kwam dat je in een winkel waar je een kaart voor moest hebben oa Stichtingen hier is dat een VZW en handelaren konden die kaart zo krijgen.

Als privé persoon was dat bijna niet mogelijk. En ik kende iemand die zo een kaart had en plots kon ik ze kopen aan de prijs die min 50 a 60 % goedkoper was dan in de zaak waar ik daarvoor ging kopen. Nou ja ik heb toen grote hoeveelheden gekocht juist omdat het zo goedkoop was. De prijs was toen (midden jaren 90) in dat magazijn zeg maar voor handelaren iets van € 10 voor een doos van 10 stuks MD 74 zo iets in die zin ?

Op 30 september 2020 21:28:38 schreef Arco:
[...]
Niet allemaal hoor...
RNI was er ook in FM stereo...

RNI op de Mebo 2 was op FM niet in Stereo hoor alléén in Mono.

Op 30 september 2020 14:40:02 schreef Dratsabylgu:
Als je toevallig een Sony MZ-RH1 hebt dan kan dat via de USB aansluiting.

Nee sorry ,want internet bestond toen nauwelijks al. Ik heb het over een van bijna eerste types draagbare md speler die was grijs van kleur. Je kon in mono opnemen dan was dat speelduur maal 2 , je had een digitale in en uitgang en een analoge in en uitgang en meer niet. Ik heb het nu wel over de eerste helft van de jaren 90 zeg zo tussen 92 en 94 zo iets en internet kwam er pas met windows 98 toen kon je nog niet eens een mp3 afspelen das veel later gekomen.

Ik heb hem er dan maar even bij gepakt (uit de la gehaald) het is de Sony MZ - R30 ik wist min of meer dat er iets van een 3 in zat maar heb toch maar gekeken , heb hem al ik denk een jaar of meer niet meer in handen gehad , hij speelt nog md af maar kan niet meer opnemen. Een beetje men eigen schuld dikke bult want ik dacht samen met die vriend die herstellingen doet CD spelers en mengpanelen enz dat het wel weer zou gaan werken die opname , nou mooi niet dus maar weg doen nee hoor.

Hij staat Rechts onder die Grijze Sony MZ - R30 (niet die zwarte)

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.KVfmykD40vJraQwBM69obwHaFJ%26pid%3DApi&f=1

[Bericht gewijzigd door Deleted_25 op donderdag 1 oktober 2020 04:00:58 (36%)